보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201600011308 |
과제고유번호 |
1105009966 |
DB 구축일자 |
2016-11-19
|
키워드 |
교육분야 개발협력.공적원조.캄보디아.교육기회.교원정책.Education Development and Cooperation.The Kingdom of Cambodia.Education Access.Teacher Policy.Official Development Aid(ODA).
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201600011308 |
초록
▼
본 연구는 캄보디아와 교육분야에서 장기적, 지속적인 연구 협력 기반을 마련하고 캄보디아의 교육 개혁을 실제적으로 지원할 수 있는 연구ㆍ사업을 발굴하기 위한 기초 연구로 수행되었다. 우선 캄보디아의 지리적, 사회적, 문화적, 인종적 배경과 특징을 살펴봄으로써 캄보디아 교육 환경에 대한 이해를 돕고자 하였고, 이어 캄보디아에서의 교육 기회의 문제를 교육소외의 원인 및 실태 파악을 통해 살펴보았다. 후반부에서는 교육소외 문제 해결 방안의 하나로 우수교원의 확보와 유지에 초점을 두고 관련 현황 및 정책을 살펴보았다. 이를 통해 캄보디아가
본 연구는 캄보디아와 교육분야에서 장기적, 지속적인 연구 협력 기반을 마련하고 캄보디아의 교육 개혁을 실제적으로 지원할 수 있는 연구ㆍ사업을 발굴하기 위한 기초 연구로 수행되었다. 우선 캄보디아의 지리적, 사회적, 문화적, 인종적 배경과 특징을 살펴봄으로써 캄보디아 교육 환경에 대한 이해를 돕고자 하였고, 이어 캄보디아에서의 교육 기회의 문제를 교육소외의 원인 및 실태 파악을 통해 살펴보았다. 후반부에서는 교육소외 문제 해결 방안의 하나로 우수교원의 확보와 유지에 초점을 두고 관련 현황 및 정책을 살펴보았다. 이를 통해 캄보디아가 교육부문에서 당면한 문제와 정책 우선 순위를 파악하여 효과적인 교육개발협력을 위한 후속 연구 과제를 탐색하고자 하였다.
분석 결과 의무교육인 기초교육조차 제대로 이루어지지 않고 있으며, 소수의 학생에게만 고등학교 교육을 받을 수 있는 기회가 주어지고 있는 실정인 것으로 밝혀졌다. 중도탈락의 요인은 다양한 측면에서 원인을 찾을 수 있겠지만, 특히 고등학교의 경우 전국에 455개 밖에 없어 초ㆍ중등학교에 비해 상대적으로 접근성이 매우 낮은 실정이라는 것을 알 수 있다. 또한, 교원과 학교 건물의 부족으로 인해 많은 학교에서 2부제가 운영되고 있으며, 급수 시설과 화장실이 없는 학교도 상당수에 달한다. 더욱이 초등학교 교원의 약 36%, 중고등학교 교원 중 약 15%가 중학교 이하의 학위를 소지하고 있어, 교수학습의 질적 제고가 절실한 실정인 것으로 나타났다. 이렇듯이 캄보디아에서 교육소외가 심각한 상황임을 인지하고 이를 해결하기 위해서는 먼저 교육으로부터 소외되는 아동이 양산되는 원인을 규명하는 종합적인 연구가 선행되어야 할 것으로 보인다. 즉, 교육 기회의 불균등 문제를 해결하기 위해 캄보디아 정부 및 교육계는 학교 밖 아동 및 고위험 집단에 대한 포괄적 정보 수집 및 발생원인 파악을 실시하고, 이를 바탕으로 혁신적인 정책과 전략을 수립, 실행하기 위해 적극적인 노력을 기울일 필요가 있다.
교육의 질을 높이고자 할 때 적정 규모의 교원을 양적으로 충분히 확보하고 그들이 전문성과 열정을 토대로 교육에 전념할 수 있도록 여건을 갖추어주는 것만큼 중요한 과제는 없으며, 캄보디아가 직면하고 있는 각종 교육적 도전을 해결하려는 시도와 더불어 교육기회를 확충함으로써 교육소외 현상을 감소시키려는 정책적 노력도 교원정책의 성패와 밀접한 것으로 보인다. 캄보디아 아동의 교육기회 확대 및 형평성 제고를 위해서 몇 가지 정책연구의 방향을 제언하면 다음과 같다.
첫째, 캄보디아 교육의 가장 큰 과제 중 하나는 어떻게 부족한 교원의 수를 확대하고 이들의 질적 수준을 제고할 것인가에 관한 것이다. 따라서 장기적인 교원 수급 계획의 수립과 안정적인 교사 공급을 위한 체계적인 방안 마련을 위한 기초 연구가 요구 된다. 즉, 캄보디아의 미래 산업구조 변화 방향과 이에 따른 인력수급 전망 및 계열별 학생 수 변화, 지역별 특성 등을 고려한 학교급별 교원 수요 예측은 어떠해야 하는지등 보다 안정적인 교원 수급 및 교원 수 확대를 위한 조사가 필요하다. 둘째, 캄보디아의 교원 부족 현상은 자연스럽게 교원의 질적 수준 저하로 이어졌다고 할 수 있다. 교사양성 과정뿐만 아니라 현직 교사들에 대한 연수과정 또한 상당한 보완이 필요할 것으로 보이며 이를 위해 추가적인 연구들이 필요할 것으로 보인다. 셋째, 지역 간 교육 격차의 해소를 위하여 교원 배치 관련 정책연구가 필요하다. 캄보디아 교원 배치가 지역에 따라 큰 편차를 보이는 이유는 결국 교육 여건이 열악하고 빈곤이 만연한 지역에서 교사들이 일하기를 기피하기 때문인데, 우수 교사의 벽지 배치를 위한 사회경제적 인센티브제 도입 등을 위한 기초 연구가 필요하다. 마지막으로 캄보디아 교원의 보수체계 개선을 위한 정책연구가 시급한 것으로 보인다. 특히 캄보디아 교원들의 보수는 그 수준이 매우 낮고, 보수의 증가 구조가 교육경력의 증가에 따른 교원의 전문성과 열정을 보상해주지 못하는 체계로 설계되어 있다는 점에서 문제이다. 교수의 낮은 보수와 연동되는 것으로 추정되는 극심한 사교육 문제와 현황도 연계하여 조사될 수 있을 것이다. 이상 기초조사를 바탕으로 도출된 다양한 후속 과제가 조속히 추진되어 캄보디아 교육부문의 발전을 위해 기여할 수 있을 것이다.
Abstract
▼
This study aims to establish a foundation for a sustainable cooperation between Korea and Cambodia in the education sectors to support effectively the education development in Cambodia. It reviews the geographical, social, cultural and racial backgrounds of Cambodia to better understand its educatio
This study aims to establish a foundation for a sustainable cooperation between Korea and Cambodia in the education sectors to support effectively the education development in Cambodia. It reviews the geographical, social, cultural and racial backgrounds of Cambodia to better understand its education system. Based on the comprehensive review of the country and its education system, this study examines the issue of educational access in Cambodia focused on two sub areas, namely the out of school children issues and teacher policy in an attempt to identify key research areas and topics in the future.
It is discovered that even the universalization of primary education has not been achieved in Cambodia although the government guarantees nine year free compulsory education by law, which includes both primary and lower secondary education. The access to upper secondary education (high school) is even more limited. Among the various reasons, the major reason is the lack of school buildings and qualified teachers, in particular there are only 455 high schools in Cambodia. Furthermore, improving teacher quality is a crucial issue in Cambodia at all school levels. It is reported that about 36% of primary school teachers and 15% of secondary school teachers in Cambodia have only lower secondary education.
Given the insufficient quality and numbers of teachers in Cambodia to actualize the full access of its children to quality education, we suggest some education policy research projects as follow. First, the priority in teacher policy in Cambodia should be about how to guarantee the proper supply of qualified teachers. In other word, it is important to conduct studies that expect the number of prospective teachers needed in the future at each school level in comparison with the changes of students’ number. Second, it is important to implement teacher policies that improve the quality of teachers in Cambodia through both in-service and pre-service education programs. A situational analysis on teacher training system in Cambodia focused on its curriculum and actual experiences of trainees is required. Third, it is also important to find ways to effectively allocate qualified teachers across the country including remote areas where schools find it difficult to find adequate number of qualified teachers. Korea’s case that has successfully allocated its excellent teachers throughout an entire nation including remote areas by rotating teachers regularly and also providing incentives for those serve in remote areas can be an exemplary policy to study further. Fourth, it is crucial to make teaching position to be an attractive profession in Cambodia so that it can attract and retain excellent teachers in its schools in a long term. Providing an adequate amount of salary for teacher is an important way to do so. In other word, the educational policy study that addresses the current remuneration system of Cambodian teachers is urgent so that the country can have adequate number of excellent teachers in its schools at all levels.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.