본 연구는 유아들이 교과중심의 음악 활동이 아닌 자신의 주변 생활세계에서 들려오는 다양한 소리를 민감하게 듣고 체험하며, 그 아름다움을 풍부하게 느끼는 과정을 통해 음악성과 음악적 표현능력을 증진시킬 수 있도록 하기 위하여 일상의 소리를 활용한 유아음악교육 프로그램을 개발하였으며, 이를 유아에게 적용해 봄으로써 유아의 음악적 표현능력과 심미적 반응의 변화를 알아보았다. 본 연구를 통해 나타난 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
먼저, 연구내용 1에 따라 일상의 소리를 활용한 유아음악교육 프로그램 시안을 개발한 결과는 다음과 같다. 첫째, 다양한 일상의 소리를 활용하여 소리를 재표현하고 재구성하는 활동을 통해 유아들의 음악성을 높이기 위하여, 선행연구를 바탕으로 일상의 소리를 자연의 소리와 인공적인 소리로 나누어 자연의 소리의 하위 범주로 생물과 무생물의 소리, 인공적인 소리의 하위 범주로 생활도구, 장소의 소리로 나누었다. 둘째, 일상의 소리를 활용한 ...
본 연구는 유아들이 교과중심의 음악 활동이 아닌 자신의 주변 생활세계에서 들려오는 다양한 소리를 민감하게 듣고 체험하며, 그 아름다움을 풍부하게 느끼는 과정을 통해 음악성과 음악적 표현능력을 증진시킬 수 있도록 하기 위하여 일상의 소리를 활용한 유아음악교육 프로그램을 개발하였으며, 이를 유아에게 적용해 봄으로써 유아의 음악적 표현능력과 심미적 반응의 변화를 알아보았다. 본 연구를 통해 나타난 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
먼저, 연구내용 1에 따라 일상의 소리를 활용한 유아음악교육 프로그램 시안을 개발한 결과는 다음과 같다. 첫째, 다양한 일상의 소리를 활용하여 소리를 재표현하고 재구성하는 활동을 통해 유아들의 음악성을 높이기 위하여, 선행연구를 바탕으로 일상의 소리를 자연의 소리와 인공적인 소리로 나누어 자연의 소리의 하위 범주로 생물과 무생물의 소리, 인공적인 소리의 하위 범주로 생활도구, 장소의 소리로 나누었다. 둘째, 일상의 소리를 활용한 음악교육을 진행하기 위한 내용 요소를 선율, 리듬, 셈여림, 빠르기, 음높이, 형식, 음색의 7가지로 선정하고, 교수방법으로는 소리탐색, 노래부르기, 음악감상, 악기다루기, 신체표현의 방법을 선정하였다. 셋째, 누리과정 예술경험 영역의 '음악적 요소 탐색하기'와 관련된 음악활동의 필요성으로 인해 각 활동 주제별로 누리과정 생활주제에 맞는 관련요소를 고려하여 프로그램을 구성하였다. 넷째, 각 1회기의 활동은 소리 만나기 - 소리 표현하기 - 소리와 친구되기 과정으로 하루 일과 중에 이루어지도록 구성하였고, 주제에 따라 주 1회 10주간 총 10회기 내용으로 조직하였다. 연구내용 2에 따라 개발된 프로그램 적용에서 나타난 결과를 알아보면 다음과 같다. 첫째, 개발된 프로그램 적용에서 나타나는 유아들의 심미적 반응은 '소리를 통한 음악세계로의 몰입', '새로운 상상력의 작동', '경험 불러오기', '소리를 매개로 한 교사와 유아의 공명하는 만남'으로 범주화 하였다. 둘째, 프로그램 적용에서 나타나는 유아의 음악적 표현능력의 변화를 알아보기 위해 실험집단 유아 14명과 비교집단 유아 14명에게 사전·사후로 나누어 음악적 표현능력 검사를 시행한 결과 음악적 표현능력의 향상을 가져 왔으며 하위 영역인 노래부르기, 신체표현하기, 악기다루기, 음악 만들기의 4가지 하위 항목에서 실험집단의 유아들의 변화가 사전에 실시한 결과보다 사후에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 위의 내용을 종합해보면 일상의 소리를 활용한 유아음악프로그램의 실행은 유아의 음악적 표현능력의 모든 하위 영역이 향상되는 긍정적인 효과가 있는 것을 알 수 있다. 따라서 일상의 소리를 활용한 유아음악프로그램의 실행이 지속적으로 체계적으로 유아교육현장에서 적용될 가치가 있다고 해석할 수 있다.
본 연구는 유아들이 교과중심의 음악 활동이 아닌 자신의 주변 생활세계에서 들려오는 다양한 소리를 민감하게 듣고 체험하며, 그 아름다움을 풍부하게 느끼는 과정을 통해 음악성과 음악적 표현능력을 증진시킬 수 있도록 하기 위하여 일상의 소리를 활용한 유아음악교육 프로그램을 개발하였으며, 이를 유아에게 적용해 봄으로써 유아의 음악적 표현능력과 심미적 반응의 변화를 알아보았다. 본 연구를 통해 나타난 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
먼저, 연구내용 1에 따라 일상의 소리를 활용한 유아음악교육 프로그램 시안을 개발한 결과는 다음과 같다. 첫째, 다양한 일상의 소리를 활용하여 소리를 재표현하고 재구성하는 활동을 통해 유아들의 음악성을 높이기 위하여, 선행연구를 바탕으로 일상의 소리를 자연의 소리와 인공적인 소리로 나누어 자연의 소리의 하위 범주로 생물과 무생물의 소리, 인공적인 소리의 하위 범주로 생활도구, 장소의 소리로 나누었다. 둘째, 일상의 소리를 활용한 음악교육을 진행하기 위한 내용 요소를 선율, 리듬, 셈여림, 빠르기, 음높이, 형식, 음색의 7가지로 선정하고, 교수방법으로는 소리탐색, 노래부르기, 음악감상, 악기다루기, 신체표현의 방법을 선정하였다. 셋째, 누리과정 예술경험 영역의 '음악적 요소 탐색하기'와 관련된 음악활동의 필요성으로 인해 각 활동 주제별로 누리과정 생활주제에 맞는 관련요소를 고려하여 프로그램을 구성하였다. 넷째, 각 1회기의 활동은 소리 만나기 - 소리 표현하기 - 소리와 친구되기 과정으로 하루 일과 중에 이루어지도록 구성하였고, 주제에 따라 주 1회 10주간 총 10회기 내용으로 조직하였다. 연구내용 2에 따라 개발된 프로그램 적용에서 나타난 결과를 알아보면 다음과 같다. 첫째, 개발된 프로그램 적용에서 나타나는 유아들의 심미적 반응은 '소리를 통한 음악세계로의 몰입', '새로운 상상력의 작동', '경험 불러오기', '소리를 매개로 한 교사와 유아의 공명하는 만남'으로 범주화 하였다. 둘째, 프로그램 적용에서 나타나는 유아의 음악적 표현능력의 변화를 알아보기 위해 실험집단 유아 14명과 비교집단 유아 14명에게 사전·사후로 나누어 음악적 표현능력 검사를 시행한 결과 음악적 표현능력의 향상을 가져 왔으며 하위 영역인 노래부르기, 신체표현하기, 악기다루기, 음악 만들기의 4가지 하위 항목에서 실험집단의 유아들의 변화가 사전에 실시한 결과보다 사후에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 위의 내용을 종합해보면 일상의 소리를 활용한 유아음악프로그램의 실행은 유아의 음악적 표현능력의 모든 하위 영역이 향상되는 긍정적인 효과가 있는 것을 알 수 있다. 따라서 일상의 소리를 활용한 유아음악프로그램의 실행이 지속적으로 체계적으로 유아교육현장에서 적용될 가치가 있다고 해석할 수 있다.
This study intended to develop children music education program in the use of sound from everyday life so that children can sensitively listen to and experience various types of sound heard from their daily lives and also around them and also improve expression ability of music through a course of r...
This study intended to develop children music education program in the use of sound from everyday life so that children can sensitively listen to and experience various types of sound heard from their daily lives and also around them and also improve expression ability of music through a course of realizing enriched beauty of sound. In addition, it has been applied to children to identify aesthetic responses and changes as well as expression ability of music of children. The summary of research results shown in this study is as follows. Above all, the result of development for children music education program draft proposal in the use of sound from daily lives according to the research content 1 is as follows. First of all, sound from daily lives was divided into the sound from the nature and the artificial sound in order to enhance musicality of children through an activity for re-expressing and re-organizing the sound by using various types of sound from daily lives. Afterwards, sound from organisms and inorganic substances were classified as sub-category of sound from the nature, and sound from tools for life and places were classified as sub-category of artificial sound. Secondly, melody, rhythm, dynamic, beat, pitch, form, and tone were selected as seven content factors needed to proceed music education in the use of sound from daily lives. Instruction methods were selected to include sound searching, singing, listening to music, playing with instruments, and physical expression. Third, program was constituted by considering related factors of the life themes in Nuri course according to each of the activity subjects due to necessity of 'exploration of musical elements' and related music activities in the field of art experience from Nuri course. Fourth, activities in each of the first sessions include 'meet sound' - 'express sound' - 'become friend with sound.' They were comprised to be performed in daily lives. Contents in 10 sessions are organized by having one session per a week for total 10 weeks depending on the themes. Results derived from application of program developed in the performance 2 are as follows. First of all, aesthetic responses of children shown in the application of developed program were categorized to 'concentration to the world of music with sound,' 'new imagination,' 'recalling the experience,' and 'resonance meeting between instructors and children in the medium of sound,'. Secondly, according to the result of implementing musical expression ability test by dividing it to before and after period to 14 children in experiment group and 14 children in control group in order to identify changes in musical expression ability shown from application of program, they were turned out to improve their musical expression ability. In addition, children in experiment group were turned out to represent a significant difference in the period after the test compared to the result shown before the test in four sub-categories including singing, physical expression, playing with instruments, and creation of music. In summary of aforementioned contents, performance of children education program in the use of sound from daily lives was turned out to have a positive effect for how all the sub-areas of musical expression ability of children were improved. Therefore, it is interpreted that children music program in the use of sound from daily lives is worthwhile to be applied in the field of children education in a continuous and systematic manner.
This study intended to develop children music education program in the use of sound from everyday life so that children can sensitively listen to and experience various types of sound heard from their daily lives and also around them and also improve expression ability of music through a course of realizing enriched beauty of sound. In addition, it has been applied to children to identify aesthetic responses and changes as well as expression ability of music of children. The summary of research results shown in this study is as follows. Above all, the result of development for children music education program draft proposal in the use of sound from daily lives according to the research content 1 is as follows. First of all, sound from daily lives was divided into the sound from the nature and the artificial sound in order to enhance musicality of children through an activity for re-expressing and re-organizing the sound by using various types of sound from daily lives. Afterwards, sound from organisms and inorganic substances were classified as sub-category of sound from the nature, and sound from tools for life and places were classified as sub-category of artificial sound. Secondly, melody, rhythm, dynamic, beat, pitch, form, and tone were selected as seven content factors needed to proceed music education in the use of sound from daily lives. Instruction methods were selected to include sound searching, singing, listening to music, playing with instruments, and physical expression. Third, program was constituted by considering related factors of the life themes in Nuri course according to each of the activity subjects due to necessity of 'exploration of musical elements' and related music activities in the field of art experience from Nuri course. Fourth, activities in each of the first sessions include 'meet sound' - 'express sound' - 'become friend with sound.' They were comprised to be performed in daily lives. Contents in 10 sessions are organized by having one session per a week for total 10 weeks depending on the themes. Results derived from application of program developed in the performance 2 are as follows. First of all, aesthetic responses of children shown in the application of developed program were categorized to 'concentration to the world of music with sound,' 'new imagination,' 'recalling the experience,' and 'resonance meeting between instructors and children in the medium of sound,'. Secondly, according to the result of implementing musical expression ability test by dividing it to before and after period to 14 children in experiment group and 14 children in control group in order to identify changes in musical expression ability shown from application of program, they were turned out to improve their musical expression ability. In addition, children in experiment group were turned out to represent a significant difference in the period after the test compared to the result shown before the test in four sub-categories including singing, physical expression, playing with instruments, and creation of music. In summary of aforementioned contents, performance of children education program in the use of sound from daily lives was turned out to have a positive effect for how all the sub-areas of musical expression ability of children were improved. Therefore, it is interpreted that children music program in the use of sound from daily lives is worthwhile to be applied in the field of children education in a continuous and systematic manner.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.