패키지디자인의 시각요소는 소비자로 하여금 호감을 갖게 하는 긍정의 효과로 너무 과다한 요소의 활용은 시각적 공해를 가져올 수 있기 때문에 목적에 맞는 쓰임과 활용이 매우 중요하다. 특히 식품군이라면 그 어떤 패키지디자인보다 신중하게 디자인해야한다. 또한 스낵은 소비자의 장기적인 재 구매의 목적을 두고 디자인을 한다면 소비자의 맞춤 기호식품으로 오랜 소통이 가능할 것이다. 오랜 소통을 위한 사례로 농심 새우깡 패키지디자인의 시각요소의 변화에 관하여 논하고자 한다. 패키지디자인의 주요 시각요소인 로고, 색채, 그래픽, ...
패키지디자인의 시각요소는 소비자로 하여금 호감을 갖게 하는 긍정의 효과로 너무 과다한 요소의 활용은 시각적 공해를 가져올 수 있기 때문에 목적에 맞는 쓰임과 활용이 매우 중요하다. 특히 식품군이라면 그 어떤 패키지디자인보다 신중하게 디자인해야한다. 또한 스낵은 소비자의 장기적인 재 구매의 목적을 두고 디자인을 한다면 소비자의 맞춤 기호식품으로 오랜 소통이 가능할 것이다. 오랜 소통을 위한 사례로 농심 새우깡 패키지디자인의 시각요소의 변화에 관하여 논하고자 한다. 패키지디자인의 주요 시각요소인 로고, 색채, 그래픽, 레이아웃에 대하여 기본 형태의 테이스트 스케일 · 레터링 서체에 관한 테이스트 스케일 · I.R.I 배색 이미지 테이스트 스케일 · I.R.I 단색 이미지 테이스트 스케일의 분석틀로 44년 동안 어떠한 변화 과정을 이루었는지 분석한다. 그 결과 4회의 11번의 변화 과정을 이루었는데 불 변화 요인 변화 요인으로 나눠지는 것이 특징이다. 불 변화 요인은 브랜드 로고 서체와 새우 일러스트의 형태이며, 변화 요인은 주조색과 레이아웃이다. 이러한 변화의 과정은 다양한 디자인 가운데 기본형을 찾아 일반 소비자들이 선호할 만한 테이스트 코디네이팅을 통한 디자인으로 유지되었음을 짐작할 수 있다. 단지 히트 상품의 유행 식품이 아닌, 소비자의 히트 상품을 유지하고 있음을 알 수 있다.
패키지디자인의 시각요소는 소비자로 하여금 호감을 갖게 하는 긍정의 효과로 너무 과다한 요소의 활용은 시각적 공해를 가져올 수 있기 때문에 목적에 맞는 쓰임과 활용이 매우 중요하다. 특히 식품군이라면 그 어떤 패키지디자인보다 신중하게 디자인해야한다. 또한 스낵은 소비자의 장기적인 재 구매의 목적을 두고 디자인을 한다면 소비자의 맞춤 기호식품으로 오랜 소통이 가능할 것이다. 오랜 소통을 위한 사례로 농심 새우깡 패키지디자인의 시각요소의 변화에 관하여 논하고자 한다. 패키지디자인의 주요 시각요소인 로고, 색채, 그래픽, 레이아웃에 대하여 기본 형태의 테이스트 스케일 · 레터링 서체에 관한 테이스트 스케일 · I.R.I 배색 이미지 테이스트 스케일 · I.R.I 단색 이미지 테이스트 스케일의 분석틀로 44년 동안 어떠한 변화 과정을 이루었는지 분석한다. 그 결과 4회의 11번의 변화 과정을 이루었는데 불 변화 요인 변화 요인으로 나눠지는 것이 특징이다. 불 변화 요인은 브랜드 로고 서체와 새우 일러스트의 형태이며, 변화 요인은 주조색과 레이아웃이다. 이러한 변화의 과정은 다양한 디자인 가운데 기본형을 찾아 일반 소비자들이 선호할 만한 테이스트 코디네이팅을 통한 디자인으로 유지되었음을 짐작할 수 있다. 단지 히트 상품의 유행 식품이 아닌, 소비자의 히트 상품을 유지하고 있음을 알 수 있다.
With its positive effects, the visual element of package design can make consumers fond of a certain product. However, its overuse can bring visual pollution and therefore its use must be appropriate to the aim of use. In particular, when it is used for food products, its design must be very careful...
With its positive effects, the visual element of package design can make consumers fond of a certain product. However, its overuse can bring visual pollution and therefore its use must be appropriate to the aim of use. In particular, when it is used for food products, its design must be very careful. In addition, if it is used for a snack, its design must take consumer's long-term repurchase intention into account, thus making it communicate with consumers for a long time as their customized favorite food. In this vein, this study examined the change of visual elements of Nongshim Saewookkang's package design as an example of long-term communication. With such analytic frameworks as the taste scale of basic forms, the taste scale of lettering penmanship, the taste scale of I.R.I color arrangement image and the taste scale of I.R.I solid color image, the process of changes for 44 years was examined in relation to such major visual elements of package design as logo, color, graphic and layout. Study findings are as follows: The visual element of Nongshim Saewookkang's package design underwent 11 changes and the changes consisted of unchanged elements and changed elements. Unchanged elements were brand logo penmanship and shrimp illustration form, whereas changed elements were dominant color and layout. These changes seemed to derive from the company's seeking for a basic form among a variety of designs and maintaining general consumer's preferred design through taste coordinating. In this vein, Nongshim Saewookkang's package design is to maintain not the popular food of hit product but consumer's hit product.
With its positive effects, the visual element of package design can make consumers fond of a certain product. However, its overuse can bring visual pollution and therefore its use must be appropriate to the aim of use. In particular, when it is used for food products, its design must be very careful. In addition, if it is used for a snack, its design must take consumer's long-term repurchase intention into account, thus making it communicate with consumers for a long time as their customized favorite food. In this vein, this study examined the change of visual elements of Nongshim Saewookkang's package design as an example of long-term communication. With such analytic frameworks as the taste scale of basic forms, the taste scale of lettering penmanship, the taste scale of I.R.I color arrangement image and the taste scale of I.R.I solid color image, the process of changes for 44 years was examined in relation to such major visual elements of package design as logo, color, graphic and layout. Study findings are as follows: The visual element of Nongshim Saewookkang's package design underwent 11 changes and the changes consisted of unchanged elements and changed elements. Unchanged elements were brand logo penmanship and shrimp illustration form, whereas changed elements were dominant color and layout. These changes seemed to derive from the company's seeking for a basic form among a variety of designs and maintaining general consumer's preferred design through taste coordinating. In this vein, Nongshim Saewookkang's package design is to maintain not the popular food of hit product but consumer's hit product.
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