미용실은 고객에게 맞춤 서비스를 제공하고 분업화된 업무 특성을 갖고 있다. 이에 조직의 가치 창출을 위해서는 경영자의 리더십과 구성원간의 긴밀한 상호 연계 및 협력이 가장 먼저 고려되어야 한다. 구성원들이 조직이나 직무에 부가가치를 더할 때 올바른 조직문화가 형성되고 경영적 전략이 성공적으로 이루어진다. 이에 조직의 변화가 경영성과로 연결될 수 있도록 구성원의 행동을 유도할 수 있는 시스템 확립은 매우 중요하다. 미용실의 리더십과 관련된 선행 연구들은 대부분 미용사의 경영성과에 초점을 맞춘 연구와 조직 문화를 기반으로 성공적인 운영에 관한 연구들이 시도되었다. 그런 연구들은 단편적으로 리더십 유형이나 경영성과에 대한 실태 파악 등이 제시되어 있다. 따라서 리더십 유형이나 미용실의 경영전략이 조직변화와 경영성과에 미치는 영향을 파악할 필요성이 있다. 본 논문은 미용실 경영자가 조직을 원활하게 운영할 수 있는 능력을 리더십으로 인식하고자 하는데 있으며, 이를 위해 리더십 유형을 분류하여 전략적 경영이 조직변화와 경영성과에 미치는 영향을 인식함과 미용실 경영자의 성공적인 리더의 역할 확립과 성공적인 경영을 위한 기초자료를 제공하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구는 미용실의 경영자와 중간 관리자 직급의 종사자 687명을 대상으로 설문 조사를 실시하였고, 수집된 자료는 ...
미용실은 고객에게 맞춤 서비스를 제공하고 분업화된 업무 특성을 갖고 있다. 이에 조직의 가치 창출을 위해서는 경영자의 리더십과 구성원간의 긴밀한 상호 연계 및 협력이 가장 먼저 고려되어야 한다. 구성원들이 조직이나 직무에 부가가치를 더할 때 올바른 조직문화가 형성되고 경영적 전략이 성공적으로 이루어진다. 이에 조직의 변화가 경영성과로 연결될 수 있도록 구성원의 행동을 유도할 수 있는 시스템 확립은 매우 중요하다. 미용실의 리더십과 관련된 선행 연구들은 대부분 미용사의 경영성과에 초점을 맞춘 연구와 조직 문화를 기반으로 성공적인 운영에 관한 연구들이 시도되었다. 그런 연구들은 단편적으로 리더십 유형이나 경영성과에 대한 실태 파악 등이 제시되어 있다. 따라서 리더십 유형이나 미용실의 경영전략이 조직변화와 경영성과에 미치는 영향을 파악할 필요성이 있다. 본 논문은 미용실 경영자가 조직을 원활하게 운영할 수 있는 능력을 리더십으로 인식하고자 하는데 있으며, 이를 위해 리더십 유형을 분류하여 전략적 경영이 조직변화와 경영성과에 미치는 영향을 인식함과 미용실 경영자의 성공적인 리더의 역할 확립과 성공적인 경영을 위한 기초자료를 제공하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구는 미용실의 경영자와 중간 관리자 직급의 종사자 687명을 대상으로 설문 조사를 실시하였고, 수집된 자료는 SPSS 21.0을 이용하여 분석하였다. 연구결과 미용실 경영자는 리더십 유형 중 구성원에 대한 배려를 기본으로 하는 관리적인 형태의 리더십 구성이 조직의 효율적, 합리적 혁신적인 조직변화를 이끌 수 있는 것으로 확인되었으며, 경영전략 수립 시 차별화된 원가우위의 투자 전략을 수립하였을 때 조직변화의 성공을 이글 수 있는 것으로 확인되었다. 또한 배려를 기본으로 하는 관리적인 형태의 리더십 구성은 경영성과의 중요한 요인으로 확인되었으며, 재무적인 성과를 위해서는 카리스마가 있는 강한 리더의 역할도 필요한 것으로 파악되었고, 차별화된 경영 목표를 집중적으로 투자하는 형태의 경영전략이 경영성과에 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 미용실 경영자는 조직 구성원 관리에 있어서 배려를 기본적인 리더십 자세로 인식하고 다른 업체와의 차별화를 통한 경영 방침을 전략적으로 이루었을 때 합리적인 경영과 수익 창출의 효과를 얻을 수 있을 것이다. 또한 미용실 내 조직 구성원에 대한 합리적인 관리 시스템의 구축은 눈에 보이지는 않지만 효율적이고 혁신적인 조직변화의 기틀이 되어 유형과 무형의 경영성과를 얻을 수 있을 것이다. 본 연구는 지금까지 시도된 바 없는 미용실 경영자의 리더십 유형과 경영전략에 대한 요인을 분류하여 조직변화와 경영성과에 미치는 영향 연구를 시도하였다는데 그 의의가 있다. 이를 통하여 미용실 경영자의 리더십의 확립과 조직 문화 형성, 경영성에 활용되기를 기대한다.
미용실은 고객에게 맞춤 서비스를 제공하고 분업화된 업무 특성을 갖고 있다. 이에 조직의 가치 창출을 위해서는 경영자의 리더십과 구성원간의 긴밀한 상호 연계 및 협력이 가장 먼저 고려되어야 한다. 구성원들이 조직이나 직무에 부가가치를 더할 때 올바른 조직문화가 형성되고 경영적 전략이 성공적으로 이루어진다. 이에 조직의 변화가 경영성과로 연결될 수 있도록 구성원의 행동을 유도할 수 있는 시스템 확립은 매우 중요하다. 미용실의 리더십과 관련된 선행 연구들은 대부분 미용사의 경영성과에 초점을 맞춘 연구와 조직 문화를 기반으로 성공적인 운영에 관한 연구들이 시도되었다. 그런 연구들은 단편적으로 리더십 유형이나 경영성과에 대한 실태 파악 등이 제시되어 있다. 따라서 리더십 유형이나 미용실의 경영전략이 조직변화와 경영성과에 미치는 영향을 파악할 필요성이 있다. 본 논문은 미용실 경영자가 조직을 원활하게 운영할 수 있는 능력을 리더십으로 인식하고자 하는데 있으며, 이를 위해 리더십 유형을 분류하여 전략적 경영이 조직변화와 경영성과에 미치는 영향을 인식함과 미용실 경영자의 성공적인 리더의 역할 확립과 성공적인 경영을 위한 기초자료를 제공하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구는 미용실의 경영자와 중간 관리자 직급의 종사자 687명을 대상으로 설문 조사를 실시하였고, 수집된 자료는 SPSS 21.0을 이용하여 분석하였다. 연구결과 미용실 경영자는 리더십 유형 중 구성원에 대한 배려를 기본으로 하는 관리적인 형태의 리더십 구성이 조직의 효율적, 합리적 혁신적인 조직변화를 이끌 수 있는 것으로 확인되었으며, 경영전략 수립 시 차별화된 원가우위의 투자 전략을 수립하였을 때 조직변화의 성공을 이글 수 있는 것으로 확인되었다. 또한 배려를 기본으로 하는 관리적인 형태의 리더십 구성은 경영성과의 중요한 요인으로 확인되었으며, 재무적인 성과를 위해서는 카리스마가 있는 강한 리더의 역할도 필요한 것으로 파악되었고, 차별화된 경영 목표를 집중적으로 투자하는 형태의 경영전략이 경영성과에 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 미용실 경영자는 조직 구성원 관리에 있어서 배려를 기본적인 리더십 자세로 인식하고 다른 업체와의 차별화를 통한 경영 방침을 전략적으로 이루었을 때 합리적인 경영과 수익 창출의 효과를 얻을 수 있을 것이다. 또한 미용실 내 조직 구성원에 대한 합리적인 관리 시스템의 구축은 눈에 보이지는 않지만 효율적이고 혁신적인 조직변화의 기틀이 되어 유형과 무형의 경영성과를 얻을 수 있을 것이다. 본 연구는 지금까지 시도된 바 없는 미용실 경영자의 리더십 유형과 경영전략에 대한 요인을 분류하여 조직변화와 경영성과에 미치는 영향 연구를 시도하였다는데 그 의의가 있다. 이를 통하여 미용실 경영자의 리더십의 확립과 조직 문화 형성, 경영성에 활용되기를 기대한다.
Beauty salon provides optimized service to customer and has specialized business character. So to make a value creation in group, they must come first beauty salon director’s leadership, mutual close connection and cooperation between group members. When merged added value to group or job by members...
Beauty salon provides optimized service to customer and has specialized business character. So to make a value creation in group, they must come first beauty salon director’s leadership, mutual close connection and cooperation between group members. When merged added value to group or job by members, proper group culture can be made and management strategy can be successfully achieved. So it is very important to set the system which can lead its members to react to group change for management result. Former studies regarding to beauty salon director’s leadership were done only to see mostly focused on hairdresser’s management result and successful operation based on group culture. Such studies suggested just leadership type or understanding reality about management result. So it is imperative to study about the influence of leadership type or beauty salon’s management strategy on group change and management result. This study was conducted to recognize the ability of beauty salon director to operate group smoothly as leadership; for which, by classifying the type of beauty salon director’s leadership, to recognize the influence of management strategy on group change and management result; and to provide the basic data for establishing the role of successful leader and successful management.
This study was carried out in 687 beauty salon directors and middle managers with questionnaire survey and the collected data was analyzed using SPSS 21.0. The results were as follows. It was verified that the administrative leadership based on consideration for others out of other beauty salon director’s leadership type can be able to lead the efficient, reasonable and innovative group change. Furthermore the administrative leadership based on consideration for others was significant factor for management result; the leader’s strong role with charisma was needed for financial result; and the management strategy in form of intensively investing the distinctive management goal had influence on management result. This beauty salon directors can get the effect of reasonable management and profit creation when they regard consideration for others as basic leadership attitude for administrating their group members and achieve the strategical goal effectively for management policy by differentiating from other beauty salons. Also in spite of invisible, establishing of reasonable management system about beauty salon group members will be the foundation of effective and innovative group change connecting to make a management result in materiality and immateriality. This study has significance on classifying factors about beauty salon director’s leadership type management strategy and trying to study about influence on group change, and management result, which had not been conducted. The results of this study may be used to establish the beauty salon director’s leadership, group culture formation and management.
Beauty salon provides optimized service to customer and has specialized business character. So to make a value creation in group, they must come first beauty salon director’s leadership, mutual close connection and cooperation between group members. When merged added value to group or job by members, proper group culture can be made and management strategy can be successfully achieved. So it is very important to set the system which can lead its members to react to group change for management result. Former studies regarding to beauty salon director’s leadership were done only to see mostly focused on hairdresser’s management result and successful operation based on group culture. Such studies suggested just leadership type or understanding reality about management result. So it is imperative to study about the influence of leadership type or beauty salon’s management strategy on group change and management result. This study was conducted to recognize the ability of beauty salon director to operate group smoothly as leadership; for which, by classifying the type of beauty salon director’s leadership, to recognize the influence of management strategy on group change and management result; and to provide the basic data for establishing the role of successful leader and successful management.
This study was carried out in 687 beauty salon directors and middle managers with questionnaire survey and the collected data was analyzed using SPSS 21.0. The results were as follows. It was verified that the administrative leadership based on consideration for others out of other beauty salon director’s leadership type can be able to lead the efficient, reasonable and innovative group change. Furthermore the administrative leadership based on consideration for others was significant factor for management result; the leader’s strong role with charisma was needed for financial result; and the management strategy in form of intensively investing the distinctive management goal had influence on management result. This beauty salon directors can get the effect of reasonable management and profit creation when they regard consideration for others as basic leadership attitude for administrating their group members and achieve the strategical goal effectively for management policy by differentiating from other beauty salons. Also in spite of invisible, establishing of reasonable management system about beauty salon group members will be the foundation of effective and innovative group change connecting to make a management result in materiality and immateriality. This study has significance on classifying factors about beauty salon director’s leadership type management strategy and trying to study about influence on group change, and management result, which had not been conducted. The results of this study may be used to establish the beauty salon director’s leadership, group culture formation and management.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.