다른 나라와 우리나라 학생들의 수학 학습 수준을 비교했을 때, 우리나라는 상위권에 있음에도 불구하고 학교 수학 교육은 점점 위태로워지고 있다. 가장 큰 문제가 학생들이 수학에 대한 흥미를 느끼지 못한다는 점이다. 본 연구는 학교 수학의 위기를 극복하기 위해 수학 교과의 흥미를 유발할 수 있는 수업지도안에 대해 연구하였다. 연구 방법과 연구 내용으로는 첫째, 학교교육에서 ‘흥미’의 중요성과 이론적 배경에 대해 조사한다. 둘째, 흥미유발을 위한 교수․학습 지도법의 유형을 조사한다. 셋째, 흥미유발 자료를 적용한 수업에 대해 연구한다....
다른 나라와 우리나라 학생들의 수학 학습 수준을 비교했을 때, 우리나라는 상위권에 있음에도 불구하고 학교 수학 교육은 점점 위태로워지고 있다. 가장 큰 문제가 학생들이 수학에 대한 흥미를 느끼지 못한다는 점이다. 본 연구는 학교 수학의 위기를 극복하기 위해 수학 교과의 흥미를 유발할 수 있는 수업지도안에 대해 연구하였다. 연구 방법과 연구 내용으로는 첫째, 학교교육에서 ‘흥미’의 중요성과 이론적 배경에 대해 조사한다. 둘째, 흥미유발을 위한 교수․학습 지도법의 유형을 조사한다. 셋째, 흥미유발 자료를 적용한 수업에 대해 연구한다. 넷째, 개발한 수업지도안을 제시하고, 활동지와 함께 효과적으로 지도할 수 있는 방안을 제시한다. 이에 본 연구는 수학교구를 이용한 수업, 게임을 통한 수업, 수학사와 실생활과 관련된 수학을 통한 수업에 대한 지도안과 활동지를 제시하였다. 교사는 학생들을 도와 수업의 주체가 학생이 될 수 있도록 수업을 구성해야 하며, 학생은 수업에 대한 적극적인 참여가 필요하다.
다른 나라와 우리나라 학생들의 수학 학습 수준을 비교했을 때, 우리나라는 상위권에 있음에도 불구하고 학교 수학 교육은 점점 위태로워지고 있다. 가장 큰 문제가 학생들이 수학에 대한 흥미를 느끼지 못한다는 점이다. 본 연구는 학교 수학의 위기를 극복하기 위해 수학 교과의 흥미를 유발할 수 있는 수업지도안에 대해 연구하였다. 연구 방법과 연구 내용으로는 첫째, 학교교육에서 ‘흥미’의 중요성과 이론적 배경에 대해 조사한다. 둘째, 흥미유발을 위한 교수․학습 지도법의 유형을 조사한다. 셋째, 흥미유발 자료를 적용한 수업에 대해 연구한다. 넷째, 개발한 수업지도안을 제시하고, 활동지와 함께 효과적으로 지도할 수 있는 방안을 제시한다. 이에 본 연구는 수학교구를 이용한 수업, 게임을 통한 수업, 수학사와 실생활과 관련된 수학을 통한 수업에 대한 지도안과 활동지를 제시하였다. 교사는 학생들을 도와 수업의 주체가 학생이 될 수 있도록 수업을 구성해야 하며, 학생은 수업에 대한 적극적인 참여가 필요하다.
It has been reported that Korea ranked high in mathematics in PISA and TIMSS in recent years, however the mathematics education of Korea school has been endangered since students do not have an interest in studying mathematics. In this thesis, we study Teaching-Learning Guidances which can arouse st...
It has been reported that Korea ranked high in mathematics in PISA and TIMSS in recent years, however the mathematics education of Korea school has been endangered since students do not have an interest in studying mathematics. In this thesis, we study Teaching-Learning Guidances which can arouse students' interest in mathematics through the activities to overcome the crisis arising in mathematics education.
We first research the 2009 revised mathematics curriculum and analyze the Herbart’s interest theory expressing the importance of interest by activities of learning. Also, we study teaching-learning methods that can provide students with interesting mathematics educations by using mathematical tools, mathematical game, history of mathematics and mathematics related to real life. We suggest the teaching-learning guidances and provide activity papers that we expect will make students get more interested in mathematics.
It has been reported that Korea ranked high in mathematics in PISA and TIMSS in recent years, however the mathematics education of Korea school has been endangered since students do not have an interest in studying mathematics. In this thesis, we study Teaching-Learning Guidances which can arouse students' interest in mathematics through the activities to overcome the crisis arising in mathematics education.
We first research the 2009 revised mathematics curriculum and analyze the Herbart’s interest theory expressing the importance of interest by activities of learning. Also, we study teaching-learning methods that can provide students with interesting mathematics educations by using mathematical tools, mathematical game, history of mathematics and mathematics related to real life. We suggest the teaching-learning guidances and provide activity papers that we expect will make students get more interested in mathematics.
주제어
#활동수업 활동수학
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.