북한의 군사도발에 대한 한국의 대응 및 효과 분석 : 시대별 고강도 도발사례를 중심으로 South Korea's responses to North Korean armed provocations : an analysis of selected cases of high-intensity provocation원문보기
북한은 휴전협정 이후부터 현재까지 3,000여 회 이상의 대남군사도발을 자행해 왔다. 그리고 북한의 대남군사도발은 북한의 대남정책 및 남북한관계의 근본적인 변화가 없는 한 앞으로도 계속될 것으로 예상된다. 본 연구는 북한의 군사도발에 대한 한국의 대응과 그 효과를 분석하고, 이를 바탕으로 북한의 군사도발을 억지하기 위한 대응방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 본 연구에서는 북한의 고강도 군사도발 중 7개의 주요 사례에서 한국이 어떠한 군사적 및 비군사적 대응조치를 취했는지, 그리고 그러한 대응이 과연 북한의 대남정책의 긍정적 변화, 특히 대남도발 억지 효과를 가져왔는지를 분석하였다. 이러한 분석 결과 대부분 사례에서 한국의 군사적 대응은 조기경보, 자위권행사 및 대침투작전 등 방어 차원에서부터 미흡하게 이루어졌고, 군사적 보복조치까지 취해진 것은 불과 3개 사례에 불과하다. 이와 같이 여러 고강도 도발 사례에서 한국은 북한에 충분한 보복공격 의지와 능력을 보여주지 못했고, 이는 효과적인 대북 억지 실패의 한 요인이 되고 있다. 비군사적 대응에 있어서 한국은 대부분 사례에서 북한 도발을 UN 안전보장이사회 의제에 상정하는 등 북한에 대한 국제적 비난과 압력을 끌어내는데 어느 정도 성공하였다. 또한, 한국의 경제력이 북한을 크게 앞선 이후 한국은 북한의 군사도발에 대응하여 적극적인 경제제재 조치도 취해 왔다. 하지만 이러한 경제적 및 외교적 제재 역시 북한의 대남군사도발을 억지하는 데 큰 효과가 없었다. 특히 1993년 이후 현재까지 북한 ...
북한은 휴전협정 이후부터 현재까지 3,000여 회 이상의 대남군사도발을 자행해 왔다. 그리고 북한의 대남군사도발은 북한의 대남정책 및 남북한관계의 근본적인 변화가 없는 한 앞으로도 계속될 것으로 예상된다. 본 연구는 북한의 군사도발에 대한 한국의 대응과 그 효과를 분석하고, 이를 바탕으로 북한의 군사도발을 억지하기 위한 대응방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 본 연구에서는 북한의 고강도 군사도발 중 7개의 주요 사례에서 한국이 어떠한 군사적 및 비군사적 대응조치를 취했는지, 그리고 그러한 대응이 과연 북한의 대남정책의 긍정적 변화, 특히 대남도발 억지 효과를 가져왔는지를 분석하였다. 이러한 분석 결과 대부분 사례에서 한국의 군사적 대응은 조기경보, 자위권행사 및 대침투작전 등 방어 차원에서부터 미흡하게 이루어졌고, 군사적 보복조치까지 취해진 것은 불과 3개 사례에 불과하다. 이와 같이 여러 고강도 도발 사례에서 한국은 북한에 충분한 보복공격 의지와 능력을 보여주지 못했고, 이는 효과적인 대북 억지 실패의 한 요인이 되고 있다. 비군사적 대응에 있어서 한국은 대부분 사례에서 북한 도발을 UN 안전보장이사회 의제에 상정하는 등 북한에 대한 국제적 비난과 압력을 끌어내는데 어느 정도 성공하였다. 또한, 한국의 경제력이 북한을 크게 앞선 이후 한국은 북한의 군사도발에 대응하여 적극적인 경제제재 조치도 취해 왔다. 하지만 이러한 경제적 및 외교적 제재 역시 북한의 대남군사도발을 억지하는 데 큰 효과가 없었다. 특히 1993년 이후 현재까지 북한 핵실험과 미사일 발사 등으로 인하여 6개의 UN 대북 제재가 이미 적용된 만큼, 한국의 독자적인 경제제재는 북한의 도발을 억지하는데 그 효과가 제한적일 수밖에 없었다. 결국, 한국이 한두 가지 유형의 군사적 또는 비군사적 조치를 함으로써 북한의 군사도발에 효과적으로 대응하고, 더 나아가 그것을 억지하는 데에는 한계가 있다. 북한의 군사도발에 대한 효과적인 대응 및 억지를 위해서 한국은 군사적 방어조치와 외교·경제적 제재 등 다양한 비군사적 조치뿐만 아니라 강력한 군사적 보복조치도 적시에 취할 필요가 있다.
북한은 휴전협정 이후부터 현재까지 3,000여 회 이상의 대남군사도발을 자행해 왔다. 그리고 북한의 대남군사도발은 북한의 대남정책 및 남북한관계의 근본적인 변화가 없는 한 앞으로도 계속될 것으로 예상된다. 본 연구는 북한의 군사도발에 대한 한국의 대응과 그 효과를 분석하고, 이를 바탕으로 북한의 군사도발을 억지하기 위한 대응방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 본 연구에서는 북한의 고강도 군사도발 중 7개의 주요 사례에서 한국이 어떠한 군사적 및 비군사적 대응조치를 취했는지, 그리고 그러한 대응이 과연 북한의 대남정책의 긍정적 변화, 특히 대남도발 억지 효과를 가져왔는지를 분석하였다. 이러한 분석 결과 대부분 사례에서 한국의 군사적 대응은 조기경보, 자위권행사 및 대침투작전 등 방어 차원에서부터 미흡하게 이루어졌고, 군사적 보복조치까지 취해진 것은 불과 3개 사례에 불과하다. 이와 같이 여러 고강도 도발 사례에서 한국은 북한에 충분한 보복공격 의지와 능력을 보여주지 못했고, 이는 효과적인 대북 억지 실패의 한 요인이 되고 있다. 비군사적 대응에 있어서 한국은 대부분 사례에서 북한 도발을 UN 안전보장이사회 의제에 상정하는 등 북한에 대한 국제적 비난과 압력을 끌어내는데 어느 정도 성공하였다. 또한, 한국의 경제력이 북한을 크게 앞선 이후 한국은 북한의 군사도발에 대응하여 적극적인 경제제재 조치도 취해 왔다. 하지만 이러한 경제적 및 외교적 제재 역시 북한의 대남군사도발을 억지하는 데 큰 효과가 없었다. 특히 1993년 이후 현재까지 북한 핵실험과 미사일 발사 등으로 인하여 6개의 UN 대북 제재가 이미 적용된 만큼, 한국의 독자적인 경제제재는 북한의 도발을 억지하는데 그 효과가 제한적일 수밖에 없었다. 결국, 한국이 한두 가지 유형의 군사적 또는 비군사적 조치를 함으로써 북한의 군사도발에 효과적으로 대응하고, 더 나아가 그것을 억지하는 데에는 한계가 있다. 북한의 군사도발에 대한 효과적인 대응 및 억지를 위해서 한국은 군사적 방어조치와 외교·경제적 제재 등 다양한 비군사적 조치뿐만 아니라 강력한 군사적 보복조치도 적시에 취할 필요가 있다.
The starting point for this research came from the question " How should the Republic of Korea respond in orderto restrain the North Korean provocations?" after experincing ROK's military and non-military responses in the scene of Yeoncheon-gun shooting and shelling provocation, Agust 20th 2015. The...
The starting point for this research came from the question " How should the Republic of Korea respond in orderto restrain the North Korean provocations?" after experincing ROK's military and non-military responses in the scene of Yeoncheon-gun shooting and shelling provocation, Agust 20th 2015. The North Korea has mounted more than 3,000 times of military provocations against ROK after armistice, and the history of provocation continues to this day. The main cause of North Korea's military provocation against ROK has been analyzed in order to figure out the methods to deter such NK's provocation. However, any concrete way to restrain provocations has failed to proposed. NK has utilized military provocations as strategic arms, prompted by domestic factors such as means of regime maintenance or bu diplomatic factors such as changes in international environment. Therefore, It has been predicted in the research's 2nd chapter that NK's provocations are to be continued unless some fundamental changes are made to the NK's regime. Therefore, in the 3rd chapter of this research, in order to study the effective mesure to restrain NK's provocations, researches have been made about ROK's military and non-military response and their effects, centering on 6 cases of the 20 provocations case proposed by Combined Force Command in 2013 and Yeoncheon shooting and shelling provocation case that happened August 20th 2015. While discussing military responses it has been intensively studied whether there have been retaliation attacks or coresponding measures against NK's provocations. As of non-military reponses. It has been intensively studied wheather there have been measure such as International Cooperation, Economic Sanctions, ROK-NK talks through ROK's diplomatic actions. After studying 7 high-intensity provocation cases, it has been found that ROK's military reponses have failed in defensive measures such as Early Warning or Implementation of self-defense rights or operation against infiltration. It is no more than 3 cases that ROK mounted an retaliation capabilities and will to NK, and it can be assessed that ROK's deterrence capability has been weakned by that. In light of non-military reponses, in most cases, ROK has made efforts on forming international consensus on criticizing NK by raising complaint to UN security council against NK's provocation. As a result, ROK has succeeded in putting a stigma on NK as a belligerent, terrorism-sponsoring country. After ROK's economic strenth has surpassed that of NK's, ROK has actively implemented economic sanctions. However, the effect of these measure in deterring NK's provocation has been less than satisfactory. Ever since 1993, NK has been already under the situation where UN security Concil's Resoulution against NK was activated because of its nuclear experiment and missle launch. Because of this, ROK's unilateral economic sanctions such as May 24th measure was not effective in putting pressure on NK and threatening it. Thus the implication gained from this research is that it is difficult to effectively put pressure on NK by an unilateral action. It has been conculed that, the effective retaliation along with non-military action in diplomatic and economic areas, and that the response should be made while keeping conversation channel with NK should open
The starting point for this research came from the question " How should the Republic of Korea respond in orderto restrain the North Korean provocations?" after experincing ROK's military and non-military responses in the scene of Yeoncheon-gun shooting and shelling provocation, Agust 20th 2015. The North Korea has mounted more than 3,000 times of military provocations against ROK after armistice, and the history of provocation continues to this day. The main cause of North Korea's military provocation against ROK has been analyzed in order to figure out the methods to deter such NK's provocation. However, any concrete way to restrain provocations has failed to proposed. NK has utilized military provocations as strategic arms, prompted by domestic factors such as means of regime maintenance or bu diplomatic factors such as changes in international environment. Therefore, It has been predicted in the research's 2nd chapter that NK's provocations are to be continued unless some fundamental changes are made to the NK's regime. Therefore, in the 3rd chapter of this research, in order to study the effective mesure to restrain NK's provocations, researches have been made about ROK's military and non-military response and their effects, centering on 6 cases of the 20 provocations case proposed by Combined Force Command in 2013 and Yeoncheon shooting and shelling provocation case that happened August 20th 2015. While discussing military responses it has been intensively studied whether there have been retaliation attacks or coresponding measures against NK's provocations. As of non-military reponses. It has been intensively studied wheather there have been measure such as International Cooperation, Economic Sanctions, ROK-NK talks through ROK's diplomatic actions. After studying 7 high-intensity provocation cases, it has been found that ROK's military reponses have failed in defensive measures such as Early Warning or Implementation of self-defense rights or operation against infiltration. It is no more than 3 cases that ROK mounted an retaliation capabilities and will to NK, and it can be assessed that ROK's deterrence capability has been weakned by that. In light of non-military reponses, in most cases, ROK has made efforts on forming international consensus on criticizing NK by raising complaint to UN security council against NK's provocation. As a result, ROK has succeeded in putting a stigma on NK as a belligerent, terrorism-sponsoring country. After ROK's economic strenth has surpassed that of NK's, ROK has actively implemented economic sanctions. However, the effect of these measure in deterring NK's provocation has been less than satisfactory. Ever since 1993, NK has been already under the situation where UN security Concil's Resoulution against NK was activated because of its nuclear experiment and missle launch. Because of this, ROK's unilateral economic sanctions such as May 24th measure was not effective in putting pressure on NK and threatening it. Thus the implication gained from this research is that it is difficult to effectively put pressure on NK by an unilateral action. It has been conculed that, the effective retaliation along with non-military action in diplomatic and economic areas, and that the response should be made while keeping conversation channel with NK should open
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.