[학위논문]초인지 전략을 활용한 독서지도 프로그램이 유아의 언어능력, 읽기 초인지 및 언어 자아개념향상에 미치는 영향 The Impact of Reading Programs using Metacognitive Strategy to Children’s Linguistic Ability, Reading Cognition and Linguistic self-concept원문보기
본 연구는 초인지 전략을 활용한 독서지도 프로그램이 유아의 언어능력,읽기 초인지, 언어자아개념에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 연구대상을 표집하고 실험하였다. 경기도에 위치한 2개 유치원에 재원중인 만 5세 38명을 대상으로 하였다. 두 집단은 거주 지역과 생활환경등이 유사한 동일 집단으로 설정하고, 실험집단은 H유치원에 재원생 만 5세 유아 20명, 통제 집단은 Y유치원에 재원생 만 5세 유아 18명으로 각각 구성하였다. 본 연구의 목적을 달성을 위해 아래와 같이 연구문제를 설정해보았다. 연구문제 1. 초인지 전략을 활용한 독서지도 프로그램은 유아의 언어능력 향상에 영향을 미치는가? 연구문제 2. 초인지 전략을 독서지도 프로그램은 유아의 읽기 초인지 향상에 영향을 미치는가? 연구문제 3. 초인지를 활용한 독서지도 프로그램은 유아의 언어 자아개념 향상에 영향을 미치는가? 연구에 사용된 측정 도구로는 ‘이경화(2004)가 개발한 ‘교원아이 처음 한글 검사’와 이경화(2004)가 개발한 ‘초인지 검사 도구’와 이경화, 고진영(2015)가 개발한 ‘자아개념’을 사용하였으며, 실험집단과 통제집단에 사전검사를 실시한 결과 동질집단임을 확인하였다. 실험집단에서는 6주간 주2회 12차시로 구성된 초인지 전략을 활용한 독서 프로그램을 진행하고, 통제집단에서는 유치원 일과 중에 동화책 읽기 활동이 이루어졌다. 그리고 사후 검사도 동일한 방법으로 실험을 실시하였다. 그 후 자료를 분석하여 초인지를 활용한 독서지도 프로그램의 효과를 검증하였다. ...
본 연구는 초인지 전략을 활용한 독서지도 프로그램이 유아의 언어능력,읽기 초인지, 언어자아개념에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 연구대상을 표집하고 실험하였다. 경기도에 위치한 2개 유치원에 재원중인 만 5세 38명을 대상으로 하였다. 두 집단은 거주 지역과 생활환경등이 유사한 동일 집단으로 설정하고, 실험집단은 H유치원에 재원생 만 5세 유아 20명, 통제 집단은 Y유치원에 재원생 만 5세 유아 18명으로 각각 구성하였다. 본 연구의 목적을 달성을 위해 아래와 같이 연구문제를 설정해보았다. 연구문제 1. 초인지 전략을 활용한 독서지도 프로그램은 유아의 언어능력 향상에 영향을 미치는가? 연구문제 2. 초인지 전략을 독서지도 프로그램은 유아의 읽기 초인지 향상에 영향을 미치는가? 연구문제 3. 초인지를 활용한 독서지도 프로그램은 유아의 언어 자아개념 향상에 영향을 미치는가? 연구에 사용된 측정 도구로는 ‘이경화(2004)가 개발한 ‘교원아이 처음 한글 검사’와 이경화(2004)가 개발한 ‘초인지 검사 도구’와 이경화, 고진영(2015)가 개발한 ‘자아개념’을 사용하였으며, 실험집단과 통제집단에 사전검사를 실시한 결과 동질집단임을 확인하였다. 실험집단에서는 6주간 주2회 12차시로 구성된 초인지 전략을 활용한 독서 프로그램을 진행하고, 통제집단에서는 유치원 일과 중에 동화책 읽기 활동이 이루어졌다. 그리고 사후 검사도 동일한 방법으로 실험을 실시하였다. 그 후 자료를 분석하여 초인지를 활용한 독서지도 프로그램의 효과를 검증하였다. SPSS Win 18.0 프로그램을 사용하였고, 프로그램을 통해 자료를 처리하고, 집단 간 차이검증을 위하여 t-test를 실시하였고, 검사도구의 신뢰도를 확인하기 위하여 Cronbach α 계수를 산출하여 보았다. 본 연구의 결과를 요약해보면 다음과 같은 내용이다. 첫째, 초인지 전략을 활용한 독서 프로그램 적용한 실험집단이 통제집단에 비해 언어능력이 향상되었다. 둘째, 초인지 전략을 활용한 독서 프로그램 적용한 실험집단이 통제집단에 비해 언어 자아개념이 향상되었다. 셋째, 초인지 전략을 활용한 독서 프로그램 적용한 실험집단이 통제집단에 비해 읽기 초인지가 향상되었다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 초인지 전략을 활용한 독서 프로그램 은 유아의 언어능력, 자아개념, 읽기 초인지 향상에 효과가 있음을 알 수 있었다. 따라서 초인지 전략을 활용한 독서 프로그램 교육현장에서 적극 활용하면 유아들의 언어능력, 자아개념, 읽기 초인지 향상에 더욱 효과적일 것이다.
본 연구는 초인지 전략을 활용한 독서지도 프로그램이 유아의 언어능력,읽기 초인지, 언어자아개념에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 연구대상을 표집하고 실험하였다. 경기도에 위치한 2개 유치원에 재원중인 만 5세 38명을 대상으로 하였다. 두 집단은 거주 지역과 생활환경등이 유사한 동일 집단으로 설정하고, 실험집단은 H유치원에 재원생 만 5세 유아 20명, 통제 집단은 Y유치원에 재원생 만 5세 유아 18명으로 각각 구성하였다. 본 연구의 목적을 달성을 위해 아래와 같이 연구문제를 설정해보았다. 연구문제 1. 초인지 전략을 활용한 독서지도 프로그램은 유아의 언어능력 향상에 영향을 미치는가? 연구문제 2. 초인지 전략을 독서지도 프로그램은 유아의 읽기 초인지 향상에 영향을 미치는가? 연구문제 3. 초인지를 활용한 독서지도 프로그램은 유아의 언어 자아개념 향상에 영향을 미치는가? 연구에 사용된 측정 도구로는 ‘이경화(2004)가 개발한 ‘교원아이 처음 한글 검사’와 이경화(2004)가 개발한 ‘초인지 검사 도구’와 이경화, 고진영(2015)가 개발한 ‘자아개념’을 사용하였으며, 실험집단과 통제집단에 사전검사를 실시한 결과 동질집단임을 확인하였다. 실험집단에서는 6주간 주2회 12차시로 구성된 초인지 전략을 활용한 독서 프로그램을 진행하고, 통제집단에서는 유치원 일과 중에 동화책 읽기 활동이 이루어졌다. 그리고 사후 검사도 동일한 방법으로 실험을 실시하였다. 그 후 자료를 분석하여 초인지를 활용한 독서지도 프로그램의 효과를 검증하였다. SPSS Win 18.0 프로그램을 사용하였고, 프로그램을 통해 자료를 처리하고, 집단 간 차이검증을 위하여 t-test를 실시하였고, 검사도구의 신뢰도를 확인하기 위하여 Cronbach α 계수를 산출하여 보았다. 본 연구의 결과를 요약해보면 다음과 같은 내용이다. 첫째, 초인지 전략을 활용한 독서 프로그램 적용한 실험집단이 통제집단에 비해 언어능력이 향상되었다. 둘째, 초인지 전략을 활용한 독서 프로그램 적용한 실험집단이 통제집단에 비해 언어 자아개념이 향상되었다. 셋째, 초인지 전략을 활용한 독서 프로그램 적용한 실험집단이 통제집단에 비해 읽기 초인지가 향상되었다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 초인지 전략을 활용한 독서 프로그램 은 유아의 언어능력, 자아개념, 읽기 초인지 향상에 효과가 있음을 알 수 있었다. 따라서 초인지 전략을 활용한 독서 프로그램 교육현장에서 적극 활용하면 유아들의 언어능력, 자아개념, 읽기 초인지 향상에 더욱 효과적일 것이다.
This study focuses on the impact of reading programs using metacognitive strategy on children’s linguistic ability, reading metacognition, and linguistic self-concept. The subjects were selected for the experiment; 38 children of 5 years old who are attending two kindergartens located in Gyeonggi-do...
This study focuses on the impact of reading programs using metacognitive strategy on children’s linguistic ability, reading metacognition, and linguistic self-concept. The subjects were selected for the experiment; 38 children of 5 years old who are attending two kindergartens located in Gyeonggi-do were chosen. The two groups have similar environment located in the similar area and the two groups consist of 20 children of 5 years old from H kindergarten as the experiment group, and 18 children of 5 years as the control group. The research programs to achieve the purpose of our goal is as follows: Research Question 1. Do reading programs using metacognitive strategy have to impact on the improvement of children’s linguistic ability? Research Question 2. Do reading programs using metacognitive strategy have to impact on the improvement of children’s metacognition? Research Question 3. Do reading programs using metacognitive strategy have to impact on the improvement of children’s linguistic self-concept? The measuring tools employed in the research are developed by Lee(2004), and developed by Lee Kyung-Hwa and Ko Jing-Young (2015), and predeliberation was carried out for experiment and control group to identify similarities. In the experiment group, the reading programs using metacognitive strategy have undertaken total 12 times, twice a week for 6 weeks whereas, in control group, story reading activities were included in the daily care in the kindergarten. In the follow-up tests, the same experiment was carried out for analysis and verified the effectiveness of expanding the use of picture books. Then the data was processed using SPSS Win 18.0, a t-test was employed to verify the differences between the groups. In order to ensure the reliability of the tools, Cronbach a coefficient was calculated. In summary, the results of this research are as follows. First, the linguistic abilities of the children in the experiment group which had reading programs using metacognitive strategy have improved compared to the that of children in the control group. Secondly, the self-concept of the children in the experiment group which had reading programs using metacognitive strategy has improved compared to the that of children in the control group. Thirdly, the metacognition of the children in the experiment group which had reading programs using metacognitive strategy has improved compared to the that of children in the control group.
This study focuses on the impact of reading programs using metacognitive strategy on children’s linguistic ability, reading metacognition, and linguistic self-concept. The subjects were selected for the experiment; 38 children of 5 years old who are attending two kindergartens located in Gyeonggi-do were chosen. The two groups have similar environment located in the similar area and the two groups consist of 20 children of 5 years old from H kindergarten as the experiment group, and 18 children of 5 years as the control group. The research programs to achieve the purpose of our goal is as follows: Research Question 1. Do reading programs using metacognitive strategy have to impact on the improvement of children’s linguistic ability? Research Question 2. Do reading programs using metacognitive strategy have to impact on the improvement of children’s metacognition? Research Question 3. Do reading programs using metacognitive strategy have to impact on the improvement of children’s linguistic self-concept? The measuring tools employed in the research are developed by Lee(2004), and developed by Lee Kyung-Hwa and Ko Jing-Young (2015), and predeliberation was carried out for experiment and control group to identify similarities. In the experiment group, the reading programs using metacognitive strategy have undertaken total 12 times, twice a week for 6 weeks whereas, in control group, story reading activities were included in the daily care in the kindergarten. In the follow-up tests, the same experiment was carried out for analysis and verified the effectiveness of expanding the use of picture books. Then the data was processed using SPSS Win 18.0, a t-test was employed to verify the differences between the groups. In order to ensure the reliability of the tools, Cronbach a coefficient was calculated. In summary, the results of this research are as follows. First, the linguistic abilities of the children in the experiment group which had reading programs using metacognitive strategy have improved compared to the that of children in the control group. Secondly, the self-concept of the children in the experiment group which had reading programs using metacognitive strategy has improved compared to the that of children in the control group. Thirdly, the metacognition of the children in the experiment group which had reading programs using metacognitive strategy has improved compared to the that of children in the control group.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.