국 문 요 약 부동산 중개사고 방지방안에 관한 연구 -한국공인중개사협회 공제사고 사례를 중심으로- 공인중개사는 부동산을 중개함에 있어 국민의 재산을 안전하게 지킬 의 무를 지닌 전문자격사이다. 부동산 중개는 고액의 금원 이전을 수반하므 로, 중개사고가 발생되면 이해관계자에게 심각한 경제적 손실을 미치게 한다. 중개사고의 원인은 매도자, 매수인, 공인중개사의 입장에 따라 상이 하다. 그러나 중개사고의 예방의 중추적 역할은 전문자격사인 공인중개사 의 몫이 가장 크다. 따라서 본 연구의 목적은 개업공인중개사의 입장에서 공제금이 지급된 중개사고 사례를 유형별 분석하여, 중개사고 방지 위한 합리적 방안을 도출하는데 있다. 연구 대상인 공제금 지급 중개사고는 2007. 1∼2015. 7월 사이에 ‘한국부 동산뉴스’에 게재된 부동산 중개사고를 근거로 하였다. 연구 방법은 문헌 연구와 표적집단면접(...
국 문 요 약 부동산 중개사고 방지방안에 관한 연구 -한국공인중개사협회 공제사고 사례를 중심으로- 공인중개사는 부동산을 중개함에 있어 국민의 재산을 안전하게 지킬 의 무를 지닌 전문자격사이다. 부동산 중개는 고액의 금원 이전을 수반하므 로, 중개사고가 발생되면 이해관계자에게 심각한 경제적 손실을 미치게 한다. 중개사고의 원인은 매도자, 매수인, 공인중개사의 입장에 따라 상이 하다. 그러나 중개사고의 예방의 중추적 역할은 전문자격사인 공인중개사 의 몫이 가장 크다. 따라서 본 연구의 목적은 개업공인중개사의 입장에서 공제금이 지급된 중개사고 사례를 유형별 분석하여, 중개사고 방지 위한 합리적 방안을 도출하는데 있다. 연구 대상인 공제금 지급 중개사고는 2007. 1∼2015. 7월 사이에 ‘한국부 동산뉴스’에 게재된 부동산 중개사고를 근거로 하였다. 연구 방법은 문헌 연구와 표적집단면접(Focus Group Interview)을 병행하였다. 문헌연구를 통해 중개사고의 유형을 네 가지로 분류하였다. 유형은 먼저 소유권 및 대리권 확인 미흡, 둘째 중개대상물 확인ㆍ설명 미흡, 셋째 공 인중개사 전문성 부족 및 중개보조원 사고, 넷째 이행과정의 중개사고 등 이다. 연구결과 도출된 유형별 중개사고 방지방안을 요약하면 다음과 같다. 첫 째, 소유권 및 대리권의 철저한 확인이 필요하다. 기본에 충실한 업무는 부주의 또는 실수에 의한 중개사고를 방지할 수 있다. 둘째, 전속중개계약 이 활성화되어야 한다. 이러한 계약체계가 보다 철저한 중개대상물의 조 사·확인이 가능하고, 고객만족과 중개사고의 사전 예방이 가능하다. 셋째, - v - 권리관계 중심의 서식 개정 등 중개대상물 확인·설명 제도의 보완이 필요 하다. 또한 공인중개사의 공부조사 및 체납사실 확인권한을 부여하는 방 안으로 관련 법규가 정비되어야 한다. 넷째, 공인중개사의 업무지식 미흡 으로 중개사고가 발생되지 않도록 직무 보수교육 및 직업윤리 교육이 강 화되어야 한다. 다섯째, 중개보조원 관리를 위하여 채용 시 업무협약계약 서를 작성하도록 하고, 직무교육을 통해 전문성을 향상시켜야 한다. 마지 막으로, 이행과정에 흠결이 없는 중개가 되도록 대상물건의 소유권 이전 이 완료될 때까지 선관주의의무를 이행하여야 한다. 연구결과 제시된 개업공인중개사 입장의 중개사고 방지방안은 실무적 이행과 아울러 법 제도적 정비를 위한 기초적 자료를 활용되어, 안전한 부동산 중개에 기여할 것으로 기대된다.
국 문 요 약 부동산 중개사고 방지방안에 관한 연구 -한국공인중개사협회 공제사고 사례를 중심으로- 공인중개사는 부동산을 중개함에 있어 국민의 재산을 안전하게 지킬 의 무를 지닌 전문자격사이다. 부동산 중개는 고액의 금원 이전을 수반하므 로, 중개사고가 발생되면 이해관계자에게 심각한 경제적 손실을 미치게 한다. 중개사고의 원인은 매도자, 매수인, 공인중개사의 입장에 따라 상이 하다. 그러나 중개사고의 예방의 중추적 역할은 전문자격사인 공인중개사 의 몫이 가장 크다. 따라서 본 연구의 목적은 개업공인중개사의 입장에서 공제금이 지급된 중개사고 사례를 유형별 분석하여, 중개사고 방지 위한 합리적 방안을 도출하는데 있다. 연구 대상인 공제금 지급 중개사고는 2007. 1∼2015. 7월 사이에 ‘한국부 동산뉴스’에 게재된 부동산 중개사고를 근거로 하였다. 연구 방법은 문헌 연구와 표적집단면접(Focus Group Interview)을 병행하였다. 문헌연구를 통해 중개사고의 유형을 네 가지로 분류하였다. 유형은 먼저 소유권 및 대리권 확인 미흡, 둘째 중개대상물 확인ㆍ설명 미흡, 셋째 공 인중개사 전문성 부족 및 중개보조원 사고, 넷째 이행과정의 중개사고 등 이다. 연구결과 도출된 유형별 중개사고 방지방안을 요약하면 다음과 같다. 첫 째, 소유권 및 대리권의 철저한 확인이 필요하다. 기본에 충실한 업무는 부주의 또는 실수에 의한 중개사고를 방지할 수 있다. 둘째, 전속중개계약 이 활성화되어야 한다. 이러한 계약체계가 보다 철저한 중개대상물의 조 사·확인이 가능하고, 고객만족과 중개사고의 사전 예방이 가능하다. 셋째, - v - 권리관계 중심의 서식 개정 등 중개대상물 확인·설명 제도의 보완이 필요 하다. 또한 공인중개사의 공부조사 및 체납사실 확인권한을 부여하는 방 안으로 관련 법규가 정비되어야 한다. 넷째, 공인중개사의 업무지식 미흡 으로 중개사고가 발생되지 않도록 직무 보수교육 및 직업윤리 교육이 강 화되어야 한다. 다섯째, 중개보조원 관리를 위하여 채용 시 업무협약계약 서를 작성하도록 하고, 직무교육을 통해 전문성을 향상시켜야 한다. 마지 막으로, 이행과정에 흠결이 없는 중개가 되도록 대상물건의 소유권 이전 이 완료될 때까지 선관주의의무를 이행하여야 한다. 연구결과 제시된 개업공인중개사 입장의 중개사고 방지방안은 실무적 이행과 아울러 법 제도적 정비를 위한 기초적 자료를 활용되어, 안전한 부동산 중개에 기여할 것으로 기대된다.
A real estate agent is a certified specialist who has a professional duty to ensure property transactions take place in a safe manner. As real estate transactions involve the exchange of a large sum of money, any problem in the process could incur serious financial loss to a stakehol...
A real estate agent is a certified specialist who has a professional duty to ensure property transactions take place in a safe manner. As real estate transactions involve the exchange of a large sum of money, any problem in the process could incur serious financial loss to a stakeholder. The cause of real estate disputes may be viewed differently depending on a perspective; namely, that of buyers, sellers, and real estate agents. Nevertheless, real estate agents have the biggest responsibility among the three players to prevent such disputes. Therefore, this paper aims to categorize real estate intermediation disputes where mutual aid fund was granted into four groups and analyze them from the broker’s perspective in order to devise reasonable solutions to prevent disputes of the same kind. The cases of real estate intermediation disputes studied in this paper are the ones reported in the Korea Real Estate News, a specialized newspaper in the industry, from January 2007 to July 2015. To - 93 - conduct this research, both literature review and focus group interview have been performed. By reviewing literature, I divided intermediation disputes into four categories. First category of disputes stems from the inappropriate checking of ownership and delegated authority. Second category includes cases where the real estate is not property checked and explained. Third category contains disputes that are caused by the lack of expertise of a broker or his/her assistant. Lastly, fourth category deals with intermediation disputes that occur during the intermediate process. As a result of this research, following solutions have been identified for each type of disputes. First of all, ownership and delegated authority need to be thoroughly confirmed. By complying with this basic principle, a real estate agent can avoid disputes that are caused by negligence or mistake. Secondly, exclusive agency listing contract needs to be promoted. By doing so, real estate will be checked more thoroughly, customer satisfaction will be enhanced, and disputes can be avoided. Thirdly, system to examine and account for the property needs improvement, including the revision of existing document forms to better clarify the rights involved. As part of system improvement, relevant laws should also be modified to give more rights related to broker’s on-site investigation and checking of default history. Fourthly, retraining and work ethics education for real estate agents should be strengthened to prevent any lack of knowledge from causing disputes. Fifthly, to ensure better management of real estate assistants, written contracts should be made upon hiring and their expertise should be enhanced by training. Lastly, real estate agents should fulfill their fiduciary duty until the ownership of the property is completely transferred to avert failure in the intermediate process. The aforementioned solutions suggested from the broker’s perspective in this research are expected to be used as basic data not only for working-level performance but also for legal and institutional progress, and contribute to making real estate transactions safer.
A real estate agent is a certified specialist who has a professional duty to ensure property transactions take place in a safe manner. As real estate transactions involve the exchange of a large sum of money, any problem in the process could incur serious financial loss to a stakeholder. The cause of real estate disputes may be viewed differently depending on a perspective; namely, that of buyers, sellers, and real estate agents. Nevertheless, real estate agents have the biggest responsibility among the three players to prevent such disputes. Therefore, this paper aims to categorize real estate intermediation disputes where mutual aid fund was granted into four groups and analyze them from the broker’s perspective in order to devise reasonable solutions to prevent disputes of the same kind. The cases of real estate intermediation disputes studied in this paper are the ones reported in the Korea Real Estate News, a specialized newspaper in the industry, from January 2007 to July 2015. To - 93 - conduct this research, both literature review and focus group interview have been performed. By reviewing literature, I divided intermediation disputes into four categories. First category of disputes stems from the inappropriate checking of ownership and delegated authority. Second category includes cases where the real estate is not property checked and explained. Third category contains disputes that are caused by the lack of expertise of a broker or his/her assistant. Lastly, fourth category deals with intermediation disputes that occur during the intermediate process. As a result of this research, following solutions have been identified for each type of disputes. First of all, ownership and delegated authority need to be thoroughly confirmed. By complying with this basic principle, a real estate agent can avoid disputes that are caused by negligence or mistake. Secondly, exclusive agency listing contract needs to be promoted. By doing so, real estate will be checked more thoroughly, customer satisfaction will be enhanced, and disputes can be avoided. Thirdly, system to examine and account for the property needs improvement, including the revision of existing document forms to better clarify the rights involved. As part of system improvement, relevant laws should also be modified to give more rights related to broker’s on-site investigation and checking of default history. Fourthly, retraining and work ethics education for real estate agents should be strengthened to prevent any lack of knowledge from causing disputes. Fifthly, to ensure better management of real estate assistants, written contracts should be made upon hiring and their expertise should be enhanced by training. Lastly, real estate agents should fulfill their fiduciary duty until the ownership of the property is completely transferred to avert failure in the intermediate process. The aforementioned solutions suggested from the broker’s perspective in this research are expected to be used as basic data not only for working-level performance but also for legal and institutional progress, and contribute to making real estate transactions safer.
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