[학위논문]만화를 이용한 속담중재가 경도지적장애 아동의 속담이해력에 미치는 효과 The effect of language intervention utilizing cartoons on proverbs comprehension of children with mild intellectual disabilities원문보기
지적장애아동은 정상아동에 비해 낮은 상위언어능력을 지니고 있어 의사소통의 질이 낮고 적응행동 상에 문제도 보인다. 연구에서는 융통성 있는 의사소통기술인 속담과 정보습득에 용의하며 이해와 기억에 긍정적인 영향을 미치는 만화를 이용한 속담중재를 통하여 만화를 이용한 속담중재가 지적장애아동의 속담이해력에 미치는 효과를 알아보았다. 본 연구를 위하여 생활언어연령이 14세에서 15세이며 수용언어연령 6세에서 8세인 지적장애아동을 각각 두 명씩 총 네 명을 선정하여 연구자가 제시한 지시적 의미와 비유적 의미를 나타낸 속담만화와 문자를...
지적장애아동은 정상아동에 비해 낮은 상위언어능력을 지니고 있어 의사소통의 질이 낮고 적응행동 상에 문제도 보인다. 연구에서는 융통성 있는 의사소통기술인 속담과 정보습득에 용의하며 이해와 기억에 긍정적인 영향을 미치는 만화를 이용한 속담중재를 통하여 만화를 이용한 속담중재가 지적장애아동의 속담이해력에 미치는 효과를 알아보았다. 본 연구를 위하여 생활언어연령이 14세에서 15세이며 수용언어연령 6세에서 8세인 지적장애아동을 각각 두 명씩 총 네 명을 선정하여 연구자가 제시한 지시적 의미와 비유적 의미를 나타낸 속담만화와 문자를 이용한 속담일화를 주 2회씩 총 5회기 중재를 실시하였고 사전, 사후 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 만화를 이용한 속담중재집단과 문자를 이용한 속담중재집단은 수용언어능력과 언어문제해결력과 상관없이 속담이해력이 유의하게 향상되었다. 둘째, 만화를 이용한 속담중재가 높은 속담이해력을 나타냈으나 그 차이가 유의미하지는 않았다. 이는 문해력과 성별 등이 각 집단의 속담이해력에 영향을 미친 것으로 추측된다. 셋째, 경도지적장애아동은 지시적 의미의 이해도가 비유적 의미의 이해도보다 유의미하게 높게 나타났다. 아동의 다양한 의사소통 상대자와 각 상황에 맞는 적합한 의사소통 환경이 각 의미의 이해도에 차이를 나타낸 것으로 보인다. 결론적으로 만화를 이용한 속담중재가 지적장애아동의 속담이해력 향상에 효과가 있음을 알 수 있으며 지적장애 아동도 각 상황에 맞는 적합한 의사소통 환경에 의거한 속담중재를 통해 상위언어능력이 향상시킬 수 있음을 알 수 있었다.
지적장애아동은 정상아동에 비해 낮은 상위언어능력을 지니고 있어 의사소통의 질이 낮고 적응행동 상에 문제도 보인다. 연구에서는 융통성 있는 의사소통기술인 속담과 정보습득에 용의하며 이해와 기억에 긍정적인 영향을 미치는 만화를 이용한 속담중재를 통하여 만화를 이용한 속담중재가 지적장애아동의 속담이해력에 미치는 효과를 알아보았다. 본 연구를 위하여 생활언어연령이 14세에서 15세이며 수용언어연령 6세에서 8세인 지적장애아동을 각각 두 명씩 총 네 명을 선정하여 연구자가 제시한 지시적 의미와 비유적 의미를 나타낸 속담만화와 문자를 이용한 속담일화를 주 2회씩 총 5회기 중재를 실시하였고 사전, 사후 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 만화를 이용한 속담중재집단과 문자를 이용한 속담중재집단은 수용언어능력과 언어문제해결력과 상관없이 속담이해력이 유의하게 향상되었다. 둘째, 만화를 이용한 속담중재가 높은 속담이해력을 나타냈으나 그 차이가 유의미하지는 않았다. 이는 문해력과 성별 등이 각 집단의 속담이해력에 영향을 미친 것으로 추측된다. 셋째, 경도지적장애아동은 지시적 의미의 이해도가 비유적 의미의 이해도보다 유의미하게 높게 나타났다. 아동의 다양한 의사소통 상대자와 각 상황에 맞는 적합한 의사소통 환경이 각 의미의 이해도에 차이를 나타낸 것으로 보인다. 결론적으로 만화를 이용한 속담중재가 지적장애아동의 속담이해력 향상에 효과가 있음을 알 수 있으며 지적장애 아동도 각 상황에 맞는 적합한 의사소통 환경에 의거한 속담중재를 통해 상위언어능력이 향상시킬 수 있음을 알 수 있었다.
Children with intellectual disability experience a lot of problems in their daily lives. Because they have lower metalinguistic awareness than normal children. It causes many problems on children’s adaptive behavior. Also it hinders them from fluent communication. Therefore the purpose of the study ...
Children with intellectual disability experience a lot of problems in their daily lives. Because they have lower metalinguistic awareness than normal children. It causes many problems on children’s adaptive behavior. Also it hinders them from fluent communication. Therefore the purpose of the study was to examine an effect of language intervention with cartoons on verbal problem solving ability of children with intellectual disability. So the study applied proverbs which are creative and flexible communication skills and improve comprehension and memorizing to children with intellectual disability. For this purpose, the study selected total 4 children. They were composed of 2 groups. One group consisred of 14-15 years(language age) and Another group consisred of 6-8 years(receptive language age). Each group consisted of 2 people. Then the study carried out proverb intervention total 5 times(twice by each week) with proverb cartoon and proverb anecdote made by study. They represented directive meaning and figurative meaning. To measure their proverb comprehension ability, the study carried out pre-, post-test with questionnaires made by researcher. The results of the study were as follows.
First, proverb intervention group using cartoons and proverb intervention group using texts showed positive influence on proverb comprehension ability respectively. And The proverb comprehension ability unrelated to receptive language ability and solving language problem ability. Second, When the study carried out language intervention with proverb using the cartoon, there were some differences in proverb comprehension ability of children with mild intellectual disability in comparison language intervention with proverbs using texts. The group using cartoons on proverb intervention showed higher proverb comprehension abilities than the group using a text. But the difference was nonsignificant. The study speculated that the ability to read or sex and so on made this difference. Third, the study showed that regarding proverbs, directive meaning comprehension ability of children with mild intellectual disability was higher than figurative language comprehension ability. Each research showed different comprehension degree according to interlocutors and quality of communication. As a result of this study, proverb intervention with cartoons had an effect on improving proverb comprehension ability of children with intellectual disability. It shows also that metalinguistic ability of children with intellectual disability can be improved by proverb intervention.
Children with intellectual disability experience a lot of problems in their daily lives. Because they have lower metalinguistic awareness than normal children. It causes many problems on children’s adaptive behavior. Also it hinders them from fluent communication. Therefore the purpose of the study was to examine an effect of language intervention with cartoons on verbal problem solving ability of children with intellectual disability. So the study applied proverbs which are creative and flexible communication skills and improve comprehension and memorizing to children with intellectual disability. For this purpose, the study selected total 4 children. They were composed of 2 groups. One group consisred of 14-15 years(language age) and Another group consisred of 6-8 years(receptive language age). Each group consisted of 2 people. Then the study carried out proverb intervention total 5 times(twice by each week) with proverb cartoon and proverb anecdote made by study. They represented directive meaning and figurative meaning. To measure their proverb comprehension ability, the study carried out pre-, post-test with questionnaires made by researcher. The results of the study were as follows.
First, proverb intervention group using cartoons and proverb intervention group using texts showed positive influence on proverb comprehension ability respectively. And The proverb comprehension ability unrelated to receptive language ability and solving language problem ability. Second, When the study carried out language intervention with proverb using the cartoon, there were some differences in proverb comprehension ability of children with mild intellectual disability in comparison language intervention with proverbs using texts. The group using cartoons on proverb intervention showed higher proverb comprehension abilities than the group using a text. But the difference was nonsignificant. The study speculated that the ability to read or sex and so on made this difference. Third, the study showed that regarding proverbs, directive meaning comprehension ability of children with mild intellectual disability was higher than figurative language comprehension ability. Each research showed different comprehension degree according to interlocutors and quality of communication. As a result of this study, proverb intervention with cartoons had an effect on improving proverb comprehension ability of children with intellectual disability. It shows also that metalinguistic ability of children with intellectual disability can be improved by proverb intervention.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.