국 문 초 록 대학생의 자아정체감과 K-HTP 그림검사와의 관계 제 출 자 : 김 현 진 지도교수 : 조 규 영 본 연구는 대학생의 자아정체감과 K-HTP(Kinetic House-Tree-Person, 동적-집-나무-사람)그림검사와의 관계를 알아봄으로써 미술치료 임상현장에서 적극적이고 실질적인 자료로 활용될 수 있도록 하는데 목적이 있다. 연구문제는 첫째, 대학생의 일반적 특성에 따른 자아정체감 및 K-HTP그림검사 결과의 차이는 어떠한가? 둘째, 대학생의 자아정체감과 K-HTP그림검사 결과의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 대학생의 자아정체감과 K-HTP그림검사의 영향력 관계는 어떠한가? 이다. 연구대상은 대전광역시 소재의 D대학교, 경기도 의왕시 소재의 E대학교, 전라남도 ...
국 문 초 록 대학생의 자아정체감과 K-HTP 그림검사와의 관계 제 출 자 : 김 현 진 지도교수 : 조 규 영 본 연구는 대학생의 자아정체감과 K-HTP(Kinetic House-Tree-Person, 동적-집-나무-사람)그림검사와의 관계를 알아봄으로써 미술치료 임상현장에서 적극적이고 실질적인 자료로 활용될 수 있도록 하는데 목적이 있다. 연구문제는 첫째, 대학생의 일반적 특성에 따른 자아정체감 및 K-HTP그림검사 결과의 차이는 어떠한가? 둘째, 대학생의 자아정체감과 K-HTP그림검사 결과의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 대학생의 자아정체감과 K-HTP그림검사의 영향력 관계는 어떠한가? 이다. 연구대상은 대전광역시 소재의 D대학교, 경기도 의왕시 소재의 E대학교, 전라남도 여수시 소재의 S대학교에 재학 중인 남, 여 대학생들 중에서 본 연구의 목적을 이해하고 지원한 246명으로, 이들에게 자아정체감 검사와 K-HTP그림검사를 표집하였다. 자료분석 방법은 SPSS 22.0 통계프로그램을 이용하여, 첫째, 연구대상의 일반적 특성에 따라 자아정체감 및 K-HTP그림검사의 점수에 차이가 있는지를 파악하기 위해 일원변량분석(One-Way ANOVA)을 실시하였고, 이 중 결과점수의 차이가 있는 다중변량 분석인 경우에는 구체적인 차이를 알아보기 위해 Scheffe의 사후분석(post hoc multiple comparison)을 실시하였다. 둘째, 자아정체감 척도와 K-HTP그림검사의 하위영역 간 상관관계를 살펴보기 위해 Pearson의 상관분석(Correlation Analysis)을 실시하였다. 마지막으로 대학생의 자아정체감과 K-HTP그림검사의 영향력 관계를 알아보기 위해 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 일반적 특성에 따른 자아정체감 및 K-HTP그림검사 결과의 차이를 알아본 결과, 성별에 따른 자아정체감 차이는 남학생이 여학생보다 자아정체감이 높게 나타났고, K-HTP그림검사에서는 나무그림에서만 남학생이 여학생보다 높게 나타났다. 반면 학년 및 지역에 따른 자아정체감은 유의한 차이가 없었다. 둘째, 대학생의 자아정체감과 K-HTP그림검사 결과의 상관관계를 알아본 결과, 대학생의 자아정체감 척도검사의 하위영역들 사이의 상관관계 및 K-HTP 그림검사의 하위영역 간의 상관관계 모두 유의미한 상관관계를 보여주었다. 또한 자아정체감 척도검사의 하위영역과 K-HTP그림검사 하위영역 사이의 상관관계 역시 유의미한 상관관계를 보여주었다. 셋째, 대학생의 자아정체감과 K-HTP그림검사의 영향력 관계를 알아본 결과, K-HTP그림검사는 자아정체감에 영향력이 높은 점수가 나왔으며, 통계적으로도 유의미한 결과가 나왔다. 이러한 결과는 K-HTP그림검사가 자아정체감에 대한 변량의 70%정도를 설명하였다. 그리고 K-HTP그림검사의 각 양식에서도 자아정체감과 영향력이 나타났으며 통계적으로 유의미한 결과가 나왔다. K-HTP그림검사의 각 양식별 자아정체감에 대한 변량을 그림양식은 56%, 집그림은 45%, 나무그림 49%, 사람그림은 37%를 설명하였다. 이상의 연구결과를 통해서 K-HTP그림검사가 임상 현장에서 대학생의 자아정체감에 대한 여러 가지 요인들을 알아보기 위한 도구로 활용 가능성이 있음을 알 수 있었다.
국 문 초 록 대학생의 자아정체감과 K-HTP 그림검사와의 관계 제 출 자 : 김 현 진 지도교수 : 조 규 영 본 연구는 대학생의 자아정체감과 K-HTP(Kinetic House-Tree-Person, 동적-집-나무-사람)그림검사와의 관계를 알아봄으로써 미술치료 임상현장에서 적극적이고 실질적인 자료로 활용될 수 있도록 하는데 목적이 있다. 연구문제는 첫째, 대학생의 일반적 특성에 따른 자아정체감 및 K-HTP그림검사 결과의 차이는 어떠한가? 둘째, 대학생의 자아정체감과 K-HTP그림검사 결과의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 대학생의 자아정체감과 K-HTP그림검사의 영향력 관계는 어떠한가? 이다. 연구대상은 대전광역시 소재의 D대학교, 경기도 의왕시 소재의 E대학교, 전라남도 여수시 소재의 S대학교에 재학 중인 남, 여 대학생들 중에서 본 연구의 목적을 이해하고 지원한 246명으로, 이들에게 자아정체감 검사와 K-HTP그림검사를 표집하였다. 자료분석 방법은 SPSS 22.0 통계프로그램을 이용하여, 첫째, 연구대상의 일반적 특성에 따라 자아정체감 및 K-HTP그림검사의 점수에 차이가 있는지를 파악하기 위해 일원변량분석(One-Way ANOVA)을 실시하였고, 이 중 결과점수의 차이가 있는 다중변량 분석인 경우에는 구체적인 차이를 알아보기 위해 Scheffe의 사후분석(post hoc multiple comparison)을 실시하였다. 둘째, 자아정체감 척도와 K-HTP그림검사의 하위영역 간 상관관계를 살펴보기 위해 Pearson의 상관분석(Correlation Analysis)을 실시하였다. 마지막으로 대학생의 자아정체감과 K-HTP그림검사의 영향력 관계를 알아보기 위해 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 일반적 특성에 따른 자아정체감 및 K-HTP그림검사 결과의 차이를 알아본 결과, 성별에 따른 자아정체감 차이는 남학생이 여학생보다 자아정체감이 높게 나타났고, K-HTP그림검사에서는 나무그림에서만 남학생이 여학생보다 높게 나타났다. 반면 학년 및 지역에 따른 자아정체감은 유의한 차이가 없었다. 둘째, 대학생의 자아정체감과 K-HTP그림검사 결과의 상관관계를 알아본 결과, 대학생의 자아정체감 척도검사의 하위영역들 사이의 상관관계 및 K-HTP 그림검사의 하위영역 간의 상관관계 모두 유의미한 상관관계를 보여주었다. 또한 자아정체감 척도검사의 하위영역과 K-HTP그림검사 하위영역 사이의 상관관계 역시 유의미한 상관관계를 보여주었다. 셋째, 대학생의 자아정체감과 K-HTP그림검사의 영향력 관계를 알아본 결과, K-HTP그림검사는 자아정체감에 영향력이 높은 점수가 나왔으며, 통계적으로도 유의미한 결과가 나왔다. 이러한 결과는 K-HTP그림검사가 자아정체감에 대한 변량의 70%정도를 설명하였다. 그리고 K-HTP그림검사의 각 양식에서도 자아정체감과 영향력이 나타났으며 통계적으로 유의미한 결과가 나왔다. K-HTP그림검사의 각 양식별 자아정체감에 대한 변량을 그림양식은 56%, 집그림은 45%, 나무그림 49%, 사람그림은 37%를 설명하였다. 이상의 연구결과를 통해서 K-HTP그림검사가 임상 현장에서 대학생의 자아정체감에 대한 여러 가지 요인들을 알아보기 위한 도구로 활용 가능성이 있음을 알 수 있었다.
ABSTRACT Relationship between University Students’ Self-identity and K-HTP Drawing Test Kim hyeonjin Department of Art Therapy Graduate School of Health and Medicine Daejeon University Advisor: Prof. Cho gyuyoung The purpose of this study is to find out the relationship between university students...
ABSTRACT Relationship between University Students’ Self-identity and K-HTP Drawing Test Kim hyeonjin Department of Art Therapy Graduate School of Health and Medicine Daejeon University Advisor: Prof. Cho gyuyoung The purpose of this study is to find out the relationship between university students’ self-identity and K-HTP(Kinetic House-Tree-Person)drawing test to use it as active and practical materials in the art therapy clinical site. The study questions are as follows: First, what is the difference in self-identity and K-HTP drawing test results depending on general characteristics of university students? Second, what is a correlation between university students' self-identity and K-HTP drawing test results? Third, what is the influence relationship between university students' self-identity and K-HTP drawing test? The subjects are 246 people who understood the purpose of this study and applied among male and female university students attending D University located in Daejeon, E University located in Uiwang, Gyeonggi-do, S University located in Yeosu, Jeollanam-do and a self-identity test was carried out and K-HTP drawing test was sampled from them. By using the SPSS 22.0 statistical program as a data analysis method, first, One-Way ANOVA was conducted in order to identify whether there is a difference in self-identity and scores of K-HTP drawing test depending on the general characteristics of the subjects and Scheffe’s post hoc multiple comparison was carried out for the multi-variate analysis showing the difference in result scores to find out the specific difference. Second, Pearson’s Correlation Analysis was carried out in order to examine the relationship between the self-identity scale and sub-areas of K-HTP drawing test. Finally, Multiple Regression Analysis was conducted in order to find out the influence relationship between university students' self-identity and K-HTP drawing test. The results are as follows: First, the difference in self-identity and K-HTP drawing test results depending on university students’ general characteristics was examined and as a result, self-identity of male students was found to be higher than that of female students in the self-identity difference depending on sex and self-identity of male students was found to be higher than that of female students only in tree drawings in K-HTP drawing test. On the other hand, there was no significant difference in self-identity according to grades and regions. Second, a correlation between university students' self-identity and K-HTP drawing test results was examined and as a result, both the correlation between the sub-areas of the university students' self-identity scale test and the correlation between the sub-areas of K-HTP drawing test showed a significant correlation. Also, the correlation between the sub-areas of the self-identity scale test and those of K-HTP drawing test showed a significant correlation. Third, the influence relationship between university students' self-identity and K-HTP drawing test was examined and as a result, K-HTP drawing test showed scores highly influential on self-identity and statistically significant results were also derived. Based on these results, K-HTP drawing test explained about 70% of the variable for self-identity. And self-identity and influence were shown also in each format of K-HTP drawing test and statistically significant results were derived. In the case of variables for self-identity by each format of K-HTP drawing test, drawing format explained 56%, house drawing 45%, tree drawing 49% and person drawing 37%. Through the above research findings, it was found that K-HTP drawing test is likely to be used as a tool to find out several factors for university students' self-identity in the clinical site.
ABSTRACT Relationship between University Students’ Self-identity and K-HTP Drawing Test Kim hyeonjin Department of Art Therapy Graduate School of Health and Medicine Daejeon University Advisor: Prof. Cho gyuyoung The purpose of this study is to find out the relationship between university students’ self-identity and K-HTP(Kinetic House-Tree-Person)drawing test to use it as active and practical materials in the art therapy clinical site. The study questions are as follows: First, what is the difference in self-identity and K-HTP drawing test results depending on general characteristics of university students? Second, what is a correlation between university students' self-identity and K-HTP drawing test results? Third, what is the influence relationship between university students' self-identity and K-HTP drawing test? The subjects are 246 people who understood the purpose of this study and applied among male and female university students attending D University located in Daejeon, E University located in Uiwang, Gyeonggi-do, S University located in Yeosu, Jeollanam-do and a self-identity test was carried out and K-HTP drawing test was sampled from them. By using the SPSS 22.0 statistical program as a data analysis method, first, One-Way ANOVA was conducted in order to identify whether there is a difference in self-identity and scores of K-HTP drawing test depending on the general characteristics of the subjects and Scheffe’s post hoc multiple comparison was carried out for the multi-variate analysis showing the difference in result scores to find out the specific difference. Second, Pearson’s Correlation Analysis was carried out in order to examine the relationship between the self-identity scale and sub-areas of K-HTP drawing test. Finally, Multiple Regression Analysis was conducted in order to find out the influence relationship between university students' self-identity and K-HTP drawing test. The results are as follows: First, the difference in self-identity and K-HTP drawing test results depending on university students’ general characteristics was examined and as a result, self-identity of male students was found to be higher than that of female students in the self-identity difference depending on sex and self-identity of male students was found to be higher than that of female students only in tree drawings in K-HTP drawing test. On the other hand, there was no significant difference in self-identity according to grades and regions. Second, a correlation between university students' self-identity and K-HTP drawing test results was examined and as a result, both the correlation between the sub-areas of the university students' self-identity scale test and the correlation between the sub-areas of K-HTP drawing test showed a significant correlation. Also, the correlation between the sub-areas of the self-identity scale test and those of K-HTP drawing test showed a significant correlation. Third, the influence relationship between university students' self-identity and K-HTP drawing test was examined and as a result, K-HTP drawing test showed scores highly influential on self-identity and statistically significant results were also derived. Based on these results, K-HTP drawing test explained about 70% of the variable for self-identity. And self-identity and influence were shown also in each format of K-HTP drawing test and statistically significant results were derived. In the case of variables for self-identity by each format of K-HTP drawing test, drawing format explained 56%, house drawing 45%, tree drawing 49% and person drawing 37%. Through the above research findings, it was found that K-HTP drawing test is likely to be used as a tool to find out several factors for university students' self-identity in the clinical site.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.