편의점 PB 제품에 대한 재구매의도 결정요인 : 소비자의 쇼핑스타일, 점포선택 위험, 점포이미지의 영향 Determinants of repurchase intentions for private brands in convenience store : the effects of shopping style, store choice risk, and store image원문보기
최근 장기적인 소비침체로 인해 유통업계가 힘들어 하고 있지만, 편의점 업계의 매출은 증가하는 추세이다. 1인가구가 늘어남에 따라 편리함을 추구하는 젊은 층의 소비패턴이 변화하고 있다. 기존 연구들은 PB제품에 영향을 미치는 소비자의 지각된 위험, 재구매의도에 초점을 두어왔다. 하지만 소비자는 제품의 위험뿐만 아니라 소비자특성과 점포특성을 고려하기 때문에 본 연구는 퓨ᅟᅧᆫ의점 PB 제품에 대한 소비자...
최근 장기적인 소비침체로 인해 유통업계가 힘들어 하고 있지만, 편의점 업계의 매출은 증가하는 추세이다. 1인가구가 늘어남에 따라 편리함을 추구하는 젊은 층의 소비패턴이 변화하고 있다. 기존 연구들은 PB제품에 영향을 미치는 소비자의 지각된 위험, 재구매의도에 초점을 두어왔다. 하지만 소비자는 제품의 위험뿐만 아니라 소비자특성과 점포특성을 고려하기 때문에 본 연구는 퓨ᅟᅧᆫ의점 PB 제품에 대한 소비자의 쇼핑스타일, 점포선택위험, 점포이미지의 영향과 긍정적인 PB태도가 재구매의도에 미치는 영향을 검증 하였다. 연구결과 소비자특성인 쇼핑스타일과 지각된 위험이 편의점 PB제품 구매태도에 미치는 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 지각된 위험을 다차원적 측면에서 접근해야 할 필요성과 특정 유형의 PB제품에 따라 소비자들이 지각하는 위험유형이 상이하게 나타날 수 있는 경험적 근거를 제시하였다. 소비자의 쇼핑스타일과 PB태도의 관계에서 지각된 위험의 영향을 보다 명확하게 밝히기 위해서 개인의 행동을 예측할 수 있는 다양한 요인을 고려할 필요가 있다. 본 연구는 기존 연구와 달리 최근 소매점 점포에서 급성장하고 있는 PB제품에 대한 태도와 재구매의도에 영향을 미치는 지각된 위험유형을 구분하여 영향관계를 밝혔다는데 의의가 있다.
최근 장기적인 소비침체로 인해 유통업계가 힘들어 하고 있지만, 편의점 업계의 매출은 증가하는 추세이다. 1인가구가 늘어남에 따라 편리함을 추구하는 젊은 층의 소비패턴이 변화하고 있다. 기존 연구들은 PB제품에 영향을 미치는 소비자의 지각된 위험, 재구매의도에 초점을 두어왔다. 하지만 소비자는 제품의 위험뿐만 아니라 소비자특성과 점포특성을 고려하기 때문에 본 연구는 퓨ᅟᅧᆫ의점 PB 제품에 대한 소비자의 쇼핑스타일, 점포선택위험, 점포이미지의 영향과 긍정적인 PB태도가 재구매의도에 미치는 영향을 검증 하였다. 연구결과 소비자특성인 쇼핑스타일과 지각된 위험이 편의점 PB제품 구매태도에 미치는 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 지각된 위험을 다차원적 측면에서 접근해야 할 필요성과 특정 유형의 PB제품에 따라 소비자들이 지각하는 위험유형이 상이하게 나타날 수 있는 경험적 근거를 제시하였다. 소비자의 쇼핑스타일과 PB태도의 관계에서 지각된 위험의 영향을 보다 명확하게 밝히기 위해서 개인의 행동을 예측할 수 있는 다양한 요인을 고려할 필요가 있다. 본 연구는 기존 연구와 달리 최근 소매점 점포에서 급성장하고 있는 PB제품에 대한 태도와 재구매의도에 영향을 미치는 지각된 위험유형을 구분하여 영향관계를 밝혔다는데 의의가 있다.
Due to recent long-term stagnation of consumption, distribution industry is in difficulty, but the turnover of convenient store industry shows increasing trend. According to growth of the number of single-person household, the pattern of the young people’s consumption which seeks convenience in ...
Due to recent long-term stagnation of consumption, distribution industry is in difficulty, but the turnover of convenient store industry shows increasing trend. According to growth of the number of single-person household, the pattern of the young people’s consumption which seeks convenience in use is changing. The earlier studies were focused on consumers’ perceived risks to affect PB products, and their repurchase intentions. However, this research confirmed how these factors such as consumers’ shopping style about PB products of convenient store, risks of choosing shops, and affection of store’s images, and positive PB attitude can influence the repurchase intention because, consumers consider not only risks of the products but also the features of the consumers and stores. As a result of this study, attitude of purchasing PB products are affected by consumers’ shopping style and perceived risk. In addition, necessity which has to access perceived risk in multidimensional aspects, especially it has been adduced experiential basis that depending on the specific product (PB product), risk types are quite different that consumers realize. It is also proved how does financial risks affect PB products purchasing attitude. To make effect from consumers shopping style and perceived risk from the relationships between consumer’s shopping style and PB attitude more clearly, it should be considered lots of factors to predict each individual prople’s behaviors. Unlike existing researches, this one is significant to classify types of perceived risk to effect consumers’ attitude and repurchase intention about PB product which is growing rapidly in retail shops, and figure out influential relationship.
Due to recent long-term stagnation of consumption, distribution industry is in difficulty, but the turnover of convenient store industry shows increasing trend. According to growth of the number of single-person household, the pattern of the young people’s consumption which seeks convenience in use is changing. The earlier studies were focused on consumers’ perceived risks to affect PB products, and their repurchase intentions. However, this research confirmed how these factors such as consumers’ shopping style about PB products of convenient store, risks of choosing shops, and affection of store’s images, and positive PB attitude can influence the repurchase intention because, consumers consider not only risks of the products but also the features of the consumers and stores. As a result of this study, attitude of purchasing PB products are affected by consumers’ shopping style and perceived risk. In addition, necessity which has to access perceived risk in multidimensional aspects, especially it has been adduced experiential basis that depending on the specific product (PB product), risk types are quite different that consumers realize. It is also proved how does financial risks affect PB products purchasing attitude. To make effect from consumers shopping style and perceived risk from the relationships between consumer’s shopping style and PB attitude more clearly, it should be considered lots of factors to predict each individual prople’s behaviors. Unlike existing researches, this one is significant to classify types of perceived risk to effect consumers’ attitude and repurchase intention about PB product which is growing rapidly in retail shops, and figure out influential relationship.
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