정보사회가 긍정적으로 전개되어 나가기 위해서는 청소년도 이에 맞는 의식과 태도를 갖추어야 한다. 이를 위해서는 정보의 질을 평가할 수 있 는 능력과 불건전한 정보를 파악하고 비판적으로 평가할 수 있는 능력이 필요한데 정보통신 기술을 어떻게 활용하느냐의 문제는 그 사람의 윤리 의식과 깊은 연관성을 가지고 있다. 학생들 각자가 처한 상황을 고려하 면서 본인과 외부의 실제적인 상황을 연관 지어 자신만의 쓰기 활동을 통하여 스스로 계획하고 평가 및 반성에 의해 자기 주도적으로 지속해 나가는 것이 생태학적 관점이다. 본 연구에서는 외부 세계의 맥락과 관련이 있는 실제적인 쓰기 환경을 조성함으로써 자기 주도적인 학습을 중요한 요인으로 설정하는 생태학적 국어과 교수학습 기법의 이론을 토대로 정보통신윤리 교육이 인터넷 윤 리 의식에 미치는 영향을 워크숍 쓰기 수업모형으로 설계하고 그것을 적 용하여 인터넷 윤리 의식의 향상을 검증하는 방법으로 진행하였다. 생태학적 국어과 교수학습 기법을 정보통신윤리 교육에 통합적으로 적 용한 수업 모형의 프로그램은 2차시를 묶어 진행하고 4차시에 걸쳐 투입 되었다. 연구 대상인 특성화고등학교 뷰티경영과 2학년 학생들은 컴퓨터 및 그래픽, 동영상 등의 관련 과목을 학습하여 기본적으로 프로그램을 다룰 줄 아는 학생들로서 학습자들에게 친숙한 컴퓨터와 인터넷 기반의 쓰기 환경에서 다양한 방법으로 출판물을 완성해 가는 과정을 자유롭게 진행하도록 하였다. 우선 사전활동에서 인터넷 윤리 의식을 사전 검사한 후, 쓰기 활동을 통해 다양한 출판물을 자기주도적으로 완성하기 위해 이루어지는 수업 진행에 대해 설명하는 시간을 가졌다. 1, 2차시에는 정보통신윤리 교육의 주제를 스스로 선정하여 마인드맵이나 ...
정보사회가 긍정적으로 전개되어 나가기 위해서는 청소년도 이에 맞는 의식과 태도를 갖추어야 한다. 이를 위해서는 정보의 질을 평가할 수 있 는 능력과 불건전한 정보를 파악하고 비판적으로 평가할 수 있는 능력이 필요한데 정보통신 기술을 어떻게 활용하느냐의 문제는 그 사람의 윤리 의식과 깊은 연관성을 가지고 있다. 학생들 각자가 처한 상황을 고려하 면서 본인과 외부의 실제적인 상황을 연관 지어 자신만의 쓰기 활동을 통하여 스스로 계획하고 평가 및 반성에 의해 자기 주도적으로 지속해 나가는 것이 생태학적 관점이다. 본 연구에서는 외부 세계의 맥락과 관련이 있는 실제적인 쓰기 환경을 조성함으로써 자기 주도적인 학습을 중요한 요인으로 설정하는 생태학적 국어과 교수학습 기법의 이론을 토대로 정보통신윤리 교육이 인터넷 윤 리 의식에 미치는 영향을 워크숍 쓰기 수업모형으로 설계하고 그것을 적 용하여 인터넷 윤리 의식의 향상을 검증하는 방법으로 진행하였다. 생태학적 국어과 교수학습 기법을 정보통신윤리 교육에 통합적으로 적 용한 수업 모형의 프로그램은 2차시를 묶어 진행하고 4차시에 걸쳐 투입 되었다. 연구 대상인 특성화고등학교 뷰티경영과 2학년 학생들은 컴퓨터 및 그래픽, 동영상 등의 관련 과목을 학습하여 기본적으로 프로그램을 다룰 줄 아는 학생들로서 학습자들에게 친숙한 컴퓨터와 인터넷 기반의 쓰기 환경에서 다양한 방법으로 출판물을 완성해 가는 과정을 자유롭게 진행하도록 하였다. 우선 사전활동에서 인터넷 윤리 의식을 사전 검사한 후, 쓰기 활동을 통해 다양한 출판물을 자기주도적으로 완성하기 위해 이루어지는 수업 진행에 대해 설명하는 시간을 가졌다. 1, 2차시에는 정보통신윤리 교육의 주제를 스스로 선정하여 마인드맵이나 스토리보드를 활용해 아이디어를 수집하는 초고 쓰기를 하였다. 3, 4차시에는 동료들과 공유하며 피드백을 제공받아 내용적인 면을 고쳐 쓰고 결과물에 오류가 생기지 않도록 편집 하기를 하였다. 사후활동에서는 작성한 결과물에 대해 출판에 대한 지도 와 자기평가지를 통해 스스로 평가해 보고 인터넷 윤리 의식의 변화를 사후검사를 통해 알아보았다. 학생들의 흥미를 유도하면서 능동적으로 참여할 수 있는 정보통신윤리 교육을 위하여 생태학적 국어과 쓰기 교수 학습 기법을 적용한 결과 학생들의 인터넷 윤리 의식에 긍정적인 영향을 미치며 향상시키는 데 도움을 주었음을 사후검사를 통해 알 수 있었다. 이 연구는 정보통신윤리 교육을 국어과의 생태학적 교수 학습과 통합 적으로 적용하여 실제적으로 구현한 점과 이러한 생태학적 국어과 교수 학습 기법이 정보통신윤리 교육을 통해 인터넷 윤리 의식에 긍정적으로 영향을 미친다는 것을 제한적으로 확인하였다는 점에서 의미가 있다고 할 수 있다. 끝으로 이 프로그램에서 착안하여 생태학적 교수학습 기법 을 학생들의 특성과 상황에 맞게 더욱 세부적으로 구안해 볼 필요가 있을 것이다.
정보사회가 긍정적으로 전개되어 나가기 위해서는 청소년도 이에 맞는 의식과 태도를 갖추어야 한다. 이를 위해서는 정보의 질을 평가할 수 있 는 능력과 불건전한 정보를 파악하고 비판적으로 평가할 수 있는 능력이 필요한데 정보통신 기술을 어떻게 활용하느냐의 문제는 그 사람의 윤리 의식과 깊은 연관성을 가지고 있다. 학생들 각자가 처한 상황을 고려하 면서 본인과 외부의 실제적인 상황을 연관 지어 자신만의 쓰기 활동을 통하여 스스로 계획하고 평가 및 반성에 의해 자기 주도적으로 지속해 나가는 것이 생태학적 관점이다. 본 연구에서는 외부 세계의 맥락과 관련이 있는 실제적인 쓰기 환경을 조성함으로써 자기 주도적인 학습을 중요한 요인으로 설정하는 생태학적 국어과 교수학습 기법의 이론을 토대로 정보통신윤리 교육이 인터넷 윤 리 의식에 미치는 영향을 워크숍 쓰기 수업모형으로 설계하고 그것을 적 용하여 인터넷 윤리 의식의 향상을 검증하는 방법으로 진행하였다. 생태학적 국어과 교수학습 기법을 정보통신윤리 교육에 통합적으로 적 용한 수업 모형의 프로그램은 2차시를 묶어 진행하고 4차시에 걸쳐 투입 되었다. 연구 대상인 특성화고등학교 뷰티경영과 2학년 학생들은 컴퓨터 및 그래픽, 동영상 등의 관련 과목을 학습하여 기본적으로 프로그램을 다룰 줄 아는 학생들로서 학습자들에게 친숙한 컴퓨터와 인터넷 기반의 쓰기 환경에서 다양한 방법으로 출판물을 완성해 가는 과정을 자유롭게 진행하도록 하였다. 우선 사전활동에서 인터넷 윤리 의식을 사전 검사한 후, 쓰기 활동을 통해 다양한 출판물을 자기주도적으로 완성하기 위해 이루어지는 수업 진행에 대해 설명하는 시간을 가졌다. 1, 2차시에는 정보통신윤리 교육의 주제를 스스로 선정하여 마인드맵이나 스토리보드를 활용해 아이디어를 수집하는 초고 쓰기를 하였다. 3, 4차시에는 동료들과 공유하며 피드백을 제공받아 내용적인 면을 고쳐 쓰고 결과물에 오류가 생기지 않도록 편집 하기를 하였다. 사후활동에서는 작성한 결과물에 대해 출판에 대한 지도 와 자기평가지를 통해 스스로 평가해 보고 인터넷 윤리 의식의 변화를 사후검사를 통해 알아보았다. 학생들의 흥미를 유도하면서 능동적으로 참여할 수 있는 정보통신윤리 교육을 위하여 생태학적 국어과 쓰기 교수 학습 기법을 적용한 결과 학생들의 인터넷 윤리 의식에 긍정적인 영향을 미치며 향상시키는 데 도움을 주었음을 사후검사를 통해 알 수 있었다. 이 연구는 정보통신윤리 교육을 국어과의 생태학적 교수 학습과 통합 적으로 적용하여 실제적으로 구현한 점과 이러한 생태학적 국어과 교수 학습 기법이 정보통신윤리 교육을 통해 인터넷 윤리 의식에 긍정적으로 영향을 미친다는 것을 제한적으로 확인하였다는 점에서 의미가 있다고 할 수 있다. 끝으로 이 프로그램에서 착안하여 생태학적 교수학습 기법 을 학생들의 특성과 상황에 맞게 더욱 세부적으로 구안해 볼 필요가 있을 것이다.
For the positive development of the information society, young people should have their attitude and consciousness accordingly. To do this, It requires the ability to evaluate the quality of information, insalutary information, and also critical evaluation ability. The problem of application of info...
For the positive development of the information society, young people should have their attitude and consciousness accordingly. To do this, It requires the ability to evaluate the quality of information, insalutary information, and also critical evaluation ability. The problem of application of information and communication technologies have a deep relationship with their ethics. The ecological point of view is self-directed learning with their own plan, evaluation and reflection through the writing activities concatenated their actual situation on consideration of their own situation In this study, it is conducted to verify the improvement of Internet ethics by designing as writing workshop teaching model with the effect of information communication ethics education to the Internet ethics consciousness, based on theory of ecological Korean language teaching and learning techniques that set-up the important factors as self-directed learning method, by setting-up an actual writing conditions relevant to the context of the external world. Program of model that ecological Korean language teaching and learning techniques applied integratively to information and communication ethics education tied the 2 periods and carried out over 4 periods. It was going to be free to proceed with the process that completing a publication in various ways under the internet-based writing conditions, because the research subjects are for sophomore students of specialized high school, majoring in Beauty management, basically know how to handle the program familiar with computer and graphics. At first, we had time to describe the progress that complete the various publications with writing activities, after pre-testing the internet ethics consciousness. 1,2 periods has chosen to themselves the subject of information and communication ethics education, and they made a draft letter to gather ideas by using the mind-map or storyboard. 3,4 periods have been edited to avoid causing an error in writing, and fixed the contents aspect, sharing the results, and receiving feedbacks with colleagues. In the post-activity, we looked for changes in the Internet ethics through the self-evaluation, and written guidance on the published results. As a result of the application of the ecological Korean language teaching and learning techniques, for the information communication ethics education attracting the student’s interest and active participation, it is proved that there is a positive effect on the student’s Internet ethics consciousness through the post-examine. This study represent to a practical implementation between information communication ethics education to ecological Korean language education, and limited positive effect of internet ethics consciousness based on information communication ethics education applying ecological Korean language teaching and learning techniques. Finally, we will need to create a more detail ecological Korean language teaching and learning techniques, according to many different situations and characters of student.
For the positive development of the information society, young people should have their attitude and consciousness accordingly. To do this, It requires the ability to evaluate the quality of information, insalutary information, and also critical evaluation ability. The problem of application of information and communication technologies have a deep relationship with their ethics. The ecological point of view is self-directed learning with their own plan, evaluation and reflection through the writing activities concatenated their actual situation on consideration of their own situation In this study, it is conducted to verify the improvement of Internet ethics by designing as writing workshop teaching model with the effect of information communication ethics education to the Internet ethics consciousness, based on theory of ecological Korean language teaching and learning techniques that set-up the important factors as self-directed learning method, by setting-up an actual writing conditions relevant to the context of the external world. Program of model that ecological Korean language teaching and learning techniques applied integratively to information and communication ethics education tied the 2 periods and carried out over 4 periods. It was going to be free to proceed with the process that completing a publication in various ways under the internet-based writing conditions, because the research subjects are for sophomore students of specialized high school, majoring in Beauty management, basically know how to handle the program familiar with computer and graphics. At first, we had time to describe the progress that complete the various publications with writing activities, after pre-testing the internet ethics consciousness. 1,2 periods has chosen to themselves the subject of information and communication ethics education, and they made a draft letter to gather ideas by using the mind-map or storyboard. 3,4 periods have been edited to avoid causing an error in writing, and fixed the contents aspect, sharing the results, and receiving feedbacks with colleagues. In the post-activity, we looked for changes in the Internet ethics through the self-evaluation, and written guidance on the published results. As a result of the application of the ecological Korean language teaching and learning techniques, for the information communication ethics education attracting the student’s interest and active participation, it is proved that there is a positive effect on the student’s Internet ethics consciousness through the post-examine. This study represent to a practical implementation between information communication ethics education to ecological Korean language education, and limited positive effect of internet ethics consciousness based on information communication ethics education applying ecological Korean language teaching and learning techniques. Finally, we will need to create a more detail ecological Korean language teaching and learning techniques, according to many different situations and characters of student.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.