본 연구의 목적은 평생교육 실습생이 실습을 하는 동안 어떤 경험을 하는지 살펴보고 실습 진행 과정 중 개인적 혹은 제도적 혼란을 분석하여, 이와 같은 내용이 실습 이후 예비 평생교육사의 직업적 정체성에 어떤 변화를 주게 되는지 확인해 봄으로써 향후 평생교육실습 현장에 대한 개선방안을 모색하는데 기초자료로 활용하는 동시에 내실 있는 평생교육사 양성과정 운영에 이바지 하는 것이다. 이를 위한 연구 문제로 첫째, 평생교육 실습에서 예비 평생교육사들은 어떤 현장실습 경험을 하였는가, 둘째, 평생교육 실습경험에서 실습생들이 느낀 혼란은 무엇인가, 셋째, 평생교육 실습을 통해 평생교육사의 직업적 정체성이 어떻게 변화 하였는가로 설정하였다.
연구의 목적을 달성하기 위해 평생교육 현장 실습생 10명을 연구 참여자로 선정하였고, 실제로 겪은 실습경험 그대로의 모습을 탐색하고자 반구조화된 면담을 통해 얻은 자료들을 분석하고 정리하는 ...
본 연구의 목적은 평생교육 실습생이 실습을 하는 동안 어떤 경험을 하는지 살펴보고 실습 진행 과정 중 개인적 혹은 제도적 혼란을 분석하여, 이와 같은 내용이 실습 이후 예비 평생교육사의 직업적 정체성에 어떤 변화를 주게 되는지 확인해 봄으로써 향후 평생교육실습 현장에 대한 개선방안을 모색하는데 기초자료로 활용하는 동시에 내실 있는 평생교육사 양성과정 운영에 이바지 하는 것이다. 이를 위한 연구 문제로 첫째, 평생교육 실습에서 예비 평생교육사들은 어떤 현장실습 경험을 하였는가, 둘째, 평생교육 실습경험에서 실습생들이 느낀 혼란은 무엇인가, 셋째, 평생교육 실습을 통해 평생교육사의 직업적 정체성이 어떻게 변화 하였는가로 설정하였다.
연구의 목적을 달성하기 위해 평생교육 현장 실습생 10명을 연구 참여자로 선정하였고, 실제로 겪은 실습경험 그대로의 모습을 탐색하고자 반구조화된 면담을 통해 얻은 자료들을 분석하고 정리하는 질적 연구방법을 활용하였다. 자료의 분석은 면담을 통해 수집한 자료의 전사한 내용을 바탕으로 추출한 의미단위를 공통 요소를 가진 내용끼리 분류 압축하여 하위범주로 도출, 이를 다시 의미 단위로 묶어 구조적으로 통합하는 과정을 통해 분석하였다.
이 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다.
첫째, 예비 평생교육사의 평생교육 실습현장에서의 실습경험을 분석하여 종합한 결과 전문지식과 기술을 활용한 실습, 이론과 실습의 접목, 행정업무 실습, 관계와 소통 경험 등 네 가지 유형으로 구분할 수 있었다. 각각의 실습경험 맥락 구분은 실습기관 유형과 프로그램 형태에 따라 한 가지 이상 실습유형이 중첩되었고 실습생 개개인의 경험과 가치관에 따라서도 다른 경험양상이 나타났다.
둘째, 평생교육 실습경험에서 실습생들이 느낀 혼란은 내적 성장의 갈등, 실습기관의 한계, 평생교육 실습제도와 현실과의 한계 등의 세 가지 양상으로 도출되었다. 실습생이 내적, 외적으로 느낀 혼란은 평생교육사의 직업적 정체성 변화에서 영향을 미치는 요인으로 작용하였음을 확인할 수 있었다 .
셋째, 평생교육 실습 경험을 통한 직업적 정체성의 변화를 살펴본 결과 실습생의 전공, 직업, 실습업무, 자격증 취득 목적성 등 다양한 요인에 따라 직업적 정체성도 달라지는 것으로 나타났다. 이는 마음 굳히기, 재해석으로 새롭게 바라보기, 정체성 혼돈으로 의미 상실 등 세 가지 의미로 해석되었다.
이 연구에서 도출된 결과를 바탕으로 평생교육사 양성과정과 제도에 대한 시사점을 제시하면 첫째, 국가 정책적 측면에서는 제도 변경 시 주관기관인 국가평생교육진흥원의 주최로 대학교(양성기관) 및 실습기관을 대상으로 한 공개 설명회 개최, 평생교육 실습기관의 특성화, 실습기관 품질 관리팀 결성, 실습 운영방식에 대한 장기적인 제도 개선책 모색, 평생교육사 고용 촉진을 위한 사회적 대안 마련 등이 필요하다. 둘째, 실습기관 및 양성기관 측면에서는 실습 담당자의 업무적 배려 및 실습 커리큘럼의 질 관리가 요구된다. 셋째, 후속연구로는 학교, 평생교육기관, 학생들의 요구와 기대가 무엇인지 알고 이에 대한 해결을 위한 합리적 연계방안에 대한 연구가 필요하고 더하여 평생교육사의 전문성 인식과 정체성 확립을 위한 국가차원의 전략적 정책연구도 필요한 시점이다.
본 연구의 목적은 평생교육 실습생이 실습을 하는 동안 어떤 경험을 하는지 살펴보고 실습 진행 과정 중 개인적 혹은 제도적 혼란을 분석하여, 이와 같은 내용이 실습 이후 예비 평생교육사의 직업적 정체성에 어떤 변화를 주게 되는지 확인해 봄으로써 향후 평생교육실습 현장에 대한 개선방안을 모색하는데 기초자료로 활용하는 동시에 내실 있는 평생교육사 양성과정 운영에 이바지 하는 것이다. 이를 위한 연구 문제로 첫째, 평생교육 실습에서 예비 평생교육사들은 어떤 현장실습 경험을 하였는가, 둘째, 평생교육 실습경험에서 실습생들이 느낀 혼란은 무엇인가, 셋째, 평생교육 실습을 통해 평생교육사의 직업적 정체성이 어떻게 변화 하였는가로 설정하였다.
연구의 목적을 달성하기 위해 평생교육 현장 실습생 10명을 연구 참여자로 선정하였고, 실제로 겪은 실습경험 그대로의 모습을 탐색하고자 반구조화된 면담을 통해 얻은 자료들을 분석하고 정리하는 질적 연구방법을 활용하였다. 자료의 분석은 면담을 통해 수집한 자료의 전사한 내용을 바탕으로 추출한 의미단위를 공통 요소를 가진 내용끼리 분류 압축하여 하위범주로 도출, 이를 다시 의미 단위로 묶어 구조적으로 통합하는 과정을 통해 분석하였다.
이 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다.
첫째, 예비 평생교육사의 평생교육 실습현장에서의 실습경험을 분석하여 종합한 결과 전문지식과 기술을 활용한 실습, 이론과 실습의 접목, 행정업무 실습, 관계와 소통 경험 등 네 가지 유형으로 구분할 수 있었다. 각각의 실습경험 맥락 구분은 실습기관 유형과 프로그램 형태에 따라 한 가지 이상 실습유형이 중첩되었고 실습생 개개인의 경험과 가치관에 따라서도 다른 경험양상이 나타났다.
둘째, 평생교육 실습경험에서 실습생들이 느낀 혼란은 내적 성장의 갈등, 실습기관의 한계, 평생교육 실습제도와 현실과의 한계 등의 세 가지 양상으로 도출되었다. 실습생이 내적, 외적으로 느낀 혼란은 평생교육사의 직업적 정체성 변화에서 영향을 미치는 요인으로 작용하였음을 확인할 수 있었다 .
셋째, 평생교육 실습 경험을 통한 직업적 정체성의 변화를 살펴본 결과 실습생의 전공, 직업, 실습업무, 자격증 취득 목적성 등 다양한 요인에 따라 직업적 정체성도 달라지는 것으로 나타났다. 이는 마음 굳히기, 재해석으로 새롭게 바라보기, 정체성 혼돈으로 의미 상실 등 세 가지 의미로 해석되었다.
이 연구에서 도출된 결과를 바탕으로 평생교육사 양성과정과 제도에 대한 시사점을 제시하면 첫째, 국가 정책적 측면에서는 제도 변경 시 주관기관인 국가평생교육진흥원의 주최로 대학교(양성기관) 및 실습기관을 대상으로 한 공개 설명회 개최, 평생교육 실습기관의 특성화, 실습기관 품질 관리팀 결성, 실습 운영방식에 대한 장기적인 제도 개선책 모색, 평생교육사 고용 촉진을 위한 사회적 대안 마련 등이 필요하다. 둘째, 실습기관 및 양성기관 측면에서는 실습 담당자의 업무적 배려 및 실습 커리큘럼의 질 관리가 요구된다. 셋째, 후속연구로는 학교, 평생교육기관, 학생들의 요구와 기대가 무엇인지 알고 이에 대한 해결을 위한 합리적 연계방안에 대한 연구가 필요하고 더하여 평생교육사의 전문성 인식과 정체성 확립을 위한 국가차원의 전략적 정책연구도 필요한 시점이다.
The purpose of this study is to observe what prospective lifelong educators experience during their practical training of lifelong education and by making an analysis personal or system chaos, with these contents by checking up what vocational identity changes they have, after that with these data, ...
The purpose of this study is to observe what prospective lifelong educators experience during their practical training of lifelong education and by making an analysis personal or system chaos, with these contents by checking up what vocational identity changes they have, after that with these data, thinking over that the place for practical training of lifelong education improve and that contributing to the process for raising a substantial lifelong educator. Research questions for this study are first, what experience the prospective lifelong educators have at practical training of lifelong education, second, what confusion the practical trainees have at practical training of lifelong education, and third, how the vocational identity of prospective lifelong educators changed through practical training of lifelong education.
I selected 10 people at practical trainees of lifelong education and specialty as research participants and utilized qualitative research method by analyzing and summarizing data from semi-structured interview in order to observe the actual training experience. For the data analysis, I categorized sense unit that was subtracted from data collected from interview to sub-domain according to the contents with common factors. Then I reunited it to sense unit through structural integration process.
The research results are as follows:
First, as a result of analyzing the practical training experience of lifelong educators, the training was classified into four different types, practical training utilizing expertise and skills, practical training with combining theory, practical training of administrative work, and practical training of relationship and communication. The classification of each practical training results from the overlap of more than one practical training type according to the types of training institution and program. Distinctive and individual experience and values of trainees also affected different aspects of experience.
Second, confusion the practical trainees have at practical training of lifelong education are conflict with inner growth, limit of training institution, and gap between practical training system of lifelong education and reality. Internal and external confusion the practical trainees have at practical training of lifelong education was shown to affect vocational identity changes.
Third, as a result of observing the vocational identity changes through practical training experience of lifelong education, vocational identity was shown to change according to various factors such as major of trainee, job, duties at training, goa, and training satisfaction. It was interpreted to three different meanings, reassurance, acquisition of new perspective through reinterpretation, and loss of meaning by identity diffusion.
Based on the result of this research, suggestion for future research and policy are as follows:
First, from the aspects of national policy, there should be social alternatives such as open information session for schools and training institutions upon institutional changes, characterization of lifelong education practical training institution, establishment of quality management team at practical training institution, long-term improvement on the way practical training operates, and employment of lifelong educators.
Second, from the aspects of practical training institution, consideration of trainer in charge and quality management of training curriculum are necessary. Third, strategic policy research on a national level for the recognition of lifelong educators’ specialty and identity.
Third, the following study needs to be discussed what is reasonable related way to solve phenomena as well as what is the demand and expectation of schools, lifelong education practical training institution and students. In addition, it is time to consider researches through strategic policy in domestic range in order to form professionalism identity of lifelong educators.
The purpose of this study is to observe what prospective lifelong educators experience during their practical training of lifelong education and by making an analysis personal or system chaos, with these contents by checking up what vocational identity changes they have, after that with these data, thinking over that the place for practical training of lifelong education improve and that contributing to the process for raising a substantial lifelong educator. Research questions for this study are first, what experience the prospective lifelong educators have at practical training of lifelong education, second, what confusion the practical trainees have at practical training of lifelong education, and third, how the vocational identity of prospective lifelong educators changed through practical training of lifelong education.
I selected 10 people at practical trainees of lifelong education and specialty as research participants and utilized qualitative research method by analyzing and summarizing data from semi-structured interview in order to observe the actual training experience. For the data analysis, I categorized sense unit that was subtracted from data collected from interview to sub-domain according to the contents with common factors. Then I reunited it to sense unit through structural integration process.
The research results are as follows:
First, as a result of analyzing the practical training experience of lifelong educators, the training was classified into four different types, practical training utilizing expertise and skills, practical training with combining theory, practical training of administrative work, and practical training of relationship and communication. The classification of each practical training results from the overlap of more than one practical training type according to the types of training institution and program. Distinctive and individual experience and values of trainees also affected different aspects of experience.
Second, confusion the practical trainees have at practical training of lifelong education are conflict with inner growth, limit of training institution, and gap between practical training system of lifelong education and reality. Internal and external confusion the practical trainees have at practical training of lifelong education was shown to affect vocational identity changes.
Third, as a result of observing the vocational identity changes through practical training experience of lifelong education, vocational identity was shown to change according to various factors such as major of trainee, job, duties at training, goa, and training satisfaction. It was interpreted to three different meanings, reassurance, acquisition of new perspective through reinterpretation, and loss of meaning by identity diffusion.
Based on the result of this research, suggestion for future research and policy are as follows:
First, from the aspects of national policy, there should be social alternatives such as open information session for schools and training institutions upon institutional changes, characterization of lifelong education practical training institution, establishment of quality management team at practical training institution, long-term improvement on the way practical training operates, and employment of lifelong educators.
Second, from the aspects of practical training institution, consideration of trainer in charge and quality management of training curriculum are necessary. Third, strategic policy research on a national level for the recognition of lifelong educators’ specialty and identity.
Third, the following study needs to be discussed what is reasonable related way to solve phenomena as well as what is the demand and expectation of schools, lifelong education practical training institution and students. In addition, it is time to consider researches through strategic policy in domestic range in order to form professionalism identity of lifelong educators.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.