현대 모바일 시장은 생활 속에서 현대인의 필수품으로 스마트 폰이 자리 잡게 되었으며, 스마트 폰의 애플리케이션을 통해 사용자들의 다양한 니즈를 충족시키며 넓은 시장성을 가지게 되었다. 사용자들이 애플리케이션을 선택함에 있어 앱 아이콘은 시각적으로 가장 먼저 인식되고 사용자와 애플리케이션의 커뮤니케이션을 연결한다고 할 수 있다.
애플리케이션이 대중화가 되며 앱 아이콘의 시각적 요인과 사용 요인에 대한 중요성이 높아졌다. 다양한 앱 아이콘의 디자인들이 나타나면서 시장의 과부화가 발생되었고 이러한 시장 속에서 선택받는 앱 아이콘...
현대 모바일 시장은 생활 속에서 현대인의 필수품으로 스마트 폰이 자리 잡게 되었으며, 스마트 폰의 애플리케이션을 통해 사용자들의 다양한 니즈를 충족시키며 넓은 시장성을 가지게 되었다. 사용자들이 애플리케이션을 선택함에 있어 앱 아이콘은 시각적으로 가장 먼저 인식되고 사용자와 애플리케이션의 커뮤니케이션을 연결한다고 할 수 있다.
애플리케이션이 대중화가 되며 앱 아이콘의 시각적 요인과 사용 요인에 대한 중요성이 높아졌다. 다양한 앱 아이콘의 디자인들이 나타나면서 시장의 과부화가 발생되었고 이러한 시장 속에서 선택받는 앱 아이콘은 극소수에 불과하다. 이것은 시각적 인지를 통한 앱 아이콘의 형태적 요소가 사용자들의 호감도 유발을 통해 다운로드하도록 유도하고 있다고 사료된다.
본 연구는 빠르게 변화하는 모바일 시장 속 애플리케이션의 넓은 시장성과 그에 따른 앱 아이콘의 중요성을 인식하고 앱 아이콘 카테고리 별 그래픽 표현방법에 대한 호감도를 20대와 30대 사용자를 중심으로 한 조사 및 분석을 통해 시각적 커뮤니케이션에서 형성되는 앱 아이콘의 형태적 요소를 중심으로 한 시각적 호감도 연구를 하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 2015년 04월 30일부터 2015년 05월 13일까지 2주에 걸쳐 10대에서 40대까지의 앱 아이콘 디자인에 대한 관심도와 구글 플레이에 나타난 다운로드 선호도에 의해 자주 사용하는 카테고리 5가지를 선정하였다. 이를 기반으로 애플리케이션 주 사용자인 20대와 30대를 중심으로 브랜드 이미지가 높은 아이콘을 제외한 카테고리 별 8개씩의 아이콘을 선정하여 2015년 10월 21일부터 2015년 11월 02일까지 약 2주간 그래픽 표현방법에 대한 호감도 조사 및 분석을 진행하였다.
이러한 연구 결과로부터 앱 아이콘 디자인에 있어 단순 정보를 통한 커뮤니케이션이 아닌 카테고리와 연령대 별 형태적 요소를 중심으로 한 시각적 호감도를 통해 과부화 된 애플리케이션 시장에 앱 아이콘 디자인을 위한 기초자료로 활용되는 방향을 제시하고자 하였다.
현대 모바일 시장은 생활 속에서 현대인의 필수품으로 스마트 폰이 자리 잡게 되었으며, 스마트 폰의 애플리케이션을 통해 사용자들의 다양한 니즈를 충족시키며 넓은 시장성을 가지게 되었다. 사용자들이 애플리케이션을 선택함에 있어 앱 아이콘은 시각적으로 가장 먼저 인식되고 사용자와 애플리케이션의 커뮤니케이션을 연결한다고 할 수 있다.
애플리케이션이 대중화가 되며 앱 아이콘의 시각적 요인과 사용 요인에 대한 중요성이 높아졌다. 다양한 앱 아이콘의 디자인들이 나타나면서 시장의 과부화가 발생되었고 이러한 시장 속에서 선택받는 앱 아이콘은 극소수에 불과하다. 이것은 시각적 인지를 통한 앱 아이콘의 형태적 요소가 사용자들의 호감도 유발을 통해 다운로드하도록 유도하고 있다고 사료된다.
본 연구는 빠르게 변화하는 모바일 시장 속 애플리케이션의 넓은 시장성과 그에 따른 앱 아이콘의 중요성을 인식하고 앱 아이콘 카테고리 별 그래픽 표현방법에 대한 호감도를 20대와 30대 사용자를 중심으로 한 조사 및 분석을 통해 시각적 커뮤니케이션에서 형성되는 앱 아이콘의 형태적 요소를 중심으로 한 시각적 호감도 연구를 하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 2015년 04월 30일부터 2015년 05월 13일까지 2주에 걸쳐 10대에서 40대까지의 앱 아이콘 디자인에 대한 관심도와 구글 플레이에 나타난 다운로드 선호도에 의해 자주 사용하는 카테고리 5가지를 선정하였다. 이를 기반으로 애플리케이션 주 사용자인 20대와 30대를 중심으로 브랜드 이미지가 높은 아이콘을 제외한 카테고리 별 8개씩의 아이콘을 선정하여 2015년 10월 21일부터 2015년 11월 02일까지 약 2주간 그래픽 표현방법에 대한 호감도 조사 및 분석을 진행하였다.
이러한 연구 결과로부터 앱 아이콘 디자인에 있어 단순 정보를 통한 커뮤니케이션이 아닌 카테고리와 연령대 별 형태적 요소를 중심으로 한 시각적 호감도를 통해 과부화 된 애플리케이션 시장에 앱 아이콘 디자인을 위한 기초자료로 활용되는 방향을 제시하고자 하였다.
When it comes to mobile markets, smart phones have established its place as the essential item of modern day people in life, and they gained broad marketability as they fulfilled various needs of users through smartphone applications. In terms of users choosing applications, we can say that app icon...
When it comes to mobile markets, smart phones have established its place as the essential item of modern day people in life, and they gained broad marketability as they fulfilled various needs of users through smartphone applications. In terms of users choosing applications, we can say that app icons are the first to be recognized visually and that they link the communication between users and applications.
As applications became popular, the importance regarding app icons’ visual and usage factors have heightened. With designs of various app icons appearing, a market overload took place, and app icons that get chosen in a market like this is only extremely few. When it comes to this, we think that morphological factors of app icons through visual perception induce users’ desirability, and that through this it makes people download them.
Through perceiving the vast marketability of applications in the rapidly changing mobile market and the importance of app icons following that, and a survey and analysis centered around users in their 20s and 30s regarding desirability about graphic expression methods by app icon category, this study’s objective is to do visual desirability research centered around morphological elements of app icons formed in visual communication. To achieve such study goals, over two weeks from April 20th 2015 to May 13th 2015 we selected five frequently used categories based on interest rates about app icon design and download preferability shown in GooglePlay for teenagers to those in their 40s. Based on this, centered around those in their 20s and 30s, who are the main users of applications, we selected eight icons per each category excluding icons with high brand image; over approximately two weeks, from October 21st 2015 to November 2nd 2015, we carried out a survey and analysis of desirability regarding graphic expression methods.
From these research results, through visual desirability centered around morphological elements by category and age group, rather than communication through simple information in terms of app icon design, we wanted to suggest a direction used as basic data for app icon design in overloaded application markets.
When it comes to mobile markets, smart phones have established its place as the essential item of modern day people in life, and they gained broad marketability as they fulfilled various needs of users through smartphone applications. In terms of users choosing applications, we can say that app icons are the first to be recognized visually and that they link the communication between users and applications.
As applications became popular, the importance regarding app icons’ visual and usage factors have heightened. With designs of various app icons appearing, a market overload took place, and app icons that get chosen in a market like this is only extremely few. When it comes to this, we think that morphological factors of app icons through visual perception induce users’ desirability, and that through this it makes people download them.
Through perceiving the vast marketability of applications in the rapidly changing mobile market and the importance of app icons following that, and a survey and analysis centered around users in their 20s and 30s regarding desirability about graphic expression methods by app icon category, this study’s objective is to do visual desirability research centered around morphological elements of app icons formed in visual communication. To achieve such study goals, over two weeks from April 20th 2015 to May 13th 2015 we selected five frequently used categories based on interest rates about app icon design and download preferability shown in GooglePlay for teenagers to those in their 40s. Based on this, centered around those in their 20s and 30s, who are the main users of applications, we selected eight icons per each category excluding icons with high brand image; over approximately two weeks, from October 21st 2015 to November 2nd 2015, we carried out a survey and analysis of desirability regarding graphic expression methods.
From these research results, through visual desirability centered around morphological elements by category and age group, rather than communication through simple information in terms of app icon design, we wanted to suggest a direction used as basic data for app icon design in overloaded application markets.
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