본 연구는 초등학교 아동들이 부모의 양육태도와 자신의 자아존중감을 어떻게 지각하고 있으며, 부모의 양육태도가 자녀의 자아존중감과 어떠한 관계가 있는지를 알아보는데 있다. 경기도 양주시에 소재하는 초등학교 4~6학년 학생을 대상으로 임의 표집하여 422부의 설문지를 배포하였고, 성실한 응답자 363부의 설문 결과를 본 연구의 연구대상으로 사용하였다. 아동이 지각한 부모의 양육태도를 측정하기 위한 연구도구로 정원식(1984)이 제작한 가정환경 진단검사지를 이용하였고, 자아존중감을 측정하기 위한 연구도구로 Coopersmith(1976)이 제작한 Self-Esteem Inventory를 강종구(1986)가 번역하여 사용한 것을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모의 양육태도 유형은 성취-비성취, 개방-폐쇄, 친애-거부, 자율-타율 중에서 아동에게 친애적, 자율적, 개방적, 성취적 순으로 높게 나타나고 있다는 것을 확인할 수 있으며, 양육태도의 학년별 유형에서는 대체로 학년이 높을수록 성취적, 개방적, 친애적, 자율적 경향을 보인다. 둘째, 자아존중감은 자기비하, 타인과의 관계, 자기주장과 불안, 지도력과 인기 순으로 높게 나타나고 있다. 자아존중감의 하위 요인 중 집중 경향이 남녀 학생별로 통계적인 의의에서 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 부모의 양육태도와 자아존중감과의 관계에서는 자율-타율 유형이 자아존중감과 가장 높은 정적상관을 보이고 성취-비성취 요인이 가장 낮은 상관을 보이고 있으며, 자아존중감 요인 중 타인과의 관계요인이 다른 요인에 비하여 모든 양육 유형과 정적 상관이 높고, 지도력과 인기요인이 비교적 상관이 낮은 경향을 아버지 양육태도나 어머니 양육태도에서 유사한 유형을 보이고 있다. 이상에서 부모의 양육태도와 자아존중감의 각 하위영역에 따른 관계를 살펴본 결과 자율적인 양육태도와 친애적인 양육태도가 ‘자기비하’, ‘타인과의 관계’, ‘자기주장과 불안’에 의의 있는 결과로 설명된다. 특히 자율적이고 친애적인 양육태도가 성취적 양육태도에 비하여 자아존중감의 모든 영역에 높은 ...
본 연구는 초등학교 아동들이 부모의 양육태도와 자신의 자아존중감을 어떻게 지각하고 있으며, 부모의 양육태도가 자녀의 자아존중감과 어떠한 관계가 있는지를 알아보는데 있다. 경기도 양주시에 소재하는 초등학교 4~6학년 학생을 대상으로 임의 표집하여 422부의 설문지를 배포하였고, 성실한 응답자 363부의 설문 결과를 본 연구의 연구대상으로 사용하였다. 아동이 지각한 부모의 양육태도를 측정하기 위한 연구도구로 정원식(1984)이 제작한 가정환경 진단검사지를 이용하였고, 자아존중감을 측정하기 위한 연구도구로 Coopersmith(1976)이 제작한 Self-Esteem Inventory를 강종구(1986)가 번역하여 사용한 것을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모의 양육태도 유형은 성취-비성취, 개방-폐쇄, 친애-거부, 자율-타율 중에서 아동에게 친애적, 자율적, 개방적, 성취적 순으로 높게 나타나고 있다는 것을 확인할 수 있으며, 양육태도의 학년별 유형에서는 대체로 학년이 높을수록 성취적, 개방적, 친애적, 자율적 경향을 보인다. 둘째, 자아존중감은 자기비하, 타인과의 관계, 자기주장과 불안, 지도력과 인기 순으로 높게 나타나고 있다. 자아존중감의 하위 요인 중 집중 경향이 남녀 학생별로 통계적인 의의에서 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 부모의 양육태도와 자아존중감과의 관계에서는 자율-타율 유형이 자아존중감과 가장 높은 정적상관을 보이고 성취-비성취 요인이 가장 낮은 상관을 보이고 있으며, 자아존중감 요인 중 타인과의 관계요인이 다른 요인에 비하여 모든 양육 유형과 정적 상관이 높고, 지도력과 인기요인이 비교적 상관이 낮은 경향을 아버지 양육태도나 어머니 양육태도에서 유사한 유형을 보이고 있다. 이상에서 부모의 양육태도와 자아존중감의 각 하위영역에 따른 관계를 살펴본 결과 자율적인 양육태도와 친애적인 양육태도가 ‘자기비하’, ‘타인과의 관계’, ‘자기주장과 불안’에 의의 있는 결과로 설명된다. 특히 자율적이고 친애적인 양육태도가 성취적 양육태도에 비하여 자아존중감의 모든 영역에 높은 정적상관 관계를 형성하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 살펴보면 부모가 아동에게 높은 성취 기대를 갖고 자녀를 지지하기 보다는 자율적인 양육태도로 대했을 때 아동의 자아존중감을 긍정적인 발달로 이끌 수 있다는 점을 시사하고 있다. 아울러 자녀가 부모로부터 관심과 사랑을 받고 있음을 느끼도록 보다 더 친애적이고 수용적인 양육태도가 아동의 자아존중감 발달에 도움이 된다는 결론을 얻을 수 있다.
본 연구는 초등학교 아동들이 부모의 양육태도와 자신의 자아존중감을 어떻게 지각하고 있으며, 부모의 양육태도가 자녀의 자아존중감과 어떠한 관계가 있는지를 알아보는데 있다. 경기도 양주시에 소재하는 초등학교 4~6학년 학생을 대상으로 임의 표집하여 422부의 설문지를 배포하였고, 성실한 응답자 363부의 설문 결과를 본 연구의 연구대상으로 사용하였다. 아동이 지각한 부모의 양육태도를 측정하기 위한 연구도구로 정원식(1984)이 제작한 가정환경 진단검사지를 이용하였고, 자아존중감을 측정하기 위한 연구도구로 Coopersmith(1976)이 제작한 Self-Esteem Inventory를 강종구(1986)가 번역하여 사용한 것을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모의 양육태도 유형은 성취-비성취, 개방-폐쇄, 친애-거부, 자율-타율 중에서 아동에게 친애적, 자율적, 개방적, 성취적 순으로 높게 나타나고 있다는 것을 확인할 수 있으며, 양육태도의 학년별 유형에서는 대체로 학년이 높을수록 성취적, 개방적, 친애적, 자율적 경향을 보인다. 둘째, 자아존중감은 자기비하, 타인과의 관계, 자기주장과 불안, 지도력과 인기 순으로 높게 나타나고 있다. 자아존중감의 하위 요인 중 집중 경향이 남녀 학생별로 통계적인 의의에서 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 부모의 양육태도와 자아존중감과의 관계에서는 자율-타율 유형이 자아존중감과 가장 높은 정적상관을 보이고 성취-비성취 요인이 가장 낮은 상관을 보이고 있으며, 자아존중감 요인 중 타인과의 관계요인이 다른 요인에 비하여 모든 양육 유형과 정적 상관이 높고, 지도력과 인기요인이 비교적 상관이 낮은 경향을 아버지 양육태도나 어머니 양육태도에서 유사한 유형을 보이고 있다. 이상에서 부모의 양육태도와 자아존중감의 각 하위영역에 따른 관계를 살펴본 결과 자율적인 양육태도와 친애적인 양육태도가 ‘자기비하’, ‘타인과의 관계’, ‘자기주장과 불안’에 의의 있는 결과로 설명된다. 특히 자율적이고 친애적인 양육태도가 성취적 양육태도에 비하여 자아존중감의 모든 영역에 높은 정적상관 관계를 형성하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 살펴보면 부모가 아동에게 높은 성취 기대를 갖고 자녀를 지지하기 보다는 자율적인 양육태도로 대했을 때 아동의 자아존중감을 긍정적인 발달로 이끌 수 있다는 점을 시사하고 있다. 아울러 자녀가 부모로부터 관심과 사랑을 받고 있음을 느끼도록 보다 더 친애적이고 수용적인 양육태도가 아동의 자아존중감 발달에 도움이 된다는 결론을 얻을 수 있다.
The purpose of this study is to investigate how an elementary school children perceive parents' child rearing attitude and self-respect and how parents' child rearing attitude affects their self-respect. Living in Yangjoo City, Kyungki Province, 422 fourth graders to sixth graders were surveyed...
The purpose of this study is to investigate how an elementary school children perceive parents' child rearing attitude and self-respect and how parents' child rearing attitude affects their self-respect. Living in Yangjoo City, Kyungki Province, 422 fourth graders to sixth graders were surveyed by random sampling. The survey result of 363 respondents was used in this study. The home environment diagnostic procedure which Chung Won-shik (1984) produced is used as a research tool for measuring the attitudes of parents which children perceive. Self-esteem Inventory which Coopersmith create that Kang jong-gu trnslated was used as a research tool for measuring self respect. Summarizing the result of this study will be as follows. First, The types of parents' rearing attitude are achievement vs no achievement , openess vs closing, affection vs efusal, autonomy vs heteronomy. The tendency of affection, autonomy, openess, and achievement in descending order appears in children. In grade comparison of rearing attitude, the higher the grade is , the more the tendency of achievement, openess, affection, and autonomy appears in children. Second, in the subcategories of self-esteem, self-abasement, relationships with other people, self-assertiveness, anxiety, leadership, and popularity are showed in descending order. The subcategories of self-esteem are not concentrated on men and women. It appeared that there is no difference in statistical significance. Third, The type of autonomy vs heteronomy is statically correlated with self-esteem in relations between rearing attitudes and self -esteem and the factor of achievement vs no achievement is least correlated with. The factor of relationship with others is more statically correlated with all kinds of rearing than any other factor. The leadership and popularity have relatively low relation in father's rearing attitude and mother's rearing attitude. According to relation with each subcategory of parents' rearing attitude and self-esteem, 'self-abasement', 'relationship with others' and 'self- assertiveness and anxiety' are explained in rearing attitude of self- regulating and affectionate attitude. Especially the affectionate attitude is more statically correlated with all the factors of self-respect than achieving attitude.
In conclusion, This study suggests that the self-esteem of child leads to positive development when parents treats a child with self-regulating attitude rather than supporting a child with high expectation of achievement. In addition, affectionate attitude and receptive attitude should serve as the development of self-esteem so that children feel love and attention from parents,
The purpose of this study is to investigate how an elementary school children perceive parents' child rearing attitude and self-respect and how parents' child rearing attitude affects their self-respect. Living in Yangjoo City, Kyungki Province, 422 fourth graders to sixth graders were surveyed by random sampling. The survey result of 363 respondents was used in this study. The home environment diagnostic procedure which Chung Won-shik (1984) produced is used as a research tool for measuring the attitudes of parents which children perceive. Self-esteem Inventory which Coopersmith create that Kang jong-gu trnslated was used as a research tool for measuring self respect. Summarizing the result of this study will be as follows. First, The types of parents' rearing attitude are achievement vs no achievement , openess vs closing, affection vs efusal, autonomy vs heteronomy. The tendency of affection, autonomy, openess, and achievement in descending order appears in children. In grade comparison of rearing attitude, the higher the grade is , the more the tendency of achievement, openess, affection, and autonomy appears in children. Second, in the subcategories of self-esteem, self-abasement, relationships with other people, self-assertiveness, anxiety, leadership, and popularity are showed in descending order. The subcategories of self-esteem are not concentrated on men and women. It appeared that there is no difference in statistical significance. Third, The type of autonomy vs heteronomy is statically correlated with self-esteem in relations between rearing attitudes and self -esteem and the factor of achievement vs no achievement is least correlated with. The factor of relationship with others is more statically correlated with all kinds of rearing than any other factor. The leadership and popularity have relatively low relation in father's rearing attitude and mother's rearing attitude. According to relation with each subcategory of parents' rearing attitude and self-esteem, 'self-abasement', 'relationship with others' and 'self- assertiveness and anxiety' are explained in rearing attitude of self- regulating and affectionate attitude. Especially the affectionate attitude is more statically correlated with all the factors of self-respect than achieving attitude.
In conclusion, This study suggests that the self-esteem of child leads to positive development when parents treats a child with self-regulating attitude rather than supporting a child with high expectation of achievement. In addition, affectionate attitude and receptive attitude should serve as the development of self-esteem so that children feel love and attention from parents,
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.