본 연구는 학교교육시설의 목적은 학생들에게 쾌적하고 안정된 교육환경을 조성하여 학생들의 학습을 돕는 기능에 있음으로 신설학교의 초기 교육시설환경이 하루빨리 조성 확충되어 교육수요자인 학생들에게 만족스러운 환경을 제공할 수 있도록 개교업무의 개선방향과 신설학교 교육시설환경개선을 위한 기반자료를 모색하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 2015년 3월 1일자 경상남도교육청 산하 신설학교 8개교를 현장 방문하여 교육시설에 대한 실태조사를 실시하였고, 교직원 240명을 대상으로 분야별 개교업무 인식과 교육시설환경개선에 대한 인식에 대하여 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 학교교육시설의 목적은 학생들에게 쾌적하고 안정된 교육환경을 조성하여 학생들의 학습을 돕는 기능에 있음으로 신설학교의 초기 교육시설환경이 하루빨리 조성 확충되어 교육수요자인 학생들에게 만족스러운 환경을 제공할 수 있도록 개교업무의 개선방향과 신설학교 교육시설환경개선을 위한 기반자료를 모색하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 2015년 3월 1일자 경상남도교육청 산하 신설학교 8개교를 현장 방문하여 교육시설에 대한 실태조사를 실시하였고, 교직원 240명을 대상으로 분야별 개교업무 인식과 교육시설환경개선에 대한 인식에 대하여 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 2.0 통계프로그램을 이용하여 빈도와 백분율을 산출하였고 X2 검증에 의한 교차분석과 독립 t-test을 통해 통계처리 하였다. 위의 연구결과에서 도출된 유용한 시사점으로 신설학교 교육시설환경 조성을 위한 개교업무의 개선을 위하여 다음과 같이 제언코자 한다. 첫째, 신설학교에 근무할 교직원의 조기인사 발령이다. 실질적인 권한과 책임이 있는 교장, 교감, 행정실장을 한학기 내지 최소 3개월 이전에 파견이나 겸임 또는 조기 발령하여 신설학교 실정에 맞는 개교업무를 추진할 수 있도록 해야 할 것이다. 특히 개교와 동시에 급식을 해야하므로 영양교사의 인력배치도 적극 검토되어야 한다. 둘째, 신설학교의 학교건물은 개교 3개월 이전에 준공되어야 한다. 건물청소와 교실환기, 교실정리, 비품구입과 교구, 기자재 배치와 조정, 교무학사운영을 위한 제반준비 등 개학준비를 제대로 할 수 있도록 개교 3개월 이전에 학교시설공사가 완료되도록 추진해야 한다. 셋째, 신설학교 개교업무편람은 수정하여 안내해야 한다. 신설학교의 업무는 개교업무편람을 기준하여 추진됨으로 변경되거나 누락된 부분은 제때 수정하여 안내해야하며, 교육과정 편성과 교무학사 및 학교운영에 관한 사항은 신설학교 교직원이 주축이 되어 학부모의 참여와 의견수렴을 거쳐 결정하여야 할 사항이므로 개설사무취급학교가 아닌 신설학교업무로 개교업무편람을 수정하여야 한다. 넷째, 개교경비의 증액 배부이다. 현재 배부되는 개교경비로는 기본적인 시설과 교육의 필수적인 교구도 갖추기 힘든 형편이므로 예산을 현실화시켜 증액교부하여야 한다. 다섯째, 신설학교에 대한 특별지원, 개교안정화 경비 지원이다. 교육실설환경이 안정적으로 조성될 때까지 준비해야 할 사항이 많으므로 완성학급이 되기까지 개교안정화 경비를 지원할 필요가 있다. 여섯째, 특별실과 도서관, 운동장 체육,놀이시설은 시설,설비면에서 차별화시켜 건축설계에 반영하여 개교와 동시 학생들의 교육활동에 바로 활용될 수 있도록 개선해야 할 것이다. 일곱째, 학교도서관은 초기 확충비용이 많이 소요되므로 학교에서는 계획을 세워 진행할 필요가 있다. 학교문고운영과 도서기증운동 등 자구책을 강구하여야 하며, 공공도서관과 학교도서관의 협력망을 구축하여 신설학교가 조속한 시일 내 학생들에게 독서교육 서비스를 제공할 수 있도록 해야 할 것이다. 여덟째, 학교통학로는 개교 전에 경찰서와 지방자치단체가 유기적으로 협조하여 어린이보호구역 지정과 그에 따른 안전시설물을 설치하여 학생들의 안전이 확보될 수 있도록 준비해햐 할 것이다. 아홉째, 학교 현장을 잘 알고 종전의 신설학교 업무를 담당하여 실질적인 도움을 줄 수 있는 교직원으로 T/F팀을 구성하여 신설학교업무에 활용하도록 해야 할 것이다. 열 째, 신설학교의 교육시설환경에 대한 이해와 홍보이다. 학부모와 학생들은 학교건물 준공과 더불어 모든 것이 완비되어 있다 생각하고 기존학교보다 더 나은 교육서비스를 기대하고 있으나 학교의 교육환경은 개교때부터 다 준비되어 있는게 아니라, 단계적으로 확충해 가고 조성되기 까지는 시간이 걸린다는 것을 이해하도록 적극적인 홍보를 병행하는 것이 무엇보다 중요하다.
본 연구는 학교교육시설의 목적은 학생들에게 쾌적하고 안정된 교육환경을 조성하여 학생들의 학습을 돕는 기능에 있음으로 신설학교의 초기 교육시설환경이 하루빨리 조성 확충되어 교육수요자인 학생들에게 만족스러운 환경을 제공할 수 있도록 개교업무의 개선방향과 신설학교 교육시설환경개선을 위한 기반자료를 모색하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 2015년 3월 1일자 경상남도교육청 산하 신설학교 8개교를 현장 방문하여 교육시설에 대한 실태조사를 실시하였고, 교직원 240명을 대상으로 분야별 개교업무 인식과 교육시설환경개선에 대한 인식에 대하여 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 2.0 통계프로그램을 이용하여 빈도와 백분율을 산출하였고 X2 검증에 의한 교차분석과 독립 t-test을 통해 통계처리 하였다. 위의 연구결과에서 도출된 유용한 시사점으로 신설학교 교육시설환경 조성을 위한 개교업무의 개선을 위하여 다음과 같이 제언코자 한다. 첫째, 신설학교에 근무할 교직원의 조기인사 발령이다. 실질적인 권한과 책임이 있는 교장, 교감, 행정실장을 한학기 내지 최소 3개월 이전에 파견이나 겸임 또는 조기 발령하여 신설학교 실정에 맞는 개교업무를 추진할 수 있도록 해야 할 것이다. 특히 개교와 동시에 급식을 해야하므로 영양교사의 인력배치도 적극 검토되어야 한다. 둘째, 신설학교의 학교건물은 개교 3개월 이전에 준공되어야 한다. 건물청소와 교실환기, 교실정리, 비품구입과 교구, 기자재 배치와 조정, 교무학사운영을 위한 제반준비 등 개학준비를 제대로 할 수 있도록 개교 3개월 이전에 학교시설공사가 완료되도록 추진해야 한다. 셋째, 신설학교 개교업무편람은 수정하여 안내해야 한다. 신설학교의 업무는 개교업무편람을 기준하여 추진됨으로 변경되거나 누락된 부분은 제때 수정하여 안내해야하며, 교육과정 편성과 교무학사 및 학교운영에 관한 사항은 신설학교 교직원이 주축이 되어 학부모의 참여와 의견수렴을 거쳐 결정하여야 할 사항이므로 개설사무취급학교가 아닌 신설학교업무로 개교업무편람을 수정하여야 한다. 넷째, 개교경비의 증액 배부이다. 현재 배부되는 개교경비로는 기본적인 시설과 교육의 필수적인 교구도 갖추기 힘든 형편이므로 예산을 현실화시켜 증액교부하여야 한다. 다섯째, 신설학교에 대한 특별지원, 개교안정화 경비 지원이다. 교육실설환경이 안정적으로 조성될 때까지 준비해야 할 사항이 많으므로 완성학급이 되기까지 개교안정화 경비를 지원할 필요가 있다. 여섯째, 특별실과 도서관, 운동장 체육,놀이시설은 시설,설비면에서 차별화시켜 건축설계에 반영하여 개교와 동시 학생들의 교육활동에 바로 활용될 수 있도록 개선해야 할 것이다. 일곱째, 학교도서관은 초기 확충비용이 많이 소요되므로 학교에서는 계획을 세워 진행할 필요가 있다. 학교문고운영과 도서기증운동 등 자구책을 강구하여야 하며, 공공도서관과 학교도서관의 협력망을 구축하여 신설학교가 조속한 시일 내 학생들에게 독서교육 서비스를 제공할 수 있도록 해야 할 것이다. 여덟째, 학교통학로는 개교 전에 경찰서와 지방자치단체가 유기적으로 협조하여 어린이보호구역 지정과 그에 따른 안전시설물을 설치하여 학생들의 안전이 확보될 수 있도록 준비해햐 할 것이다. 아홉째, 학교 현장을 잘 알고 종전의 신설학교 업무를 담당하여 실질적인 도움을 줄 수 있는 교직원으로 T/F팀을 구성하여 신설학교업무에 활용하도록 해야 할 것이다. 열 째, 신설학교의 교육시설환경에 대한 이해와 홍보이다. 학부모와 학생들은 학교건물 준공과 더불어 모든 것이 완비되어 있다 생각하고 기존학교보다 더 나은 교육서비스를 기대하고 있으나 학교의 교육환경은 개교때부터 다 준비되어 있는게 아니라, 단계적으로 확충해 가고 조성되기 까지는 시간이 걸린다는 것을 이해하도록 적극적인 홍보를 병행하는 것이 무엇보다 중요하다.
The purpose of educational facilities is to create pleasant and stable educational environment and help students focus on study. So for newly built schools, it is important to secure and provide new educational facilities to establish satisfactory environment for students, the consumers of education...
The purpose of educational facilities is to create pleasant and stable educational environment and help students focus on study. So for newly built schools, it is important to secure and provide new educational facilities to establish satisfactory environment for students, the consumers of education. In this sense, this study aims to provide base data for improving the preparations before the opening of new schools and providing good facilities and environment for the schools. To this end, targeting eight new schools affiliated to Office of Education in South Gyung-sang province as of March 1, 2015, a research on current status and a survey were conducted. The research result is as follows. First, the personnel appointment of teachers and staff for the new schools should be made early enough. Those who have substantial powers and responsibilities, namely principal, vice principal, and chief of administration should be decided at least 3 months earlier and be dispatched, given additional posts, or appointed early so that they have enough time to carry out tasks required for the opening of new schools. Second, the buildings of new school should be completed at least three months before opening. Construction work for school facilities should be completed early so that general preparations before the opening of school can be finished properly, including cleaning the building, ventilating and arranging classrooms, purchasing and placing equipments and teaching aids, and handling general affairs in school administration. Third, work manuals for new schools, which serve as the standard in handling tasks in a new school, should be modified and provided in a timely manner. Fourth, the expenses for opening new schools should be increased. With the current allocation, it is hard to equip basic facilities and essential teaching aids, so the budget for new schools should be increased to fit for reality. Fifth, special funding and expenses for stabilizing new schools should be provided. Sixth, the facilities and equipments for special room, library, playground, facilities for physical education, and playing facilities should be differentiated and reflected in the design of school buildings so that students can use them right after the opening of schools. Seventh, school libraries cost a lot in the initial stage so schools should seek measures for themselves to provide students with proper reading education. Eighth, school walkways should be designated as school zones and proper safety facilities should be built accordingly to ensure students’ safety. Ninth, a dedicated team that can systematically support preparation process of the new schools should be organized. Tenth, there should be guidance and promotion about new facilities and environment of the newly built schools. Students and parents tend to think everything is prepared in the new school once it has opened, but it takes time until proper educational environment is set up. So there should be active promotion and guidance to help students’ and parents’ understanding about this.
The purpose of educational facilities is to create pleasant and stable educational environment and help students focus on study. So for newly built schools, it is important to secure and provide new educational facilities to establish satisfactory environment for students, the consumers of education. In this sense, this study aims to provide base data for improving the preparations before the opening of new schools and providing good facilities and environment for the schools. To this end, targeting eight new schools affiliated to Office of Education in South Gyung-sang province as of March 1, 2015, a research on current status and a survey were conducted. The research result is as follows. First, the personnel appointment of teachers and staff for the new schools should be made early enough. Those who have substantial powers and responsibilities, namely principal, vice principal, and chief of administration should be decided at least 3 months earlier and be dispatched, given additional posts, or appointed early so that they have enough time to carry out tasks required for the opening of new schools. Second, the buildings of new school should be completed at least three months before opening. Construction work for school facilities should be completed early so that general preparations before the opening of school can be finished properly, including cleaning the building, ventilating and arranging classrooms, purchasing and placing equipments and teaching aids, and handling general affairs in school administration. Third, work manuals for new schools, which serve as the standard in handling tasks in a new school, should be modified and provided in a timely manner. Fourth, the expenses for opening new schools should be increased. With the current allocation, it is hard to equip basic facilities and essential teaching aids, so the budget for new schools should be increased to fit for reality. Fifth, special funding and expenses for stabilizing new schools should be provided. Sixth, the facilities and equipments for special room, library, playground, facilities for physical education, and playing facilities should be differentiated and reflected in the design of school buildings so that students can use them right after the opening of schools. Seventh, school libraries cost a lot in the initial stage so schools should seek measures for themselves to provide students with proper reading education. Eighth, school walkways should be designated as school zones and proper safety facilities should be built accordingly to ensure students’ safety. Ninth, a dedicated team that can systematically support preparation process of the new schools should be organized. Tenth, there should be guidance and promotion about new facilities and environment of the newly built schools. Students and parents tend to think everything is prepared in the new school once it has opened, but it takes time until proper educational environment is set up. So there should be active promotion and guidance to help students’ and parents’ understanding about this.
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