[학위논문]조손 세대 간 교류 증진을 위한 조부모 독서교육 모형 개발 The development of a reading education model for grandparents for grandparent-grandchild intergenerational exchange enhancement원문보기
본 연구의 목적은 급격한 고령화와 저출산에 따라 심화되고 있는 세대 간의 갈등 해소를 위한 조손 간의 교류 증진의 일환으로 조부모세대가 손자녀세대를 위한 독서교육을 할 수 있는 능력 배양을 위한 독서교육 모형을 개발하여 타당화하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위한 연구문제 1은 ‘조손 세대 간의 교류 증진을 위한 조부모 독서교육 모형 개발의 필요성 및 의미’이며 연구문제 2는 ‘조부모 독서교육 모형의 구성 및 단계별 특징은 무엇인가’이며 연구문제 3은 ‘조부모 독서교육 모형은 타당하게 개발되었는가’이다. 조부모 독서교육 모형은 이하 REGG(Reading Education for ...
본 연구의 목적은 급격한 고령화와 저출산에 따라 심화되고 있는 세대 간의 갈등 해소를 위한 조손 간의 교류 증진의 일환으로 조부모세대가 손자녀세대를 위한 독서교육을 할 수 있는 능력 배양을 위한 독서교육 모형을 개발하여 타당화하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위한 연구문제 1은 ‘조손 세대 간의 교류 증진을 위한 조부모 독서교육 모형 개발의 필요성 및 의미’이며 연구문제 2는 ‘조부모 독서교육 모형의 구성 및 단계별 특징은 무엇인가’이며 연구문제 3은 ‘조부모 독서교육 모형은 타당하게 개발되었는가’이다. 조부모 독서교육 모형은 이하 REGG(Reading Education for GrandparentGeneration)라 칭한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구는 예비조사, 본조사, 타당화, REGG 모형 확정의 4단계로 진행되었다. 첫 번째 단계인 예비조사는 문헌고찰과 인터뷰였으며 조사 결과는 델파이 조사 도구 작성과 최종 독서교육 모형 확정에 반영하였다. 두 번째 단계는 본조사 단계로 델파이 조사를 3차에 걸쳐 실시하여 조부모 독서교육 모형을 개발하였으며, 세 번째 단계는 개발된 REGG 모형에 대한 타당화를 위한 델파이 조사를 하였으며 네 번째 단계는 REGG 모형의 확정단계로 타당화, 인터뷰, 델파이 패널의 의견을 반영하여 최종적으로 모형을 확정하였다. 인터뷰의 참여자는 현재 유아교육기관에서 유아 인성교육과 독서교육에 자원봉사자로 참여하고 있는 이야기할머니 7명이다. 본 조사인 델파이 조사 패널은 독서교육, 유아교육, 도서관계, 아동문학, 동화구연 분야 전문가 22명이며 타당화를 위한 델파이 조사 패널은 독서교육, 유아교육, 노인교육, 격대교육, 평생교육, 교육과정 전문가 13명이다. 인터뷰를 위한 도구는 이야기할머니 양성교육과 이야기할머니 활동 등 질문으로 17문항이었다. 델파이조사 도구는 REGG 모형의 교육목표, 교육기관, 교육내용, 심화과정의 필요성 항목은 리커트 5점 척도였으며 교육시간은 주관식이었다. 심화과정의 교육시간과 적절한 교육내용은 주관식이었다. 자료분석에서 인터뷰는 Kvale(1998)의 5단계 분석방법을 참고하여 의미요약, 의미 범주화, 담화구조화, 의미해석, 의미창출 단계로 분석하였다. 델파이 조사는 모든 항목을 리커트 5점 척도에 대한 응답결과를 Lawshe(1975)가 제시한 델파이 패널 20명 이상일 경우의 내용타당도 비율(content validity ratio: CVR) 최솟값 .42이상인 항목을 분석하였으며 타당화는 델파이 패널 13명 이상일경우의 내용타당도 최솟값 .54이상인 항목을 분석하였다. 연구결과, 첫째, 조부모세대는 손자녀세대에 대한 독서교육을 통하여 자아존중감 향상과 행복한 노후의 이정표가 되었다. 둘째, REGG의 구성 및 단계별 특징으로 총 교육내용은 33개이고 교육시간은 78시간이며 구체적으로 살펴보면 '독서교육과 조손교육'에 6개 교육내용에 12시간, '독서교육의 이론과 실제'에는 12개 교육내용에 34시간, '아동문학'은 11개 교육내용에 24시간, '생애발달'은 4개 교육내용에 8시간이다. 교육방법으로는 강의, 실습, 발표, 조별활동, 교육평가로는 출석 여부, 참여 태도, 발표 내용, 교육기관으로는 공공도서관과 국가/지방자치단체 산하 교육기관이 적절하다. 또한, 기본과정 이후에 심화과정이 필요하며 교육시간은 10시간이 기본이며, 교육내용은 ‘대화를 통한 소통의 중요성과 방법’ 등 16개이다. 셋째, 조부모 독서교육 모형 개발은 3차와 걸친 델파이 조사와 타당화 결과뿐만 아니라 인터뷰 결과와 델파이 패널의 의견을 교육내용과 교육시간에 반영하여 확정함으로써 타당화게 개발되어 교육현장에서의 적용에 실제 도움이 되도록 하였다. 본 연구에서 제시한 조부모 독서교육 모형(REGG)이 실제 교육현장에서 적용될 경우에는 교육을 하는 교육기관과 참여하는 교육대상자의 특성에 따라 융통성 있게 교육시간과 교육내용을 적용하여 활용할 수 있을 것이다. 결론적으로 현재의 고령화와 저출산 시대에 조손세대 간의 교류 증진을 통한 조손교육에 조부모를 통한 손자녀 독서교육은 매우 시의적절하다. 따라서 조손세대 간의 교류 증진을 위한 독서교육이 실현될 수 있도록 국가적인 차원의 지원과 관련 기관의 협력이 필요하며 조부모 독서교육의 효과성 검증에 대한 후속연구가 필요하다.
본 연구의 목적은 급격한 고령화와 저출산에 따라 심화되고 있는 세대 간의 갈등 해소를 위한 조손 간의 교류 증진의 일환으로 조부모세대가 손자녀세대를 위한 독서교육을 할 수 있는 능력 배양을 위한 독서교육 모형을 개발하여 타당화하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위한 연구문제 1은 ‘조손 세대 간의 교류 증진을 위한 조부모 독서교육 모형 개발의 필요성 및 의미’이며 연구문제 2는 ‘조부모 독서교육 모형의 구성 및 단계별 특징은 무엇인가’이며 연구문제 3은 ‘조부모 독서교육 모형은 타당하게 개발되었는가’이다. 조부모 독서교육 모형은 이하 REGG(Reading Education for Grandparent Generation)라 칭한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구는 예비조사, 본조사, 타당화, REGG 모형 확정의 4단계로 진행되었다. 첫 번째 단계인 예비조사는 문헌고찰과 인터뷰였으며 조사 결과는 델파이 조사 도구 작성과 최종 독서교육 모형 확정에 반영하였다. 두 번째 단계는 본조사 단계로 델파이 조사를 3차에 걸쳐 실시하여 조부모 독서교육 모형을 개발하였으며, 세 번째 단계는 개발된 REGG 모형에 대한 타당화를 위한 델파이 조사를 하였으며 네 번째 단계는 REGG 모형의 확정단계로 타당화, 인터뷰, 델파이 패널의 의견을 반영하여 최종적으로 모형을 확정하였다. 인터뷰의 참여자는 현재 유아교육기관에서 유아 인성교육과 독서교육에 자원봉사자로 참여하고 있는 이야기할머니 7명이다. 본 조사인 델파이 조사 패널은 독서교육, 유아교육, 도서관계, 아동문학, 동화구연 분야 전문가 22명이며 타당화를 위한 델파이 조사 패널은 독서교육, 유아교육, 노인교육, 격대교육, 평생교육, 교육과정 전문가 13명이다. 인터뷰를 위한 도구는 이야기할머니 양성교육과 이야기할머니 활동 등 질문으로 17문항이었다. 델파이조사 도구는 REGG 모형의 교육목표, 교육기관, 교육내용, 심화과정의 필요성 항목은 리커트 5점 척도였으며 교육시간은 주관식이었다. 심화과정의 교육시간과 적절한 교육내용은 주관식이었다. 자료분석에서 인터뷰는 Kvale(1998)의 5단계 분석방법을 참고하여 의미요약, 의미 범주화, 담화구조화, 의미해석, 의미창출 단계로 분석하였다. 델파이 조사는 모든 항목을 리커트 5점 척도에 대한 응답결과를 Lawshe(1975)가 제시한 델파이 패널 20명 이상일 경우의 내용타당도 비율(content validity ratio: CVR) 최솟값 .42이상인 항목을 분석하였으며 타당화는 델파이 패널 13명 이상일경우의 내용타당도 최솟값 .54이상인 항목을 분석하였다. 연구결과, 첫째, 조부모세대는 손자녀세대에 대한 독서교육을 통하여 자아존중감 향상과 행복한 노후의 이정표가 되었다. 둘째, REGG의 구성 및 단계별 특징으로 총 교육내용은 33개이고 교육시간은 78시간이며 구체적으로 살펴보면 '독서교육과 조손교육'에 6개 교육내용에 12시간, '독서교육의 이론과 실제'에는 12개 교육내용에 34시간, '아동문학'은 11개 교육내용에 24시간, '생애발달'은 4개 교육내용에 8시간이다. 교육방법으로는 강의, 실습, 발표, 조별활동, 교육평가로는 출석 여부, 참여 태도, 발표 내용, 교육기관으로는 공공도서관과 국가/지방자치단체 산하 교육기관이 적절하다. 또한, 기본과정 이후에 심화과정이 필요하며 교육시간은 10시간이 기본이며, 교육내용은 ‘대화를 통한 소통의 중요성과 방법’ 등 16개이다. 셋째, 조부모 독서교육 모형 개발은 3차와 걸친 델파이 조사와 타당화 결과뿐만 아니라 인터뷰 결과와 델파이 패널의 의견을 교육내용과 교육시간에 반영하여 확정함으로써 타당화게 개발되어 교육현장에서의 적용에 실제 도움이 되도록 하였다. 본 연구에서 제시한 조부모 독서교육 모형(REGG)이 실제 교육현장에서 적용될 경우에는 교육을 하는 교육기관과 참여하는 교육대상자의 특성에 따라 융통성 있게 교육시간과 교육내용을 적용하여 활용할 수 있을 것이다. 결론적으로 현재의 고령화와 저출산 시대에 조손세대 간의 교류 증진을 통한 조손교육에 조부모를 통한 손자녀 독서교육은 매우 시의적절하다. 따라서 조손세대 간의 교류 증진을 위한 독서교육이 실현될 수 있도록 국가적인 차원의 지원과 관련 기관의 협력이 필요하며 조부모 독서교육의 효과성 검증에 대한 후속연구가 필요하다.
The purpose of this study was to develop and validate a reading education model to cultivate grandparents’ abilities to give reading education to their grandchildren as part of the efforts to promote grandparent-grandchild exchanges and relieve intergenerational conflicts, which have become more ser...
The purpose of this study was to develop and validate a reading education model to cultivate grandparents’ abilities to give reading education to their grandchildren as part of the efforts to promote grandparent-grandchild exchanges and relieve intergenerational conflicts, which have become more serious due to population aging and a low birth rate. The reading educational model for grandparents is referred to hereafter as REGG (Reading Education for the Grandparent Generation). For this purpose, three questions were established: 1) What is the necessity and meaning of the development of the reading education model for grandparents for Grandparent–Grandchild exchange enhancement 2) How is the reading education model for supporting grandparent-grandchild exchanges composed and what are the characteristics of it at each stage? and 3) Whether the REGG model has been validated? To answer these questions, this study was conducted in four stages―preliminary research, main research, validation, and confirmation of the REGG model. The first stage consisted of literature review and interviews. Preliminary research was conducted on seven storytelling grandmothers participating in a storytelling project and are currently volunteering in character education and reading education for young children at early childhood education institutions. The results were reflected in creating Delphi research instruments and in confirming the final reading education model. In the second stage, Delphi research was conducted in three phases to develop an REGG model. In the third stage, Delphi research was conducted to validate the REGG model. In the final stage, the REGG model was finally confirmed, reflecting validation, interviews, and opinions of the Delphi panel. The participants in the interviews were seven storytelling grandmothers participating in a storytelling project and are currently volunteering in character education and reading education for young children at early childhood education institutions. The Delphi panel was composed of 22 experts in the areas of reading education, early childhood education, library field, juvenile literature, and storytelling. In addition, the panel for validation consisted of 13 experts in reading education, early childhood education, elderly education, alternate-generation education, lifelong education, and curricula. The instrument for the interviews consisted of 17 items relating to storytelling grandmother training education and their service as storytelling grandmothers. The Delphi research instrument had a version of a five-point Likert scale for educational objectives, educational institutions, educational contents, and the need for an intensive course, and contained a subjective test for education time. In data analysis, the interviews were analyzed at the stages of meaning summary, meaning categorization, discourse structuring, meaning interpretation, and meaning creation based on Kvale's (1998) five-step analysis. Items with the minimum 0.42 content validity ratio (CVR) in case of the Delphi panel consisting of 20 persons as well as the mean and standard deviation, as suggested by Lawshe (1975), in the five-point likert scale were analyzed in the Delphi research, which was validated on the basis of items with the minimum 0.54 for CVR in case of the Delphi panel consisting of 13 persons, interviews, and opinions of the panel. Research results, first, indicated that reading education for their grandchildren became a milestone for grandparents in improving their self-esteem and happy retirement. Second, the composition and characteristics of the REGG model by stage were as follows: the REGG model required 33 educational contents and 78 hours of education. More specifically, it included 12 hours for 6 educational contents in 'reading education and grandparent-grandchild education’, 34 hours for 12 educational contents in 'theories and practice of reading education,' 24 hours for 11 educational contents in 'juvenile literature,' and 8 hours for 4 educational contents in 'lifelong development'. Good education methods include lectures, practices, presentations, and group activities. Attendance status, participation attitudes, and presentation contents can be considered in educational evaluation. Good educational institutions include public libraries and central and local governments. An intensive course, which basically lasts 10 hours and deals with 16 contents, including 'the importance and methods of communication through conversation,' is required after the basic course. Third, the REGG was developed through a three-phase Delphi research, validation, interviews, and opinions of the Delphi panel, which were reflected to confirm the contents and hours for REGG and finally were then made applicable to educational practice. If REGG in this study is applied to educational practice, it is expected that education hours and contents can be flexibly applied according to the characteristics of educational institutions and participants. In conclusion, it is very timely to allow grandparents to give reading education to their grandchildren in grandparent-grandchild education by promoting exchanges between the grandparent and grandchild generations in this era of population aging and a low birth rate. It is therefore necessary to give support at the national level and collaborate with relevant institutions with the objective of realizing reading education for more active exchanges between the grandparent and grandchild generations. In addition, it is important to conduct further research on the effectiveness of reading education for the grandparent generation.
The purpose of this study was to develop and validate a reading education model to cultivate grandparents’ abilities to give reading education to their grandchildren as part of the efforts to promote grandparent-grandchild exchanges and relieve intergenerational conflicts, which have become more serious due to population aging and a low birth rate. The reading educational model for grandparents is referred to hereafter as REGG (Reading Education for the Grandparent Generation). For this purpose, three questions were established: 1) What is the necessity and meaning of the development of the reading education model for grandparents for Grandparent–Grandchild exchange enhancement 2) How is the reading education model for supporting grandparent-grandchild exchanges composed and what are the characteristics of it at each stage? and 3) Whether the REGG model has been validated? To answer these questions, this study was conducted in four stages―preliminary research, main research, validation, and confirmation of the REGG model. The first stage consisted of literature review and interviews. Preliminary research was conducted on seven storytelling grandmothers participating in a storytelling project and are currently volunteering in character education and reading education for young children at early childhood education institutions. The results were reflected in creating Delphi research instruments and in confirming the final reading education model. In the second stage, Delphi research was conducted in three phases to develop an REGG model. In the third stage, Delphi research was conducted to validate the REGG model. In the final stage, the REGG model was finally confirmed, reflecting validation, interviews, and opinions of the Delphi panel. The participants in the interviews were seven storytelling grandmothers participating in a storytelling project and are currently volunteering in character education and reading education for young children at early childhood education institutions. The Delphi panel was composed of 22 experts in the areas of reading education, early childhood education, library field, juvenile literature, and storytelling. In addition, the panel for validation consisted of 13 experts in reading education, early childhood education, elderly education, alternate-generation education, lifelong education, and curricula. The instrument for the interviews consisted of 17 items relating to storytelling grandmother training education and their service as storytelling grandmothers. The Delphi research instrument had a version of a five-point Likert scale for educational objectives, educational institutions, educational contents, and the need for an intensive course, and contained a subjective test for education time. In data analysis, the interviews were analyzed at the stages of meaning summary, meaning categorization, discourse structuring, meaning interpretation, and meaning creation based on Kvale's (1998) five-step analysis. Items with the minimum 0.42 content validity ratio (CVR) in case of the Delphi panel consisting of 20 persons as well as the mean and standard deviation, as suggested by Lawshe (1975), in the five-point likert scale were analyzed in the Delphi research, which was validated on the basis of items with the minimum 0.54 for CVR in case of the Delphi panel consisting of 13 persons, interviews, and opinions of the panel. Research results, first, indicated that reading education for their grandchildren became a milestone for grandparents in improving their self-esteem and happy retirement. Second, the composition and characteristics of the REGG model by stage were as follows: the REGG model required 33 educational contents and 78 hours of education. More specifically, it included 12 hours for 6 educational contents in 'reading education and grandparent-grandchild education’, 34 hours for 12 educational contents in 'theories and practice of reading education,' 24 hours for 11 educational contents in 'juvenile literature,' and 8 hours for 4 educational contents in 'lifelong development'. Good education methods include lectures, practices, presentations, and group activities. Attendance status, participation attitudes, and presentation contents can be considered in educational evaluation. Good educational institutions include public libraries and central and local governments. An intensive course, which basically lasts 10 hours and deals with 16 contents, including 'the importance and methods of communication through conversation,' is required after the basic course. Third, the REGG was developed through a three-phase Delphi research, validation, interviews, and opinions of the Delphi panel, which were reflected to confirm the contents and hours for REGG and finally were then made applicable to educational practice. If REGG in this study is applied to educational practice, it is expected that education hours and contents can be flexibly applied according to the characteristics of educational institutions and participants. In conclusion, it is very timely to allow grandparents to give reading education to their grandchildren in grandparent-grandchild education by promoting exchanges between the grandparent and grandchild generations in this era of population aging and a low birth rate. It is therefore necessary to give support at the national level and collaborate with relevant institutions with the objective of realizing reading education for more active exchanges between the grandparent and grandchild generations. In addition, it is important to conduct further research on the effectiveness of reading education for the grandparent generation.
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