청소년동아리활동에서 청소년의 자기주도성과 지도자의 리더십 유형적 특성이 청소년의 리더십생활기술에 미치는 영향 Effects of Youth’s Self-directedness and Youth Worker’s Leadership Styles on Youth’s Leadership Life-Skills In Youth Circle Activities원문보기
본 연구의 목적은 청소년동아리활동에서 청소년의 자기주도성과 청소년지도자의 리더십 유형적 특성이 청소년의 리더십생활기술에 미치는 영향을 밝히는 데 있다. 이를 위해 본 연구에서는 선행연구를 통하여 청소년의 자기주도성과 청소년지도자의 리더십 유형적 특성, 그리고 청소년의 리더십생활기술간의 관련성에 대하여 검토하였다. 선행연구에 기초하여 청소년지도자의 리더십 유형적 특성을 지시형적 특성, 코칭형적 특성, 지원형적 특성, 위임형적 특성 등 4개의 하위요인으로 분류하였다. 그리고 청소년의 리더십생활기술은 커뮤니케이션기술, 의사결정기술, 인간관계기술, 학습능력기술, 조직관리기술, 자기이해기술, 그룹활동기술 등 7개의 하위요인으로 분류하였다. 설문조사는 전국 9개 지역(서울, 인천, 강원, 대전, 대구, 군산, ...
본 연구의 목적은 청소년동아리활동에서 청소년의 자기주도성과 청소년지도자의 리더십 유형적 특성이 청소년의 리더십생활기술에 미치는 영향을 밝히는 데 있다. 이를 위해 본 연구에서는 선행연구를 통하여 청소년의 자기주도성과 청소년지도자의 리더십 유형적 특성, 그리고 청소년의 리더십생활기술간의 관련성에 대하여 검토하였다. 선행연구에 기초하여 청소년지도자의 리더십 유형적 특성을 지시형적 특성, 코칭형적 특성, 지원형적 특성, 위임형적 특성 등 4개의 하위요인으로 분류하였다. 그리고 청소년의 리더십생활기술은 커뮤니케이션기술, 의사결정기술, 인간관계기술, 학습능력기술, 조직관리기술, 자기이해기술, 그룹활동기술 등 7개의 하위요인으로 분류하였다. 설문조사는 전국 9개 지역(서울, 인천, 강원, 대전, 대구, 군산, 진안, 밀양, 제주)의 청소년수련관과 청소년문화의집에서 동아리활동을 하고 있는 중고등학교 청소년을 대상으로 실시되었다. 자료 수집은 직접조사와 우편조사를 병행하였다. 배포된 설문지는 총 429부였으며, 이중 280매가 회수되었다. 분석에 적합하지 않은 설문지를 제외한 209매가 분석에 이용되었다. 자료분석에는 SPSS 21.0이 사용되었다. 이 연구를 통하여 얻어진 연구결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 청소년동아리활동에서 청소년의 자기주도성은 청소년의 리더십생활기술에 통계적으로 유의한 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 리더십생활기술의 하위요인별로 구분하여 영향력을 분석한 결과, 청소년의 자기주도성이 통계적으로 유의미한 영향력을 보인 요인은 커뮤니케이션기술, 의사결정기술, 학습능력기술, 자기이해기술이었다. 반면 인간관계기술과 조직관리기술, 그룹활동기술에는 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 청소년동아리활동에서 청소년지도자의 리더십 유형적 특성 중 지원형적 특성과 위임형적 특성은 청소년의 리더십생활기술에 통계적으로 유의한 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 청소년지도자의 리더십 유형적 특성 중 지시형적 특성과 코칭형적 특성은 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 청소년의 리더십생활기술을 하위요인별로 구분하여 청소년지도자의 리더십 유형적 특성의 영향력을 살펴본 결과, 지원형적 특성은 리더십생활기술의 하위요인 전체에 통계적으로 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 위임형적 특성은 리더십생활기술의 하위요인 중 의사결정기술, 인간관계기술, 조직관리기술, 그룹활동기술에는 통계적으로 유의미한 정적인 영향을 미치지만, 커뮤니케이션기술, 학습능력기술, 자기이해기술에는 통계적으로 의미있는 영향을 미치지는 않는 것으로 나타났다. 반면 지시형적 특성과 코칭형적 특성은 리더십생활기술의 모든 하위요인에 통계적으로 유의미한 영향력을 미치지 않는 것으로 나타났다. 청소년동아리활동에서 청소년의 자기주도성과 청소년지도자의 리더십 유형적 특성이 청소년의 리더십생활기술에 미치는 영향을 검증한 본 연구의 결과는 청소년동아리활동에 다음과 같은 시사점을 제공한다. 첫째, 청소년동아리활동에서 청소년의 리더십생활기술을 향상시키기 위해서는 청소년의 자기주도성이 강조되어져야 한다. 둘째, 청소년동아리활동에서 청소년의 리더십생활기술을 향상시키기 위해서는 지시적 행동이 높은 지시형적 특성이나 코칭형적 특성보다는 지시적 행동이 낮은 지원형적 특성이나 위임형적 특성이 강조되는 청소년지도자의 리더십 유형이 발휘되어야 할 것이다.
주요어: 청소년동아리활동, 자기주도성, 리더십 유형적 특성, 리더십생활기술
본 연구의 목적은 청소년동아리활동에서 청소년의 자기주도성과 청소년지도자의 리더십 유형적 특성이 청소년의 리더십생활기술에 미치는 영향을 밝히는 데 있다. 이를 위해 본 연구에서는 선행연구를 통하여 청소년의 자기주도성과 청소년지도자의 리더십 유형적 특성, 그리고 청소년의 리더십생활기술간의 관련성에 대하여 검토하였다. 선행연구에 기초하여 청소년지도자의 리더십 유형적 특성을 지시형적 특성, 코칭형적 특성, 지원형적 특성, 위임형적 특성 등 4개의 하위요인으로 분류하였다. 그리고 청소년의 리더십생활기술은 커뮤니케이션기술, 의사결정기술, 인간관계기술, 학습능력기술, 조직관리기술, 자기이해기술, 그룹활동기술 등 7개의 하위요인으로 분류하였다. 설문조사는 전국 9개 지역(서울, 인천, 강원, 대전, 대구, 군산, 진안, 밀양, 제주)의 청소년수련관과 청소년문화의집에서 동아리활동을 하고 있는 중고등학교 청소년을 대상으로 실시되었다. 자료 수집은 직접조사와 우편조사를 병행하였다. 배포된 설문지는 총 429부였으며, 이중 280매가 회수되었다. 분석에 적합하지 않은 설문지를 제외한 209매가 분석에 이용되었다. 자료분석에는 SPSS 21.0이 사용되었다. 이 연구를 통하여 얻어진 연구결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 청소년동아리활동에서 청소년의 자기주도성은 청소년의 리더십생활기술에 통계적으로 유의한 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 리더십생활기술의 하위요인별로 구분하여 영향력을 분석한 결과, 청소년의 자기주도성이 통계적으로 유의미한 영향력을 보인 요인은 커뮤니케이션기술, 의사결정기술, 학습능력기술, 자기이해기술이었다. 반면 인간관계기술과 조직관리기술, 그룹활동기술에는 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 청소년동아리활동에서 청소년지도자의 리더십 유형적 특성 중 지원형적 특성과 위임형적 특성은 청소년의 리더십생활기술에 통계적으로 유의한 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 청소년지도자의 리더십 유형적 특성 중 지시형적 특성과 코칭형적 특성은 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 청소년의 리더십생활기술을 하위요인별로 구분하여 청소년지도자의 리더십 유형적 특성의 영향력을 살펴본 결과, 지원형적 특성은 리더십생활기술의 하위요인 전체에 통계적으로 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 위임형적 특성은 리더십생활기술의 하위요인 중 의사결정기술, 인간관계기술, 조직관리기술, 그룹활동기술에는 통계적으로 유의미한 정적인 영향을 미치지만, 커뮤니케이션기술, 학습능력기술, 자기이해기술에는 통계적으로 의미있는 영향을 미치지는 않는 것으로 나타났다. 반면 지시형적 특성과 코칭형적 특성은 리더십생활기술의 모든 하위요인에 통계적으로 유의미한 영향력을 미치지 않는 것으로 나타났다. 청소년동아리활동에서 청소년의 자기주도성과 청소년지도자의 리더십 유형적 특성이 청소년의 리더십생활기술에 미치는 영향을 검증한 본 연구의 결과는 청소년동아리활동에 다음과 같은 시사점을 제공한다. 첫째, 청소년동아리활동에서 청소년의 리더십생활기술을 향상시키기 위해서는 청소년의 자기주도성이 강조되어져야 한다. 둘째, 청소년동아리활동에서 청소년의 리더십생활기술을 향상시키기 위해서는 지시적 행동이 높은 지시형적 특성이나 코칭형적 특성보다는 지시적 행동이 낮은 지원형적 특성이나 위임형적 특성이 강조되는 청소년지도자의 리더십 유형이 발휘되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to clarify the effect of youth's self-directedness and youth worker's leadership styles on the youth's leadership life-skills in the youth club activities. To achieve this, this study was to review the relatedness among the youth's self-directedness, and youth worker's ...
The purpose of this study was to clarify the effect of youth's self-directedness and youth worker's leadership styles on the youth's leadership life-skills in the youth club activities. To achieve this, this study was to review the relatedness among the youth's self-directedness, and youth worker's leadership styles, and youth's leadership life-skills through the preceding study first. Based on the preceding study, the youth worker's leadership styles were classified as four sub-factors like directing style characteristics, coaching style characteristics, supporting style characteristics, and delegating style characteristics. In addition, the youth's leadership life-skills were classified as seven sub-factors like communication skills, decision-making skills, skills in getting along with others, learning skills, management skills, skills in understanding yourself, and skills in working with groups. The object of this survey was the middle·high school youth who had done club activities in Youth Training Center and Youth Cultural Center in the regions like nine cities around the nation (Seoul, Incheon, Gwangwon, Daejeon, Daegu, Gunsan, Jinan, Miryang, Jeju). The data collection was paralleled with the direct survey and mail survey. The questionnaires distributed were total 429 copies, and 280 copies of questionnaires were retrieved. 209 copies except the questionnaires which were not proper to the analysis were used for the analysis. Furthermore, SPSS 21.0 was used in the data analysis. From the research findings and conclusions of this research above, it may be summed up as follows. First, this study has found out that the youth's self-directedness had statistically significant positive effect on the youth's leadership life-skills in the youth club activities. As a result of analyzing the influence classified with the sub-factors of leadership life-skills, the factors which showed the statistically significant influence in the youth's self-directedness were communication skills, decision-making skills, learning skills, and skills in understanding yourself. However, this study has found out that it did not have statistically significant effect on the skills in getting along with others, management skills, and skills in working with groups. Second, this study has shown that the supporting style characteristics and delegating style characteristics among the youth worker's leadership styles in the youth club activities had statistically significant positive effect on the youth's leadership life-skills. On the other hand, this study has found out that the directing style characteristics and coaching style characteristics among the youth worker's leadership styles did not have statistically significant effect on the youth's leadership life-skills. In addition, as a result of examining the influence on the youth worker's leadership styles by classifying the youth's leadership life-skills by sub-factors, this study has shown that the supporting style characteristics had statistically significant positive effect on all the sub-factors of leadership life-skills. Furthermore, the delegating style characteristics had statistically significant positive effect on the decision-making skills, skills in getting along with others, management skills, and skills in working with groups among the sub-factors of leadership life-skills, but this study has found out that it did not have statistically significant effect on the communication skills, learning skills, and skills in understanding yourself. On the other hand, this study has shown that the directing style characteristics and coaching style characteristics did not have statistically significant influence on all the sub-factors of leadership life-skills. As a result of verifying the effect of youth's self-directedness and youth worker's leadership styles on the youth's leadership life-skills in the youth club activities, the following implications are supplied to the youth club activities. First, To improve the youth' leadership life-skills in the youth club activities, the youth's self-directedness should be emphasized. Second, to improve the youth's leadership life-skills in the youth club activities, it requires the exertion of youth worker's leadership styles which emphasize the delegating style characteristics with high indicative behavior, supporting style characteristics with lower indicative behavior than that of coaching style characteristics, and directing style characteristics.
Key words : youth circle activities, self-directedness, youth worker, leadership styles, leadership life-skills.
The purpose of this study was to clarify the effect of youth's self-directedness and youth worker's leadership styles on the youth's leadership life-skills in the youth club activities. To achieve this, this study was to review the relatedness among the youth's self-directedness, and youth worker's leadership styles, and youth's leadership life-skills through the preceding study first. Based on the preceding study, the youth worker's leadership styles were classified as four sub-factors like directing style characteristics, coaching style characteristics, supporting style characteristics, and delegating style characteristics. In addition, the youth's leadership life-skills were classified as seven sub-factors like communication skills, decision-making skills, skills in getting along with others, learning skills, management skills, skills in understanding yourself, and skills in working with groups. The object of this survey was the middle·high school youth who had done club activities in Youth Training Center and Youth Cultural Center in the regions like nine cities around the nation (Seoul, Incheon, Gwangwon, Daejeon, Daegu, Gunsan, Jinan, Miryang, Jeju). The data collection was paralleled with the direct survey and mail survey. The questionnaires distributed were total 429 copies, and 280 copies of questionnaires were retrieved. 209 copies except the questionnaires which were not proper to the analysis were used for the analysis. Furthermore, SPSS 21.0 was used in the data analysis. From the research findings and conclusions of this research above, it may be summed up as follows. First, this study has found out that the youth's self-directedness had statistically significant positive effect on the youth's leadership life-skills in the youth club activities. As a result of analyzing the influence classified with the sub-factors of leadership life-skills, the factors which showed the statistically significant influence in the youth's self-directedness were communication skills, decision-making skills, learning skills, and skills in understanding yourself. However, this study has found out that it did not have statistically significant effect on the skills in getting along with others, management skills, and skills in working with groups. Second, this study has shown that the supporting style characteristics and delegating style characteristics among the youth worker's leadership styles in the youth club activities had statistically significant positive effect on the youth's leadership life-skills. On the other hand, this study has found out that the directing style characteristics and coaching style characteristics among the youth worker's leadership styles did not have statistically significant effect on the youth's leadership life-skills. In addition, as a result of examining the influence on the youth worker's leadership styles by classifying the youth's leadership life-skills by sub-factors, this study has shown that the supporting style characteristics had statistically significant positive effect on all the sub-factors of leadership life-skills. Furthermore, the delegating style characteristics had statistically significant positive effect on the decision-making skills, skills in getting along with others, management skills, and skills in working with groups among the sub-factors of leadership life-skills, but this study has found out that it did not have statistically significant effect on the communication skills, learning skills, and skills in understanding yourself. On the other hand, this study has shown that the directing style characteristics and coaching style characteristics did not have statistically significant influence on all the sub-factors of leadership life-skills. As a result of verifying the effect of youth's self-directedness and youth worker's leadership styles on the youth's leadership life-skills in the youth club activities, the following implications are supplied to the youth club activities. First, To improve the youth' leadership life-skills in the youth club activities, the youth's self-directedness should be emphasized. Second, to improve the youth's leadership life-skills in the youth club activities, it requires the exertion of youth worker's leadership styles which emphasize the delegating style characteristics with high indicative behavior, supporting style characteristics with lower indicative behavior than that of coaching style characteristics, and directing style characteristics.
Key words : youth circle activities, self-directedness, youth worker, leadership styles, leadership life-skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.