이 연구의 목적은 교육서비스품질과 교육만족, 학생충성도간의 관계를 분석하여 학부생들에 대한 학교 정책 운용시 효과적인 방법을 찾고 유용한 시사점을 제시하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 교육서비스품질 요인을 교수와의 관계성, 교육의 질, 교육시설및환경, 교직원과의 관계성, 행정서비스의 질 5가지로 나누어 설문 조사를 실시하였다.
실증분석을 통해 교육서비스품질과 교육만족도의 관계를 알아보고, 교육서비스품질과 학생충성도간 영향 관계 분석을 실시하였다. 그 후에는 응답자의 개인적 특성에 따라 교육서비스품질에 있어 인식정도의 차이가 있는지를 살펴보았다.
연구대상으로는 서울소재의 K대학의 학부생들을 대상으로 하였고, 설문조사는 2015년 10월-11월 동안 이루어졌다. 분석결과 교육서비스품질은 교육만족도와 학생충성도와 정(+)의 관계를 가지고 있었다. 교육만족도는 ...
이 연구의 목적은 교육서비스품질과 교육만족, 학생충성도간의 관계를 분석하여 학부생들에 대한 학교 정책 운용시 효과적인 방법을 찾고 유용한 시사점을 제시하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 교육서비스품질 요인을 교수와의 관계성, 교육의 질, 교육시설및환경, 교직원과의 관계성, 행정서비스의 질 5가지로 나누어 설문 조사를 실시하였다.
실증분석을 통해 교육서비스품질과 교육만족도의 관계를 알아보고, 교육서비스품질과 학생충성도간 영향 관계 분석을 실시하였다. 그 후에는 응답자의 개인적 특성에 따라 교육서비스품질에 있어 인식정도의 차이가 있는지를 살펴보았다.
연구대상으로는 서울소재의 K대학의 학부생들을 대상으로 하였고, 설문조사는 2015년 10월-11월 동안 이루어졌다. 분석결과 교육서비스품질은 교육만족도와 학생충성도와 정(+)의 관계를 가지고 있었다. 교육만족도는 다중 회귀분석 결과 측정한 5가지의 척도 중 교수와의 연계성, 교육의 질, 교육시설및환경에 영향을 받았다. 학생충성도는 다섯 가지의 항목 중 교육시설 및 환경과 행정서비스의 질에 영향을 받았다. 개인의 특성에 따른 교육서비스품질에 대한 인식과 관련하여 살펴보면, 학생의 성별에 따른 차이는 없었지만 학년에 따른 차이와 소속 계열에 따른 차이의 결과를 도출 해 낼 수 있었다.
연구를 통해 대학의 경쟁력을 높이기 위하여 대학교육 현장에서 실질적으로 교육만족도와 학생충성도를 높일 수 있는 방안을 고찰해 보고자 한다.
이 연구의 목적은 교육서비스품질과 교육만족, 학생충성도간의 관계를 분석하여 학부생들에 대한 학교 정책 운용시 효과적인 방법을 찾고 유용한 시사점을 제시하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 교육서비스품질 요인을 교수와의 관계성, 교육의 질, 교육시설및환경, 교직원과의 관계성, 행정서비스의 질 5가지로 나누어 설문 조사를 실시하였다.
실증분석을 통해 교육서비스품질과 교육만족도의 관계를 알아보고, 교육서비스품질과 학생충성도간 영향 관계 분석을 실시하였다. 그 후에는 응답자의 개인적 특성에 따라 교육서비스품질에 있어 인식정도의 차이가 있는지를 살펴보았다.
연구대상으로는 서울소재의 K대학의 학부생들을 대상으로 하였고, 설문조사는 2015년 10월-11월 동안 이루어졌다. 분석결과 교육서비스품질은 교육만족도와 학생충성도와 정(+)의 관계를 가지고 있었다. 교육만족도는 다중 회귀분석 결과 측정한 5가지의 척도 중 교수와의 연계성, 교육의 질, 교육시설및환경에 영향을 받았다. 학생충성도는 다섯 가지의 항목 중 교육시설 및 환경과 행정서비스의 질에 영향을 받았다. 개인의 특성에 따른 교육서비스품질에 대한 인식과 관련하여 살펴보면, 학생의 성별에 따른 차이는 없었지만 학년에 따른 차이와 소속 계열에 따른 차이의 결과를 도출 해 낼 수 있었다.
연구를 통해 대학의 경쟁력을 높이기 위하여 대학교육 현장에서 실질적으로 교육만족도와 학생충성도를 높일 수 있는 방안을 고찰해 보고자 한다.
The purpose of the study is to present useful suggestions that can help the effectiveness of undergraduate school policy by identifying correlations between educational services and student satisfaction and loyalty. For this purpose, the author conducted a survey on the following five factors: profe...
The purpose of the study is to present useful suggestions that can help the effectiveness of undergraduate school policy by identifying correlations between educational services and student satisfaction and loyalty. For this purpose, the author conducted a survey on the following five factors: professor-student relationships, quality of educational services, educational facilities and environment, staff-student relationships and quality of administrative services.
The author set out to find out how the quality of educational services and student’s satisfaction levels are related and how the quality of education influences the loyalty of students through empirical investigations. To strengthen the reliability of this study, the author also attempted to figure out how individual characteristics of students affect their perception toward the educational services.
The study was targeted undergraduate students in the K University in Seoul and the survey was conducted from October to November 2015. The findings show that the quality of educational services has positive(+) correlations with the level of satisfaction and loyalty of students. The result of the multiple regression analysis shows that the level of satisfaction is likely to be influenced by students’ relationship with professors, quality of education, educational facilities and environment while educational facilities and environment and quality of the administrative services are determining factors behind student loyalty. It was also found that student gender has little influence over their perception toward educational quality. However, the study shows that differences in school grades and affiliated departments of students led to differences in their perception.
Through this study, the author aims to take a look at possible field-based solutions to improve the level of satisfaction as well as loyalty of students in Korea’s university settings.
The purpose of the study is to present useful suggestions that can help the effectiveness of undergraduate school policy by identifying correlations between educational services and student satisfaction and loyalty. For this purpose, the author conducted a survey on the following five factors: professor-student relationships, quality of educational services, educational facilities and environment, staff-student relationships and quality of administrative services.
The author set out to find out how the quality of educational services and student’s satisfaction levels are related and how the quality of education influences the loyalty of students through empirical investigations. To strengthen the reliability of this study, the author also attempted to figure out how individual characteristics of students affect their perception toward the educational services.
The study was targeted undergraduate students in the K University in Seoul and the survey was conducted from October to November 2015. The findings show that the quality of educational services has positive(+) correlations with the level of satisfaction and loyalty of students. The result of the multiple regression analysis shows that the level of satisfaction is likely to be influenced by students’ relationship with professors, quality of education, educational facilities and environment while educational facilities and environment and quality of the administrative services are determining factors behind student loyalty. It was also found that student gender has little influence over their perception toward educational quality. However, the study shows that differences in school grades and affiliated departments of students led to differences in their perception.
Through this study, the author aims to take a look at possible field-based solutions to improve the level of satisfaction as well as loyalty of students in Korea’s university settings.
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