가정의 영어 그림책 활용 현황과 영유아 부모의 영어 그림책 읽어주기에 대한 인식 Status of English Picture Book Utilization at home and Young Children's Parents' Perception on Reading English Picture Books원문보기
본 연구는 영유아기 영어교육의 필요성이 부각되고 있는 시점에 가정에서의 영어 그림책 활용 현황과 영유아 부모의 영어 그림책 읽어주기에 관한 인식을 파악하는데 목적이 있다. 따라서 다음과 같은 세 가지 연구문제를 설정하고 이를 확인하였다. 첫째, 영유아 가정에서의 영어 그림책 활용 현황은 어떠한가? 둘째, 영유아 부모의 영어 그림책 읽어주기에 대한 인식 및 현황은 어떠한가? 셋째, 영유아 부모의 배경변인(취업유무, 직종, 최종학력, 자녀의 나이)에 따라 영어 그림책 읽어주기에 대한 인식 및 현황에는 차이가 있는가? 이를 확인하기 위해 서울과 경기도 구리시에 소재한 어린이집 및 유치원 학부모를 대상으로 2016년 5월부터 3주간 설문조사를 실시하였으며 최종 수집된 설문지는 총 151부였다. 수집한 자료는 ...
본 연구는 영유아기 영어교육의 필요성이 부각되고 있는 시점에 가정에서의 영어 그림책 활용 현황과 영유아 부모의 영어 그림책 읽어주기에 관한 인식을 파악하는데 목적이 있다. 따라서 다음과 같은 세 가지 연구문제를 설정하고 이를 확인하였다. 첫째, 영유아 가정에서의 영어 그림책 활용 현황은 어떠한가? 둘째, 영유아 부모의 영어 그림책 읽어주기에 대한 인식 및 현황은 어떠한가? 셋째, 영유아 부모의 배경변인(취업유무, 직종, 최종학력, 자녀의 나이)에 따라 영어 그림책 읽어주기에 대한 인식 및 현황에는 차이가 있는가? 이를 확인하기 위해 서울과 경기도 구리시에 소재한 어린이집 및 유치원 학부모를 대상으로 2016년 5월부터 3주간 설문조사를 실시하였으며 최종 수집된 설문지는 총 151부였다. 수집한 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아 가정에서는 영어 그림책을 주로 국내 인터넷 서점을 통해 구입하여 활용하고 있었으며, 대여의 비율은 낮았으나 그 중 대부분이 공립도서관 영어코너에서 대여를 하고 있었다. 전집보다는 단행본을 더 많이 활용하고 있었고, 여러 종류의 영어 그림책 중 이야기책을 주로 활용했으며 학습을 위한 책을 활용하는 경우가 가장 적었다. 가정에서는 약 10권 이하의 영어 그림책을 활용하고 있고 활용도서의 선정방법은 지인이나 영어 전문가를 통해 추천 받는 경우가 가장 많았다. 도서 선택 시 가장 중요하게 생각하는 점은 내용이며 가격을 고려한다는 응답이 가장 적었고 자녀가 직접 선택하는 경우보다 부모가 직접 선택하는 경우가 더 많았다. 둘째, 영어 그림책 읽어주기에 대한 영유아 부모들의 인식은 전반적으로 매우 높았다. 응답자의 대부분이 자녀가 어릴 때부터 영어에 노출되는 것이 교육에 도움이 된다고 생각하기 때문에 영유아시기에 영어 그림책을 읽어주는 것이 필요하다고 응답했다. 이를 통해 즐거움과 상상력을 얻고 자연스럽게 영어를 체득하는 것이 중요한 목표이며 자녀가 원할 때 까지 읽어줄 것이라고 응답했다. 현황을 조사한 결과 많은 부모들이 주1회 1∼2 권정도 30분미만으로 영어 그림책을 읽어주고 있었다. 읽어주는 방식은 의성어와 의태어를 구연하듯 읽어주기보다 CD를 틀어주거나 책을 그대로 읽어주는 경우가 많았다. 대부분의 응답자가 읽어주는 도중 자녀가 이해하지 못할 때 는 이해하기 쉽게 풀이해서 읽어주며, 부모가 영어 그림책을 읽는 동안 자녀는 느낌이나 의문을 자유롭게 이야기한다고 했다. 자녀에게 그림책을 읽어주는 것에 대한 느낌에 대해 대부분이 ‘즐겁다‘로 응답하여 긍정적인 결과로 나타났다. 셋째, 여러 부모변인 중 특별히 취업유무에 따라 영어 그림책 읽어주기에 대한 인식과 현황에서 차이가 있었다. 무직 부모가 취업 부모보다 영어 그림책 읽어주기가 필요하다에 더 많이 응답하였고 더 이른 시기부터 읽어줘야 한다고 응답했다. 직업이 없는 부모의 경우 시간적 여유가 더 많기 때문에 읽어주기 빈도와 양이 더 많았으며 부모가 시간이 허락될 때가 아닌 아이가 원할 때 읽어준다는 응답이 많았다. 또한 영어 그림책 읽어주기에 대해 즐겁다고 느끼는 경향이 더 많이 있었다. 본 연구의 결과에서 영어 그림책 읽어주기에 대한 영유아 부모들의 인식은 전반적으로 높았으나 실제로는 영어 그림책 읽어주기에 많은 시간을 할애하고 있지 않은 것으로 나타났다. 이것은 취업한 부모의 경우 시간이 부족하기 때문에, 직업이 없는 부모의 경우 읽어주기에 대해 다소 힘들다고 느끼기 때문인 것으로 파악되었다. 또한 대부분의 부모들은 영어 그림책 읽어주기를 주로 영어교육만을 위한 활동으로 인식하고 있었다. 따라서 앞으로 이러한 실태와 잘못된 인식을 개선하기 위한 부모교육이나 교사교육, 언론이나 매체 등을 통한 사회적 관심과 영어도서관 확충 등 사회적 지원이 필요하다. 두 가지 이상의 언어를 구사하는 것이 현대 사회를 살아감에 있어 필수 자질이 되었다. 영어 그림책은 경제적이면서도 누구나 쉽고 다양하게 접할 수 있는 질 좋은 교육 자료이다. 가정에서의 영어 그림책 읽어주기는 가장 효과적이고 필수적인 조기영어교육 방법이다. 최근 맞벌이 가정의 증가로 부모와 함께하는 시간이 부족한 아이들에게 부모의 영어 그림책 읽어주기는 영어만을 습득 하는 것 이상의 교육적 가치가 있음이 분명하다. 영어 그림책 읽어주기에 대한 영유아 어머니의 인식은 결국 가정에서 유아에 대한 교육으로 이어질 것이므로 영유아 가정의 영어 그림책 활용 현황이나 영유아 부모의 영어 그림책 읽어주기 실태를 파악하고 인식을 알아본 것은 중요하다. 이를 통해 가정에서의 영어 그림책 읽어주기의 사회적인 활성화 가능성을 고찰해 보고 이를 위한 부모교육 등에 필요한 기초자료를 제공할 수 있다. 영어 그림책 읽어주기가 확산되어 가정과 교육현장에서 보편화 된다면 아이들 누구나 우리나라 상황에서도 충분히 쉽고 재미있게 영어를 습득하여 글로벌 리더로 성장할 수 있을 것이다.
본 연구는 영유아기 영어교육의 필요성이 부각되고 있는 시점에 가정에서의 영어 그림책 활용 현황과 영유아 부모의 영어 그림책 읽어주기에 관한 인식을 파악하는데 목적이 있다. 따라서 다음과 같은 세 가지 연구문제를 설정하고 이를 확인하였다. 첫째, 영유아 가정에서의 영어 그림책 활용 현황은 어떠한가? 둘째, 영유아 부모의 영어 그림책 읽어주기에 대한 인식 및 현황은 어떠한가? 셋째, 영유아 부모의 배경변인(취업유무, 직종, 최종학력, 자녀의 나이)에 따라 영어 그림책 읽어주기에 대한 인식 및 현황에는 차이가 있는가? 이를 확인하기 위해 서울과 경기도 구리시에 소재한 어린이집 및 유치원 학부모를 대상으로 2016년 5월부터 3주간 설문조사를 실시하였으며 최종 수집된 설문지는 총 151부였다. 수집한 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아 가정에서는 영어 그림책을 주로 국내 인터넷 서점을 통해 구입하여 활용하고 있었으며, 대여의 비율은 낮았으나 그 중 대부분이 공립도서관 영어코너에서 대여를 하고 있었다. 전집보다는 단행본을 더 많이 활용하고 있었고, 여러 종류의 영어 그림책 중 이야기책을 주로 활용했으며 학습을 위한 책을 활용하는 경우가 가장 적었다. 가정에서는 약 10권 이하의 영어 그림책을 활용하고 있고 활용도서의 선정방법은 지인이나 영어 전문가를 통해 추천 받는 경우가 가장 많았다. 도서 선택 시 가장 중요하게 생각하는 점은 내용이며 가격을 고려한다는 응답이 가장 적었고 자녀가 직접 선택하는 경우보다 부모가 직접 선택하는 경우가 더 많았다. 둘째, 영어 그림책 읽어주기에 대한 영유아 부모들의 인식은 전반적으로 매우 높았다. 응답자의 대부분이 자녀가 어릴 때부터 영어에 노출되는 것이 교육에 도움이 된다고 생각하기 때문에 영유아시기에 영어 그림책을 읽어주는 것이 필요하다고 응답했다. 이를 통해 즐거움과 상상력을 얻고 자연스럽게 영어를 체득하는 것이 중요한 목표이며 자녀가 원할 때 까지 읽어줄 것이라고 응답했다. 현황을 조사한 결과 많은 부모들이 주1회 1∼2 권정도 30분미만으로 영어 그림책을 읽어주고 있었다. 읽어주는 방식은 의성어와 의태어를 구연하듯 읽어주기보다 CD를 틀어주거나 책을 그대로 읽어주는 경우가 많았다. 대부분의 응답자가 읽어주는 도중 자녀가 이해하지 못할 때 는 이해하기 쉽게 풀이해서 읽어주며, 부모가 영어 그림책을 읽는 동안 자녀는 느낌이나 의문을 자유롭게 이야기한다고 했다. 자녀에게 그림책을 읽어주는 것에 대한 느낌에 대해 대부분이 ‘즐겁다‘로 응답하여 긍정적인 결과로 나타났다. 셋째, 여러 부모변인 중 특별히 취업유무에 따라 영어 그림책 읽어주기에 대한 인식과 현황에서 차이가 있었다. 무직 부모가 취업 부모보다 영어 그림책 읽어주기가 필요하다에 더 많이 응답하였고 더 이른 시기부터 읽어줘야 한다고 응답했다. 직업이 없는 부모의 경우 시간적 여유가 더 많기 때문에 읽어주기 빈도와 양이 더 많았으며 부모가 시간이 허락될 때가 아닌 아이가 원할 때 읽어준다는 응답이 많았다. 또한 영어 그림책 읽어주기에 대해 즐겁다고 느끼는 경향이 더 많이 있었다. 본 연구의 결과에서 영어 그림책 읽어주기에 대한 영유아 부모들의 인식은 전반적으로 높았으나 실제로는 영어 그림책 읽어주기에 많은 시간을 할애하고 있지 않은 것으로 나타났다. 이것은 취업한 부모의 경우 시간이 부족하기 때문에, 직업이 없는 부모의 경우 읽어주기에 대해 다소 힘들다고 느끼기 때문인 것으로 파악되었다. 또한 대부분의 부모들은 영어 그림책 읽어주기를 주로 영어교육만을 위한 활동으로 인식하고 있었다. 따라서 앞으로 이러한 실태와 잘못된 인식을 개선하기 위한 부모교육이나 교사교육, 언론이나 매체 등을 통한 사회적 관심과 영어도서관 확충 등 사회적 지원이 필요하다. 두 가지 이상의 언어를 구사하는 것이 현대 사회를 살아감에 있어 필수 자질이 되었다. 영어 그림책은 경제적이면서도 누구나 쉽고 다양하게 접할 수 있는 질 좋은 교육 자료이다. 가정에서의 영어 그림책 읽어주기는 가장 효과적이고 필수적인 조기영어교육 방법이다. 최근 맞벌이 가정의 증가로 부모와 함께하는 시간이 부족한 아이들에게 부모의 영어 그림책 읽어주기는 영어만을 습득 하는 것 이상의 교육적 가치가 있음이 분명하다. 영어 그림책 읽어주기에 대한 영유아 어머니의 인식은 결국 가정에서 유아에 대한 교육으로 이어질 것이므로 영유아 가정의 영어 그림책 활용 현황이나 영유아 부모의 영어 그림책 읽어주기 실태를 파악하고 인식을 알아본 것은 중요하다. 이를 통해 가정에서의 영어 그림책 읽어주기의 사회적인 활성화 가능성을 고찰해 보고 이를 위한 부모교육 등에 필요한 기초자료를 제공할 수 있다. 영어 그림책 읽어주기가 확산되어 가정과 교육현장에서 보편화 된다면 아이들 누구나 우리나라 상황에서도 충분히 쉽고 재미있게 영어를 습득하여 글로벌 리더로 성장할 수 있을 것이다.
This study aimed to identify the current statue relevant to the activity reading English picture books at home and to investigate young children‘s parents' perception on reading English picture books as of today when the necessity of young children's English education is being emerged. Therefore thi...
This study aimed to identify the current statue relevant to the activity reading English picture books at home and to investigate young children‘s parents' perception on reading English picture books as of today when the necessity of young children's English education is being emerged. Therefore this study set the following three research questions and identified the status quo and the parents' perception on reading English picture books. First, how is the status quo utilizing English picture books at young children's homes? Second, how does young children's parents perceive the activity reading English picture books for their children and how is the status quo of doing such activity? Third, is there any difference in parents' perception on and the status quo of reading English picture books depending on young children-rearing parents' background variables (employed/unemployed, job type, final academic background, child(ren)'s age)? In order to research and identify the above questions, this study conducted a survey targeting some parents rearing children who were attending day care centers and kindergartens for 3 weeks from May, 2016, and the finally collected copies of questionnaire were 151 copies. The collected data were statistically analyzed in use of SPSS 22.0. The results of this study were as follows. First, most young children's parents mainly purchased English picture books for their children through domestic(Korean) online bookstores, and the rate of borrowing such kind of picture books was low, and even in case of borrowing picture books, they mainly borrowed some English picture books from English book corner in public libraries. They utilized single-volume books more than complete editions, and among several English picture books, they mainly utilized tale books, and the number of cases utilizing English picture books for children's learning were the least. Most homes were utilizing about 10 or less English picture books, and at selecting books to utilize, the method being recommended books from friends or English experts was used the most frequently. The factor being most importantly considered by the parents at choosing a book was a book's content, and the response rate considering the book's price the most importantly was the lowest. And the case rate that parents directly chose their children's English picture books was higher than the case rate that children directly chose their English books. Second, the young children-rearing parents' perception on reading English picture books were in overly very high level. Most respondents answered that reading English picture books during their children's young childhood, because they thought that it would helpful for their children's education to be exposed to English from their infancy. They responded that he important goals of reading English picture books to their children were for their children to get some fun and rich imaginative ability and to be naturally internalize English through the activity, and also responded that they would read English picture books until their children would want the activity from them. The results researching the status of reading English picture books to young children showed that a lot of parents rearing young children read one or two English picture books within less 30 minutes once a week. As for the method reading a book, and there were a lot of cases that parents played an English picture book's audible CD or directly read it rather than orally narrating the story with imitative words and mimetic words. Most respondents answered that when their children appeared not to understand a book's content while they were reading it, they interpreted it with easily understandable explanation. And they responded that children freely told their feeling or asked their questions about an English book's content while their parents were reading it. At being asked how they felt about reading picture books to their children, most respondents replied that 'they were fun', showing the activity reading English picture books to their children as a positive result. Third, of several parental variables, the employed/unemployed condition showed more distinctive differences in the parents' perception on and the status quo of reading English picture books to their children. The response that reading English picture books would be needed was higher in the unemployed parents than in the employed parents. For the unemployed parents who had more spare time showed higher frequency and more amount in reading English picture books, and they showed higher response rate at the question whether they read English picture books when their children wanted them to do so, not the parents' time to do so was allowed. Besides, they showed more tendency feeling that they were fun at the activity reading English picture books to their children. The above results showed that while young children-rearing parents' perception on reading English picture books to their children were overly very high, but the status quo of reading English books was not been reached at the parents' perception level. Also, most parents considered the activity reading English picture books as an activity mainly for English education. Therefore it needs more social interest like educational programs for parents and teachers and media's interest as well as more support like expanding English libraries. Speaking more than two languages became an essential qualification in living modern society. English picture books are good educational data that are economical and are easily used by everyone. Reading English picture books at home is the most effective and essential English education method for early childhood. To the children sharing their time with their parents due to the increase of double-income families, it is clear that parent's activity reading English books to them has more educational value than only acquiring English speaking skills. As young children-rearing mothers' perception on the activity reading English picture books will eventually be led to the education for their young children at home, so it is important to have identified the status quo of utilizing English picture books at young children's homes and their parents' perception on reading English books to their young children. Through such investigation, this study could think over the possibility to socially promoting the activity of reading English picture books to children at home and could also provide some basic data necessary for educational programs for parents. If the activity reading English picture books to children is spreaded and become generalized at home and in educational field, then, every children can acquire English enough easily, joyfully in domestic situation, so can be grown up as global leaders.
This study aimed to identify the current statue relevant to the activity reading English picture books at home and to investigate young children‘s parents' perception on reading English picture books as of today when the necessity of young children's English education is being emerged. Therefore this study set the following three research questions and identified the status quo and the parents' perception on reading English picture books. First, how is the status quo utilizing English picture books at young children's homes? Second, how does young children's parents perceive the activity reading English picture books for their children and how is the status quo of doing such activity? Third, is there any difference in parents' perception on and the status quo of reading English picture books depending on young children-rearing parents' background variables (employed/unemployed, job type, final academic background, child(ren)'s age)? In order to research and identify the above questions, this study conducted a survey targeting some parents rearing children who were attending day care centers and kindergartens for 3 weeks from May, 2016, and the finally collected copies of questionnaire were 151 copies. The collected data were statistically analyzed in use of SPSS 22.0. The results of this study were as follows. First, most young children's parents mainly purchased English picture books for their children through domestic(Korean) online bookstores, and the rate of borrowing such kind of picture books was low, and even in case of borrowing picture books, they mainly borrowed some English picture books from English book corner in public libraries. They utilized single-volume books more than complete editions, and among several English picture books, they mainly utilized tale books, and the number of cases utilizing English picture books for children's learning were the least. Most homes were utilizing about 10 or less English picture books, and at selecting books to utilize, the method being recommended books from friends or English experts was used the most frequently. The factor being most importantly considered by the parents at choosing a book was a book's content, and the response rate considering the book's price the most importantly was the lowest. And the case rate that parents directly chose their children's English picture books was higher than the case rate that children directly chose their English books. Second, the young children-rearing parents' perception on reading English picture books were in overly very high level. Most respondents answered that reading English picture books during their children's young childhood, because they thought that it would helpful for their children's education to be exposed to English from their infancy. They responded that he important goals of reading English picture books to their children were for their children to get some fun and rich imaginative ability and to be naturally internalize English through the activity, and also responded that they would read English picture books until their children would want the activity from them. The results researching the status of reading English picture books to young children showed that a lot of parents rearing young children read one or two English picture books within less 30 minutes once a week. As for the method reading a book, and there were a lot of cases that parents played an English picture book's audible CD or directly read it rather than orally narrating the story with imitative words and mimetic words. Most respondents answered that when their children appeared not to understand a book's content while they were reading it, they interpreted it with easily understandable explanation. And they responded that children freely told their feeling or asked their questions about an English book's content while their parents were reading it. At being asked how they felt about reading picture books to their children, most respondents replied that 'they were fun', showing the activity reading English picture books to their children as a positive result. Third, of several parental variables, the employed/unemployed condition showed more distinctive differences in the parents' perception on and the status quo of reading English picture books to their children. The response that reading English picture books would be needed was higher in the unemployed parents than in the employed parents. For the unemployed parents who had more spare time showed higher frequency and more amount in reading English picture books, and they showed higher response rate at the question whether they read English picture books when their children wanted them to do so, not the parents' time to do so was allowed. Besides, they showed more tendency feeling that they were fun at the activity reading English picture books to their children. The above results showed that while young children-rearing parents' perception on reading English picture books to their children were overly very high, but the status quo of reading English books was not been reached at the parents' perception level. Also, most parents considered the activity reading English picture books as an activity mainly for English education. Therefore it needs more social interest like educational programs for parents and teachers and media's interest as well as more support like expanding English libraries. Speaking more than two languages became an essential qualification in living modern society. English picture books are good educational data that are economical and are easily used by everyone. Reading English picture books at home is the most effective and essential English education method for early childhood. To the children sharing their time with their parents due to the increase of double-income families, it is clear that parent's activity reading English books to them has more educational value than only acquiring English speaking skills. As young children-rearing mothers' perception on the activity reading English picture books will eventually be led to the education for their young children at home, so it is important to have identified the status quo of utilizing English picture books at young children's homes and their parents' perception on reading English books to their young children. Through such investigation, this study could think over the possibility to socially promoting the activity of reading English picture books to children at home and could also provide some basic data necessary for educational programs for parents. If the activity reading English picture books to children is spreaded and become generalized at home and in educational field, then, every children can acquire English enough easily, joyfully in domestic situation, so can be grown up as global leaders.
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