NCS 기반 교육과정 설계가 교육성과에 미치는 영향에 관한 연구 : 정보기술분야의 상대적 직무능력수준을 중심으로 A study on the influences of educational programs design using national competency standards on education results : focus on the relative level of skills of information technology sectors원문보기
최근 국가직무능력표준(NCS:National Competency Standards)에 따른 교육과정이 전문대학에 활용되고 있고, 기 개발되어 있는 NCS 기반의 학습모듈이나 교육과정에 활용하기 위한 학습모듈개발이 진행 중이다. 또한 산업체 현장에서 실무위주의 교육훈련과정을 NCS 체계에 따라 일학습병행제를 도입하는 업체 또한 증가하고 있다. 취업시장 측면에서는 NCS 기반으로 채용하려는 기관이나 업체가 증가하고 있는 추세이다. 정보기술(...
최근 국가직무능력표준(NCS:National Competency Standards)에 따른 교육과정이 전문대학에 활용되고 있고, 기 개발되어 있는 NCS 기반의 학습모듈이나 교육과정에 활용하기 위한 학습모듈개발이 진행 중이다. 또한 산업체 현장에서 실무위주의 교육훈련과정을 NCS 체계에 따라 일학습병행제를 도입하는 업체 또한 증가하고 있다. 취업시장 측면에서는 NCS 기반으로 채용하려는 기관이나 업체가 증가하고 있는 추세이다. 정보기술(IT) 분야에서도 이러한 움직임은 학교, 교육훈련기관 및 산업체 교육훈련 프로그램 등 다양한 영역에 적용하고 있다. 그러나 IT분야가 가지고 있는 특수성 즉, 다양성, 복잡성 및 유연성을 고려하지 않고 현재 개발되어 있는 NCS 기반으로 교육과정을 개발하여 적용할 경우 여러 가지 문제점이 발생할 수 있다. 이에 본 연구에서는 NCS 기반의 교육과정을 개발할 때 정보기술이 갖고 있는 특수성을 고려하고 NCS 기반으로 IT분야의 교육과정을 설계할 때 필요한 교과목을 설계할 수 있도록 일반적인 교육과정 설계 방법과 현행 NCS 기반의 교육과정 설계 방법 및 교육과정 개발절차를 고려한 NCS 기반 교육과정 도입모델을 제시한다. IT분야 교육훈련과정이나 교육과정 설계 시 해당 능력단위에 대한 수준체계는 8수준까지 정의되어 있으나, 능력단위수준을 적용할 경우 IT분야는 획일적이고 단순한 업무 형태로 적용할 수 없을 정도로 다양하기 때문에 본 연구에서는 정보기술의 특수성외에 능력단위수준에 대한 부분도 핵심적인 요인으로 고려하여 개선된 교육과정 도입 모델을 설계한다. NCS 기반의 교육훈련과정 설계 시 학교나 산업체 교육훈련 프로그램에 적용할 경우 NCS체계에 정의되어 있는 수준을 따라야 하는 규칙으로 인해 효율적인 교육훈련과정을 설계하지 못하는 문제점이 존재하고, 현재까지 많은 수의 NCS 및 NCS 기반의 학습모듈이 개발되어 있지만 NCS체계가 가지고 있는 한계점으로 인해 IT분야와 같이 복잡한 분야에서는 효율적으로 적용하기 어려운 점이 존재한다. 본 연구에서는 실제 NCS 개발에 참여하였거나 NCS 와 관련된 유관기관의 전문가를 대상으로 3회 델파이 조사를 실시하여 전문가의 의견을 반영하고 설계 모형의 타당성을 검증한다. 검증의 효율성을 증대시키기 위해 통계적인 기법도 일부 병행하여 상대적인 직무능력수준을 고려한 IT분야 NCS 기반 교육과정 도입모델에 대한 검증을 실시한다. 본 연구를 통해 IT분야와 같은 특수성을 가지고 있는 분야의 NCS 기반 교육훈련과정 설계 시 보다 효율적으로 설계할 수 있기를 기대해 본다.
최근 국가직무능력표준(NCS:National Competency Standards)에 따른 교육과정이 전문대학에 활용되고 있고, 기 개발되어 있는 NCS 기반의 학습모듈이나 교육과정에 활용하기 위한 학습모듈개발이 진행 중이다. 또한 산업체 현장에서 실무위주의 교육훈련과정을 NCS 체계에 따라 일학습병행제를 도입하는 업체 또한 증가하고 있다. 취업시장 측면에서는 NCS 기반으로 채용하려는 기관이나 업체가 증가하고 있는 추세이다. 정보기술(IT) 분야에서도 이러한 움직임은 학교, 교육훈련기관 및 산업체 교육훈련 프로그램 등 다양한 영역에 적용하고 있다. 그러나 IT분야가 가지고 있는 특수성 즉, 다양성, 복잡성 및 유연성을 고려하지 않고 현재 개발되어 있는 NCS 기반으로 교육과정을 개발하여 적용할 경우 여러 가지 문제점이 발생할 수 있다. 이에 본 연구에서는 NCS 기반의 교육과정을 개발할 때 정보기술이 갖고 있는 특수성을 고려하고 NCS 기반으로 IT분야의 교육과정을 설계할 때 필요한 교과목을 설계할 수 있도록 일반적인 교육과정 설계 방법과 현행 NCS 기반의 교육과정 설계 방법 및 교육과정 개발절차를 고려한 NCS 기반 교육과정 도입모델을 제시한다. IT분야 교육훈련과정이나 교육과정 설계 시 해당 능력단위에 대한 수준체계는 8수준까지 정의되어 있으나, 능력단위수준을 적용할 경우 IT분야는 획일적이고 단순한 업무 형태로 적용할 수 없을 정도로 다양하기 때문에 본 연구에서는 정보기술의 특수성외에 능력단위수준에 대한 부분도 핵심적인 요인으로 고려하여 개선된 교육과정 도입 모델을 설계한다. NCS 기반의 교육훈련과정 설계 시 학교나 산업체 교육훈련 프로그램에 적용할 경우 NCS체계에 정의되어 있는 수준을 따라야 하는 규칙으로 인해 효율적인 교육훈련과정을 설계하지 못하는 문제점이 존재하고, 현재까지 많은 수의 NCS 및 NCS 기반의 학습모듈이 개발되어 있지만 NCS체계가 가지고 있는 한계점으로 인해 IT분야와 같이 복잡한 분야에서는 효율적으로 적용하기 어려운 점이 존재한다. 본 연구에서는 실제 NCS 개발에 참여하였거나 NCS 와 관련된 유관기관의 전문가를 대상으로 3회 델파이 조사를 실시하여 전문가의 의견을 반영하고 설계 모형의 타당성을 검증한다. 검증의 효율성을 증대시키기 위해 통계적인 기법도 일부 병행하여 상대적인 직무능력수준을 고려한 IT분야 NCS 기반 교육과정 도입모델에 대한 검증을 실시한다. 본 연구를 통해 IT분야와 같은 특수성을 가지고 있는 분야의 NCS 기반 교육훈련과정 설계 시 보다 효율적으로 설계할 수 있기를 기대해 본다.
Recent college curriculum being used in accordance with the NCS, and learning modules being developed to take advantage of the group that developed NCS-based learning modules and courses is in progress. In addition, the company which is adopted the korean dual system is increasing in industry field ...
Recent college curriculum being used in accordance with the NCS, and learning modules being developed to take advantage of the group that developed NCS-based learning modules and courses is in progress. In addition, the company which is adopted the korean dual system is increasing in industry field using NCS. In the point of the job market is a trend that is increasing in the NCS-based institutions and companies want to employ. This movement in information technology (IT) sector has been applied to various areas such as schools, training institutions and industry training programs. However, because of specification in IT area that has diversity, the complexity and developed without considering the flexibility that is currently developed based on NCS courses may occur various problems. In this study, considering the peculiarities that have information technology when developing the NCS-based curriculum and designing necessary courses of IT sector in the NCS-based general curriculum design methods and existing NCS-based training curriculum presents a model considering the introduction of process design methods and curriculum development procedures. When designing the IT sector training courses or course level system for its ability unit it is defined up to 8 levels. However, when the skill level applies to the IT sector is uniform and due to various extent can not be applied as a simple business form. In this study, designed a part of the model is also considered a key factor and improved by introducing training courses for skill level in addition to the uniqueness of information technology. When applied to the design of NCS-based education and training schools and industrial training programs because of the rules that must be followed to the level defined in the NCS system situation it is not designed for efficient training programs. It developed a large number of NCS and NCS-based learning module to date, but because of the limitations that exist NCS system has problems difficult to apply effectively in complex areas such as the IT sector. In this study, we conducted three times a Delphi survey of experts in relevant organizations related to NCS and involved in the development of expert opinions and verified the feasibility of the design model. To increase the efficiency of the verification is also used statistical techniques and conduct parallel verification of the IT sector NCS-based curriculum introduced model considering the relative level of skills. Through this study, I expect that particular area such as the IT sector can be efficiently designed when you design NCS-based training courses.
Recent college curriculum being used in accordance with the NCS, and learning modules being developed to take advantage of the group that developed NCS-based learning modules and courses is in progress. In addition, the company which is adopted the korean dual system is increasing in industry field using NCS. In the point of the job market is a trend that is increasing in the NCS-based institutions and companies want to employ. This movement in information technology (IT) sector has been applied to various areas such as schools, training institutions and industry training programs. However, because of specification in IT area that has diversity, the complexity and developed without considering the flexibility that is currently developed based on NCS courses may occur various problems. In this study, considering the peculiarities that have information technology when developing the NCS-based curriculum and designing necessary courses of IT sector in the NCS-based general curriculum design methods and existing NCS-based training curriculum presents a model considering the introduction of process design methods and curriculum development procedures. When designing the IT sector training courses or course level system for its ability unit it is defined up to 8 levels. However, when the skill level applies to the IT sector is uniform and due to various extent can not be applied as a simple business form. In this study, designed a part of the model is also considered a key factor and improved by introducing training courses for skill level in addition to the uniqueness of information technology. When applied to the design of NCS-based education and training schools and industrial training programs because of the rules that must be followed to the level defined in the NCS system situation it is not designed for efficient training programs. It developed a large number of NCS and NCS-based learning module to date, but because of the limitations that exist NCS system has problems difficult to apply effectively in complex areas such as the IT sector. In this study, we conducted three times a Delphi survey of experts in relevant organizations related to NCS and involved in the development of expert opinions and verified the feasibility of the design model. To increase the efficiency of the verification is also used statistical techniques and conduct parallel verification of the IT sector NCS-based curriculum introduced model considering the relative level of skills. Through this study, I expect that particular area such as the IT sector can be efficiently designed when you design NCS-based training courses.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.