극장 또는 TV를 통해서만 관람할 수 있었던 영화콘텐츠들은 정보통신기술이 발달함에 따라 스마트폰, 태블릿 PC 등의 스마트 디바이스들을 통해 볼 수 있게 되었고, 이를 통해 이용자들의 영화콘텐츠 관람행태가 변화하게 되었다. 한국영화콘텐츠산업의 부가시장은 2000년 이후 디지털시네마의 등장과 정보통신기술이 발달함에 따라 크게 성장할 것으로 보였으나 불법 다운로드 시장이 함께 커지면서 오히려 부가시장이 몰락하는 결과를 가져오게 되었다. 그 후 2009년부터 시작된 ...
극장 또는 TV를 통해서만 관람할 수 있었던 영화콘텐츠들은 정보통신기술이 발달함에 따라 스마트폰, 태블릿 PC 등의 스마트 디바이스들을 통해 볼 수 있게 되었고, 이를 통해 이용자들의 영화콘텐츠 관람행태가 변화하게 되었다. 한국영화콘텐츠산업의 부가시장은 2000년 이후 디지털시네마의 등장과 정보통신기술이 발달함에 따라 크게 성장할 것으로 보였으나 불법 다운로드 시장이 함께 커지면서 오히려 부가시장이 몰락하는 결과를 가져오게 되었다. 그 후 2009년부터 시작된 IPTV서비스가 빠른 속도로 성장하며 디지털 온라인 시장이 활성화되었고, 이에 따라 무너져 있던 부가시장이 다시 회복하기 시작하였다. 하지만 현재는 IPTV서비스도 가입자 수가 포화상태에 이르고 있어 영화콘텐츠산업의 디지털 온라인 시장을 지속적으로 성장시켜줄 새로운 서비스가 요구되고 있는 상황이다. 해외의 영화콘텐츠시장에서는 이미 넷플릭스, 아마존, 훌루 등의 OTT서비스들이 이용자들의 관람행태의 변화에 맞추어 서비스를 제공함으로써 빠른 성장을 이루고 있다. 그리고 이를 통해 영화콘텐츠산업의 외연을 확대시키고 동시에 산업의 구조까지도 개편하고 있다. 하지만 해외의 영화콘텐츠시장과는 달리 현재 한국의 OTT서비스는 아직 초기단계에 머무르고 있다. 우리나라에서 OTT서비스는 지상파사업자 및 종합유선방송사업자들이 자신들이 가진 방송콘텐츠들을 중심으로 사업을 끌어가고 있거나 현재 IPTV서비스를 제공하고 있는 통신사업자들이 IPTV서비스를 다른 디바이스에서도 사용할 수 있도록 하는 정도로만 시장이 형성되어 있는 상황이다. 따라서 본 논문에서는 우선 OTT서비스의 전체적인 시장과 선도기업인 미국의 넷플릭스를 분석하였다. 주로 그들이 가진 경쟁력과 해외진출 사례들을 분석하였다. 그리고 이를 통해 우리나라에서 OTT서비스가 활성화되기 전에 대비해야 할 부분들에 대해 살펴보았다. 위의 분석을 통해서 도출된 넷플릭스의 경쟁력으로는 다량의 콘텐츠 확보, 영화추천시스템인 ‘씨네매치’의 활용, N스크린 서비스 전략이 있었다. 이후 캐나다, 브라질, 영국, 호주로의 해외진출 사례를 통해 발견한 OTT시장의 변화와 시사점은 첫째 OTT시장의 성장이 영화콘텐츠산업 시장의 확대에 기여했다는 것, 두 번째로는 OTT서비스의 영역이 모호하여 규제가 어렵다는 것이었다. 세 번째로는 불법 다운로드로 인한 저작권 침해 건수가 감소되었다는 것, 마지막으로는 망중립성에 대한 정립이 필요하다는 것이었다. 위의 넷플릭스 사례의 분석에서 도출된 넷플릭스의 경쟁력 요소 세 가지를 바탕으로 국내 OTT사업자들이 경쟁력을 가질 수 있는 방안들에 대해 모색해보았다. 콘텐츠의 양 확보의 측면에서는 ‘다양성 영화 콘텐츠들에 대한 지원 확대’, ‘동남·남아시아 지역 국가들의 영화콘텐츠 또는 짧은 시간의 영화콘텐츠 확보’를 제언하였다. 그리고 디지털 온라인 시장의 수익분배 규정과 정보를 투명하게 공개하여 영화콘텐츠를 제작하는 부문에 수익이 더 돌아가야 한다는 것을 강조하였다. 그리고 영화추천시스템의 측면에서는 추천시스템의 정교함 확보를 위한 방안, 영화콘텐츠산업 전반에서 빅데이터 활용을 높이는 방안에 대해 제언하였고, N스크린 서비스의 효율성 극대화를 위한 HTML5의 활용을 제언하였다. 그리고 마지막으로는 OTT서비스의 올바른 성장과 공정한 경쟁을 위한 방안들로 ‘OTT서비스의 영역의 정립 및 규제의 마련’, ‘불법 다운로드로 인한 저작권 침해 개선을 위한 노력’, ‘망중립성 강화를 통한 대기업의 독점 방지’에 대해서 제언하였다. 모쪼록 이 연구 결과와 제언들이 한국영화콘텐츠산업의 건전한 성장에 조금이나마 기여했으면 하는 바람이다.
극장 또는 TV를 통해서만 관람할 수 있었던 영화콘텐츠들은 정보통신기술이 발달함에 따라 스마트폰, 태블릿 PC 등의 스마트 디바이스들을 통해 볼 수 있게 되었고, 이를 통해 이용자들의 영화콘텐츠 관람행태가 변화하게 되었다. 한국영화콘텐츠산업의 부가시장은 2000년 이후 디지털시네마의 등장과 정보통신기술이 발달함에 따라 크게 성장할 것으로 보였으나 불법 다운로드 시장이 함께 커지면서 오히려 부가시장이 몰락하는 결과를 가져오게 되었다. 그 후 2009년부터 시작된 IPTV서비스가 빠른 속도로 성장하며 디지털 온라인 시장이 활성화되었고, 이에 따라 무너져 있던 부가시장이 다시 회복하기 시작하였다. 하지만 현재는 IPTV서비스도 가입자 수가 포화상태에 이르고 있어 영화콘텐츠산업의 디지털 온라인 시장을 지속적으로 성장시켜줄 새로운 서비스가 요구되고 있는 상황이다. 해외의 영화콘텐츠시장에서는 이미 넷플릭스, 아마존, 훌루 등의 OTT서비스들이 이용자들의 관람행태의 변화에 맞추어 서비스를 제공함으로써 빠른 성장을 이루고 있다. 그리고 이를 통해 영화콘텐츠산업의 외연을 확대시키고 동시에 산업의 구조까지도 개편하고 있다. 하지만 해외의 영화콘텐츠시장과는 달리 현재 한국의 OTT서비스는 아직 초기단계에 머무르고 있다. 우리나라에서 OTT서비스는 지상파사업자 및 종합유선방송사업자들이 자신들이 가진 방송콘텐츠들을 중심으로 사업을 끌어가고 있거나 현재 IPTV서비스를 제공하고 있는 통신사업자들이 IPTV서비스를 다른 디바이스에서도 사용할 수 있도록 하는 정도로만 시장이 형성되어 있는 상황이다. 따라서 본 논문에서는 우선 OTT서비스의 전체적인 시장과 선도기업인 미국의 넷플릭스를 분석하였다. 주로 그들이 가진 경쟁력과 해외진출 사례들을 분석하였다. 그리고 이를 통해 우리나라에서 OTT서비스가 활성화되기 전에 대비해야 할 부분들에 대해 살펴보았다. 위의 분석을 통해서 도출된 넷플릭스의 경쟁력으로는 다량의 콘텐츠 확보, 영화추천시스템인 ‘씨네매치’의 활용, N스크린 서비스 전략이 있었다. 이후 캐나다, 브라질, 영국, 호주로의 해외진출 사례를 통해 발견한 OTT시장의 변화와 시사점은 첫째 OTT시장의 성장이 영화콘텐츠산업 시장의 확대에 기여했다는 것, 두 번째로는 OTT서비스의 영역이 모호하여 규제가 어렵다는 것이었다. 세 번째로는 불법 다운로드로 인한 저작권 침해 건수가 감소되었다는 것, 마지막으로는 망중립성에 대한 정립이 필요하다는 것이었다. 위의 넷플릭스 사례의 분석에서 도출된 넷플릭스의 경쟁력 요소 세 가지를 바탕으로 국내 OTT사업자들이 경쟁력을 가질 수 있는 방안들에 대해 모색해보았다. 콘텐츠의 양 확보의 측면에서는 ‘다양성 영화 콘텐츠들에 대한 지원 확대’, ‘동남·남아시아 지역 국가들의 영화콘텐츠 또는 짧은 시간의 영화콘텐츠 확보’를 제언하였다. 그리고 디지털 온라인 시장의 수익분배 규정과 정보를 투명하게 공개하여 영화콘텐츠를 제작하는 부문에 수익이 더 돌아가야 한다는 것을 강조하였다. 그리고 영화추천시스템의 측면에서는 추천시스템의 정교함 확보를 위한 방안, 영화콘텐츠산업 전반에서 빅데이터 활용을 높이는 방안에 대해 제언하였고, N스크린 서비스의 효율성 극대화를 위한 HTML5의 활용을 제언하였다. 그리고 마지막으로는 OTT서비스의 올바른 성장과 공정한 경쟁을 위한 방안들로 ‘OTT서비스의 영역의 정립 및 규제의 마련’, ‘불법 다운로드로 인한 저작권 침해 개선을 위한 노력’, ‘망중립성 강화를 통한 대기업의 독점 방지’에 대해서 제언하였다. 모쪼록 이 연구 결과와 제언들이 한국영화콘텐츠산업의 건전한 성장에 조금이나마 기여했으면 하는 바람이다.
Due to the innovation of ICT (Information and Communications Technologies), people could watch films not only in the theater or TV, but also through the smart devices such as smartphone or tablet pc. Thus, watching behavior of films has changed. Though the secondary market of Korean film-contents in...
Due to the innovation of ICT (Information and Communications Technologies), people could watch films not only in the theater or TV, but also through the smart devices such as smartphone or tablet pc. Thus, watching behavior of films has changed. Though the secondary market of Korean film-contents industry expected to be grown with the emergence of digital cinema and the innovation of ICT, the market was collapsed very soon because of growth of digital online piracy. Because of the rapid growth of IPTV service launched in 2009, the market was revitalized and grown again. At the same time, the collapsed secondary market began to be recovered. However, currently the number of IPTV subscribers has saturated, and thus, the digital online market needs alternative services to lead the film-contents industry. In the international film market, as the OTT service providers such as Netflix, Amazon, and Hulu recognized the change in film watching behavior, they started new services to fit such needs. As a result, the market has grown rapidly, leading to extension of the film-contents industry and changes in industry structure. On the other hand, the OTT services in Korea stay still in early stage that terrestrial or pay TV provided simply broadcast contents and established telecommunication companies afford the contents to watch in the other smart devices as an extended service. In this thesis, at first, Netflix was analyzed as the representative company in world OTT market. Mainly, elements of its competitiveness and cases of penetration to overseas markets were analyzed, and compared with players in Korean OTT market. As the elements for competitiveness of Netflix, huge library of contents, film recommendation system named "Cinematch" and N-screen services were identified. From the analysis of cases of penetration to overseas market, four implications were found: firstly, the OTT service contributes to the growth of overall film-contents industry. Secondly, the OTT service is hard to be regulated because of the ambiguity in their boundary. Thirdly, the OTT service decreased the number of the digital online piracy. Fourthly, the rule of network neutrality should be established clearly. On the basis of the above analyses, the ways for Korean OTT services to have competitiveness were suggested. In order to expand contents library, supports for the diversity of film-contents, expansion of film-contents from Southeast Asia or South Asia, and inclusion of short film-contents in the library were suggested. Additionally, it was emphasized that profit sharing portion and revenue volume should be transparently opened to return the reasonable profits to the production part. To reinforce film recommendation system, the way to refine the existing recommendation system was suggested. Moreover, it was emphasized that to increase usage of big data in all sectors of film-contents industry, and to expand usage of Html5 to maximize the N-screen services efficiency in the OTT services were important. Lastly, in the view of policies for the healthy growth of the market and fair competition, establishment of boundary and preparation of regulations for OTT services, efforts for blocking online piracy, and prevention of monopoly through the reinforcement of network neutrality were suggested. The author wishes that the results of analysis and opinions positively contribute to the healthy growth of Korean film-contents industry.
Due to the innovation of ICT (Information and Communications Technologies), people could watch films not only in the theater or TV, but also through the smart devices such as smartphone or tablet pc. Thus, watching behavior of films has changed. Though the secondary market of Korean film-contents industry expected to be grown with the emergence of digital cinema and the innovation of ICT, the market was collapsed very soon because of growth of digital online piracy. Because of the rapid growth of IPTV service launched in 2009, the market was revitalized and grown again. At the same time, the collapsed secondary market began to be recovered. However, currently the number of IPTV subscribers has saturated, and thus, the digital online market needs alternative services to lead the film-contents industry. In the international film market, as the OTT service providers such as Netflix, Amazon, and Hulu recognized the change in film watching behavior, they started new services to fit such needs. As a result, the market has grown rapidly, leading to extension of the film-contents industry and changes in industry structure. On the other hand, the OTT services in Korea stay still in early stage that terrestrial or pay TV provided simply broadcast contents and established telecommunication companies afford the contents to watch in the other smart devices as an extended service. In this thesis, at first, Netflix was analyzed as the representative company in world OTT market. Mainly, elements of its competitiveness and cases of penetration to overseas markets were analyzed, and compared with players in Korean OTT market. As the elements for competitiveness of Netflix, huge library of contents, film recommendation system named "Cinematch" and N-screen services were identified. From the analysis of cases of penetration to overseas market, four implications were found: firstly, the OTT service contributes to the growth of overall film-contents industry. Secondly, the OTT service is hard to be regulated because of the ambiguity in their boundary. Thirdly, the OTT service decreased the number of the digital online piracy. Fourthly, the rule of network neutrality should be established clearly. On the basis of the above analyses, the ways for Korean OTT services to have competitiveness were suggested. In order to expand contents library, supports for the diversity of film-contents, expansion of film-contents from Southeast Asia or South Asia, and inclusion of short film-contents in the library were suggested. Additionally, it was emphasized that profit sharing portion and revenue volume should be transparently opened to return the reasonable profits to the production part. To reinforce film recommendation system, the way to refine the existing recommendation system was suggested. Moreover, it was emphasized that to increase usage of big data in all sectors of film-contents industry, and to expand usage of Html5 to maximize the N-screen services efficiency in the OTT services were important. Lastly, in the view of policies for the healthy growth of the market and fair competition, establishment of boundary and preparation of regulations for OTT services, efforts for blocking online piracy, and prevention of monopoly through the reinforcement of network neutrality were suggested. The author wishes that the results of analysis and opinions positively contribute to the healthy growth of Korean film-contents industry.
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