본 논문은 뮤지컬 <캬바레>에서 서사극적 요소가 어떻게 적용되었는지 분석한 연구이다. 서사극적 요소는 아리스토텔레스의 감정적 동화를 제거하여 관객이 비판적인 자세를 가지고 극을 관람하도록 만들어진 기법이다. 필자는 이러한 서사극적 요소가 뮤지컬 <캬바레>를 관통하고 있는 주요 이론으로 보고, <거지 오페라>를 원작으로 하는 서사극 <서푼짜리 오페라>의 주요 생소화 효과 요소인 서사적 인물, 음악, 무대...
본 논문은 뮤지컬 <캬바레>에서 서사극적 요소가 어떻게 적용되었는지 분석한 연구이다. 서사극적 요소는 아리스토텔레스의 감정적 동화를 제거하여 관객이 비판적인 자세를 가지고 극을 관람하도록 만들어진 기법이다. 필자는 이러한 서사극적 요소가 뮤지컬 <캬바레>를 관통하고 있는 주요 이론으로 보고, <거지 오페라>를 원작으로 하는 서사극 <서푼짜리 오페라>의 주요 생소화 효과 요소인 서사적 인물, 음악, 무대를 중심으로 연구하였다. 그리고 이러한 틀을 토대로 뮤지컬 <캬바레>에서 서사극적 요소가 어떻게 수용되고 활용되었는지 살펴보았다. 뮤지컬 <캬바레>는 독일식 캬바레인 “정치 문화 캬바레” 의 특유의 위트와 풍자성을 포함한 대사를 서사극의 구조적 특성에 내재시킨 작품이다. 그리고 이러한 요소는 전통적인 뮤지컬 플롯과 음악이 수평적인 관계를 유지하고 있는 초기 콘셉트 뮤지컬 형식 안에 융화 되었다. 필자는 이러한 특징을 기초로 하여 뮤지컬 <캬바레>를 서사극의 구조적 측면과 무대를 중심으로 연구하여 사회적 의식을 다루고 있는 뮤지컬 장르에서 생소화 효과 요소가 어떻게 확장되었는지 연구하였다. 1장에서는 뮤지컬 <캬바레>를 서사극적 관점으로 바라보게 된 배경에 대하여 서술하고, 서사극적 요소가 사회의식을 다룬 초기 콘셉트 뮤지컬형식에서 어떠한 의의를 가지고 있는지 제시하였다. 2장에서는 서사극의 기본 개념을 토대로 서사극을 외부자적 접근 방식과 관련지어 살펴보았으며, 그 안에서 사회의 변화를 목적으로 하는 생소화 효과 요소의 기능을 살펴보았다. 그리고 서사극 관점으로 <캬바레>를 연구하기 위하여 작품의 형식과 작품 접근 방법에 대하여 살펴보았다. 3장에서는 <캬바레>에서 서사극 <서푼짜리 오페라>에 사용된 생소화 효과 요소가 어떻게 수용되고 변화 확대되었는지 살펴보았다. 생소화 요소인 서사적 인물은 뮤지컬의 기능과 예술성을 확대하고 극 구조의 관점을 다양하게 변화시켜 극 리듬에 활기를 불어넣는 역할을 하였다. 극에서 논평을 담당하는 음악은 뮤지컬 장르에서 다양한 노래 형식을 사용하여 사회에 대한 태도를 드러내었으며, 감각적이고 유쾌한 멜로디와 수사법을 사용한 가사가 아이러니하게 융합되어 뮤지컬 관객의 이성을 자극하는 요소로 작용하였다. 또 주제를 직접적으로 제시하던 기능에서 나아가, 모더니즘 요소가 부가됨으로써 혼란스러운 사회의 문제의식을 드러내어 이성의 범위를 확장시켰다. 더불어 무대요소는 표현주의자적 기법을 통하여 생소화 효과를 발생시켜 작가가 전하고자 하는 작품의 주제를 드러내었다. 필자는 이와 같은 분석을 통하여 브레히트의 <서푼짜리 오페라>에 적용된 서사극적 요소가 뮤지컬의 가변성과 작품의 시대적 특징이 적용된 사회비판적 뮤지컬 <캬바레>에서 수용되었음을 발견할 수 있었다. 그리고 이러한 요소는 <캬바레>의 전통적인 뮤지컬의 플롯 안에서 다양한 모습으로 흡수되어 서사적 인물, 사회 비판적 성격을 지닌 음악 그리고 서사극과 표현주의자적 요소가 융합된 무대에서 또 다른 뮤지컬 형식을 탄생 시켰다. 뮤지컬은 상업성과 감성적 성격을 최고로 하는 예술장르이다. 하지만 <캬바레>는 이러한 뮤지컬의 기본적인 성격을 변화시켜 사회변화를 자극시킨 또 다른 장르의 뮤지컬 형식으로 볼 수 있다. 그리고 앞으로 <캬바레>형식을 토대로 현대 관객의 이성을 자극시킬 포스트 브레히트의 요소가 뮤지컬에 결합되기 바란다. 더불어 사회의식을 다룬 새로운 뮤지컬 연구를 발전시키는데 있어서 이 논문이 발판이 되길 기대한다.
본 논문은 뮤지컬 <캬바레>에서 서사극적 요소가 어떻게 적용되었는지 분석한 연구이다. 서사극적 요소는 아리스토텔레스의 감정적 동화를 제거하여 관객이 비판적인 자세를 가지고 극을 관람하도록 만들어진 기법이다. 필자는 이러한 서사극적 요소가 뮤지컬 <캬바레>를 관통하고 있는 주요 이론으로 보고, <거지 오페라>를 원작으로 하는 서사극 <서푼짜리 오페라>의 주요 생소화 효과 요소인 서사적 인물, 음악, 무대를 중심으로 연구하였다. 그리고 이러한 틀을 토대로 뮤지컬 <캬바레>에서 서사극적 요소가 어떻게 수용되고 활용되었는지 살펴보았다. 뮤지컬 <캬바레>는 독일식 캬바레인 “정치 문화 캬바레” 의 특유의 위트와 풍자성을 포함한 대사를 서사극의 구조적 특성에 내재시킨 작품이다. 그리고 이러한 요소는 전통적인 뮤지컬 플롯과 음악이 수평적인 관계를 유지하고 있는 초기 콘셉트 뮤지컬 형식 안에 융화 되었다. 필자는 이러한 특징을 기초로 하여 뮤지컬 <캬바레>를 서사극의 구조적 측면과 무대를 중심으로 연구하여 사회적 의식을 다루고 있는 뮤지컬 장르에서 생소화 효과 요소가 어떻게 확장되었는지 연구하였다. 1장에서는 뮤지컬 <캬바레>를 서사극적 관점으로 바라보게 된 배경에 대하여 서술하고, 서사극적 요소가 사회의식을 다룬 초기 콘셉트 뮤지컬형식에서 어떠한 의의를 가지고 있는지 제시하였다. 2장에서는 서사극의 기본 개념을 토대로 서사극을 외부자적 접근 방식과 관련지어 살펴보았으며, 그 안에서 사회의 변화를 목적으로 하는 생소화 효과 요소의 기능을 살펴보았다. 그리고 서사극 관점으로 <캬바레>를 연구하기 위하여 작품의 형식과 작품 접근 방법에 대하여 살펴보았다. 3장에서는 <캬바레>에서 서사극 <서푼짜리 오페라>에 사용된 생소화 효과 요소가 어떻게 수용되고 변화 확대되었는지 살펴보았다. 생소화 요소인 서사적 인물은 뮤지컬의 기능과 예술성을 확대하고 극 구조의 관점을 다양하게 변화시켜 극 리듬에 활기를 불어넣는 역할을 하였다. 극에서 논평을 담당하는 음악은 뮤지컬 장르에서 다양한 노래 형식을 사용하여 사회에 대한 태도를 드러내었으며, 감각적이고 유쾌한 멜로디와 수사법을 사용한 가사가 아이러니하게 융합되어 뮤지컬 관객의 이성을 자극하는 요소로 작용하였다. 또 주제를 직접적으로 제시하던 기능에서 나아가, 모더니즘 요소가 부가됨으로써 혼란스러운 사회의 문제의식을 드러내어 이성의 범위를 확장시켰다. 더불어 무대요소는 표현주의자적 기법을 통하여 생소화 효과를 발생시켜 작가가 전하고자 하는 작품의 주제를 드러내었다. 필자는 이와 같은 분석을 통하여 브레히트의 <서푼짜리 오페라>에 적용된 서사극적 요소가 뮤지컬의 가변성과 작품의 시대적 특징이 적용된 사회비판적 뮤지컬 <캬바레>에서 수용되었음을 발견할 수 있었다. 그리고 이러한 요소는 <캬바레>의 전통적인 뮤지컬의 플롯 안에서 다양한 모습으로 흡수되어 서사적 인물, 사회 비판적 성격을 지닌 음악 그리고 서사극과 표현주의자적 요소가 융합된 무대에서 또 다른 뮤지컬 형식을 탄생 시켰다. 뮤지컬은 상업성과 감성적 성격을 최고로 하는 예술장르이다. 하지만 <캬바레>는 이러한 뮤지컬의 기본적인 성격을 변화시켜 사회변화를 자극시킨 또 다른 장르의 뮤지컬 형식으로 볼 수 있다. 그리고 앞으로 <캬바레>형식을 토대로 현대 관객의 이성을 자극시킬 포스트 브레히트의 요소가 뮤지컬에 결합되기 바란다. 더불어 사회의식을 다룬 새로운 뮤지컬 연구를 발전시키는데 있어서 이 논문이 발판이 되길 기대한다.
This study analyses how factors of epic theatre has been applied to the musical . Factors of epic theatre are techniques designed to eliminate emotional assimilation of Aristoteles to achieve critical sense while watching a theatre. Understanding factors of epic theatre to be one of the penetrating ...
This study analyses how factors of epic theatre has been applied to the musical . Factors of epic theatre are techniques designed to eliminate emotional assimilation of Aristoteles to achieve critical sense while watching a theatre. Understanding factors of epic theatre to be one of the penetrating theories of the musical , this thesis begins analysing with epic characters, music and stage of major factors of alienation effect of , an epic theatre which is based on . Thus, the study continues to investigate how these factors have had applied and utilized in . , contains structural characteristics of epic theatre and satirical lines which consists of German cabaret features, ‘Cabaret of politics-culture’. In addition, the work has linear relationship between traditional musical plot and music which is an example of early concept musicals. The thesis studies the musical based on its structure of epic theatre and its stage to scrutinize how factors of alienation effect had been expanded in musicals of the themes of social-awareness. In chapterⅠ, background of the thesis has been explained; how the perspective of epic theatre on musical has been formed and suggested the importance of the features of epic theatre in musical . In Chapter Ⅱ, the thesis explores basic conception of epic theatre relating to an external approaching technique of epic theatre and the techniques of alienation effect which objects for social enlightenment. In addition, to study in the perspective of an epeic theatre, the thesis continues to research on the structural and approaching features which relates to epic theatre. In chapter Ⅲ, the thesis studies how the features of alienation effect in was applied and expanded in musical . Epic character, one of the features of alienation effect, expanded techniques and artistic value of musical and changed the perspective of the musical structure which, in result, achieved to energize the entire work. The music, in charge of commentary within the work, transforms into various forms to reveal its attitude towards the society. Also it achieves to stimulate audience by converging ironically with sensitive and jolly melody and rhetorical lyrics. In addition, the numbers expanded from suggesting the subject directly to indirectly revealing the chaotic social problems as features of modernism had been added. The stage revealed the subject of the work which was achieved with features of the alienation effect through expressionistic techniques. Through the analysis the following results has been drawn; the applied features of epic theatre in has been applied, transformed and expanded in the musical . Thus, these features in the traditional musical plot of interacted variously and became critical techniques as the following: various applications of epic characters, converged stage of epic theatre and expressionist theatre and music, in the characteristics of social criticism. Although musical as a genre is an art which counts commercial viability and sentimentality the best, musical which overthrows its original nature, is the representative of the musicals which handles social awareness. The characteristics of post-Brecht which stimulates rationality of modern audience, hopefully combine to musical in future. In addition, this thesis hopes to be the new stepping stone to upcoming thesis which studies socially aware musicals.
This study analyses how factors of epic theatre has been applied to the musical . Factors of epic theatre are techniques designed to eliminate emotional assimilation of Aristoteles to achieve critical sense while watching a theatre. Understanding factors of epic theatre to be one of the penetrating theories of the musical , this thesis begins analysing with epic characters, music and stage of major factors of alienation effect of , an epic theatre which is based on . Thus, the study continues to investigate how these factors have had applied and utilized in . , contains structural characteristics of epic theatre and satirical lines which consists of German cabaret features, ‘Cabaret of politics-culture’. In addition, the work has linear relationship between traditional musical plot and music which is an example of early concept musicals. The thesis studies the musical based on its structure of epic theatre and its stage to scrutinize how factors of alienation effect had been expanded in musicals of the themes of social-awareness. In chapterⅠ, background of the thesis has been explained; how the perspective of epic theatre on musical has been formed and suggested the importance of the features of epic theatre in musical . In Chapter Ⅱ, the thesis explores basic conception of epic theatre relating to an external approaching technique of epic theatre and the techniques of alienation effect which objects for social enlightenment. In addition, to study in the perspective of an epeic theatre, the thesis continues to research on the structural and approaching features which relates to epic theatre. In chapter Ⅲ, the thesis studies how the features of alienation effect in was applied and expanded in musical . Epic character, one of the features of alienation effect, expanded techniques and artistic value of musical and changed the perspective of the musical structure which, in result, achieved to energize the entire work. The music, in charge of commentary within the work, transforms into various forms to reveal its attitude towards the society. Also it achieves to stimulate audience by converging ironically with sensitive and jolly melody and rhetorical lyrics. In addition, the numbers expanded from suggesting the subject directly to indirectly revealing the chaotic social problems as features of modernism had been added. The stage revealed the subject of the work which was achieved with features of the alienation effect through expressionistic techniques. Through the analysis the following results has been drawn; the applied features of epic theatre in has been applied, transformed and expanded in the musical . Thus, these features in the traditional musical plot of interacted variously and became critical techniques as the following: various applications of epic characters, converged stage of epic theatre and expressionist theatre and music, in the characteristics of social criticism. Although musical as a genre is an art which counts commercial viability and sentimentality the best, musical which overthrows its original nature, is the representative of the musicals which handles social awareness. The characteristics of post-Brecht which stimulates rationality of modern audience, hopefully combine to musical in future. In addition, this thesis hopes to be the new stepping stone to upcoming thesis which studies socially aware musicals.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.