본 연구는 성인애착을 불안과 회피의 차원으로 나누어 애착불안과 애착회피의 각 특성이 대인관계 유능성에 미치는 직접적 영향과 정서인식명확성과 부정정서를 통한 간접적 영향에 대한 구조적 관계를 검증하고 성인애착, 정서인식명확성 부정정서(우울, 불안)가 대인관계 유능성에 어떠한 경로로 영향을 미치는지를 규명하는데 목적이 있다. 이를 위해 만 19~30세 미혼 성인남녀 287명을 대상으로 질문지법을 이용하여 성인애착, 대인관계 유능성, 정서인식명확성, 불안, 우울을 측정하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 성인애착을 불안과 회피의 차원으로 나누어 애착불안과 애착회피의 각 특성이 대인관계 유능성에 미치는 직접적 영향과 정서인식명확성과 부정정서를 통한 간접적 영향에 대한 구조적 관계를 검증하고 성인애착, 정서인식명확성 부정정서(우울, 불안)가 대인관계 유능성에 어떠한 경로로 영향을 미치는지를 규명하는데 목적이 있다. 이를 위해 만 19~30세 미혼 성인남녀 287명을 대상으로 질문지법을 이용하여 성인애착, 대인관계 유능성, 정서인식명확성, 불안, 우울을 측정하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 평균, 표준편차, t검정 및 상관관계 분석을 실시하였으며 AMOS 21.0 프로그램을 사용하여 구조방정식모형(Structural Equation Modeling: SEM)을 분석하였다. 또한 간접효과의 유의성을 검정하기 위해서 부트스트래핑(bootstrapping)방법을 실시하였다. 본 연구에서 성인애착(애착불안, 애착회피)이 어떠한 경로로 대인관계 유능성에 영향을 미치는지, 이러한 경로가 성인애착 차원에 따라 차이가 있는지를 알아본 결과는 다음과 같다. 애착회피는 대인관계 유능성에 직접 영향을 미치고 그 영향력이 정서인식명확성과 부정정서를 통한 간접 영향력보다 컸다. 애착불안은 대인관계 유능성에 직접 영향을 미치지는 않는 것으로 나타났다. 애착불안과 애착회피 두 애착 차원은 모두 대인관계 유능성에 간접적인 영향을 미치는데 부정정서를 매개로 하거나 정서인식명확성과 부정정서를 매개로하여 대인관계 유능성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 애착 차원에 따라 각 변인에 미치는 영향력이 달랐는데 부정정서나 정서인식명확성에는 애착불안의 영향력이 높았고, 대인관계 유능성에는 애착회피의 영향력이 높았다. 본 연구는 성인애착(애착불안, 애착회피)이 대인관계 유능성에 미치는 영향에 있어 직접적인 영향과 정서인식명확성과 부정정서를 통한 간접적인 영향을 밝힘으로써 기존의 애착과 대인관계 유능성 관련 연구를 확장한 것에 그 의의가 있다. 본 연구의 결과는 대인관계 유능성을 높이기 위해 상담에 오는 성인초기 내담자를 위해 애착의 중요성을 일깨우고 정서인식명확성을 높이는 프로그램이나 부정정서를 낮추는 프로그램을 시행하는 근거가 되는 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 성인애착을 불안과 회피의 차원으로 나누어 애착불안과 애착회피의 각 특성이 대인관계 유능성에 미치는 직접적 영향과 정서인식명확성과 부정정서를 통한 간접적 영향에 대한 구조적 관계를 검증하고 성인애착, 정서인식명확성 부정정서(우울, 불안)가 대인관계 유능성에 어떠한 경로로 영향을 미치는지를 규명하는데 목적이 있다. 이를 위해 만 19~30세 미혼 성인남녀 287명을 대상으로 질문지법을 이용하여 성인애착, 대인관계 유능성, 정서인식명확성, 불안, 우울을 측정하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 평균, 표준편차, t검정 및 상관관계 분석을 실시하였으며 AMOS 21.0 프로그램을 사용하여 구조방정식모형(Structural Equation Modeling: SEM)을 분석하였다. 또한 간접효과의 유의성을 검정하기 위해서 부트스트래핑(bootstrapping)방법을 실시하였다. 본 연구에서 성인애착(애착불안, 애착회피)이 어떠한 경로로 대인관계 유능성에 영향을 미치는지, 이러한 경로가 성인애착 차원에 따라 차이가 있는지를 알아본 결과는 다음과 같다. 애착회피는 대인관계 유능성에 직접 영향을 미치고 그 영향력이 정서인식명확성과 부정정서를 통한 간접 영향력보다 컸다. 애착불안은 대인관계 유능성에 직접 영향을 미치지는 않는 것으로 나타났다. 애착불안과 애착회피 두 애착 차원은 모두 대인관계 유능성에 간접적인 영향을 미치는데 부정정서를 매개로 하거나 정서인식명확성과 부정정서를 매개로하여 대인관계 유능성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 애착 차원에 따라 각 변인에 미치는 영향력이 달랐는데 부정정서나 정서인식명확성에는 애착불안의 영향력이 높았고, 대인관계 유능성에는 애착회피의 영향력이 높았다. 본 연구는 성인애착(애착불안, 애착회피)이 대인관계 유능성에 미치는 영향에 있어 직접적인 영향과 정서인식명확성과 부정정서를 통한 간접적인 영향을 밝힘으로써 기존의 애착과 대인관계 유능성 관련 연구를 확장한 것에 그 의의가 있다. 본 연구의 결과는 대인관계 유능성을 높이기 위해 상담에 오는 성인초기 내담자를 위해 애착의 중요성을 일깨우고 정서인식명확성을 높이는 프로그램이나 부정정서를 낮추는 프로그램을 시행하는 근거가 되는 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to examine direct and indirect effects of emotional clarity and negative emotions of adult attachment on interpersonal competence. Recently, attachment researchers have proposed that adult attachments could be described in terms of two orthogonal dimensions(anxiety attac...
The purpose of this study is to examine direct and indirect effects of emotional clarity and negative emotions of adult attachment on interpersonal competence. Recently, attachment researchers have proposed that adult attachments could be described in terms of two orthogonal dimensions(anxiety attachment and avoidance attachment). Therefore, this study attempts to divide adult attachments by anxiety attachment and avoidance attachment and to find out which path leads to interpersonal competence by the degree of emotional clarity and negative emotions. A total of 287 adults, from 19 to 30 years old, residing in Seoul and other areas of Korea has responded to self-reporting questionnaires regarding their attachment, emotional clarity, negative emotions, and interpersonal competence. Data were analyzed using Structural Equation Modeling(SEM). The main results of this study are as follows: According to the result of path analysis, anxiety attachment and avoidance attachment had different path on interpersonal competence. Specifically, avoidance attachment has both direct and indirect effect on interpersonal competence. These indirect paths have been mediated by negative emotions or emotional clarity and negative emotions. Anxiety attachment, however, does not have direct effect on interpersonal competence, while it has indirect effect perfectly mediated by negative emotions or emotional clarity and negative emotions on interpersonal competence. These results imply that avoidance attachment has both direct and indirect effect on interpersonal competence and greater impact on interpersonal competence, but anxiety attachment only has indirect effect on interpersonal competence.
The purpose of this study is to examine direct and indirect effects of emotional clarity and negative emotions of adult attachment on interpersonal competence. Recently, attachment researchers have proposed that adult attachments could be described in terms of two orthogonal dimensions(anxiety attachment and avoidance attachment). Therefore, this study attempts to divide adult attachments by anxiety attachment and avoidance attachment and to find out which path leads to interpersonal competence by the degree of emotional clarity and negative emotions. A total of 287 adults, from 19 to 30 years old, residing in Seoul and other areas of Korea has responded to self-reporting questionnaires regarding their attachment, emotional clarity, negative emotions, and interpersonal competence. Data were analyzed using Structural Equation Modeling(SEM). The main results of this study are as follows: According to the result of path analysis, anxiety attachment and avoidance attachment had different path on interpersonal competence. Specifically, avoidance attachment has both direct and indirect effect on interpersonal competence. These indirect paths have been mediated by negative emotions or emotional clarity and negative emotions. Anxiety attachment, however, does not have direct effect on interpersonal competence, while it has indirect effect perfectly mediated by negative emotions or emotional clarity and negative emotions on interpersonal competence. These results imply that avoidance attachment has both direct and indirect effect on interpersonal competence and greater impact on interpersonal competence, but anxiety attachment only has indirect effect on interpersonal competence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.