21세기는 정보통신 기술을 기반으로 지식 정보화 사회로 변화하고 있다. 사회의 변화에 발맞추어 국가수준 교육과정도 수시 개정으로 바뀌어 빠르게 변화하는 사회의 흐름을 반영하고자 하였다. 정부는 2011년 ‘인재대국을 향한 교실혁명, 스마트교육 본격 도입’이라는 보도 자료를 발표하며 학교 현장에 스마트 교육 도입을 선언하였다. 스마트 교육의 일환으로 연구학교를 중심으로 태블릿 PC가 학교 현장에 보급되어 활용되고 있다. 본 연구는 시대의 변화에 따라 등장한 태블릿 PC를 활용한 다양한 미술 수업 사례를 통하여 지도 방안을 제시하고자 한다. 동시에 태블릿 PC를 활용한 미술 수업을 통하여 학생들의 인식이 어떻게 변화 하였으며 태블릿 PC의 미술 교육적 의의를 알아보고자 한다. 이 목적을 달성하기 위해 2009개정 교육과정의 초등학교 3, 4학년 군 미술과 교과서에서 태블릿 PC를 활용할 수 있는 내용을 추출하여 수업을 계획하였고 다른 교과와 통합하여 제재를 선정하였다. 이것을 청주 OO초등학교 4학년 학생들에게 적용 하였다. 수업 내용은 3단계로 구성하였는데, 1단계는 ‘태블릿 PC와 만나기’이고, 2단계는 ‘태블릿 PC와 친해지기’이며, 3단계는 ‘태블릿 PC 활용하기’이다. 1단계 ‘태블릿 PC와 만나기’를 통해 학습자들은 태블릿 PC의 외관과 각 버튼의 역할, ...
21세기는 정보통신 기술을 기반으로 지식 정보화 사회로 변화하고 있다. 사회의 변화에 발맞추어 국가수준 교육과정도 수시 개정으로 바뀌어 빠르게 변화하는 사회의 흐름을 반영하고자 하였다. 정부는 2011년 ‘인재대국을 향한 교실혁명, 스마트교육 본격 도입’이라는 보도 자료를 발표하며 학교 현장에 스마트 교육 도입을 선언하였다. 스마트 교육의 일환으로 연구학교를 중심으로 태블릿 PC가 학교 현장에 보급되어 활용되고 있다. 본 연구는 시대의 변화에 따라 등장한 태블릿 PC를 활용한 다양한 미술 수업 사례를 통하여 지도 방안을 제시하고자 한다. 동시에 태블릿 PC를 활용한 미술 수업을 통하여 학생들의 인식이 어떻게 변화 하였으며 태블릿 PC의 미술 교육적 의의를 알아보고자 한다. 이 목적을 달성하기 위해 2009개정 교육과정의 초등학교 3, 4학년 군 미술과 교과서에서 태블릿 PC를 활용할 수 있는 내용을 추출하여 수업을 계획하였고 다른 교과와 통합하여 제재를 선정하였다. 이것을 청주 OO초등학교 4학년 학생들에게 적용 하였다. 수업 내용은 3단계로 구성하였는데, 1단계는 ‘태블릿 PC와 만나기’이고, 2단계는 ‘태블릿 PC와 친해지기’이며, 3단계는 ‘태블릿 PC 활용하기’이다. 1단계 ‘태블릿 PC와 만나기’를 통해 학습자들은 태블릿 PC의 외관과 각 버튼의 역할, 스타일러스 펜의 활용 방법을 학습하여 실제 수업에 이를 활용할 수 있는 능력을 갖추도록 하였다. 2단계 ‘태블릿 PC와 친해지기’ 주제에서 학습자들은 조형 요소와 원리를 태블릿 PC의 어플리케이션(application: 응용 프로그램, 이하 앱)을 활용하여 학습하고, 앱을 활용하여 티셔츠를 디자인하고 스텐실 기법을 적용하여 티셔츠를 염색하였다. 또한 태블릿 PC의 인터넷 검색 기능을 활용한 감상 수업을 진행하여 서책형 교과서와 자료를 활용한 감상 수업과 태블릿 PC를 활용한 감상 수업의 공통점과 차이점을 알아보았다. 3단계 ‘태블릿 PC 활용하기’ 주제를 통해 교과 간 통합을 도모하여 학습자들이 학습 내용을 다양하게 표현할 수 있는 기회를 제공하였다. 또한 프로그램 진행 전 교사와 학습자를 대상으로 한 설문조사를 통해 교사와 학습자의 태블릿 PC 활용 현황을 분석하였고, 프로그램 적용 후에는 학습자를 대상으로 설문조사를 하여 학습 전‧후의 인식 변화를 알아보았다. 교사를 대상으로 한 사전 설문조사 결과 교사들은 대부분 태블릿 PC를 접한 경험이 없고 수업에 활용한 경험 또한 없었다. 이는 교사가 태블릿 PC를 사용하는 방법에 익숙하지 않고, 태블릿 PC를 활용한 수업이 효과적이지 않다는 판단과 관리의 어려움이 가장 큰 원인 이었고, 교사 대상 태블릿 PC 관련 연수의 부족이 그 다음 원인으로 조사되었다. 학습자를 대상으로 한 설문조사는 사전 설문과 사후 설문으로 나눌 수 있다. 학습자 대부분은 태블릿 PC를 포함한 스마트 기기 사용에 익숙하였으나 게임이나 인터넷 검색 등을 주목적으로 사용하고 있었다. 태블릿 PC를 활용한 수업 경험은 거의 없었으며 사용 경험이 있는 학생들도 자료 검색, 사진 촬영 등 태블릿 PC를 단순하게 활용하여 수업에서 부수적인 역할을 하였다. 과목 선호도에서도 미술은 전체의 약 10%의 학습자가 선호하였으며 그 이유로 작품 제작의 즐거움과 다양한 만들기 활동을 꼽았으며, 선호하지 않는 학습자들은 작품 제작의 어려움과 실수에 대한 부담감을 그 이유로 들었다. 사후 설문조사에서는 학생의 태블릿 PC 활용 능력과 인식, 미술과에 대한 인식 변화를 알아보고자 하였다. 학생들의 태블릿 PC의 활용 능력이 전보다 향상되었으며 원하는 정보를 쉽게 검색할 수 있는 정도가 되었다. 학생들의 미술과에 대한 선호도는 약 10%에서 약 20%로 향상되었으며, 작품 제작에 대한 부담감 감소와 태블릿 PC를 통해 다양한 정보에 접근하여 자기 주도적 학습을 할 수 있었다는 만족감을 그 원인으로 꼽았다. 태블릿 PC를 활용한 미술과 수업은 전통적인 방식의 미술과 수업의 한계점을 극복 할 수 있는 하나의 대안이다. 또한 태블릿 PC는 다양성을 추구하며 현대 미술을 반영한 미술 수업을 할 수 있는 유용한 도구가 될 수 있고 오늘날의 정보화 시대에 학생들이 미술에 흥미를 가지고 자기 주도적으로 미술 활동을 할 수 있게 하는 좋은 도구임에 틀림없다. 태블릿 PC를 활용한 다양한 미술 수업 사례를 통하여 태블릿 PC를 활용한 미술 수업은 체험, 표현, 감상 모든 영역에서 가능하다고 판단된다. 체험 영역에서는 학생의 생활환경 속에서 접하기 어려운 자연물과 인공물의 다양한 모습을 인터넷 검색을 통하여 찾아 볼 수 있고, 표현 영역에서는 태블릿 PC를 활용하여 작품을 제작할 수 있고 이를 모아 포트폴리오를 만들 수도 있다. 감상 영역에서는 작가와 작품을 검색하여 정보를 찾아 볼 수 있고 이를 통해 작품에 대한 이해를 도울 수 있다. 작품 제작 후 웹에 올려 다른 사람과 공유하는 방법 등 새로운 방식으로 전시 할 수 있으며 상호 의견 교류를 통하여 소통 할 수 있다. 현대 사회는 기술 발달에 의해 정보통신 기반의 사회로 바뀌어 가고 있으며 이를 반영하여 앞으로의The world we are living in, the 21st century, has been setting its sails towards the knowledge based information society on the basis of information communication technology. Educational Curriculum of National Level was transformed to constant revision to keep up with the rapid changes of society. In 2011, Issuing a statement called, ‘Active Application of Smart Education, Educational Revolution towards an Elite Nation,’ the administration announced the introduction of Smart Education in the classrooms environments. Since then, as a part of Smart Education, Tablet PCs have been provided to classrooms especially focusing on research schools(연구학교). This study was conducted to show the course of action of managing classes utilizing Tablet PCs through various case studies of Art Lessons. In the meantime, we are going to talk about the Educational significance of Tablet PCs in art classes and how students' perception changed after the introduction of Tablet PCs in art lessons. In order to accomplish this goal, Certain contents were selected from the 3rd and 4th grade art textbooks of 2009 curriculum reform to plan lessons with Tablet PCs, and other subject were incorporated for lesson materials. This was applied to 4th grade students of an Elementary School located in Cheongju, Korea. Lesson procedure consist of 3 stages which are ‘Introduction of Tablet PCs’, the 1st stage, ‘Acquaintance with Tablet PCs’, the 2nd stage, and ‘Utilization of Tablet PCs’, the 3rd. During the 1st stage named ‘Introduction of Tablet PCs’, students get to understand each parts of Tablet PCs and their roles, and they acquire the ability to use stylus pen in the class procedures as well. The 2nd stage named ‘Acquaintance with Tablet PCs’, introduces the elements of shapes and principles to learners while utilizing applications, a.k.a. app, to design a shirt, and the stencil technique was used to dye the shirt. All these were follwed by an appreciation class that utilized the internet search function of Tablet PCs to compare the case with the classes with actual textbooks and classroom materials. The 3rd stage named ‘Utilization of Tablet PCs’ provided students with the opportunity to express what they learned in a various way while pursuing integration among subjects. Before proceeding the program, a series of survey was carried out to analyze the status of Tablet PC utilization of teachers and students. After the application of the program, Another survey was conducted to see the changes of students' perception. According to the result of the prior survey conducted to teachers showed that most of the teachers were not only new to using Tablet PCs in their lessons, but also they believed that the use of Tablet PCs would not be as effective. The greatest difficulty teachers faced was the management of such devices. Lack of training and seminars on utilization of Tablet PC was the followed reason to the result. The survey conducted to students consist of prior survey and post survey. Despite the fact that most of the learners were accustomed to using smart devices including Tablet PCs, the main purpose of using them was to play games or search information on internet. Students rarely had experiences of having Tablet PCs utilized during their class hours. Even those who had the experience used Tablet PCs for simple and complementary roles such as online searching, photo taking during the class hours. According to the result of preference survey, Art classes accounted for 10 percentage of the students, For they enjoyed the creation of various art pieces. Those who didn't show interests in art classes picked the difficulty of creating art works and the burden of making mistakes as their reasons. On the post survey, students ability and perception of utilizing Tablet PCs and their perception of art classes were to be looked into. Overall performance of students' Tablet PC utilization were improved that they could easily search and answer whatever their questions were. Students' preference of art class also improved to 20 percentage from 10 percentage. This is due to the fact that students felt less burden on making art works and the satisfaction they received from leading a self-motivated learning experience supported by Tablet PCs' accessibility to various information. Using Tablet PCs in classrooms is an alternative to overcome the limits of conventional art classes. Tablet PCs can also greatly contribute to art classes that reflects contemporary arts and pursues diversity. There is also no doubt that it is going to play a key role in helping students get interest in art and lead a self-motivated art activities. It can be concluded that art classes with Tablet PCs could be carried out for the all three fields of art education, which are experience, express, appreciate, through a number of case studies of art classes utilizing Tablet PCs. In the fields of experience, students can get indirect experience of unusual natural objects and artifacts in everyday life. In the fields of expression, Tablet PCs can be used to create art works which could eventually be made into a portfolio. In the fields of appreciation, students can enhance their understanding of the work and the painter through information searches. Not only that students' art works can also be updated on a website to share them with others, which is a great way to communicate with one another. Due to the development of technology current society has been transforming into information communication based society, and it is educators duty to prepare students for the upcoming future in accordance with the changes. Art education is also in need of new type of media reflecting these changes of society. Tablet PCs hasn't been around for long, but its range of usage is limitless. Therefore, more active research is necessary since the device shows its potential in art education.
21세기는 정보통신 기술을 기반으로 지식 정보화 사회로 변화하고 있다. 사회의 변화에 발맞추어 국가수준 교육과정도 수시 개정으로 바뀌어 빠르게 변화하는 사회의 흐름을 반영하고자 하였다. 정부는 2011년 ‘인재대국을 향한 교실혁명, 스마트교육 본격 도입’이라는 보도 자료를 발표하며 학교 현장에 스마트 교육 도입을 선언하였다. 스마트 교육의 일환으로 연구학교를 중심으로 태블릿 PC가 학교 현장에 보급되어 활용되고 있다. 본 연구는 시대의 변화에 따라 등장한 태블릿 PC를 활용한 다양한 미술 수업 사례를 통하여 지도 방안을 제시하고자 한다. 동시에 태블릿 PC를 활용한 미술 수업을 통하여 학생들의 인식이 어떻게 변화 하였으며 태블릿 PC의 미술 교육적 의의를 알아보고자 한다. 이 목적을 달성하기 위해 2009개정 교육과정의 초등학교 3, 4학년 군 미술과 교과서에서 태블릿 PC를 활용할 수 있는 내용을 추출하여 수업을 계획하였고 다른 교과와 통합하여 제재를 선정하였다. 이것을 청주 OO초등학교 4학년 학생들에게 적용 하였다. 수업 내용은 3단계로 구성하였는데, 1단계는 ‘태블릿 PC와 만나기’이고, 2단계는 ‘태블릿 PC와 친해지기’이며, 3단계는 ‘태블릿 PC 활용하기’이다. 1단계 ‘태블릿 PC와 만나기’를 통해 학습자들은 태블릿 PC의 외관과 각 버튼의 역할, 스타일러스 펜의 활용 방법을 학습하여 실제 수업에 이를 활용할 수 있는 능력을 갖추도록 하였다. 2단계 ‘태블릿 PC와 친해지기’ 주제에서 학습자들은 조형 요소와 원리를 태블릿 PC의 어플리케이션(application: 응용 프로그램, 이하 앱)을 활용하여 학습하고, 앱을 활용하여 티셔츠를 디자인하고 스텐실 기법을 적용하여 티셔츠를 염색하였다. 또한 태블릿 PC의 인터넷 검색 기능을 활용한 감상 수업을 진행하여 서책형 교과서와 자료를 활용한 감상 수업과 태블릿 PC를 활용한 감상 수업의 공통점과 차이점을 알아보았다. 3단계 ‘태블릿 PC 활용하기’ 주제를 통해 교과 간 통합을 도모하여 학습자들이 학습 내용을 다양하게 표현할 수 있는 기회를 제공하였다. 또한 프로그램 진행 전 교사와 학습자를 대상으로 한 설문조사를 통해 교사와 학습자의 태블릿 PC 활용 현황을 분석하였고, 프로그램 적용 후에는 학습자를 대상으로 설문조사를 하여 학습 전‧후의 인식 변화를 알아보았다. 교사를 대상으로 한 사전 설문조사 결과 교사들은 대부분 태블릿 PC를 접한 경험이 없고 수업에 활용한 경험 또한 없었다. 이는 교사가 태블릿 PC를 사용하는 방법에 익숙하지 않고, 태블릿 PC를 활용한 수업이 효과적이지 않다는 판단과 관리의 어려움이 가장 큰 원인 이었고, 교사 대상 태블릿 PC 관련 연수의 부족이 그 다음 원인으로 조사되었다. 학습자를 대상으로 한 설문조사는 사전 설문과 사후 설문으로 나눌 수 있다. 학습자 대부분은 태블릿 PC를 포함한 스마트 기기 사용에 익숙하였으나 게임이나 인터넷 검색 등을 주목적으로 사용하고 있었다. 태블릿 PC를 활용한 수업 경험은 거의 없었으며 사용 경험이 있는 학생들도 자료 검색, 사진 촬영 등 태블릿 PC를 단순하게 활용하여 수업에서 부수적인 역할을 하였다. 과목 선호도에서도 미술은 전체의 약 10%의 학습자가 선호하였으며 그 이유로 작품 제작의 즐거움과 다양한 만들기 활동을 꼽았으며, 선호하지 않는 학습자들은 작품 제작의 어려움과 실수에 대한 부담감을 그 이유로 들었다. 사후 설문조사에서는 학생의 태블릿 PC 활용 능력과 인식, 미술과에 대한 인식 변화를 알아보고자 하였다. 학생들의 태블릿 PC의 활용 능력이 전보다 향상되었으며 원하는 정보를 쉽게 검색할 수 있는 정도가 되었다. 학생들의 미술과에 대한 선호도는 약 10%에서 약 20%로 향상되었으며, 작품 제작에 대한 부담감 감소와 태블릿 PC를 통해 다양한 정보에 접근하여 자기 주도적 학습을 할 수 있었다는 만족감을 그 원인으로 꼽았다. 태블릿 PC를 활용한 미술과 수업은 전통적인 방식의 미술과 수업의 한계점을 극복 할 수 있는 하나의 대안이다. 또한 태블릿 PC는 다양성을 추구하며 현대 미술을 반영한 미술 수업을 할 수 있는 유용한 도구가 될 수 있고 오늘날의 정보화 시대에 학생들이 미술에 흥미를 가지고 자기 주도적으로 미술 활동을 할 수 있게 하는 좋은 도구임에 틀림없다. 태블릿 PC를 활용한 다양한 미술 수업 사례를 통하여 태블릿 PC를 활용한 미술 수업은 체험, 표현, 감상 모든 영역에서 가능하다고 판단된다. 체험 영역에서는 학생의 생활환경 속에서 접하기 어려운 자연물과 인공물의 다양한 모습을 인터넷 검색을 통하여 찾아 볼 수 있고, 표현 영역에서는 태블릿 PC를 활용하여 작품을 제작할 수 있고 이를 모아 포트폴리오를 만들 수도 있다. 감상 영역에서는 작가와 작품을 검색하여 정보를 찾아 볼 수 있고 이를 통해 작품에 대한 이해를 도울 수 있다. 작품 제작 후 웹에 올려 다른 사람과 공유하는 방법 등 새로운 방식으로 전시 할 수 있으며 상호 의견 교류를 통하여 소통 할 수 있다. 현대 사회는 기술 발달에 의해 정보통신 기반의 사회로 바뀌어 가고 있으며 이를 반영하여 앞으로의The world we are living in, the 21st century, has been setting its sails towards the knowledge based information society on the basis of information communication technology. Educational Curriculum of National Level was transformed to constant revision to keep up with the rapid changes of society. In 2011, Issuing a statement called, ‘Active Application of Smart Education, Educational Revolution towards an Elite Nation,’ the administration announced the introduction of Smart Education in the classrooms environments. Since then, as a part of Smart Education, Tablet PCs have been provided to classrooms especially focusing on research schools(연구학교). This study was conducted to show the course of action of managing classes utilizing Tablet PCs through various case studies of Art Lessons. In the meantime, we are going to talk about the Educational significance of Tablet PCs in art classes and how students' perception changed after the introduction of Tablet PCs in art lessons. In order to accomplish this goal, Certain contents were selected from the 3rd and 4th grade art textbooks of 2009 curriculum reform to plan lessons with Tablet PCs, and other subject were incorporated for lesson materials. This was applied to 4th grade students of an Elementary School located in Cheongju, Korea. Lesson procedure consist of 3 stages which are ‘Introduction of Tablet PCs’, the 1st stage, ‘Acquaintance with Tablet PCs’, the 2nd stage, and ‘Utilization of Tablet PCs’, the 3rd. During the 1st stage named ‘Introduction of Tablet PCs’, students get to understand each parts of Tablet PCs and their roles, and they acquire the ability to use stylus pen in the class procedures as well. The 2nd stage named ‘Acquaintance with Tablet PCs’, introduces the elements of shapes and principles to learners while utilizing applications, a.k.a. app, to design a shirt, and the stencil technique was used to dye the shirt. All these were follwed by an appreciation class that utilized the internet search function of Tablet PCs to compare the case with the classes with actual textbooks and classroom materials. The 3rd stage named ‘Utilization of Tablet PCs’ provided students with the opportunity to express what they learned in a various way while pursuing integration among subjects. Before proceeding the program, a series of survey was carried out to analyze the status of Tablet PC utilization of teachers and students. After the application of the program, Another survey was conducted to see the changes of students' perception. According to the result of the prior survey conducted to teachers showed that most of the teachers were not only new to using Tablet PCs in their lessons, but also they believed that the use of Tablet PCs would not be as effective. The greatest difficulty teachers faced was the management of such devices. Lack of training and seminars on utilization of Tablet PC was the followed reason to the result. The survey conducted to students consist of prior survey and post survey. Despite the fact that most of the learners were accustomed to using smart devices including Tablet PCs, the main purpose of using them was to play games or search information on internet. Students rarely had experiences of having Tablet PCs utilized during their class hours. Even those who had the experience used Tablet PCs for simple and complementary roles such as online searching, photo taking during the class hours. According to the result of preference survey, Art classes accounted for 10 percentage of the students, For they enjoyed the creation of various art pieces. Those who didn't show interests in art classes picked the difficulty of creating art works and the burden of making mistakes as their reasons. On the post survey, students ability and perception of utilizing Tablet PCs and their perception of art classes were to be looked into. Overall performance of students' Tablet PC utilization were improved that they could easily search and answer whatever their questions were. Students' preference of art class also improved to 20 percentage from 10 percentage. This is due to the fact that students felt less burden on making art works and the satisfaction they received from leading a self-motivated learning experience supported by Tablet PCs' accessibility to various information. Using Tablet PCs in classrooms is an alternative to overcome the limits of conventional art classes. Tablet PCs can also greatly contribute to art classes that reflects contemporary arts and pursues diversity. There is also no doubt that it is going to play a key role in helping students get interest in art and lead a self-motivated art activities. It can be concluded that art classes with Tablet PCs could be carried out for the all three fields of art education, which are experience, express, appreciate, through a number of case studies of art classes utilizing Tablet PCs. In the fields of experience, students can get indirect experience of unusual natural objects and artifacts in everyday life. In the fields of expression, Tablet PCs can be used to create art works which could eventually be made into a portfolio. In the fields of appreciation, students can enhance their understanding of the work and the painter through information searches. Not only that students' art works can also be updated on a website to share them with others, which is a great way to communicate with one another. Due to the development of technology current society has been transforming into information communication based society, and it is educators duty to prepare students for the upcoming future in accordance with the changes. Art education is also in need of new type of media reflecting these changes of society. Tablet PCs hasn't been around for long, but its range of usage is limitless. Therefore, more active research is necessary since the device shows its potential in art education.
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