본 논문은 캄보디아의 고등 교육 현황을 조사하고 2015 년 아세안 경제 공동체의 형성 후 캄보디아의 지속적 성장을 위한 인적 자원 개발 방안을 도출 한다. 이전 연구에서, 보편적으로 교육과 경제 개발에 대한 연관성은 인정한다. 다만, 교육이 경제를 이끌었다는 견해와 경제 성장이 교육증진을 촉진 시켰다는 의견이 있다. 또한, 교육은 경제뿐 아니라 사회전반의 근대화를 이룬다. 현재 캄보디아는 로스토우의 개발이론 단계 중, 도약을 위한 선행 조건이 발전하는 시기(the ...
본 논문은 캄보디아의 고등 교육 현황을 조사하고 2015 년 아세안 경제 공동체의 형성 후 캄보디아의 지속적 성장을 위한 인적 자원 개발 방안을 도출 한다. 이전 연구에서, 보편적으로 교육과 경제 개발에 대한 연관성은 인정한다. 다만, 교육이 경제를 이끌었다는 견해와 경제 성장이 교육증진을 촉진 시켰다는 의견이 있다. 또한, 교육은 경제뿐 아니라 사회전반의 근대화를 이룬다. 현재 캄보디아는 로스토우의 개발이론 단계 중, 도약을 위한 선행 조건이 발전하는 시기(the stage of precondition for take-off)에 있다. 도약기(the stage of take-off)로 가려면 전문인력이 필요하다. 프랑스 식민지 이후, 정권의 변화 등의 역사적 경험은 캄보디아 교육의 퇴보를 야기시켰다. 1990년 이후, 캄보디아는 교육 개혁 정책을 펴고 있으나, 2000년대 중반 실시한 고등 교육의 자율화 이후, 대학의 수는 증가 하였으나 고등 교육의 질은 낮아졌다. 캄보디아의 인력부족은 아세안 경제 통합 이후 큰 문제로 예측된다. 캄보디아는 최근 몇 년간 7~8%의 경제성장률을 보이고 있으나 고질적인 무역 수지적자를 격고 있다. 이런 문제점을 개선하기 위해서는 고등 교육 향상과 이에 따른 전문 노동력이 확보되어야 한다. 캄보디아 정부는 고등 교육 개선의 중요성을 인식하며, 고등 교육 정책을 내놓고 있다. 교육 예산의 70%를 원조에 의존하고 있기 때문에 원조의 활용이 교육 발전에 큰 영향을 줄 수 있다. 본 연구는 캄보디아 고등 교육을 지원할 수 있는 효과적인 교육 원조 방안을 모색한다.
본 논문은 캄보디아의 고등 교육 현황을 조사하고 2015 년 아세안 경제 공동체의 형성 후 캄보디아의 지속적 성장을 위한 인적 자원 개발 방안을 도출 한다. 이전 연구에서, 보편적으로 교육과 경제 개발에 대한 연관성은 인정한다. 다만, 교육이 경제를 이끌었다는 견해와 경제 성장이 교육증진을 촉진 시켰다는 의견이 있다. 또한, 교육은 경제뿐 아니라 사회전반의 근대화를 이룬다. 현재 캄보디아는 로스토우의 개발이론 단계 중, 도약을 위한 선행 조건이 발전하는 시기(the stage of precondition for take-off)에 있다. 도약기(the stage of take-off)로 가려면 전문인력이 필요하다. 프랑스 식민지 이후, 정권의 변화 등의 역사적 경험은 캄보디아 교육의 퇴보를 야기시켰다. 1990년 이후, 캄보디아는 교육 개혁 정책을 펴고 있으나, 2000년대 중반 실시한 고등 교육의 자율화 이후, 대학의 수는 증가 하였으나 고등 교육의 질은 낮아졌다. 캄보디아의 인력부족은 아세안 경제 통합 이후 큰 문제로 예측된다. 캄보디아는 최근 몇 년간 7~8%의 경제성장률을 보이고 있으나 고질적인 무역 수지적자를 격고 있다. 이런 문제점을 개선하기 위해서는 고등 교육 향상과 이에 따른 전문 노동력이 확보되어야 한다. 캄보디아 정부는 고등 교육 개선의 중요성을 인식하며, 고등 교육 정책을 내놓고 있다. 교육 예산의 70%를 원조에 의존하고 있기 때문에 원조의 활용이 교육 발전에 큰 영향을 줄 수 있다. 본 연구는 캄보디아 고등 교육을 지원할 수 있는 효과적인 교육 원조 방안을 모색한다.
This paper studies the Cambodia’s current higher education system and explores a way of improving human resource development for the country’s sustaining growth after the formation of the ASEAN Economic Community in 2015. In the previous studies, relevance between education and economic developm...
This paper studies the Cambodia’s current higher education system and explores a way of improving human resource development for the country’s sustaining growth after the formation of the ASEAN Economic Community in 2015. In the previous studies, relevance between education and economic development is universally recognized. However, there are two perspectives that education promotes economics or economic growth promotes education. Cambodia is now passing through the precondition stage. Its pathway to the take-off point necessitates generating more quality labor workforce. Cambodia's education has undergone many changes since the French colonial (1863). Many events in history caused retrogression of Cambodian education. Cambodia is to continue the reforms and strategies for education that began after the end of the 1990 elections. In the mid-2000s, the Cambodian government implemented education liberalization policies. Although the University has grown through liberalization, the overall quality of university education was worse. The ASEAN economic Community in 2015 will be a challenge for Cambodia. Although Cambodia has achieved an average growth rate of 7–8% since the early 2000s, Cambodia records chronic trade deficit. In order to improve these problems, Improving higher education and professional work force are required. Accordingly, The Cambodian government is aware of the importance of improving higher education and proposes higher education policies. Since 70% of the government's education budget is still supported from ODA, utilizing education ODA can be a significant influence to educational development. This study explores effective direction of education ODA to support higher education in Cambodia.
This paper studies the Cambodia’s current higher education system and explores a way of improving human resource development for the country’s sustaining growth after the formation of the ASEAN Economic Community in 2015. In the previous studies, relevance between education and economic development is universally recognized. However, there are two perspectives that education promotes economics or economic growth promotes education. Cambodia is now passing through the precondition stage. Its pathway to the take-off point necessitates generating more quality labor workforce. Cambodia's education has undergone many changes since the French colonial (1863). Many events in history caused retrogression of Cambodian education. Cambodia is to continue the reforms and strategies for education that began after the end of the 1990 elections. In the mid-2000s, the Cambodian government implemented education liberalization policies. Although the University has grown through liberalization, the overall quality of university education was worse. The ASEAN economic Community in 2015 will be a challenge for Cambodia. Although Cambodia has achieved an average growth rate of 7–8% since the early 2000s, Cambodia records chronic trade deficit. In order to improve these problems, Improving higher education and professional work force are required. Accordingly, The Cambodian government is aware of the importance of improving higher education and proposes higher education policies. Since 70% of the government's education budget is still supported from ODA, utilizing education ODA can be a significant influence to educational development. This study explores effective direction of education ODA to support higher education in Cambodia.
주제어
#로스토우의 개발이론 현대화 캄보디아 교육 원조 경제 개발 교육 한국의 교육원조 Cambodia Rostow’s theory of economic development stages modernization theory education aid economic development ODA education ODA in South Korea
학위논문 정보
저자
정소영
학위수여기관
중앙대학교 국제대학원
학위구분
국내박사
학과
국제학과
지도교수
주용식
발행연도
2016
총페이지
148 p.
키워드
로스토우의 개발이론 현대화 캄보디아 교육 원조 경제 개발 교육 한국의 교육원조 Cambodia Rostow’s theory of economic development stages modernization theory education aid economic development ODA education ODA in South Korea
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.