아웃도어 레저 활동 참여 인구의 확대와 가족관계 향상, 자연체험, 정서적 안정감, 즐거움 등 다양한 가치를 제공하고 있는 오토캠핑은 일정 수준의 불편함을 전제로 하기 때문에 이를 상쇄시킬 수 있는 캠핑장 내 시설이나 자연환경과 같은 선택속성이 중요한 요소로 떠오르게 되었다. 선택속성들은 캠핑객의 의사결정과 만족도에도 영향을 미치는 중요한 변수이며, 캠핑객들이 선호하는 캠핑장 선택속성에 대한 이해를 통해 효과적인 캠핑장 관리방안을 제시하기 위해 본 연구는 오토캠핑장 이용객들의 선택속성에 대하여 파악하고 이를 토대로 ...
아웃도어 레저 활동 참여 인구의 확대와 가족관계 향상, 자연체험, 정서적 안정감, 즐거움 등 다양한 가치를 제공하고 있는 오토캠핑은 일정 수준의 불편함을 전제로 하기 때문에 이를 상쇄시킬 수 있는 캠핑장 내 시설이나 자연환경과 같은 선택속성이 중요한 요소로 떠오르게 되었다. 선택속성들은 캠핑객의 의사결정과 만족도에도 영향을 미치는 중요한 변수이며, 캠핑객들이 선호하는 캠핑장 선택속성에 대한 이해를 통해 효과적인 캠핑장 관리방안을 제시하기 위해 본 연구는 오토캠핑장 이용객들의 선택속성에 대하여 파악하고 이를 토대로 시장세분화를 실시하여 분류된 세분시장 간 차이에 대하여 분석하였다. 실증분석을 통한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오토캠핑장 이용객의 선택속성에 대한 요인분석 결과 총 7개의 요인이 추출되었고, 추출된 요인들의 내용을 고려하여 ‘접근/예약’, ‘주변경관’, ‘사회(관광)적 환경’, ‘요금’, ‘시설’, ‘물리적 환경’, ‘생태적 환경’으로 각각 요인명을 명명하였다. 둘째, 요인분석을 통해 도출된 7개의 오토캠핑장 이용객의 선택속성에 대한 요인의 평균값을 이용하여 선택속성에 대한 세분집단을 분류하기 위해 군집분석을 수행하였다. 군집분석은 계층적 군집분석과 비계층적 방법인 K-평균 군집분석을 결합하여 사용하였고, 군집별 선택속성에 대한 평균을 이용한 집단 간 차이검증을 위해 선택속성 요인과 분류된 세분집단을 이용한 다변량분산분석을 실시하여, ‘다속성 추구형’, ‘속성 무관심형’, ‘실속 추구형’, ‘편리성 추구형’으로 오토캠핑장 이용객의 선택속성에 의한 세분집단으로 분류하였다. 이 후 군집분석 결과 도출된 군집에 대한 타당성을 검정하기 위해 세분화된 군집들을 대상으로 50:50의 무작위표본으로 분할하여 판별함수 도출에 사용된 표본과 사용되지 않은 유보표본으로 나누어 판별분석을 실시한 결과 적중률과 교차타당성에서 모두 매우 높은 분류정확도를 확인하였다. 셋째, 오토캠핑장 이용객의 선택속성에 의해 세분화된 집단과 인구통계적 특성 및 행동적 특성 간의 차이를 규명하기 위하여 교차분석과 대응일치분석을 실시한 결과 오토캠핑장 이용객의 선택속성에 의한 세분화된 군집과 인구통계적 특성에서는 ‘성별’, ‘결혼’, ‘연령’, ‘직업’, ‘거주지’, ‘교육’의 변수에서 세분화된 군집 간에 통계적으로 유의한 차이 및 세분화된 집단과의 상호관련성이 있는 것으로 나타났다. 오토캠핑장 이용객의 선택속성에 의한 세분화된 군집과 오토캠핑에 대한 행동적 특성에서는 ‘오토캠핑 시 주요 목적지’, ‘오토캠핑 시 선호 지역유형’, ‘오토캠핑 시 일정’, ‘오토캠핑 시 이용형태’, ‘오토캠핑 참여의사’, ‘오토캠핑 시 이용 차량유형’, ‘향후 오토캠핑 시 원하는 차량유형’, ‘오토캠핑을 위한 차량 구매의사’, ‘오토캠핑을 위한 선호 자동차 회사브랜드’, ‘오토캠핑을 위한 선호 자동차 종류브랜드’의 변수에서 세분화된 군집 간에 통계적으로 유의한 차이 및 세분화된 집단과의 상호관련성이 있는 것으로 분석되었다.
아웃도어 레저 활동 참여 인구의 확대와 가족관계 향상, 자연체험, 정서적 안정감, 즐거움 등 다양한 가치를 제공하고 있는 오토캠핑은 일정 수준의 불편함을 전제로 하기 때문에 이를 상쇄시킬 수 있는 캠핑장 내 시설이나 자연환경과 같은 선택속성이 중요한 요소로 떠오르게 되었다. 선택속성들은 캠핑객의 의사결정과 만족도에도 영향을 미치는 중요한 변수이며, 캠핑객들이 선호하는 캠핑장 선택속성에 대한 이해를 통해 효과적인 캠핑장 관리방안을 제시하기 위해 본 연구는 오토캠핑장 이용객들의 선택속성에 대하여 파악하고 이를 토대로 시장세분화를 실시하여 분류된 세분시장 간 차이에 대하여 분석하였다. 실증분석을 통한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오토캠핑장 이용객의 선택속성에 대한 요인분석 결과 총 7개의 요인이 추출되었고, 추출된 요인들의 내용을 고려하여 ‘접근/예약’, ‘주변경관’, ‘사회(관광)적 환경’, ‘요금’, ‘시설’, ‘물리적 환경’, ‘생태적 환경’으로 각각 요인명을 명명하였다. 둘째, 요인분석을 통해 도출된 7개의 오토캠핑장 이용객의 선택속성에 대한 요인의 평균값을 이용하여 선택속성에 대한 세분집단을 분류하기 위해 군집분석을 수행하였다. 군집분석은 계층적 군집분석과 비계층적 방법인 K-평균 군집분석을 결합하여 사용하였고, 군집별 선택속성에 대한 평균을 이용한 집단 간 차이검증을 위해 선택속성 요인과 분류된 세분집단을 이용한 다변량분산분석을 실시하여, ‘다속성 추구형’, ‘속성 무관심형’, ‘실속 추구형’, ‘편리성 추구형’으로 오토캠핑장 이용객의 선택속성에 의한 세분집단으로 분류하였다. 이 후 군집분석 결과 도출된 군집에 대한 타당성을 검정하기 위해 세분화된 군집들을 대상으로 50:50의 무작위표본으로 분할하여 판별함수 도출에 사용된 표본과 사용되지 않은 유보표본으로 나누어 판별분석을 실시한 결과 적중률과 교차타당성에서 모두 매우 높은 분류정확도를 확인하였다. 셋째, 오토캠핑장 이용객의 선택속성에 의해 세분화된 집단과 인구통계적 특성 및 행동적 특성 간의 차이를 규명하기 위하여 교차분석과 대응일치분석을 실시한 결과 오토캠핑장 이용객의 선택속성에 의한 세분화된 군집과 인구통계적 특성에서는 ‘성별’, ‘결혼’, ‘연령’, ‘직업’, ‘거주지’, ‘교육’의 변수에서 세분화된 군집 간에 통계적으로 유의한 차이 및 세분화된 집단과의 상호관련성이 있는 것으로 나타났다. 오토캠핑장 이용객의 선택속성에 의한 세분화된 군집과 오토캠핑에 대한 행동적 특성에서는 ‘오토캠핑 시 주요 목적지’, ‘오토캠핑 시 선호 지역유형’, ‘오토캠핑 시 일정’, ‘오토캠핑 시 이용형태’, ‘오토캠핑 참여의사’, ‘오토캠핑 시 이용 차량유형’, ‘향후 오토캠핑 시 원하는 차량유형’, ‘오토캠핑을 위한 차량 구매의사’, ‘오토캠핑을 위한 선호 자동차 회사브랜드’, ‘오토캠핑을 위한 선호 자동차 종류브랜드’의 변수에서 세분화된 군집 간에 통계적으로 유의한 차이 및 세분화된 집단과의 상호관련성이 있는 것으로 분석되었다.
Auto camping that helps to expand the population of outdoor leisure activity participants, improve family relationship, and provide diverse values, such as nature experience, emotional stability, and pleasure, is based upon the premise that it has a certain extent of inconvenience. For the reason, s...
Auto camping that helps to expand the population of outdoor leisure activity participants, improve family relationship, and provide diverse values, such as nature experience, emotional stability, and pleasure, is based upon the premise that it has a certain extent of inconvenience. For the reason, such selection attributes to offset it as facilities in campsite and the natural environment have become significant. The selection attributes are an important variable that affects campsite users' decision-making and satisfaction. To propose an effective campsite management plan on the basis of the understanding of the selection attributes that campsite users prefer, this study looked into the selection attributes of auto campsite users, conducted market segmentation, and analyzed the difference between categorized segments. The study based on empirical analysis drew the following results: First, according to factor analysis on the selection attributes of auto campsite users, a total of seven factors were extracted. In consideration of the contents of the extracted factors, each one of them was named ‘access/booking’, ‘surrounding landscape’, ‘social (tour) environment’, ‘fare’, ‘facility’, ‘physical environment’, and ‘ecological environment’. Secondly, to classify the segment groups of selection attributes, cluster analysis was conducted with the use of the mean value of the seven factors drawn from the factor analysis. For cluster analysis, hierarchical clustering method and K-means clustering (non-hierarchical) method were combined, To examine the difference between groups in the use of the mean of each cluster's selection attributes, Multivariate ANOVA that used the selection attribute factors and classified segment groups was conducted. As a result, based on the selection attributes of auto campsite users, the segment groups were classified into ‘multi-attribute pursuit type', 'indifference-in-attribute type', 'substance pursuit type', and 'convenience pursuit type'. To examine validity of the groups drawn by the cluster analysis, the segmented groups were applied to 50-to-50 random sampling to divide into samples used to drawn a discriminant function and into those not used for the function. And then, discriminant analysis was conducted. The analysis revealed that there was very high classification accuracy in terms of accuracy rate and cross-validation. Thirdly, to find the difference between the demographical characteristics and behavioral characteristics of the segmented groups, cross-tabulation analysis and correspondence analysis were conducted. As a result, regarding the demographic characteristics of the groups segmented by the selection attributes of auto campsite users, the segmented groups had statistically significant differences in and had correlations with such variables as ‘sex’, ‘marriage’, ‘age’, ‘occupation’, ‘residence’, and ‘education’. Regarding their behavioral characteristics, the segmented groups had statistically significant differences in and had correlations with such variables as ‘main destination for auto camping’, ‘preferred region type for auto camping’, ‘schedule of auto camping’, ‘use type of auto camping’, ‘intention of participating in auto camping’, ‘vehicle type for auto camping’, ‘preferable vehicle type for the future auto camping’, ‘vehicle purchase intention for auto camping’, ‘preferred automobile brand for auto camping’, and ‘preferred vehicle-model brand for auto camping’.
Auto camping that helps to expand the population of outdoor leisure activity participants, improve family relationship, and provide diverse values, such as nature experience, emotional stability, and pleasure, is based upon the premise that it has a certain extent of inconvenience. For the reason, such selection attributes to offset it as facilities in campsite and the natural environment have become significant. The selection attributes are an important variable that affects campsite users' decision-making and satisfaction. To propose an effective campsite management plan on the basis of the understanding of the selection attributes that campsite users prefer, this study looked into the selection attributes of auto campsite users, conducted market segmentation, and analyzed the difference between categorized segments. The study based on empirical analysis drew the following results: First, according to factor analysis on the selection attributes of auto campsite users, a total of seven factors were extracted. In consideration of the contents of the extracted factors, each one of them was named ‘access/booking’, ‘surrounding landscape’, ‘social (tour) environment’, ‘fare’, ‘facility’, ‘physical environment’, and ‘ecological environment’. Secondly, to classify the segment groups of selection attributes, cluster analysis was conducted with the use of the mean value of the seven factors drawn from the factor analysis. For cluster analysis, hierarchical clustering method and K-means clustering (non-hierarchical) method were combined, To examine the difference between groups in the use of the mean of each cluster's selection attributes, Multivariate ANOVA that used the selection attribute factors and classified segment groups was conducted. As a result, based on the selection attributes of auto campsite users, the segment groups were classified into ‘multi-attribute pursuit type', 'indifference-in-attribute type', 'substance pursuit type', and 'convenience pursuit type'. To examine validity of the groups drawn by the cluster analysis, the segmented groups were applied to 50-to-50 random sampling to divide into samples used to drawn a discriminant function and into those not used for the function. And then, discriminant analysis was conducted. The analysis revealed that there was very high classification accuracy in terms of accuracy rate and cross-validation. Thirdly, to find the difference between the demographical characteristics and behavioral characteristics of the segmented groups, cross-tabulation analysis and correspondence analysis were conducted. As a result, regarding the demographic characteristics of the groups segmented by the selection attributes of auto campsite users, the segmented groups had statistically significant differences in and had correlations with such variables as ‘sex’, ‘marriage’, ‘age’, ‘occupation’, ‘residence’, and ‘education’. Regarding their behavioral characteristics, the segmented groups had statistically significant differences in and had correlations with such variables as ‘main destination for auto camping’, ‘preferred region type for auto camping’, ‘schedule of auto camping’, ‘use type of auto camping’, ‘intention of participating in auto camping’, ‘vehicle type for auto camping’, ‘preferable vehicle type for the future auto camping’, ‘vehicle purchase intention for auto camping’, ‘preferred automobile brand for auto camping’, and ‘preferred vehicle-model brand for auto camping’.
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