인터넷 기술의 발전과 그 응용이 심화됨에 따라 인터넷을 토대로 하는 온라인 구전의 전파는 날로 지대한 영향력과 중요성을 나타내고 있다. 고객들이 특정 제품에 대해 남기는 온라인 리뷰는 온라인 구전의 일종으로써 소비자들의 경제행위방식과 기업의 영리성과 그 마케팅 전략을 여러모로 개변시키고 있다. 인터넷 기술의 빠른 발전은 기업의 업무관리흐름에 거대한 변혁을 일으켰을 뿐만 아니라 소비자들의 행위방식에 대해서도 심각한 영향을 준다. 온라인 리뷰는 인터넷 구전 전파의 일종 신흥방식으로써 전통 평가가 갖추지 못한 우세들을 두루 갖추고 있는데 그 영향범위가 넓고 전파속도가 빠르며 원문의 보류시간이 더 긴 것이 그 특징이며 이로써 소비자들은 정보를 검색하고 구매결정을 내리는데 중요한 참고적인 가치를 지닌다. 하지만 현재까지 이런 새로운 방식에 대한 연구는 비교적 적으며, 국외학자들은 주로 온라인 리뷰의 건수와 감성적 표현이 상품의 판매량에 대한 영향을 연구하며 국내학자들이 온라인 리뷰에 대한 연구는 갓 시작단계에 들어섰다. 본 논문은 C2C와 B2C라는 두 가지 인터넷 쇼핑 사이트를 선정하였는데 그 중 C2C는 타오바오과 파이파이을, B2C는 티엔마오와 징동을 샘플로 하여 이들이 온라인 리뷰 메커니즘 중의 현황 및 그 존재하는 문제점들에 대해 분석하고 계획된 행위와 다속성 태도 등 이론을 기초로 설문조사를 진행한 후 해당 모형을 구축하였다. 본 연구에서는 SPSS18.0과Amos18.0 프로그램을 이용하여 수집한 데이터에 대하여 신뢰도와 ...
인터넷 기술의 발전과 그 응용이 심화됨에 따라 인터넷을 토대로 하는 온라인 구전의 전파는 날로 지대한 영향력과 중요성을 나타내고 있다. 고객들이 특정 제품에 대해 남기는 온라인 리뷰는 온라인 구전의 일종으로써 소비자들의 경제행위방식과 기업의 영리성과 그 마케팅 전략을 여러모로 개변시키고 있다. 인터넷 기술의 빠른 발전은 기업의 업무관리흐름에 거대한 변혁을 일으켰을 뿐만 아니라 소비자들의 행위방식에 대해서도 심각한 영향을 준다. 온라인 리뷰는 인터넷 구전 전파의 일종 신흥방식으로써 전통 평가가 갖추지 못한 우세들을 두루 갖추고 있는데 그 영향범위가 넓고 전파속도가 빠르며 원문의 보류시간이 더 긴 것이 그 특징이며 이로써 소비자들은 정보를 검색하고 구매결정을 내리는데 중요한 참고적인 가치를 지닌다. 하지만 현재까지 이런 새로운 방식에 대한 연구는 비교적 적으며, 국외학자들은 주로 온라인 리뷰의 건수와 감성적 표현이 상품의 판매량에 대한 영향을 연구하며 국내학자들이 온라인 리뷰에 대한 연구는 갓 시작단계에 들어섰다. 본 논문은 C2C와 B2C라는 두 가지 인터넷 쇼핑 사이트를 선정하였는데 그 중 C2C는 타오바오과 파이파이을, B2C는 티엔마오와 징동을 샘플로 하여 이들이 온라인 리뷰 메커니즘 중의 현황 및 그 존재하는 문제점들에 대해 분석하고 계획된 행위와 다속성 태도 등 이론을 기초로 설문조사를 진행한 후 해당 모형을 구축하였다. 본 연구에서는 SPSS18.0과Amos18.0 프로그램을 이용하여 수집한 데이터에 대하여 신뢰도와 타당도 분석, 정규분포검증 및 상관분석과 모형적합도 분석을 진행하였다. 데이터 분석결과는 온라인 리뷰 플랫폼의 사용편리성은 소비자의 신리성과 불신성에 대하여 유의한 영향이 없으나 온라인 리뷰 플랫폼의 접근 용이성은 소비자들의 신뢰성에 대한 유의한 영향이 있고 불신성에는 유의한 영향이 없다는 것을 발견하였다. 온라인 리뷰평가의 신속성은 소비자들의 신뢰성에 대하여 유의한 영향이 없으나 불신성에 대하여는 유의한 영향을 나타냈다. 온라인 리뷰평가의 객관성과 전문성은 소비자들의 신뢰성과 불신성에 모두 유의한 영향을 나타냈다. 마지막으로 본인은 이론 연구 성과에 기초하여 인터넷 구매 현황에 대한 다음과 같은 세 가지 연구 시사점을 제기하고자 한다. 즉 소비자의 온라인 리뷰 플랫폼 체험에 주목하여 온라인 리뷰의 관리체계를 강화하고 공정하고 투명한 평가분위기를 조성하며 최대한도로 온라인 리뷰가 소비자들의 온라인 리뷰 지지에 대한 영향 작용을 발휘하도록 하는 것이다.
인터넷 기술의 발전과 그 응용이 심화됨에 따라 인터넷을 토대로 하는 온라인 구전의 전파는 날로 지대한 영향력과 중요성을 나타내고 있다. 고객들이 특정 제품에 대해 남기는 온라인 리뷰는 온라인 구전의 일종으로써 소비자들의 경제행위방식과 기업의 영리성과 그 마케팅 전략을 여러모로 개변시키고 있다. 인터넷 기술의 빠른 발전은 기업의 업무관리흐름에 거대한 변혁을 일으켰을 뿐만 아니라 소비자들의 행위방식에 대해서도 심각한 영향을 준다. 온라인 리뷰는 인터넷 구전 전파의 일종 신흥방식으로써 전통 평가가 갖추지 못한 우세들을 두루 갖추고 있는데 그 영향범위가 넓고 전파속도가 빠르며 원문의 보류시간이 더 긴 것이 그 특징이며 이로써 소비자들은 정보를 검색하고 구매결정을 내리는데 중요한 참고적인 가치를 지닌다. 하지만 현재까지 이런 새로운 방식에 대한 연구는 비교적 적으며, 국외학자들은 주로 온라인 리뷰의 건수와 감성적 표현이 상품의 판매량에 대한 영향을 연구하며 국내학자들이 온라인 리뷰에 대한 연구는 갓 시작단계에 들어섰다. 본 논문은 C2C와 B2C라는 두 가지 인터넷 쇼핑 사이트를 선정하였는데 그 중 C2C는 타오바오과 파이파이을, B2C는 티엔마오와 징동을 샘플로 하여 이들이 온라인 리뷰 메커니즘 중의 현황 및 그 존재하는 문제점들에 대해 분석하고 계획된 행위와 다속성 태도 등 이론을 기초로 설문조사를 진행한 후 해당 모형을 구축하였다. 본 연구에서는 SPSS18.0과Amos18.0 프로그램을 이용하여 수집한 데이터에 대하여 신뢰도와 타당도 분석, 정규분포검증 및 상관분석과 모형적합도 분석을 진행하였다. 데이터 분석결과는 온라인 리뷰 플랫폼의 사용편리성은 소비자의 신리성과 불신성에 대하여 유의한 영향이 없으나 온라인 리뷰 플랫폼의 접근 용이성은 소비자들의 신뢰성에 대한 유의한 영향이 있고 불신성에는 유의한 영향이 없다는 것을 발견하였다. 온라인 리뷰평가의 신속성은 소비자들의 신뢰성에 대하여 유의한 영향이 없으나 불신성에 대하여는 유의한 영향을 나타냈다. 온라인 리뷰평가의 객관성과 전문성은 소비자들의 신뢰성과 불신성에 모두 유의한 영향을 나타냈다. 마지막으로 본인은 이론 연구 성과에 기초하여 인터넷 구매 현황에 대한 다음과 같은 세 가지 연구 시사점을 제기하고자 한다. 즉 소비자의 온라인 리뷰 플랫폼 체험에 주목하여 온라인 리뷰의 관리체계를 강화하고 공정하고 투명한 평가분위기를 조성하며 최대한도로 온라인 리뷰가 소비자들의 온라인 리뷰 지지에 대한 영향 작용을 발휘하도록 하는 것이다.
As the development and application of internet technology deepens, the transmission of online word-of-mouth with the internet as platform presents its huge influence and importance. The users’ online reviews of specific products, as a type of word-of-mouth, have deeply change consumers’ ...
As the development and application of internet technology deepens, the transmission of online word-of-mouth with the internet as platform presents its huge influence and importance. The users’ online reviews of specific products, as a type of word-of-mouth, have deeply change consumers’ economic behavior mode, the productiveness of the enterprises and the marketing strategies. The rapid development of internet technology not only brought great changes to the management procedure of the enterprises, but also to the consumers’ behavior mode. Online reviews become a new method of online word-of-mouth, occupying advantages that the traditional reviews don’t have. Online reviews have bigger influence, faster speed of transmission and the longer time of text reservation, so it can be reference for the consumer information search and purchase decision. However, there are very few researches of this new method. The foreign scholars focus on the number of the online reviews and the influence of the emotion on the products sales, while domestic scholars just started related study on online reviews. This paper took C2C and B2C these two kinds of online shopping websites as example, Taobao and Paipai as C2C examples and Tmall and Jingdong as B2C examples, analyzing its current situation and existing problems of online review mechanism. This study adopted the SPSS18.0 Amos18.0 to do reliability and validity analysis, normal distribution test, correlation analysis and model suitability analysis of the collected data. The results of the data analysis showed that the convenience of the platform had no significant influence on the trust and distrust of the consumers; the accessibility of the platform had significant influence on consumers’ trust while there was no significant influence on their distrust; the review speediness had no influence on their trust but on their distrust. The objectivity and profession of the reviews both had significant influence on consumers’ trust and distrust. Finally, combining the theories and study results, the author proposed three implications related to the current situation of the online shopping: pay attention to users’ platform experience; enhance the management mechanism of online review; create fair and transparent review atmosphere and exert fully the influence of the online review on the consumer support.
As the development and application of internet technology deepens, the transmission of online word-of-mouth with the internet as platform presents its huge influence and importance. The users’ online reviews of specific products, as a type of word-of-mouth, have deeply change consumers’ economic behavior mode, the productiveness of the enterprises and the marketing strategies. The rapid development of internet technology not only brought great changes to the management procedure of the enterprises, but also to the consumers’ behavior mode. Online reviews become a new method of online word-of-mouth, occupying advantages that the traditional reviews don’t have. Online reviews have bigger influence, faster speed of transmission and the longer time of text reservation, so it can be reference for the consumer information search and purchase decision. However, there are very few researches of this new method. The foreign scholars focus on the number of the online reviews and the influence of the emotion on the products sales, while domestic scholars just started related study on online reviews. This paper took C2C and B2C these two kinds of online shopping websites as example, Taobao and Paipai as C2C examples and Tmall and Jingdong as B2C examples, analyzing its current situation and existing problems of online review mechanism. This study adopted the SPSS18.0 Amos18.0 to do reliability and validity analysis, normal distribution test, correlation analysis and model suitability analysis of the collected data. The results of the data analysis showed that the convenience of the platform had no significant influence on the trust and distrust of the consumers; the accessibility of the platform had significant influence on consumers’ trust while there was no significant influence on their distrust; the review speediness had no influence on their trust but on their distrust. The objectivity and profession of the reviews both had significant influence on consumers’ trust and distrust. Finally, combining the theories and study results, the author proposed three implications related to the current situation of the online shopping: pay attention to users’ platform experience; enhance the management mechanism of online review; create fair and transparent review atmosphere and exert fully the influence of the online review on the consumer support.
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