현행 도로용량편람의 보행교통류율 산정방식으로 보행자도로의 서비스수준을 분석하면 대부분 A 또는 B로 분석되어 서비스수준에 대한 평가 변별력이 부족하고 보행자의 만족도와 괴리가 발생한다. 또한, 현행 분석방법은 양적인 측면에 집중하고 있으므로 보행의 질적 측면에서 보완이 필요하다. 따라서 본 연구는 인체치수를 반영한 보행활동폭과 동시보행가능지수 등 새로운 개념을 정립하여 기존의 보행교통류율 분석방법을 개선하였다. 그 결과, 현행 분석방법 보다 현실적인 보행교통류율 산정이 가능해졌다. 또한, 보행 쾌적성을 정량적 지수로 전환한 보행여유폭을 질적 측면의 서비스수준 기준으로 수립하여 이용자 중심의 보도폭 산정 등 보행권 강화를 도모하였다. 보행의 양적 측면의 보행교통류율과 질적 측면의 보행여유폭을 동시에 고려하는 서비스수준 산정방법을 제시한 것은 보행자도로 서비스수준 산정연구에 큰 의미가 있다. 본 연구의 분석방법은 계획단계의 보행자도로 유효보도폭 산정과 현황 서비스수준 분석에 적용이 가능하다. 보행자도로의 기능, 입지, 토지이용 등에 따라 보행교통류율에 의한 서비스수준과 보행여유폭에 의한 서비스수준의 적절한 ...
국문 초록
현행 도로용량편람의 보행교통류율 산정방식으로 보행자도로의 서비스수준을 분석하면 대부분 A 또는 B로 분석되어 서비스수준에 대한 평가 변별력이 부족하고 보행자의 만족도와 괴리가 발생한다. 또한, 현행 분석방법은 양적인 측면에 집중하고 있으므로 보행의 질적 측면에서 보완이 필요하다. 따라서 본 연구는 인체치수를 반영한 보행활동폭과 동시보행가능지수 등 새로운 개념을 정립하여 기존의 보행교통류율 분석방법을 개선하였다. 그 결과, 현행 분석방법 보다 현실적인 보행교통류율 산정이 가능해졌다. 또한, 보행 쾌적성을 정량적 지수로 전환한 보행여유폭을 질적 측면의 서비스수준 기준으로 수립하여 이용자 중심의 보도폭 산정 등 보행권 강화를 도모하였다. 보행의 양적 측면의 보행교통류율과 질적 측면의 보행여유폭을 동시에 고려하는 서비스수준 산정방법을 제시한 것은 보행자도로 서비스수준 산정연구에 큰 의미가 있다. 본 연구의 분석방법은 계획단계의 보행자도로 유효보도폭 산정과 현황 서비스수준 분석에 적용이 가능하다. 보행자도로의 기능, 입지, 토지이용 등에 따라 보행교통류율에 의한 서비스수준과 보행여유폭에 의한 서비스수준의 적절한 포지셔닝이 필요하다.
국문 초록
현행 도로용량편람의 보행교통류율 산정방식으로 보행자도로의 서비스수준을 분석하면 대부분 A 또는 B로 분석되어 서비스수준에 대한 평가 변별력이 부족하고 보행자의 만족도와 괴리가 발생한다. 또한, 현행 분석방법은 양적인 측면에 집중하고 있으므로 보행의 질적 측면에서 보완이 필요하다. 따라서 본 연구는 인체치수를 반영한 보행활동폭과 동시보행가능지수 등 새로운 개념을 정립하여 기존의 보행교통류율 분석방법을 개선하였다. 그 결과, 현행 분석방법 보다 현실적인 보행교통류율 산정이 가능해졌다. 또한, 보행 쾌적성을 정량적 지수로 전환한 보행여유폭을 질적 측면의 서비스수준 기준으로 수립하여 이용자 중심의 보도폭 산정 등 보행권 강화를 도모하였다. 보행의 양적 측면의 보행교통류율과 질적 측면의 보행여유폭을 동시에 고려하는 서비스수준 산정방법을 제시한 것은 보행자도로 서비스수준 산정연구에 큰 의미가 있다. 본 연구의 분석방법은 계획단계의 보행자도로 유효보도폭 산정과 현황 서비스수준 분석에 적용이 가능하다. 보행자도로의 기능, 입지, 토지이용 등에 따라 보행교통류율에 의한 서비스수준과 보행여유폭에 의한 서비스수준의 적절한 포지셔닝이 필요하다.
Analysis of service level of the pedestrian flow rate calculation method of the currently utilized "Korea Highway Capacity Manual", because it is analyzed by most "A" or "B", the service level evaluation discrimination is insufficient. Therefore, the difference between the pedestri...
ABSTRACT
Analysis of service level of the pedestrian flow rate calculation method of the currently utilized "Korea Highway Capacity Manual", because it is analyzed by most "A" or "B", the service level evaluation discrimination is insufficient. Therefore, the difference between the pedestrian's satisfaction and analysis results will occur. because of current analytical methods is focused on quantitative aspects, it is necessary supplemented by qualitative aspects of walking. Therefore, establishing a new concept, such as walking activies width and simultaneous ambulation index reflects the human dimension, and improved the existing pedestrian flow rate analysis method. As a result, it became possible to calculate realistic pedestrian flow rate than the current analysis methods. In addition, by establishing service level standards for the comfort of walking on a walking additional width was converted into a quantitative index walking range promote strengthening sidewalk width calculation of user-based. The proposed methodology for calculating the level of service considering the additional width of the walking gait flow rate of the quantitative and qualitative aspects of walking at the same time is one aspect that meant the pedestrian level of service estimation research. Analysis method is applicable for planning pedestrian valid sidewalk width estimation and analysis of the status of the service level. Depending on the function, location, land-use pedestrian roads shall be selected by positioning the service level and service level additional width by walking flow rate accordingly.
ABSTRACT
Analysis of service level of the pedestrian flow rate calculation method of the currently utilized "Korea Highway Capacity Manual", because it is analyzed by most "A" or "B", the service level evaluation discrimination is insufficient. Therefore, the difference between the pedestrian's satisfaction and analysis results will occur. because of current analytical methods is focused on quantitative aspects, it is necessary supplemented by qualitative aspects of walking. Therefore, establishing a new concept, such as walking activies width and simultaneous ambulation index reflects the human dimension, and improved the existing pedestrian flow rate analysis method. As a result, it became possible to calculate realistic pedestrian flow rate than the current analysis methods. In addition, by establishing service level standards for the comfort of walking on a walking additional width was converted into a quantitative index walking range promote strengthening sidewalk width calculation of user-based. The proposed methodology for calculating the level of service considering the additional width of the walking gait flow rate of the quantitative and qualitative aspects of walking at the same time is one aspect that meant the pedestrian level of service estimation research. Analysis method is applicable for planning pedestrian valid sidewalk width estimation and analysis of the status of the service level. Depending on the function, location, land-use pedestrian roads shall be selected by positioning the service level and service level additional width by walking flow rate accordingly.
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