지역화 교육을 위한 기록 이용의 현황과 활성화 방안 : 초등학교 4학년 지역교과서 「부산의 생활」을 중심으로 The Current Status and Activation Plan The Current Status and Activation Plan Localized Education원문보기
본 연구에서는 지역화 교육에서 지역 기록을 보다 적극적으로 활용할 수 있도록 하기 위해 부산광역시 초등학교 4학년 지역교과서인 『부산의 생활』와 면담조사를 바탕으로 지역 기록의 이용 현황과 문제점을 파악하고, 이를 토대로 기록 이용 활성화 방안을 제시하였다. 우선 문헌연구를 통해 지역화 교육과 지역기록의 개념을 정의하고 지역화 교육에서 기록의 필요성을 알아본 후, 해외 지방기록물관리기관의 교사용 서비스 사례를 분석하여 시사점을 도출하였다. 그 후 『부산의 생활』 교과서 분석과 면담조사를 통해 지역화 교육 시 어떤 지역기록이 이용되고 있는지 현황을 살펴보았다. 그 결과, 주로 사용하는 기록으로는 사진과 지도, 동영상이었다. 사진의 경우, 지역을 배우는 학생들의 수준에 따라 해석과 이해를 요구하는 문서 형태의 이용은 극히 드물었고, 지도와 동영상은 현재 부산의 모습을 담고 있는 내용의 기록을 활용하려고 하고 있었다. 그리고 기록을 수집하는 방식으로는 부산 에듀넷, 디지털부산역사문화대전과 같은 전문기관보다는 대형 ...
본 연구에서는 지역화 교육에서 지역 기록을 보다 적극적으로 활용할 수 있도록 하기 위해 부산광역시 초등학교 4학년 지역교과서인 『부산의 생활』와 면담조사를 바탕으로 지역 기록의 이용 현황과 문제점을 파악하고, 이를 토대로 기록 이용 활성화 방안을 제시하였다. 우선 문헌연구를 통해 지역화 교육과 지역기록의 개념을 정의하고 지역화 교육에서 기록의 필요성을 알아본 후, 해외 지방기록물관리기관의 교사용 서비스 사례를 분석하여 시사점을 도출하였다. 그 후 『부산의 생활』 교과서 분석과 면담조사를 통해 지역화 교육 시 어떤 지역기록이 이용되고 있는지 현황을 살펴보았다. 그 결과, 주로 사용하는 기록으로는 사진과 지도, 동영상이었다. 사진의 경우, 지역을 배우는 학생들의 수준에 따라 해석과 이해를 요구하는 문서 형태의 이용은 극히 드물었고, 지도와 동영상은 현재 부산의 모습을 담고 있는 내용의 기록을 활용하려고 하고 있었다. 그리고 기록을 수집하는 방식으로는 부산 에듀넷, 디지털부산역사문화대전과 같은 전문기관보다는 대형 포털 사이트의 검색을 통해 이루어지고 있었다. 전반적으로 수업 일정에 대한 압박과 기록 수집의 어려움으로 인해 다양한 자료를 수집하고 활용하는 것에 있어서 부정적인 시각이 많았다. 특히 지역화 교육에 대한 교사들의 인식이 필요성은 공감하고 있지만 이를 위한 구체적인 개선 사항을 요구하고 있지는 않은 실정이었다. 이에 지역 기록을 보다 활성화하기 위해서는 수업에서 바로 활용할 수 있는 형태의 기록콘텐츠가 제공되어야 하며, 지역 기록의 소장 정보 및 교사들을 위한 다양한 아웃리치 서비스를 알려야 한다.
본 연구에서는 지역화 교육에서 지역 기록을 보다 적극적으로 활용할 수 있도록 하기 위해 부산광역시 초등학교 4학년 지역교과서인 『부산의 생활』와 면담조사를 바탕으로 지역 기록의 이용 현황과 문제점을 파악하고, 이를 토대로 기록 이용 활성화 방안을 제시하였다. 우선 문헌연구를 통해 지역화 교육과 지역기록의 개념을 정의하고 지역화 교육에서 기록의 필요성을 알아본 후, 해외 지방기록물관리기관의 교사용 서비스 사례를 분석하여 시사점을 도출하였다. 그 후 『부산의 생활』 교과서 분석과 면담조사를 통해 지역화 교육 시 어떤 지역기록이 이용되고 있는지 현황을 살펴보았다. 그 결과, 주로 사용하는 기록으로는 사진과 지도, 동영상이었다. 사진의 경우, 지역을 배우는 학생들의 수준에 따라 해석과 이해를 요구하는 문서 형태의 이용은 극히 드물었고, 지도와 동영상은 현재 부산의 모습을 담고 있는 내용의 기록을 활용하려고 하고 있었다. 그리고 기록을 수집하는 방식으로는 부산 에듀넷, 디지털부산역사문화대전과 같은 전문기관보다는 대형 포털 사이트의 검색을 통해 이루어지고 있었다. 전반적으로 수업 일정에 대한 압박과 기록 수집의 어려움으로 인해 다양한 자료를 수집하고 활용하는 것에 있어서 부정적인 시각이 많았다. 특히 지역화 교육에 대한 교사들의 인식이 필요성은 공감하고 있지만 이를 위한 구체적인 개선 사항을 요구하고 있지는 않은 실정이었다. 이에 지역 기록을 보다 활성화하기 위해서는 수업에서 바로 활용할 수 있는 형태의 기록콘텐츠가 제공되어야 하며, 지역 기록의 소장 정보 및 교사들을 위한 다양한 아웃리치 서비스를 알려야 한다.
In this study, It Identified usage and problems of the local records on the basis of the interviews, "Life in Busan" Busan 4th grade areas textbooks and record it on the basis suggested the use of active methods in order to be able to take advantage of the local records in localized education more a...
In this study, It Identified usage and problems of the local records on the basis of the interviews, "Life in Busan" Busan 4th grade areas textbooks and record it on the basis suggested the use of active methods in order to be able to take advantage of the local records in localized education more aggressively. First, through literature review defined the concept of localized education and local records and draw out after seeing the need for local records in localized education, to analyze the implications of foreign local archives teachers service practices. After, through the textbook research "Life in Busan" and teacher interview, I examined the status that some local records during training are used. As a result, maps, photos and movie were mainly used. For photos, the use of a type of document that require interpretation and understanding according to the students' level of learning areas and extremely rare, maps and videos was trying to take advantage of the record containing the details of the current state of Busan. And in a way to collect the records it was made through the choice of a large portal sites rather than professional organizations, such as “Busan edu-net", "Digital Busan Grand Culture". Overall, due to the pressures and difficulties of collecting records were many negative views about the class schedule according to which collect and utilize a variety of materials. In particular empathy to recognize the need for localized education for teachers, but it was not calls for specific improvements for this. In order to enable more local record, It should be provided in the form of written content that can be utilized immediately in class, and inform the holdings information and various outreach services for teachers.
In this study, It Identified usage and problems of the local records on the basis of the interviews, "Life in Busan" Busan 4th grade areas textbooks and record it on the basis suggested the use of active methods in order to be able to take advantage of the local records in localized education more aggressively. First, through literature review defined the concept of localized education and local records and draw out after seeing the need for local records in localized education, to analyze the implications of foreign local archives teachers service practices. After, through the textbook research "Life in Busan" and teacher interview, I examined the status that some local records during training are used. As a result, maps, photos and movie were mainly used. For photos, the use of a type of document that require interpretation and understanding according to the students' level of learning areas and extremely rare, maps and videos was trying to take advantage of the record containing the details of the current state of Busan. And in a way to collect the records it was made through the choice of a large portal sites rather than professional organizations, such as “Busan edu-net", "Digital Busan Grand Culture". Overall, due to the pressures and difficulties of collecting records were many negative views about the class schedule according to which collect and utilize a variety of materials. In particular empathy to recognize the need for localized education for teachers, but it was not calls for specific improvements for this. In order to enable more local record, It should be provided in the form of written content that can be utilized immediately in class, and inform the holdings information and various outreach services for teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.