특수학급 학생을 위한 방학 중 계절학교 운영실태 및 개선방향 : : A Study on the Management Status and Improvement Directions of Seasonal Schools during Vacation for Special Class Students원문보기
특수교육 대상학생에게 방학은 여가활동 그 이상의 의미를 가진다. 일반적으로 특수교육대상 학생은 교육목표 달성 외에도 사회적 통합이라는 특수교육 목적 달성을 위해 사회적응기술과 사회생활기술 그리고 직업재활기술 등 습득해야 할 교육 내용이 많다. 한 학기동안 몸에 익힌 기본생활습관을 실행해 보고 배웠던 내용을 복습하며 발전할 수 있는 기회가 될 수 있으며, 문제행동을 감소시키고 지역사회의 통합을 촉진하며 그 밖의 여러 영역의 발달에 기여할 수 있는 시간이다. 본 연구는 일반학교 특수학급 장애학생들을 배정 받아 운영되고 있는 지역장애인시설의 방학 중 계절학교 프로그램 운영에 대해 알아봄으로서 방학프로그램의 내실 있는 운영과 발전에 기초 자료를 제공하고자 하는 데 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 다음과 같이 연구문제를 설정 하였다. 첫째, 일반학교 특수학급 학생들의 방학 중 계절학교 운영 실태를 알아본다. 둘째, 일반학교 특수학급 학생들의 방학 중 계절학교 운영의 개선 방향을 알아본다. 연구대상은 경상북도교육청에서 방학동안 방학프로그램 운영을 위탁받은 G시․ K시․ C군의 3개 지역의 비영리 사회복지 시설 4곳의 계절학교 담당 사회복지사를 대상으로 직접대면 및 전화통화를 통한 심층 면접을 실시하여 조사하였다. 본 연구의 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 계절학교 교육활동은 특수교육대상 학생들에게 방학동안 지속적인 교육활동 기회를 제공하고 학부모들에게 여가시간 증가와 경제적 부담을 덜 수 있게 한다. 둘째, 계절학교 운영을 더욱 발전 시켜 나가기 위해서는 학생들에게 수준별 교육이 이루어져야 한다. 셋째, 계절학교 교사들에게는 사전 장애인식 교육과 ...
특수교육 대상학생에게 방학은 여가활동 그 이상의 의미를 가진다. 일반적으로 특수교육대상 학생은 교육목표 달성 외에도 사회적 통합이라는 특수교육 목적 달성을 위해 사회적응기술과 사회생활기술 그리고 직업재활기술 등 습득해야 할 교육 내용이 많다. 한 학기동안 몸에 익힌 기본생활습관을 실행해 보고 배웠던 내용을 복습하며 발전할 수 있는 기회가 될 수 있으며, 문제행동을 감소시키고 지역사회의 통합을 촉진하며 그 밖의 여러 영역의 발달에 기여할 수 있는 시간이다. 본 연구는 일반학교 특수학급 장애학생들을 배정 받아 운영되고 있는 지역장애인시설의 방학 중 계절학교 프로그램 운영에 대해 알아봄으로서 방학프로그램의 내실 있는 운영과 발전에 기초 자료를 제공하고자 하는 데 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 다음과 같이 연구문제를 설정 하였다. 첫째, 일반학교 특수학급 학생들의 방학 중 계절학교 운영 실태를 알아본다. 둘째, 일반학교 특수학급 학생들의 방학 중 계절학교 운영의 개선 방향을 알아본다. 연구대상은 경상북도교육청에서 방학동안 방학프로그램 운영을 위탁받은 G시․ K시․ C군의 3개 지역의 비영리 사회복지 시설 4곳의 계절학교 담당 사회복지사를 대상으로 직접대면 및 전화통화를 통한 심층 면접을 실시하여 조사하였다. 본 연구의 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 계절학교 교육활동은 특수교육대상 학생들에게 방학동안 지속적인 교육활동 기회를 제공하고 학부모들에게 여가시간 증가와 경제적 부담을 덜 수 있게 한다. 둘째, 계절학교 운영을 더욱 발전 시켜 나가기 위해서는 학생들에게 수준별 교육이 이루어져야 한다. 셋째, 계절학교 교사들에게는 사전 장애인식 교육과 안전교육을 지속적으로 하여야 한다. 넷째, 지역사회 단체 및 지역의 관공서 들을 충분히 활용하여 사회적응 프로그램을 더욱 확대 실시하여야 한다. 다섯째, 시설 면에서는 지역의 학교를 활용하여 프로그램이 진행 될 수 있도록 하고 학생들의 계절학교 참가를 높이기 위해 등하교 버스 지원이 하루 빨리 이루어 져야 한다. 이와 같은 연구결과에 기초하여 결론을 내리면, 계절학교 운영은 방학 중 15일 동안 예체능 활동과 지역사회 참여활동, 다양한 체험활동 등의 프로그램을 운영하고 있으며 학생들과 학부모들의 만족도가 매우 높은 편이다. 개선방향으로는 시설 면에서는 인근학교 교실 및 강당을 활용하여 장애학생들에게 좀 더 편리하고 안전한 공간 제공이 필요하며, 계절학교 교사들의 사전 교육이 또한 필요하다. 프로그램 면에서는 지역사회와 함께 할 수 있는 프로그램과 방학동안 부모님과 함께 할 수 있는 프로그램이 개발되어야 할 것이다.
특수교육 대상학생에게 방학은 여가활동 그 이상의 의미를 가진다. 일반적으로 특수교육대상 학생은 교육목표 달성 외에도 사회적 통합이라는 특수교육 목적 달성을 위해 사회적응기술과 사회생활기술 그리고 직업재활기술 등 습득해야 할 교육 내용이 많다. 한 학기동안 몸에 익힌 기본생활습관을 실행해 보고 배웠던 내용을 복습하며 발전할 수 있는 기회가 될 수 있으며, 문제행동을 감소시키고 지역사회의 통합을 촉진하며 그 밖의 여러 영역의 발달에 기여할 수 있는 시간이다. 본 연구는 일반학교 특수학급 장애학생들을 배정 받아 운영되고 있는 지역장애인시설의 방학 중 계절학교 프로그램 운영에 대해 알아봄으로서 방학프로그램의 내실 있는 운영과 발전에 기초 자료를 제공하고자 하는 데 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 다음과 같이 연구문제를 설정 하였다. 첫째, 일반학교 특수학급 학생들의 방학 중 계절학교 운영 실태를 알아본다. 둘째, 일반학교 특수학급 학생들의 방학 중 계절학교 운영의 개선 방향을 알아본다. 연구대상은 경상북도교육청에서 방학동안 방학프로그램 운영을 위탁받은 G시․ K시․ C군의 3개 지역의 비영리 사회복지 시설 4곳의 계절학교 담당 사회복지사를 대상으로 직접대면 및 전화통화를 통한 심층 면접을 실시하여 조사하였다. 본 연구의 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 계절학교 교육활동은 특수교육대상 학생들에게 방학동안 지속적인 교육활동 기회를 제공하고 학부모들에게 여가시간 증가와 경제적 부담을 덜 수 있게 한다. 둘째, 계절학교 운영을 더욱 발전 시켜 나가기 위해서는 학생들에게 수준별 교육이 이루어져야 한다. 셋째, 계절학교 교사들에게는 사전 장애인식 교육과 안전교육을 지속적으로 하여야 한다. 넷째, 지역사회 단체 및 지역의 관공서 들을 충분히 활용하여 사회적응 프로그램을 더욱 확대 실시하여야 한다. 다섯째, 시설 면에서는 지역의 학교를 활용하여 프로그램이 진행 될 수 있도록 하고 학생들의 계절학교 참가를 높이기 위해 등하교 버스 지원이 하루 빨리 이루어 져야 한다. 이와 같은 연구결과에 기초하여 결론을 내리면, 계절학교 운영은 방학 중 15일 동안 예체능 활동과 지역사회 참여활동, 다양한 체험활동 등의 프로그램을 운영하고 있으며 학생들과 학부모들의 만족도가 매우 높은 편이다. 개선방향으로는 시설 면에서는 인근학교 교실 및 강당을 활용하여 장애학생들에게 좀 더 편리하고 안전한 공간 제공이 필요하며, 계절학교 교사들의 사전 교육이 또한 필요하다. 프로그램 면에서는 지역사회와 함께 할 수 있는 프로그램과 방학동안 부모님과 함께 할 수 있는 프로그램이 개발되어야 할 것이다.
Vacations have meanings more than leisure activities to the students with special educational needs. To students with special educational needs, there a lot of educations contents which shall be acquired generally such as social adaptation skills, social life skills, and occupational rehabilitation ...
Vacations have meanings more than leisure activities to the students with special educational needs. To students with special educational needs, there a lot of educations contents which shall be acquired generally such as social adaptation skills, social life skills, and occupational rehabilitation ones to achieve special educational purposes called ‘social integration’ besides educational goals. Vacations could be an opportunity of being grown up by trying to practice basic living habits having been accustomed to the students for one semester and doing reviews on the learnt contents, and belong to the time of promoting the integration of community and being able to contribute to developments of other fields while reducing problematic behaviors. This study aims at providing a basic data to substantial operations and developments of vacation programs by looking into program operations of seasonal schools during vacation in local disabled facilities that have been operated after getting assigned special class students with disabilities in general schools. Thus, following research subjects were set up in this research. First, the operation status of seasonal schools during vacation of special class students in general schools is investigated. Second, improvement directions on the operation of seasonal schools during vacation for special class students in general schools are checked. Regarding research objects, social workers in charge of 4 seasonal schools at nonprofit social welfare facilities located in 3 regions such as G City, K City, and C County where having gotten consignments on vacation program operations during vacation from Gyeongsangbuk-do Office of Education were objected, and the survey was carried out by executing in-depth interviews through direct face-to-face and phone calls. Research results are same as follows. First, educational activities of seasonal schools provide opportunities on constant educational activities during vacation for students with special education needs, and make school parents increase leisure time and reduce economic burdens. Second, education by levels shall be made so as to further develop the operation of seasonal schools. Third, pre-disability awareness education and safety education shall be made continuously to teachers of seasonal classes. Fourth, social adaptation programs shall be executed and expanded more by sufficiently utilizing community groups and governmental offices etc. Fifth, in relation with facilities, programs shall be progressed by utilizing local schools, and supporting buses to and from school shall be realized as soon as possible so as to enhance participations in seasonal schools by students. If making conclusions based on such findings, programs such as arts and physical activities, participations in the community, and various experiences etc have been operated for 15 days during vacation at the operation of seasonal schools, and satisfaction degrees of students and school parents are likely to be very high. As improvement directions, it is necessary to provide much more convenient, safe spaces to the students with disabilities by utilizing nearby school classrooms and auditoriums, and pre-education to teachers of seasonal schools is essential too. Regarding program aspects, programs which could be shared with community and done with parents during vacation shall be developed.
Vacations have meanings more than leisure activities to the students with special educational needs. To students with special educational needs, there a lot of educations contents which shall be acquired generally such as social adaptation skills, social life skills, and occupational rehabilitation ones to achieve special educational purposes called ‘social integration’ besides educational goals. Vacations could be an opportunity of being grown up by trying to practice basic living habits having been accustomed to the students for one semester and doing reviews on the learnt contents, and belong to the time of promoting the integration of community and being able to contribute to developments of other fields while reducing problematic behaviors. This study aims at providing a basic data to substantial operations and developments of vacation programs by looking into program operations of seasonal schools during vacation in local disabled facilities that have been operated after getting assigned special class students with disabilities in general schools. Thus, following research subjects were set up in this research. First, the operation status of seasonal schools during vacation of special class students in general schools is investigated. Second, improvement directions on the operation of seasonal schools during vacation for special class students in general schools are checked. Regarding research objects, social workers in charge of 4 seasonal schools at nonprofit social welfare facilities located in 3 regions such as G City, K City, and C County where having gotten consignments on vacation program operations during vacation from Gyeongsangbuk-do Office of Education were objected, and the survey was carried out by executing in-depth interviews through direct face-to-face and phone calls. Research results are same as follows. First, educational activities of seasonal schools provide opportunities on constant educational activities during vacation for students with special education needs, and make school parents increase leisure time and reduce economic burdens. Second, education by levels shall be made so as to further develop the operation of seasonal schools. Third, pre-disability awareness education and safety education shall be made continuously to teachers of seasonal classes. Fourth, social adaptation programs shall be executed and expanded more by sufficiently utilizing community groups and governmental offices etc. Fifth, in relation with facilities, programs shall be progressed by utilizing local schools, and supporting buses to and from school shall be realized as soon as possible so as to enhance participations in seasonal schools by students. If making conclusions based on such findings, programs such as arts and physical activities, participations in the community, and various experiences etc have been operated for 15 days during vacation at the operation of seasonal schools, and satisfaction degrees of students and school parents are likely to be very high. As improvement directions, it is necessary to provide much more convenient, safe spaces to the students with disabilities by utilizing nearby school classrooms and auditoriums, and pre-education to teachers of seasonal schools is essential too. Regarding program aspects, programs which could be shared with community and done with parents during vacation shall be developed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.