본 연구는 만 2,3,4,5세 유아의 색 어휘 습득 정도에 대하여 조사하였다. 이를 바탕으로 유아의 색 어휘에 대한 발달정도를 알고 유아교육 현장에서 연령에 따른 색 어휘 교육의 내용과 교수 방안을 모색하는데 필요한 기초자료를 제시하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위하여 선정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 연령별 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-1. 만 2세 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-2. 만 3세 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-3. 만 4세 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-4. 만 5세 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-5. 만 2,3,4,5세 유아의 색 어휘 습득 정도는 연령 간 어떠한 차이가 있는가? 연구문제 2. 성별에 따른 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 2-1. 만 2세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 2-2. 만 3세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 2-3. 만 4세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 2-4. 만 5세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 2-5. 만 2,3,4,5세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별 간 어떠한 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시 D구에 위치한 S 유치원, S 유치원, K 어린이집, Y 어린이집에 재원중인 만 2,3,4,5세 유아 458명이다. 만 2세 영아 124명(남 66명, 여 58명), 만 3세 유아 110명(남 53, 여 57), 만 4세 유아 115명(남 57, 여 58), 만 5세 유아 109명(남 61, 여 48)으로 구성되었다. 유아의 색 어휘 습득 정도를 파악하기 위하여 문헌 탐색과 전문가 협의를 통해 15개 색을 선정하였으며, Pitchford와 Mullen(2002)의 연구에서 사용된 검사도구를 본 연구에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구의 수용어휘 검사도구로 옷을 입고 있지 않은 포비 1마리와 15가지 색의 포비 옷 1벌씩 총 15벌과 옅은 회색의 배경 판, 표현어휘 검사도구로 1개의 색으로 이루어진 옷을 입고 있는 15개 옷 색의 포비 15마리와 옅은 회색의 배경 판을 색 어휘 습득 조사의 검사도구로 사용하였다. 본 조사는 2015년 5월 26일부터 2015년 7월 3일까지 6주에 걸쳐 실시하였다. 연구기관으로 선정된 4곳의 유아 교육기관에 연구자가 직접 방문하여 검사가 가능한 조용한 장소에서 검사자와 유아가 1:1로 마주 앉아 약 10~15분간 수용어휘 검사와 표현어휘 검사를 진행하였다. 검사는 표현어휘 검사, 수용어휘 검사의 순서로 실시하였다. 유아의 연령에 따른 색 어휘 습득 정도를 살펴보기 위하여 ...
본 연구는 만 2,3,4,5세 유아의 색 어휘 습득 정도에 대하여 조사하였다. 이를 바탕으로 유아의 색 어휘에 대한 발달정도를 알고 유아교육 현장에서 연령에 따른 색 어휘 교육의 내용과 교수 방안을 모색하는데 필요한 기초자료를 제시하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위하여 선정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 연령별 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-1. 만 2세 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-2. 만 3세 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-3. 만 4세 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-4. 만 5세 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-5. 만 2,3,4,5세 유아의 색 어휘 습득 정도는 연령 간 어떠한 차이가 있는가? 연구문제 2. 성별에 따른 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 2-1. 만 2세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 2-2. 만 3세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 2-3. 만 4세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 2-4. 만 5세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 2-5. 만 2,3,4,5세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별 간 어떠한 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시 D구에 위치한 S 유치원, S 유치원, K 어린이집, Y 어린이집에 재원중인 만 2,3,4,5세 유아 458명이다. 만 2세 영아 124명(남 66명, 여 58명), 만 3세 유아 110명(남 53, 여 57), 만 4세 유아 115명(남 57, 여 58), 만 5세 유아 109명(남 61, 여 48)으로 구성되었다. 유아의 색 어휘 습득 정도를 파악하기 위하여 문헌 탐색과 전문가 협의를 통해 15개 색을 선정하였으며, Pitchford와 Mullen(2002)의 연구에서 사용된 검사도구를 본 연구에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구의 수용어휘 검사도구로 옷을 입고 있지 않은 포비 1마리와 15가지 색의 포비 옷 1벌씩 총 15벌과 옅은 회색의 배경 판, 표현어휘 검사도구로 1개의 색으로 이루어진 옷을 입고 있는 15개 옷 색의 포비 15마리와 옅은 회색의 배경 판을 색 어휘 습득 조사의 검사도구로 사용하였다. 본 조사는 2015년 5월 26일부터 2015년 7월 3일까지 6주에 걸쳐 실시하였다. 연구기관으로 선정된 4곳의 유아 교육기관에 연구자가 직접 방문하여 검사가 가능한 조용한 장소에서 검사자와 유아가 1:1로 마주 앉아 약 10~15분간 수용어휘 검사와 표현어휘 검사를 진행하였다. 검사는 표현어휘 검사, 수용어휘 검사의 순서로 실시하였다. 유아의 연령에 따른 색 어휘 습득 정도를 살펴보기 위하여 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였고 집단 간의 차이가 있는 경우 어느 연령 간에 차이가 있는지 알아보기 위하여 Tukey 사후검증을 실시하였다. 유아의 성별에 따른 색 어휘 습득 정도를 살펴보기 위해 SPSS Statistics 21.0 프로그램을 이용하여 독립표본 t-검정을 실시하여 비교·분석하였다. 그리고 검사결과는 백분율로 환산 후 김민진(2012)의 선행연구를 참고하여 해석하고 기술하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 2,3,4,5세 유아의 연령별 색 어휘 습득 정도는 연령이 높을수록 색 어휘의 습득률이 높은 것으로 나타났다. 통계적으로 유의미한 발달이 일어나는 시기는 만 3세경인 것으로 나타났으며, 회색, 자주, 남색, 청록은 만 5세경에도 수용 색 어휘와 표현 색 어휘에서 다른 색에 비해 습득률이 낮으며 다소 늦은 시기에 습득되는 것으로 나타났다. 본 연구의 수용 색 어휘와 표현 색 어휘의 습득률을 비교해 보았을 때 전반적으로 수용 색 어휘의 습득이 표현 색 어휘의 습득보다 높은 것으로 나타났다. 둘째, 만 2,3,4,5세 유아의 성별에 따른 색 어휘 습득 정도는 수용 색 어휘와 표현 색 어휘에서 전반적으로 여아의 습득률이 남아의 습득률보다 높은 것으로 나타났다. 구체적인 성별에 따른 연령간의 비교에서는 어린 시기에서 연령이 높아질수록 통계적으로 유의미한 차이가 나타나는 색의 개수가 줄어드는 것으로 나타났다. 어린시기에는 여아의 색 인지가 빨라 남·녀 간의 습득률에서 차이를 보이다가, 연령이 높아질수록 남아의 색 개념도 빠르게 발달하여 남·녀 간의 색 어휘 습득 정도의 차이가 줄어드는 것으로 나타났다.
본 연구는 만 2,3,4,5세 유아의 색 어휘 습득 정도에 대하여 조사하였다. 이를 바탕으로 유아의 색 어휘에 대한 발달정도를 알고 유아교육 현장에서 연령에 따른 색 어휘 교육의 내용과 교수 방안을 모색하는데 필요한 기초자료를 제시하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위하여 선정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 연령별 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-1. 만 2세 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-2. 만 3세 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-3. 만 4세 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-4. 만 5세 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 1-5. 만 2,3,4,5세 유아의 색 어휘 습득 정도는 연령 간 어떠한 차이가 있는가? 연구문제 2. 성별에 따른 유아의 색 어휘 습득 정도는 어떠한가? 2-1. 만 2세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 2-2. 만 3세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 2-3. 만 4세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 2-4. 만 5세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 2-5. 만 2,3,4,5세 유아의 색 어휘 습득 정도는 성별 간 어떠한 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시 D구에 위치한 S 유치원, S 유치원, K 어린이집, Y 어린이집에 재원중인 만 2,3,4,5세 유아 458명이다. 만 2세 영아 124명(남 66명, 여 58명), 만 3세 유아 110명(남 53, 여 57), 만 4세 유아 115명(남 57, 여 58), 만 5세 유아 109명(남 61, 여 48)으로 구성되었다. 유아의 색 어휘 습득 정도를 파악하기 위하여 문헌 탐색과 전문가 협의를 통해 15개 색을 선정하였으며, Pitchford와 Mullen(2002)의 연구에서 사용된 검사도구를 본 연구에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구의 수용어휘 검사도구로 옷을 입고 있지 않은 포비 1마리와 15가지 색의 포비 옷 1벌씩 총 15벌과 옅은 회색의 배경 판, 표현어휘 검사도구로 1개의 색으로 이루어진 옷을 입고 있는 15개 옷 색의 포비 15마리와 옅은 회색의 배경 판을 색 어휘 습득 조사의 검사도구로 사용하였다. 본 조사는 2015년 5월 26일부터 2015년 7월 3일까지 6주에 걸쳐 실시하였다. 연구기관으로 선정된 4곳의 유아 교육기관에 연구자가 직접 방문하여 검사가 가능한 조용한 장소에서 검사자와 유아가 1:1로 마주 앉아 약 10~15분간 수용어휘 검사와 표현어휘 검사를 진행하였다. 검사는 표현어휘 검사, 수용어휘 검사의 순서로 실시하였다. 유아의 연령에 따른 색 어휘 습득 정도를 살펴보기 위하여 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였고 집단 간의 차이가 있는 경우 어느 연령 간에 차이가 있는지 알아보기 위하여 Tukey 사후검증을 실시하였다. 유아의 성별에 따른 색 어휘 습득 정도를 살펴보기 위해 SPSS Statistics 21.0 프로그램을 이용하여 독립표본 t-검정을 실시하여 비교·분석하였다. 그리고 검사결과는 백분율로 환산 후 김민진(2012)의 선행연구를 참고하여 해석하고 기술하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 2,3,4,5세 유아의 연령별 색 어휘 습득 정도는 연령이 높을수록 색 어휘의 습득률이 높은 것으로 나타났다. 통계적으로 유의미한 발달이 일어나는 시기는 만 3세경인 것으로 나타났으며, 회색, 자주, 남색, 청록은 만 5세경에도 수용 색 어휘와 표현 색 어휘에서 다른 색에 비해 습득률이 낮으며 다소 늦은 시기에 습득되는 것으로 나타났다. 본 연구의 수용 색 어휘와 표현 색 어휘의 습득률을 비교해 보았을 때 전반적으로 수용 색 어휘의 습득이 표현 색 어휘의 습득보다 높은 것으로 나타났다. 둘째, 만 2,3,4,5세 유아의 성별에 따른 색 어휘 습득 정도는 수용 색 어휘와 표현 색 어휘에서 전반적으로 여아의 습득률이 남아의 습득률보다 높은 것으로 나타났다. 구체적인 성별에 따른 연령간의 비교에서는 어린 시기에서 연령이 높아질수록 통계적으로 유의미한 차이가 나타나는 색의 개수가 줄어드는 것으로 나타났다. 어린시기에는 여아의 색 인지가 빨라 남·녀 간의 습득률에서 차이를 보이다가, 연령이 높아질수록 남아의 색 개념도 빠르게 발달하여 남·녀 간의 색 어휘 습득 정도의 차이가 줄어드는 것으로 나타났다.
This study examines how well young children aged 2, 3, 4, or 5 years in Korean age acquire color terms. Based on this, the purpose of this study is to understand the development of color terms in young children and provide the basic data necessary for seeking contents and teaching methods for color ...
This study examines how well young children aged 2, 3, 4, or 5 years in Korean age acquire color terms. Based on this, the purpose of this study is to understand the development of color terms in young children and provide the basic data necessary for seeking contents and teaching methods for color terms education depending on age in the field of early childhood education. To achieve this, our research questions are set as follows: Research Question 1. How well do young children acquire color terms by age? 1-1. How well do young children aged 2 years in Korean age acquire color terms? 1-2. How well do young children aged 3 years in Korean age acquire color terms? 1-3. How well do young children aged 4 years in Korean age acquire color terms? 1-4. How well do young children aged 5 years in Korean age acquire color terms? 1-5. How about the difference in age in acquiring color terms in young children aged 2, 3, 4, or 5 in Korean age? Research Question 2. How well do young children acquire color terms by gender? 2-1. Is there a difference in gender in acquiring color terms in young children aged 2 years in Korean age? 2-2. Is there a difference in gender in acquiring color terms in young children aged 3 years in Korean age? 2-3. Is there a difference in gender in acquiring color terms in young children aged 4 years in Korean age? 2-4. Is there a difference in gender in acquiring color terms in young children aged 5 years in Korean age? 2-5. How about the difference in gender in acquiring color terms in young children aged 2, 3, 4, or 5 years in Korean age? The number of subjects who participated in this study is 458 infants aged 2, 3, 4, or 5 years in Korean age attending S kindergarten, S kindergarten, K daycare center, and Y daycare center in D district, Seoul. The participants consisted of 124 young children aged 2 years in Korean age (66 males, 58 females), 110 young children aged 3 years in Korean age (53 males, 57 females), 115 young children aged 4 years in Korean age (57 males, 58 females), and 109 young children aged 5 years in Korean aged (61 males, 48 females). To identify the acquisition of color terms in young children, 15 colors were selected through literature search and expert consulting, and the test instrument used in Pitchford and Mullen(2002) was modified and complemented appropriately for this study. One (1) poby who is not dressed, a total of 15 sets of poby's clothes with 15 different colors, and light-grey background plate were used as test instruments for receptive vocabulary, and 15 pobies dressed in single-color clothes with 15 different colors and light-grey background plate were as test instruments for acquiring color terms. This study was conducted from May 26, 2015 to Jul. 3, 2015 for 6 weeks. This researcher visited four early childhood educational institutes selected as research institute and carried out receptive vocabulary and expressive vocabulary tests for about 10~15 minutes while sitting one on one between inspector and infant at a quiet place appropriate for inspection. The test was conducted in order of expressive vocabulary test and receptive vocabulary test. To identify the acquisition of color terms depending on infant's age, one-way ANOVA was conducted, and if there was a difference between groups, Tukey post-hoc test was conducted to identify if there is any difference in which age groups. To identify the acquisition of color terms depending on infant's gender, independent sample t-test was conducted by using SPSS Statistics 21.0. And the test results were converted into a percentage and then our interpretation and description were done referring to Kim Minjin(2012)'s advanced research. Our findings can be summed up as follows: First, in acquisition of color terms in young children aged 2, 3, 4, or 5 years in Korean age depending on age, it was found that the higher the age, the higher the acquisition rate of color terms. A statistically significant development appeared in young children aged 3 years in Korean age, and grey, purple, dark blue, and blue green showed a lower acquisition rate even in young children aged 5 years in Korean age than other colors in receptive color terms and expressive color terms and were acquired rather late among young children. When the acquisition rate of receptive color vocabulary was compared with that of expressive color vocabulary in this study, it was found that the acquisition of receptive color terms was higher than that of expressive color terms, in general. Second, in acquisition of color terms in young children aged 2, 3, 4, or 5 years in Korean age, it was found that in early childhood, girl's acquisition rate was higher than boy's acquisition rate, but as they got older, the difference in gender gradually declined. In general, girl's acquisition rate was higher than boy's acquisition rate in receptive color terms and expressive color terms, but in comparison between age groups depending on gender, it was found that as they got older, the number of colors that showed a statistically significant difference declined. Considering this, it could be concluded that as their age got higher, the difference between boy and girl by gender was reduced in receptive color terms and expressive color terms.
This study examines how well young children aged 2, 3, 4, or 5 years in Korean age acquire color terms. Based on this, the purpose of this study is to understand the development of color terms in young children and provide the basic data necessary for seeking contents and teaching methods for color terms education depending on age in the field of early childhood education. To achieve this, our research questions are set as follows: Research Question 1. How well do young children acquire color terms by age? 1-1. How well do young children aged 2 years in Korean age acquire color terms? 1-2. How well do young children aged 3 years in Korean age acquire color terms? 1-3. How well do young children aged 4 years in Korean age acquire color terms? 1-4. How well do young children aged 5 years in Korean age acquire color terms? 1-5. How about the difference in age in acquiring color terms in young children aged 2, 3, 4, or 5 in Korean age? Research Question 2. How well do young children acquire color terms by gender? 2-1. Is there a difference in gender in acquiring color terms in young children aged 2 years in Korean age? 2-2. Is there a difference in gender in acquiring color terms in young children aged 3 years in Korean age? 2-3. Is there a difference in gender in acquiring color terms in young children aged 4 years in Korean age? 2-4. Is there a difference in gender in acquiring color terms in young children aged 5 years in Korean age? 2-5. How about the difference in gender in acquiring color terms in young children aged 2, 3, 4, or 5 years in Korean age? The number of subjects who participated in this study is 458 infants aged 2, 3, 4, or 5 years in Korean age attending S kindergarten, S kindergarten, K daycare center, and Y daycare center in D district, Seoul. The participants consisted of 124 young children aged 2 years in Korean age (66 males, 58 females), 110 young children aged 3 years in Korean age (53 males, 57 females), 115 young children aged 4 years in Korean age (57 males, 58 females), and 109 young children aged 5 years in Korean aged (61 males, 48 females). To identify the acquisition of color terms in young children, 15 colors were selected through literature search and expert consulting, and the test instrument used in Pitchford and Mullen(2002) was modified and complemented appropriately for this study. One (1) poby who is not dressed, a total of 15 sets of poby's clothes with 15 different colors, and light-grey background plate were used as test instruments for receptive vocabulary, and 15 pobies dressed in single-color clothes with 15 different colors and light-grey background plate were as test instruments for acquiring color terms. This study was conducted from May 26, 2015 to Jul. 3, 2015 for 6 weeks. This researcher visited four early childhood educational institutes selected as research institute and carried out receptive vocabulary and expressive vocabulary tests for about 10~15 minutes while sitting one on one between inspector and infant at a quiet place appropriate for inspection. The test was conducted in order of expressive vocabulary test and receptive vocabulary test. To identify the acquisition of color terms depending on infant's age, one-way ANOVA was conducted, and if there was a difference between groups, Tukey post-hoc test was conducted to identify if there is any difference in which age groups. To identify the acquisition of color terms depending on infant's gender, independent sample t-test was conducted by using SPSS Statistics 21.0. And the test results were converted into a percentage and then our interpretation and description were done referring to Kim Minjin(2012)'s advanced research. Our findings can be summed up as follows: First, in acquisition of color terms in young children aged 2, 3, 4, or 5 years in Korean age depending on age, it was found that the higher the age, the higher the acquisition rate of color terms. A statistically significant development appeared in young children aged 3 years in Korean age, and grey, purple, dark blue, and blue green showed a lower acquisition rate even in young children aged 5 years in Korean age than other colors in receptive color terms and expressive color terms and were acquired rather late among young children. When the acquisition rate of receptive color vocabulary was compared with that of expressive color vocabulary in this study, it was found that the acquisition of receptive color terms was higher than that of expressive color terms, in general. Second, in acquisition of color terms in young children aged 2, 3, 4, or 5 years in Korean age, it was found that in early childhood, girl's acquisition rate was higher than boy's acquisition rate, but as they got older, the difference in gender gradually declined. In general, girl's acquisition rate was higher than boy's acquisition rate in receptive color terms and expressive color terms, but in comparison between age groups depending on gender, it was found that as they got older, the number of colors that showed a statistically significant difference declined. Considering this, it could be concluded that as their age got higher, the difference between boy and girl by gender was reduced in receptive color terms and expressive color terms.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.