이 연구의 목적은 환경기관에서 근무하는 환경교육 실무자들을 위한 교육과정 개발에 필요한 교육적 요구를 분석하는 것이다. 이를 위한 연구문제는 완성된 환경교육 실무자 직무모형을 통해 핵심 직무역량이 무엇인지를 파악하는 것이다. 이 연구의 대상은 사회환경교육기관에서 근무경력 1년 이상의 실무자들이다. 설문조사는 120명을 조사해 최종분석에 103부를 활용되었다. 첫째, 환경교육 실무자의 직무에 대한 현재수준과 중요도 간의 차이를 분석하기 위한 t-검정에서는 모든 직무들이 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. t값이 가장 높은 과업은 ‘지역 환경교육 수요파악하기’로 나타났고 t값이 가장 낮은 과업은 ‘공문서 작성하기’로 나타났다. 행정업무에 속하는 과업들 대부분이 전체 t값에 비해서 낮게 나타났다. 둘째, 환경교육 실무자의 직무에 대한 업무별 ...
이 연구의 목적은 환경기관에서 근무하는 환경교육 실무자들을 위한 교육과정 개발에 필요한 교육적 요구를 분석하는 것이다. 이를 위한 연구문제는 완성된 환경교육 실무자 직무모형을 통해 핵심 직무역량이 무엇인지를 파악하는 것이다. 이 연구의 대상은 사회환경교육기관에서 근무경력 1년 이상의 실무자들이다. 설문조사는 120명을 조사해 최종분석에 103부를 활용되었다. 첫째, 환경교육 실무자의 직무에 대한 현재수준과 중요도 간의 차이를 분석하기 위한 t-검정에서는 모든 직무들이 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. t값이 가장 높은 과업은 ‘지역 환경교육 수요파악하기’로 나타났고 t값이 가장 낮은 과업은 ‘공문서 작성하기’로 나타났다. 행정업무에 속하는 과업들 대부분이 전체 t값에 비해서 낮게 나타났다. 둘째, 환경교육 실무자의 직무에 대한 업무별 Borich 요구도 공식과 The Locus for Focus 모델 분석결과, 최우선순위 역량으로 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’, ‘환경교육 평가’로 규명되었다. 이중 요구도가 가장 높은 업무는 ‘환경교육 기획’업무이다. 실무자들이 중요수준을 가장 낮게 인식하는 업무는 ‘행정업무’로 나타났다. 셋째, 환경교육 실무자의 직무에 대한 과업별 Borich 요구도 공식과 The Locus for Focus 모델 분석결과, 최우선순위 역량으로 33개의 과업과 1개의 차우선순위 역량이 도출되었다. 핵심과업이 포함된 업무는 ‘행정업무’를 제외한 ‘환경교육 기획(7개)’, ‘환경교육 프로그램 개발(7개)’, ‘환경교육 운영(5개)’, ‘환경교육 평가(4개)’, ‘환경교육 홍보(3개)’, ‘인적관리(4개)’, ‘교육자원관리(3개)’이다. 넷째, 환경교육 실무자들의 경력별 요구분석 결과에서는 먼저, 5년 미만의 환경교육 실무자들은 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’, ‘환경교육 평가’를 최우선순위 역량으로 인식하고 있었다. 5~10년 미만의 환경교육 실무자들은 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’, ‘환경교육 홍보’, ‘인적관리’ 업무를 최우선순위 역량으로 인식하고 있었다. 경력 10년 이상의 환경교육 실무자들은 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’, ‘교육자원관리’를 최우선순위 역량으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 경력에 따른 요구분석에서는 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’을 제외하고는 최우선순위 역량에서 차이를 보였다. 다섯째, 환경교육 실무자들의 환경관련 전공별 요구분석 결과에서는 비전공자들은 전체 업무요구도와 마찬가지로 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’, ‘환경교육 평가’를 최우선순위 역량으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 환경관련 전공자들의 경우에는 최우선순위 역량에서는 마찬가지로 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’, ‘환경교육 평가’를 최우선순위 역량으로 인식하고 있었고, 추가로 ‘인적관리’, ‘교육자원관리’를 차우선순위로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 향후 이 연구는 사회환경교육기관에서 근무하는 환경교육 실무자들의 역량개발을 위한 교육과정에 기초자료를 제공할 것이다. 또한 경력별, 환경관련 전공유무에 따른 요구의 차이를 토대로 교육과정의 세분화와 특성화가 필요하다. 이는 환경교육에 의미있는 교육비전과 내실있는 환경교육 운영에 기여할 것으로 기대된다.
이 연구의 목적은 환경기관에서 근무하는 환경교육 실무자들을 위한 교육과정 개발에 필요한 교육적 요구를 분석하는 것이다. 이를 위한 연구문제는 완성된 환경교육 실무자 직무모형을 통해 핵심 직무역량이 무엇인지를 파악하는 것이다. 이 연구의 대상은 사회환경교육기관에서 근무경력 1년 이상의 실무자들이다. 설문조사는 120명을 조사해 최종분석에 103부를 활용되었다. 첫째, 환경교육 실무자의 직무에 대한 현재수준과 중요도 간의 차이를 분석하기 위한 t-검정에서는 모든 직무들이 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. t값이 가장 높은 과업은 ‘지역 환경교육 수요파악하기’로 나타났고 t값이 가장 낮은 과업은 ‘공문서 작성하기’로 나타났다. 행정업무에 속하는 과업들 대부분이 전체 t값에 비해서 낮게 나타났다. 둘째, 환경교육 실무자의 직무에 대한 업무별 Borich 요구도 공식과 The Locus for Focus 모델 분석결과, 최우선순위 역량으로 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’, ‘환경교육 평가’로 규명되었다. 이중 요구도가 가장 높은 업무는 ‘환경교육 기획’업무이다. 실무자들이 중요수준을 가장 낮게 인식하는 업무는 ‘행정업무’로 나타났다. 셋째, 환경교육 실무자의 직무에 대한 과업별 Borich 요구도 공식과 The Locus for Focus 모델 분석결과, 최우선순위 역량으로 33개의 과업과 1개의 차우선순위 역량이 도출되었다. 핵심과업이 포함된 업무는 ‘행정업무’를 제외한 ‘환경교육 기획(7개)’, ‘환경교육 프로그램 개발(7개)’, ‘환경교육 운영(5개)’, ‘환경교육 평가(4개)’, ‘환경교육 홍보(3개)’, ‘인적관리(4개)’, ‘교육자원관리(3개)’이다. 넷째, 환경교육 실무자들의 경력별 요구분석 결과에서는 먼저, 5년 미만의 환경교육 실무자들은 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’, ‘환경교육 평가’를 최우선순위 역량으로 인식하고 있었다. 5~10년 미만의 환경교육 실무자들은 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’, ‘환경교육 홍보’, ‘인적관리’ 업무를 최우선순위 역량으로 인식하고 있었다. 경력 10년 이상의 환경교육 실무자들은 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’, ‘교육자원관리’를 최우선순위 역량으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 경력에 따른 요구분석에서는 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’을 제외하고는 최우선순위 역량에서 차이를 보였다. 다섯째, 환경교육 실무자들의 환경관련 전공별 요구분석 결과에서는 비전공자들은 전체 업무요구도와 마찬가지로 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’, ‘환경교육 평가’를 최우선순위 역량으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 환경관련 전공자들의 경우에는 최우선순위 역량에서는 마찬가지로 ‘환경교육 기획’, ‘환경교육 프로그램 개발’, ‘환경교육 운영’, ‘환경교육 평가’를 최우선순위 역량으로 인식하고 있었고, 추가로 ‘인적관리’, ‘교육자원관리’를 차우선순위로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 향후 이 연구는 사회환경교육기관에서 근무하는 환경교육 실무자들의 역량개발을 위한 교육과정에 기초자료를 제공할 것이다. 또한 경력별, 환경관련 전공유무에 따른 요구의 차이를 토대로 교육과정의 세분화와 특성화가 필요하다. 이는 환경교육에 의미있는 교육비전과 내실있는 환경교육 운영에 기여할 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to analyze educational needs required in developing environmental education personnel education curriculum of environment education institutes. To achieve this purpose, main analysis materials of this study is to defined the DACUM job model of education personnel(Park, &...
The purpose of this study is to analyze educational needs required in developing environmental education personnel education curriculum of environment education institutes. To achieve this purpose, main analysis materials of this study is to defined the DACUM job model of education personnel(Park, & Hong, 2015). This study defines which job competencies are required to execute key duties and tasks job competencies according to environmental education depth of career and between environment majors and non-majors. Through a survey, this study verified duties and tasks, and executed educational need assessment about core duties and tasks job competencies. Based on 103 data returned questionnaires in Korea, analysis was performed in tri-level procedure utilizing a paired T-test, Borich`s Needs Analysis, The locus for focus model to derive the educational needs and priorities in environmental education personnel. The first conclusion of this study, As a result of the paired T-test analysis, a significant difference in recognition levels between present and needs were founded in all components in competency. The highest T-test value was ‘local environmental education needs identify’. And lowest T-test value was ‘official document writing’. Administrative duties in task, generally low T-test value. Second, As a result of the paired Borich`s needs analysis and The locus for focus model analysis, ‘environmental planning’, ‘environmental education program development’, ‘environmental education management’, ‘environmental education evaluation’ was identified as the highest priority job competencies to environmental education personnel. The highest needs result was ‘environmental planning’. And ‘administrative duties’ was lowest needs result. Third, there is a 33 highest priority and 1 second priority in task need analysis in environmental education personnel. core task was all duties, but exclude administrative duties. Fourth, there is a difference in educational requirements for job competencies in environmental education personnel depth in career. Fifth, environment majors and non-majors in environmental education personnel, there is a difference in educational requirements. According to the result of this study, it is expected to be used as the basic data to develop the job education personnel curriculum and the program for environmental personnel. In addition, the result of need analysis of environmental education personnel`s core duties and tasks and job competencies suggests that there is a difference must be reflected upon developing environmental education personnel education curriculum. This study expect to contribute environmental education personnel`s education vision and effective environmental education management.
The purpose of this study is to analyze educational needs required in developing environmental education personnel education curriculum of environment education institutes. To achieve this purpose, main analysis materials of this study is to defined the DACUM job model of education personnel(Park, & Hong, 2015). This study defines which job competencies are required to execute key duties and tasks job competencies according to environmental education depth of career and between environment majors and non-majors. Through a survey, this study verified duties and tasks, and executed educational need assessment about core duties and tasks job competencies. Based on 103 data returned questionnaires in Korea, analysis was performed in tri-level procedure utilizing a paired T-test, Borich`s Needs Analysis, The locus for focus model to derive the educational needs and priorities in environmental education personnel. The first conclusion of this study, As a result of the paired T-test analysis, a significant difference in recognition levels between present and needs were founded in all components in competency. The highest T-test value was ‘local environmental education needs identify’. And lowest T-test value was ‘official document writing’. Administrative duties in task, generally low T-test value. Second, As a result of the paired Borich`s needs analysis and The locus for focus model analysis, ‘environmental planning’, ‘environmental education program development’, ‘environmental education management’, ‘environmental education evaluation’ was identified as the highest priority job competencies to environmental education personnel. The highest needs result was ‘environmental planning’. And ‘administrative duties’ was lowest needs result. Third, there is a 33 highest priority and 1 second priority in task need analysis in environmental education personnel. core task was all duties, but exclude administrative duties. Fourth, there is a difference in educational requirements for job competencies in environmental education personnel depth in career. Fifth, environment majors and non-majors in environmental education personnel, there is a difference in educational requirements. According to the result of this study, it is expected to be used as the basic data to develop the job education personnel curriculum and the program for environmental personnel. In addition, the result of need analysis of environmental education personnel`s core duties and tasks and job competencies suggests that there is a difference must be reflected upon developing environmental education personnel education curriculum. This study expect to contribute environmental education personnel`s education vision and effective environmental education management.
주제어
#환경교육 실무자 직무분석 직무역량 요구분석 Borich 요구도 The Locus for Focus Model
학위논문 정보
저자
박치경
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 평생교육전공
지도교수
홍아정
발행연도
2016
총페이지
iv, 95 p.
키워드
환경교육 실무자 직무분석 직무역량 요구분석 Borich 요구도 The Locus for Focus Model
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.