본 연구는 현상학적 연구방법을 활용하여 문제도박 남자 대학생의 도박 경험을 살펴보았다. 9명의 참여자를 대상으로 심층면담을 실시하고 의미단위 추출 및 범주화 작업을 통해 분석을 진행하였다. 분석결과, 94개의 의미단위, 35가지의 하위구성요소, 10가지의 구성요소를 도출하였다. 첫 번째 구성요소는 ‘홀리듯 빠져든 도박: 새로운 세계로 들어감’이며, 하위구성요소는 ‘재미로 시작하게 된 도박’, ‘친구에 의해 시작한 도박’, ‘주변 환경에 의해 시작하게 된 도박’으로 나타났다. 두 번째 구성요소는 ‘한번 시작하면 멈추기 어려운 도박’이며, 하위구성요소는 ‘돈을 벌기 위해 도박을 계속함’, ‘베팅 시 짜릿한 느낌에 의해 도박을 지속함’, ‘도박을 시작한 것을 후회하지만 또다시 하게 됨’, ‘나도 모르게 습관화된 도박’, ‘본전을 찾기 위해 계속 빠져듦’, ‘게임 규칙 때문에 어쩔 수 없이 도박을 계속함’으로 나타났다. 세 번째 구성요소는 ‘무엇이 옳고 그른지 모를 정도로 자연스럽게 받아들임’이며, 하위구성요소는 ‘학창시절에 놀이로 습득한 도박’, ‘가족 안에서 도박에 노출됨’, ‘손끝 터치하나로 쉽게 접근할 수 있는 도박’으로 도출되었다. 네 번째 구성요소는 ‘돈이 돈이 아닌 경지에 이름’으로 하위 구성요소는 ‘돈에 대한 가치가 무감각해짐’, ‘손쉽게 돈 벌 수 있는 수단으로서의 도박’으로 나타났으며, 다섯 번째 구성요소는 ‘무너져가는 윤리의식’으로 하위 구성요소는 ‘도박에 대한 문제의식 부족’, ‘물질만능주의: 일확천금을 꿈꾸며’, ‘도박으로 인해 판단능력이 상실됨’, ‘불법도박의 이점으로 인해 법을 지키지 않으면서까지 베팅하게 됨.’으로 도출되었다. 여섯 번째 구성요소는 ‘나는 도박전문가’로 하위구성요소는 '도박에 대한 촉과 감이 생김‘, ’나만의 룰(Rule)이 있음‘, ’운이 아닌 노력에 의해 결과가 달라질 수 있다고 생각함‘, ’나만의 징크스‘로 나타났다. 일곱 번째 구성요소는 ’도박은 성인이 하는 재미있는 놀이‘로 하위구성요소는 ‘놀이이지 도박은 아님’, ‘친목도모를 위한 도박’으로 나타났으며, 여덟 번째 구성요소는 ‘뗄 레야 뗄 수 없는 술과 도박’으로 하위구성요소는 ‘음주 후 자연스럽게 이어지는 베팅’, ‘음주 후 내가 베팅할 수 밖에 없는 이유’로 도출되었다. 아홉 번째 구성요소는 ‘나는 도박을 즐길 뿐 임’으로 하위구성요소는 ‘언제든지 도박을 조절할 수 있음’, ‘나는 문제가 없지만 남은 문제가 있음’이다. 열 번째 구성요소는 ‘도박으로 인해 망가지는 내 삶’으로 하위구성요소는 ‘도박을 한 사실을 주변사람들에게 숨김’, ‘점차 대인관계가 나빠짐’, ‘점차 내 생활도 무너짐’, ‘재미로 시작한 도박이 돈이 목적이 됨’, ‘끊고 싶어도 끊을 수 없는 도박’으로 도출되었다. 연구결과를 토대로 ...
본 연구는 현상학적 연구방법을 활용하여 문제도박 남자 대학생의 도박 경험을 살펴보았다. 9명의 참여자를 대상으로 심층면담을 실시하고 의미단위 추출 및 범주화 작업을 통해 분석을 진행하였다. 분석결과, 94개의 의미단위, 35가지의 하위구성요소, 10가지의 구성요소를 도출하였다. 첫 번째 구성요소는 ‘홀리듯 빠져든 도박: 새로운 세계로 들어감’이며, 하위구성요소는 ‘재미로 시작하게 된 도박’, ‘친구에 의해 시작한 도박’, ‘주변 환경에 의해 시작하게 된 도박’으로 나타났다. 두 번째 구성요소는 ‘한번 시작하면 멈추기 어려운 도박’이며, 하위구성요소는 ‘돈을 벌기 위해 도박을 계속함’, ‘베팅 시 짜릿한 느낌에 의해 도박을 지속함’, ‘도박을 시작한 것을 후회하지만 또다시 하게 됨’, ‘나도 모르게 습관화된 도박’, ‘본전을 찾기 위해 계속 빠져듦’, ‘게임 규칙 때문에 어쩔 수 없이 도박을 계속함’으로 나타났다. 세 번째 구성요소는 ‘무엇이 옳고 그른지 모를 정도로 자연스럽게 받아들임’이며, 하위구성요소는 ‘학창시절에 놀이로 습득한 도박’, ‘가족 안에서 도박에 노출됨’, ‘손끝 터치하나로 쉽게 접근할 수 있는 도박’으로 도출되었다. 네 번째 구성요소는 ‘돈이 돈이 아닌 경지에 이름’으로 하위 구성요소는 ‘돈에 대한 가치가 무감각해짐’, ‘손쉽게 돈 벌 수 있는 수단으로서의 도박’으로 나타났으며, 다섯 번째 구성요소는 ‘무너져가는 윤리의식’으로 하위 구성요소는 ‘도박에 대한 문제의식 부족’, ‘물질만능주의: 일확천금을 꿈꾸며’, ‘도박으로 인해 판단능력이 상실됨’, ‘불법도박의 이점으로 인해 법을 지키지 않으면서까지 베팅하게 됨.’으로 도출되었다. 여섯 번째 구성요소는 ‘나는 도박전문가’로 하위구성요소는 '도박에 대한 촉과 감이 생김‘, ’나만의 룰(Rule)이 있음‘, ’운이 아닌 노력에 의해 결과가 달라질 수 있다고 생각함‘, ’나만의 징크스‘로 나타났다. 일곱 번째 구성요소는 ’도박은 성인이 하는 재미있는 놀이‘로 하위구성요소는 ‘놀이이지 도박은 아님’, ‘친목도모를 위한 도박’으로 나타났으며, 여덟 번째 구성요소는 ‘뗄 레야 뗄 수 없는 술과 도박’으로 하위구성요소는 ‘음주 후 자연스럽게 이어지는 베팅’, ‘음주 후 내가 베팅할 수 밖에 없는 이유’로 도출되었다. 아홉 번째 구성요소는 ‘나는 도박을 즐길 뿐 임’으로 하위구성요소는 ‘언제든지 도박을 조절할 수 있음’, ‘나는 문제가 없지만 남은 문제가 있음’이다. 열 번째 구성요소는 ‘도박으로 인해 망가지는 내 삶’으로 하위구성요소는 ‘도박을 한 사실을 주변사람들에게 숨김’, ‘점차 대인관계가 나빠짐’, ‘점차 내 생활도 무너짐’, ‘재미로 시작한 도박이 돈이 목적이 됨’, ‘끊고 싶어도 끊을 수 없는 도박’으로 도출되었다. 연구결과를 토대로 도박중독 예방을 위한 조기개입의 중요성, 대학교·사회적 차원의 노력 등의 논의 제시를 통해 대학생의 도박 중독 예방을 위한 개입방향을 제시하였다.
본 연구는 현상학적 연구방법을 활용하여 문제도박 남자 대학생의 도박 경험을 살펴보았다. 9명의 참여자를 대상으로 심층면담을 실시하고 의미단위 추출 및 범주화 작업을 통해 분석을 진행하였다. 분석결과, 94개의 의미단위, 35가지의 하위구성요소, 10가지의 구성요소를 도출하였다. 첫 번째 구성요소는 ‘홀리듯 빠져든 도박: 새로운 세계로 들어감’이며, 하위구성요소는 ‘재미로 시작하게 된 도박’, ‘친구에 의해 시작한 도박’, ‘주변 환경에 의해 시작하게 된 도박’으로 나타났다. 두 번째 구성요소는 ‘한번 시작하면 멈추기 어려운 도박’이며, 하위구성요소는 ‘돈을 벌기 위해 도박을 계속함’, ‘베팅 시 짜릿한 느낌에 의해 도박을 지속함’, ‘도박을 시작한 것을 후회하지만 또다시 하게 됨’, ‘나도 모르게 습관화된 도박’, ‘본전을 찾기 위해 계속 빠져듦’, ‘게임 규칙 때문에 어쩔 수 없이 도박을 계속함’으로 나타났다. 세 번째 구성요소는 ‘무엇이 옳고 그른지 모를 정도로 자연스럽게 받아들임’이며, 하위구성요소는 ‘학창시절에 놀이로 습득한 도박’, ‘가족 안에서 도박에 노출됨’, ‘손끝 터치하나로 쉽게 접근할 수 있는 도박’으로 도출되었다. 네 번째 구성요소는 ‘돈이 돈이 아닌 경지에 이름’으로 하위 구성요소는 ‘돈에 대한 가치가 무감각해짐’, ‘손쉽게 돈 벌 수 있는 수단으로서의 도박’으로 나타났으며, 다섯 번째 구성요소는 ‘무너져가는 윤리의식’으로 하위 구성요소는 ‘도박에 대한 문제의식 부족’, ‘물질만능주의: 일확천금을 꿈꾸며’, ‘도박으로 인해 판단능력이 상실됨’, ‘불법도박의 이점으로 인해 법을 지키지 않으면서까지 베팅하게 됨.’으로 도출되었다. 여섯 번째 구성요소는 ‘나는 도박전문가’로 하위구성요소는 '도박에 대한 촉과 감이 생김‘, ’나만의 룰(Rule)이 있음‘, ’운이 아닌 노력에 의해 결과가 달라질 수 있다고 생각함‘, ’나만의 징크스‘로 나타났다. 일곱 번째 구성요소는 ’도박은 성인이 하는 재미있는 놀이‘로 하위구성요소는 ‘놀이이지 도박은 아님’, ‘친목도모를 위한 도박’으로 나타났으며, 여덟 번째 구성요소는 ‘뗄 레야 뗄 수 없는 술과 도박’으로 하위구성요소는 ‘음주 후 자연스럽게 이어지는 베팅’, ‘음주 후 내가 베팅할 수 밖에 없는 이유’로 도출되었다. 아홉 번째 구성요소는 ‘나는 도박을 즐길 뿐 임’으로 하위구성요소는 ‘언제든지 도박을 조절할 수 있음’, ‘나는 문제가 없지만 남은 문제가 있음’이다. 열 번째 구성요소는 ‘도박으로 인해 망가지는 내 삶’으로 하위구성요소는 ‘도박을 한 사실을 주변사람들에게 숨김’, ‘점차 대인관계가 나빠짐’, ‘점차 내 생활도 무너짐’, ‘재미로 시작한 도박이 돈이 목적이 됨’, ‘끊고 싶어도 끊을 수 없는 도박’으로 도출되었다. 연구결과를 토대로 도박중독 예방을 위한 조기개입의 중요성, 대학교·사회적 차원의 노력 등의 논의 제시를 통해 대학생의 도박 중독 예방을 위한 개입방향을 제시하였다.
This study investigated the gambling experiences of male college students with problem gambling in a phenomenological research method. The investigator conducted an in-depth interview with nine participants, identified meaning units, and did a categorization process for analysis. The analysis result...
This study investigated the gambling experiences of male college students with problem gambling in a phenomenological research method. The investigator conducted an in-depth interview with nine participants, identified meaning units, and did a categorization process for analysis. The analysis results identified 94 meaning units, 35 subelements, and ten elements. The first element was "being addicted to gambling like being possessed: entering a new world," and its subelements included "starting gambling for fun," "starting gambling through a friend," and "starting gambling due to the surrounding environment." The second element was "gambling is difficult to stop once one tries it once," and its subelements included "continuing to gamble to earn money," "continuing to gamble for the thrill of betting," "having regrets about starting gambling, but resuming it," "gambling has become a habit without my knowledge," "continuing to gamble to have the principal back," and "being compelled to continue gambling due to the game rules." The third element was "accepting gambling naturally, not being able to tell right from wrong," and its subelements included "gambling acquired as play in school," "being exposed to gambling in the family," and "easily accessible gambling with a touch of fingertip." The fourth element was "the state of considering money not as money," and its subelements included "becoming numb to the values of money" and "gambling as a means of earning money easily." The fifth element was "collapsing ethics," and its subelements included "lack of problematic consciousness about gambling," "mammonism: dream of becoming rich overnight," "loss of judgment due to gambling," and "making a bet, not even observing the law due to the advantages of illegal gambling." The sixth element was "I am a professional gambler," and its subelements included "developing a sense and feeling about gambling," "having my own rules," "believing that the results can be different based on my efforts instead of my luck," and "my own jinx." The seventh element was "gambling is fun play for adults," and its subelements included "it is just play, not gambling" and "gambling to promote friendship." The eighth element was "inseparable relations between drinking and gambling," and its subelements included "drinking naturally leading to making a bet" and "reasons why I have to make a bet after drinking." The ninth element was "I just enjoy gambling," and its subelements included "I can regulate my gambling anytime" and "I have no gambling problem, but others do." The last element was "my life ruined by gambling," and its subelements included "hiding the fact that I have gambled from people around me," "my interpersonal relationships get worse and worse," "my life is gradually collapsing," "I started gambling for fun, and now it's all about money," and "I want to quit gambling, but I can't." Based on those findings, the study proposed interventional directions to prevent gambling addiction among college students by discussing the importance of early interventions and efforts made by universities and the society to prevent gambling addiction.
This study investigated the gambling experiences of male college students with problem gambling in a phenomenological research method. The investigator conducted an in-depth interview with nine participants, identified meaning units, and did a categorization process for analysis. The analysis results identified 94 meaning units, 35 subelements, and ten elements. The first element was "being addicted to gambling like being possessed: entering a new world," and its subelements included "starting gambling for fun," "starting gambling through a friend," and "starting gambling due to the surrounding environment." The second element was "gambling is difficult to stop once one tries it once," and its subelements included "continuing to gamble to earn money," "continuing to gamble for the thrill of betting," "having regrets about starting gambling, but resuming it," "gambling has become a habit without my knowledge," "continuing to gamble to have the principal back," and "being compelled to continue gambling due to the game rules." The third element was "accepting gambling naturally, not being able to tell right from wrong," and its subelements included "gambling acquired as play in school," "being exposed to gambling in the family," and "easily accessible gambling with a touch of fingertip." The fourth element was "the state of considering money not as money," and its subelements included "becoming numb to the values of money" and "gambling as a means of earning money easily." The fifth element was "collapsing ethics," and its subelements included "lack of problematic consciousness about gambling," "mammonism: dream of becoming rich overnight," "loss of judgment due to gambling," and "making a bet, not even observing the law due to the advantages of illegal gambling." The sixth element was "I am a professional gambler," and its subelements included "developing a sense and feeling about gambling," "having my own rules," "believing that the results can be different based on my efforts instead of my luck," and "my own jinx." The seventh element was "gambling is fun play for adults," and its subelements included "it is just play, not gambling" and "gambling to promote friendship." The eighth element was "inseparable relations between drinking and gambling," and its subelements included "drinking naturally leading to making a bet" and "reasons why I have to make a bet after drinking." The ninth element was "I just enjoy gambling," and its subelements included "I can regulate my gambling anytime" and "I have no gambling problem, but others do." The last element was "my life ruined by gambling," and its subelements included "hiding the fact that I have gambled from people around me," "my interpersonal relationships get worse and worse," "my life is gradually collapsing," "I started gambling for fun, and now it's all about money," and "I want to quit gambling, but I can't." Based on those findings, the study proposed interventional directions to prevent gambling addiction among college students by discussing the importance of early interventions and efforts made by universities and the society to prevent gambling addiction.
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