의약분업 이후 체인약국과 유통업계를 중심으로 성장한 드럭스토어 산업은 제도적 한계와 무분별한 경쟁, 운영능력의 부재로 어려움을 겪고 있다. 국내 드럭스토어 모델들은 전문성과 편의성을 동시에 갖추지 못해 차별화를 이끌어 내지 못하고 있고 운영의 중심이 되어야 하는 약국가의 움직임은 소극적이다. 본 연구에서는 드럭스토어와 밀접한 관련이 있는 Health & Beauty 스토어와 약국을 연구 대상으로 선정하여 소비자의 반응을 살펴보고 셀프메디케이션에 대한 인식을 알아보고자 하였다. 이를 통해 편의성과 안전성, 전문성을 두루 갖춘...
의약분업 이후 체인약국과 유통업계를 중심으로 성장한 드럭스토어 산업은 제도적 한계와 무분별한 경쟁, 운영능력의 부재로 어려움을 겪고 있다. 국내 드럭스토어 모델들은 전문성과 편의성을 동시에 갖추지 못해 차별화를 이끌어 내지 못하고 있고 운영의 중심이 되어야 하는 약국가의 움직임은 소극적이다. 본 연구에서는 드럭스토어와 밀접한 관련이 있는 Health & Beauty 스토어와 약국을 연구 대상으로 선정하여 소비자의 반응을 살펴보고 셀프메디케이션에 대한 인식을 알아보고자 하였다. 이를 통해 편의성과 안전성, 전문성을 두루 갖춘 국내 실정에 적합한 드럭스토어 모델을 제시하는데 목적이 있다.
전국의 20~30대 성인을 대상으로 설문조사를 실시한 결과 소비자들은 Health & Beauty 스토어의 운영 방식에 대해 약국 보다 높게 평가를 했다. Health & Beauty 스토어를 이용하는 가장 큰이유로 제품의 다양성을 꼽았으며 화장품과 미용관련제품의 구입 비중이 가장 높게 나타났다. 소비자들은 셀프메디케이션의 공급자로서 약국이 가지는 전문성에 대해서 신뢰를 보내고 있음을 알 수 있었다. 셀프메디케이션이라는 용어에 대해서 생소하게 생각하고 있지만 실생활에서 병원을 이용하는 것보다 셀프메디케이션을 통한 치료 접근 방식을 선호하고 있음을 알 수 있었다. 또한 셀프판매대에 대한 부분이나 복약지도에 대한 설문 결과에서 나타난 것처럼 응답자들은 셀프판매대를 통한 셀프메디케이션의 활성화와 전문가와의 상담에 긍정적인 태도를 보였다.
현행법에서 의약품의 취급에 제약이 있기 때문에 드럭스토어의 요건을 갖추기 위해서는 약국의 역할이 필수적이다. 드럭스토어와 일반적인 약국과의 차이는 소비자의 편의성을 고려한 다양한 상품구성과 매장 운영 방식에 있다. 기존의 약국 운영 방식으로는 다른 서비스 업태 수준의 편의성을 주기에 무리가 있다. 제품의 다양성과 매장관리방식 등에서 약국에 비해 우위를 점하는 Health & Beauty 스토어를 모델로 삼아 고객 중심의 서비스 경영으로 변화가 동반되어야 할 것이다. 아울러 의약품 셀프판매대과 같이 소비자들의 셀프메디케이션 활용에 도움을 줄 수 있는 다양한 접근 방식이 필요하다. 드럭스토어가 가지는 전문성과 편의성을 활용하기 위해서는 셀프메디케이션의 활성화가 전제되어야 하기 때문이다.
본 연구를 통해 편의성과 안전성, 전문성을 두루 갖추어 소비자들이 편하게 접근 할 수 있는, 지역중심의 건강관리자로 자리매김하기 위한 현실적인 드럭스토어가 등장하는데 도움이 되고자 한다.
의약분업 이후 체인약국과 유통업계를 중심으로 성장한 드럭스토어 산업은 제도적 한계와 무분별한 경쟁, 운영능력의 부재로 어려움을 겪고 있다. 국내 드럭스토어 모델들은 전문성과 편의성을 동시에 갖추지 못해 차별화를 이끌어 내지 못하고 있고 운영의 중심이 되어야 하는 약국가의 움직임은 소극적이다. 본 연구에서는 드럭스토어와 밀접한 관련이 있는 Health & Beauty 스토어와 약국을 연구 대상으로 선정하여 소비자의 반응을 살펴보고 셀프메디케이션에 대한 인식을 알아보고자 하였다. 이를 통해 편의성과 안전성, 전문성을 두루 갖춘 국내 실정에 적합한 드럭스토어 모델을 제시하는데 목적이 있다.
전국의 20~30대 성인을 대상으로 설문조사를 실시한 결과 소비자들은 Health & Beauty 스토어의 운영 방식에 대해 약국 보다 높게 평가를 했다. Health & Beauty 스토어를 이용하는 가장 큰이유로 제품의 다양성을 꼽았으며 화장품과 미용관련제품의 구입 비중이 가장 높게 나타났다. 소비자들은 셀프메디케이션의 공급자로서 약국이 가지는 전문성에 대해서 신뢰를 보내고 있음을 알 수 있었다. 셀프메디케이션이라는 용어에 대해서 생소하게 생각하고 있지만 실생활에서 병원을 이용하는 것보다 셀프메디케이션을 통한 치료 접근 방식을 선호하고 있음을 알 수 있었다. 또한 셀프판매대에 대한 부분이나 복약지도에 대한 설문 결과에서 나타난 것처럼 응답자들은 셀프판매대를 통한 셀프메디케이션의 활성화와 전문가와의 상담에 긍정적인 태도를 보였다.
현행법에서 의약품의 취급에 제약이 있기 때문에 드럭스토어의 요건을 갖추기 위해서는 약국의 역할이 필수적이다. 드럭스토어와 일반적인 약국과의 차이는 소비자의 편의성을 고려한 다양한 상품구성과 매장 운영 방식에 있다. 기존의 약국 운영 방식으로는 다른 서비스 업태 수준의 편의성을 주기에 무리가 있다. 제품의 다양성과 매장관리방식 등에서 약국에 비해 우위를 점하는 Health & Beauty 스토어를 모델로 삼아 고객 중심의 서비스 경영으로 변화가 동반되어야 할 것이다. 아울러 의약품 셀프판매대과 같이 소비자들의 셀프메디케이션 활용에 도움을 줄 수 있는 다양한 접근 방식이 필요하다. 드럭스토어가 가지는 전문성과 편의성을 활용하기 위해서는 셀프메디케이션의 활성화가 전제되어야 하기 때문이다.
본 연구를 통해 편의성과 안전성, 전문성을 두루 갖추어 소비자들이 편하게 접근 할 수 있는, 지역중심의 건강관리자로 자리매김하기 위한 현실적인 드럭스토어가 등장하는데 도움이 되고자 한다.
The drugstore industry, which has been developed based on the franchise drugstores and distribution companies are suffering from the institutional limitations, senseless competition, and the lack of the ability of the operation after the separation of dispensing and prescribing function. The domesti...
The drugstore industry, which has been developed based on the franchise drugstores and distribution companies are suffering from the institutional limitations, senseless competition, and the lack of the ability of the operation after the separation of dispensing and prescribing function. The domestic drugstore models couldn't bring the differentiated service because they couldn't have the specialty and convenience at the same time, and the pharmacies which should have been the center of the operation is still acting passively. The awareness about the self medication was investigated with the reaction of the consumers by choosing the Health & Beauty store, which is closely related to the drugstore and pharmacy as the subjects of the study. The purpose of the study is suggesting the suitable drugstore model, which have the convenience, safety, and specialty for the domestic circumstances.
The consumers give more score to the management style of the Health & Beauty store than general pharmacies after carrying out a survey targeting the adult of 20's~30's in the whole country. The biggest reason why they using the Health & Beauty store was the diversity of the items, and the biggest rate was the purchase of cosmetics and the products related to the beauty treatment. It shows the consumers trust about the specialty of the pharmacy as the provider of the self medication. People wouldn't know about the term of self medication, but the survey showed that they prefer the medical treatment through self medication than visiting a hospital. In addition to, respondents showed a positive attitude with the consultation with the professional and vitalization of self medication through self stand as it presented as the result of the survey about the guidance of taking medicine or the part of self stand.
The role of pharmacy is essential for fulfilling the necessary conditions of drugstore, because there are limitation in the treatment of the medicine and medical supplies in the current law. The differences between drugstore and general pharmacy is the management style and equipment of the various products that considered the convenience of consumers. It is hard to offer convenience like the other services with previous pharmacy management style. It should be changed to the service management of the consumer oriented by modeling the Health & Beauty store that established superiority over the pharmacy in the diversity of the products and the method of storage management. In addition to, the different ways of approach are needed to help the utilization of the medication for the consumers like the self stand of the medicine and medical supplies. The utilization of the self medication is required to utilize the convenience and specialty of the drugstore.
Hope to help to make realistic drugstore to became the health manager of area-based, and consumers easily accessed to because it have the convenience, safety, and specialty through this study.
The drugstore industry, which has been developed based on the franchise drugstores and distribution companies are suffering from the institutional limitations, senseless competition, and the lack of the ability of the operation after the separation of dispensing and prescribing function. The domestic drugstore models couldn't bring the differentiated service because they couldn't have the specialty and convenience at the same time, and the pharmacies which should have been the center of the operation is still acting passively. The awareness about the self medication was investigated with the reaction of the consumers by choosing the Health & Beauty store, which is closely related to the drugstore and pharmacy as the subjects of the study. The purpose of the study is suggesting the suitable drugstore model, which have the convenience, safety, and specialty for the domestic circumstances.
The consumers give more score to the management style of the Health & Beauty store than general pharmacies after carrying out a survey targeting the adult of 20's~30's in the whole country. The biggest reason why they using the Health & Beauty store was the diversity of the items, and the biggest rate was the purchase of cosmetics and the products related to the beauty treatment. It shows the consumers trust about the specialty of the pharmacy as the provider of the self medication. People wouldn't know about the term of self medication, but the survey showed that they prefer the medical treatment through self medication than visiting a hospital. In addition to, respondents showed a positive attitude with the consultation with the professional and vitalization of self medication through self stand as it presented as the result of the survey about the guidance of taking medicine or the part of self stand.
The role of pharmacy is essential for fulfilling the necessary conditions of drugstore, because there are limitation in the treatment of the medicine and medical supplies in the current law. The differences between drugstore and general pharmacy is the management style and equipment of the various products that considered the convenience of consumers. It is hard to offer convenience like the other services with previous pharmacy management style. It should be changed to the service management of the consumer oriented by modeling the Health & Beauty store that established superiority over the pharmacy in the diversity of the products and the method of storage management. In addition to, the different ways of approach are needed to help the utilization of the medication for the consumers like the self stand of the medicine and medical supplies. The utilization of the self medication is required to utilize the convenience and specialty of the drugstore.
Hope to help to make realistic drugstore to became the health manager of area-based, and consumers easily accessed to because it have the convenience, safety, and specialty through this study.
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