[학위논문]재한 외국인 유학생의 문화적응 척도 개발 연구 : 제2언어로서의 한국어 교육학적 관점에서 A Study on the Development of an Acculturative Scale for International Students in Korea- From the Perspective of Korean Language Education as a Second Language -원문보기
본 연구는 제2언어로서의 한국어 교육학적 관점에서 재한 외국인 유학생의 문화적응에 영향을 미치는 요인을 탐색하고, 이를 토대로 재한 외국인 유학생의 문화적응 정도를 측정할 수 있는 문화적응 척도를 개발한 후 개발된 문화적응 척도를 활용하여 재한 외국인 유학생의 문화적응에 영향을 미치는 변인을 고찰하는 데 목적이 있다. 먼저, 연구 문제 1은 재한 외국인 유학생의 문화적응 요인이 무엇이고, 새로 개발된 재한 외국인 유학생 문화적응 척도(ASISK: the Acculturative Scale of International Students ...
본 연구는 제2언어로서의 한국어 교육학적 관점에서 재한 외국인 유학생의 문화적응에 영향을 미치는 요인을 탐색하고, 이를 토대로 재한 외국인 유학생의 문화적응 정도를 측정할 수 있는 문화적응 척도를 개발한 후 개발된 문화적응 척도를 활용하여 재한 외국인 유학생의 문화적응에 영향을 미치는 변인을 고찰하는 데 목적이 있다. 먼저, 연구 문제 1은 재한 외국인 유학생의 문화적응 요인이 무엇이고, 새로 개발된 재한 외국인 유학생 문화적응 척도(ASISK: the Acculturative Scale of International Students in Korea)의 내용타당도, 구성타당도, 신뢰도가 적절한지를 묻는 것이었다. 연구 결과를 요약하면, 첫째, 재한 외국인 유학생의 문화적응 요인으로 크게 개인적 요인, 한국 생활 문화 요인, 사회적 요인, 대학 생활 만족도 요인, 한국어 사용능력 요인을 도출하였다. 개인적 요인의 하위 범주는 유학 동기, 신체적·심리적 상태, 스트레스 요인으로 분류하였다. 한국의 생활 문화 요인은 하위 범주가 존재하지 않았고, 사회적 요인의 하위 범주는 교우 관계, 사회적 활동, 교수와의 관계, 사회적 차별로 범주화하였다. 대학 생활 만족도 요인의 하위 범주는 학업 만족도와 행정 서비스 및 학생 지원으로 구분하였다. 한국어 사용능력 요인의 하위 범주에는 한국어 수업, 한국어 사용 정도, 한국어 사용의 저해 요인이 있었다. 둘째, 설문 문항의 적절성을 판단하기 위해 한국어 교육 및 한국 문화 분야에서 교수, 박사 학위 수료자 및 취득자, 박사 학위 과정생 12명으로 구성된 전문가 집단을 선정하였다. 한국인과 동․서양의 재한 외국인 유학생을 포함시켜 두 차례에 걸쳐 내용타당도를 검증하였다. 1차 내용타당도 검증 결과, 재한 외국인 유학생 문화적응 척도의 1차 설문 도구에서 내용타당도 검증 기준에 미달한 4문항이 제거되어 전체 설문 문항 수가 114문항에서 110문항으로 줄어들었다. 2차 내용타당도 검증 결과, 재한 외국인 유학생 문화적응 척도의 수정된 1차 설문 도구에서 내용타당도의 검증 기준을 충족시키지 못한 21문항이 제거되어 전체 설문 문항 수가 89문항으로 줄어들었다. 셋째, 척도의 타당성을 탐색하기 위해 먼저, SPSSWIN 22.0을 활용하여 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)을 진행하였다. 탐색적 요인분석 결과, 1요인으로 대학 생활 만족도 요인 8문항, 2요인으로 한국 생활 문화 요인 3문항, 3요인으로는 한국어 사용능력 요인의 한국어 수업 3문항, 4요인으로는 개인적 요인 5문항, 5요인으로는 사회적 요인 2문항, 6요인으로는 한국어 사용능력 요인의 한국어 사용 정도 2문항, 총 23문항이 6개의 요인으로 묶였다. 넷째, 개발된 척도의 구성타당도가 적합한지 파악하기 위해 집중타당도와 판별타당도를 검증하였다. Amos 22.0을 활용한 구조방정식 모형의 확인적 요인분석 결과로 집중타당성이, SPSS 21.0을 활용한 구성 개념들 간의 상관관계 행렬 분석 결과로 판별타당성이 있는 것으로 검증되었다. 다섯째, 요인분석에 의해서 선정된 문항의 신뢰도를 검증하기 위해 Cronbach’s α를 구했다. 개발된 척도를 구성하는 23문항의 전체 내적 일치도는 Cronbach’s α = .703으로 나타났고, 각 요인별 Cronbach’s α는 대학 생활 만족도 요인이 .784, 한국 생활 문화 요인이 .604, 한국어 수업 요인이 .730, 개인적 요인이 .716, 사회적 요인이 .703, 한국어 사용 정도가 .657을 나타내 개발된 척도가 신뢰할 수 있음을 확인하였다. 다음으로, 연구 문제 2는 새로 개발된 재한 외국인 유학생의 문화적응 척도(ASISK)를 활용하여 재한 외국인 유학생의 문화적응에 영향을 미치는 변인을 알아보는 것이었다. 연구 결과를 요약하면, 첫째, 성별 한국어 사용능력 요인(한국어 사용 정도)에서는 남학생이 여학생보다 한국어를 덜 사용하는 것으로 나타났다. 둘째, 사회적 요인과 한국어 사용능력 요인(한국어 수업)에서 학부생이 대학원생보다 더 어려움을 겪고 있었다. 셋째, 종교가 있는 외국인 유학생들이 종교가 없는 학생들보다 더 좋은 사회성을 보였다. 넷째, 한국어 학습 기간이 1년 미만인 재한 외국인 유학생들이 1년 이상 ~ 2년 미만의 유학생보다 사회성이 더 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 토픽 3급을 보유한 재한 외국인 유학생들이 4급을 보유한 유학생들보다 개인적으로 한국 문화에 더 잘 적응하였다. 여섯째, 인구통계적 변인과 문화적응 간 상관관계에서는 1) 연령이 높을수록 대학원 과정에서 수학 중인 유학생이 많았고, 연령이 높을수록 체류기간이 길었다. 2) 연령이 높을수록 한국어 학습 기간은 길었고 학점은 좋았다. 3) 학부에서 대학원 과정으로 갈수록 토픽 점수와 학점도 높아졌고, 한국 체류 기간도 길어졌다. 4) 한국 체류 기간이 길어질수록 토픽 점수도 높아졌다. 5) 토픽 점수가 높을수록 학점도 좋았다. 6) 학점이 높은 학생이 한국 문화와 대학 문화에 더 잘 적응하였다. 인구통계적 변인과 문화적응 요인 간 상관관계에서는 연구적으로 의미 있는 결과가 도출되지 않았다. 일곱째, 문화적응 요인과 문화적응 간의 상관관계에서는 1) 재한 외국인 유학생들이 개인적으로 한국 문화에 잘 적응할수록 한국 생활 문화와 한국어 수업에도 잘 적응하였다. 2) 재한 외국인 유학생들이 한국 생활 문화에 잘 적응할수록 사회성도 좋아졌고, 한국어 수업에도 잘 적응하였다. 3) 재한 외국인 유학생들은 사회성이 좋을수록 한국어 수업에도 잘 적응하였다. 4) 대학 생활 만족도가 높을수록 한국어를 더 많이 사용하였다. 여덟째, 인구통계적 변인 중에 종교가 문화적응의 개인적 요인에, 인구통계적 변인 중에 종교, 학점이 문화적응의 한국 생활 문화 요인에, 인구통계적 변인 중에 학점이 문화적응의 사회적 요인에 긍정적인 영향을 미쳤다. 아홉째, 인구통계적 변인 중에 전공이 문화적응의 한국 생활 문화 요인과 사회적 요인에 부정적인 영향을 미쳤다. 마지막으로, 문화적응 요인 중에는 개인적 요인, 한국 생활 문화 요인, 사회적 요인, 대학 생활 만족도 요인, 한국어 사용능력 요인(한국어 수업), 한국어 사용능력 요인(한국어 사용 정도) 모두가 문화적응에 긍정적인 영향을 미치는 변수들로 작용하였다. 본 연구에서는 재한 외국인 유학생의 문화적응 정도를 측정할 수 있는 문화적응 척도를 제시하였고, 유학생들의 변인과 문화적응과의 관계를 설명하였다. 또한 재한 외국인 유학생들과의 면담을 통하여 그들의 생생하고 다양한 경험을 질적으로 연구하였고, 이를 양적으로 계량화함으로써 한국 문화의 특성이 반영된 문화적응 척도를 개발했다는 데에 의미가 있다. 마지막으로 종전의 연구에서 심도 깊게 다루지 못한 한국 생활 문화 요인, 한국어 사용능력 요인을 연구한 것과 한국어 교육 분야에서 어학당 학생이 아닌 학부생, 대학원생의 한국 문화 인식 및 한국어 사용능력을 연구했다는 점에서 연구의 의의가 있다. 더불어 본 연구를 통해 재한 외국인 유학생의 전반적인 문화적응 정도를 실질적으로 측정할 수 있을 뿐만 아니라, 재한 외국인 유학생의 문화적응과 관련된 다양한 연구들과 실질적인 지원 방안들이 양산될 수 있을 거라 기대한다.
본 연구는 제2언어로서의 한국어 교육학적 관점에서 재한 외국인 유학생의 문화적응에 영향을 미치는 요인을 탐색하고, 이를 토대로 재한 외국인 유학생의 문화적응 정도를 측정할 수 있는 문화적응 척도를 개발한 후 개발된 문화적응 척도를 활용하여 재한 외국인 유학생의 문화적응에 영향을 미치는 변인을 고찰하는 데 목적이 있다. 먼저, 연구 문제 1은 재한 외국인 유학생의 문화적응 요인이 무엇이고, 새로 개발된 재한 외국인 유학생 문화적응 척도(ASISK: the Acculturative Scale of International Students in Korea)의 내용타당도, 구성타당도, 신뢰도가 적절한지를 묻는 것이었다. 연구 결과를 요약하면, 첫째, 재한 외국인 유학생의 문화적응 요인으로 크게 개인적 요인, 한국 생활 문화 요인, 사회적 요인, 대학 생활 만족도 요인, 한국어 사용능력 요인을 도출하였다. 개인적 요인의 하위 범주는 유학 동기, 신체적·심리적 상태, 스트레스 요인으로 분류하였다. 한국의 생활 문화 요인은 하위 범주가 존재하지 않았고, 사회적 요인의 하위 범주는 교우 관계, 사회적 활동, 교수와의 관계, 사회적 차별로 범주화하였다. 대학 생활 만족도 요인의 하위 범주는 학업 만족도와 행정 서비스 및 학생 지원으로 구분하였다. 한국어 사용능력 요인의 하위 범주에는 한국어 수업, 한국어 사용 정도, 한국어 사용의 저해 요인이 있었다. 둘째, 설문 문항의 적절성을 판단하기 위해 한국어 교육 및 한국 문화 분야에서 교수, 박사 학위 수료자 및 취득자, 박사 학위 과정생 12명으로 구성된 전문가 집단을 선정하였다. 한국인과 동․서양의 재한 외국인 유학생을 포함시켜 두 차례에 걸쳐 내용타당도를 검증하였다. 1차 내용타당도 검증 결과, 재한 외국인 유학생 문화적응 척도의 1차 설문 도구에서 내용타당도 검증 기준에 미달한 4문항이 제거되어 전체 설문 문항 수가 114문항에서 110문항으로 줄어들었다. 2차 내용타당도 검증 결과, 재한 외국인 유학생 문화적응 척도의 수정된 1차 설문 도구에서 내용타당도의 검증 기준을 충족시키지 못한 21문항이 제거되어 전체 설문 문항 수가 89문항으로 줄어들었다. 셋째, 척도의 타당성을 탐색하기 위해 먼저, SPSSWIN 22.0을 활용하여 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)을 진행하였다. 탐색적 요인분석 결과, 1요인으로 대학 생활 만족도 요인 8문항, 2요인으로 한국 생활 문화 요인 3문항, 3요인으로는 한국어 사용능력 요인의 한국어 수업 3문항, 4요인으로는 개인적 요인 5문항, 5요인으로는 사회적 요인 2문항, 6요인으로는 한국어 사용능력 요인의 한국어 사용 정도 2문항, 총 23문항이 6개의 요인으로 묶였다. 넷째, 개발된 척도의 구성타당도가 적합한지 파악하기 위해 집중타당도와 판별타당도를 검증하였다. Amos 22.0을 활용한 구조방정식 모형의 확인적 요인분석 결과로 집중타당성이, SPSS 21.0을 활용한 구성 개념들 간의 상관관계 행렬 분석 결과로 판별타당성이 있는 것으로 검증되었다. 다섯째, 요인분석에 의해서 선정된 문항의 신뢰도를 검증하기 위해 Cronbach’s α를 구했다. 개발된 척도를 구성하는 23문항의 전체 내적 일치도는 Cronbach’s α = .703으로 나타났고, 각 요인별 Cronbach’s α는 대학 생활 만족도 요인이 .784, 한국 생활 문화 요인이 .604, 한국어 수업 요인이 .730, 개인적 요인이 .716, 사회적 요인이 .703, 한국어 사용 정도가 .657을 나타내 개발된 척도가 신뢰할 수 있음을 확인하였다. 다음으로, 연구 문제 2는 새로 개발된 재한 외국인 유학생의 문화적응 척도(ASISK)를 활용하여 재한 외국인 유학생의 문화적응에 영향을 미치는 변인을 알아보는 것이었다. 연구 결과를 요약하면, 첫째, 성별 한국어 사용능력 요인(한국어 사용 정도)에서는 남학생이 여학생보다 한국어를 덜 사용하는 것으로 나타났다. 둘째, 사회적 요인과 한국어 사용능력 요인(한국어 수업)에서 학부생이 대학원생보다 더 어려움을 겪고 있었다. 셋째, 종교가 있는 외국인 유학생들이 종교가 없는 학생들보다 더 좋은 사회성을 보였다. 넷째, 한국어 학습 기간이 1년 미만인 재한 외국인 유학생들이 1년 이상 ~ 2년 미만의 유학생보다 사회성이 더 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 토픽 3급을 보유한 재한 외국인 유학생들이 4급을 보유한 유학생들보다 개인적으로 한국 문화에 더 잘 적응하였다. 여섯째, 인구통계적 변인과 문화적응 간 상관관계에서는 1) 연령이 높을수록 대학원 과정에서 수학 중인 유학생이 많았고, 연령이 높을수록 체류기간이 길었다. 2) 연령이 높을수록 한국어 학습 기간은 길었고 학점은 좋았다. 3) 학부에서 대학원 과정으로 갈수록 토픽 점수와 학점도 높아졌고, 한국 체류 기간도 길어졌다. 4) 한국 체류 기간이 길어질수록 토픽 점수도 높아졌다. 5) 토픽 점수가 높을수록 학점도 좋았다. 6) 학점이 높은 학생이 한국 문화와 대학 문화에 더 잘 적응하였다. 인구통계적 변인과 문화적응 요인 간 상관관계에서는 연구적으로 의미 있는 결과가 도출되지 않았다. 일곱째, 문화적응 요인과 문화적응 간의 상관관계에서는 1) 재한 외국인 유학생들이 개인적으로 한국 문화에 잘 적응할수록 한국 생활 문화와 한국어 수업에도 잘 적응하였다. 2) 재한 외국인 유학생들이 한국 생활 문화에 잘 적응할수록 사회성도 좋아졌고, 한국어 수업에도 잘 적응하였다. 3) 재한 외국인 유학생들은 사회성이 좋을수록 한국어 수업에도 잘 적응하였다. 4) 대학 생활 만족도가 높을수록 한국어를 더 많이 사용하였다. 여덟째, 인구통계적 변인 중에 종교가 문화적응의 개인적 요인에, 인구통계적 변인 중에 종교, 학점이 문화적응의 한국 생활 문화 요인에, 인구통계적 변인 중에 학점이 문화적응의 사회적 요인에 긍정적인 영향을 미쳤다. 아홉째, 인구통계적 변인 중에 전공이 문화적응의 한국 생활 문화 요인과 사회적 요인에 부정적인 영향을 미쳤다. 마지막으로, 문화적응 요인 중에는 개인적 요인, 한국 생활 문화 요인, 사회적 요인, 대학 생활 만족도 요인, 한국어 사용능력 요인(한국어 수업), 한국어 사용능력 요인(한국어 사용 정도) 모두가 문화적응에 긍정적인 영향을 미치는 변수들로 작용하였다. 본 연구에서는 재한 외국인 유학생의 문화적응 정도를 측정할 수 있는 문화적응 척도를 제시하였고, 유학생들의 변인과 문화적응과의 관계를 설명하였다. 또한 재한 외국인 유학생들과의 면담을 통하여 그들의 생생하고 다양한 경험을 질적으로 연구하였고, 이를 양적으로 계량화함으로써 한국 문화의 특성이 반영된 문화적응 척도를 개발했다는 데에 의미가 있다. 마지막으로 종전의 연구에서 심도 깊게 다루지 못한 한국 생활 문화 요인, 한국어 사용능력 요인을 연구한 것과 한국어 교육 분야에서 어학당 학생이 아닌 학부생, 대학원생의 한국 문화 인식 및 한국어 사용능력을 연구했다는 점에서 연구의 의의가 있다. 더불어 본 연구를 통해 재한 외국인 유학생의 전반적인 문화적응 정도를 실질적으로 측정할 수 있을 뿐만 아니라, 재한 외국인 유학생의 문화적응과 관련된 다양한 연구들과 실질적인 지원 방안들이 양산될 수 있을 거라 기대한다.
The purpose of this study is to explore the acculturative factors of international students studying in Korea from the perspective of Korean language education as a second language, to develop an acculturative scale of international students in Korea(ASISK), and to investigate the variables that inf...
The purpose of this study is to explore the acculturative factors of international students studying in Korea from the perspective of Korean language education as a second language, to develop an acculturative scale of international students in Korea(ASISK), and to investigate the variables that influence their acculturation using the newly developed acculturative scale. The first research problem is to figure out what acculturative factors cause the acculturation of international students in Korea, that the content validity, construct validity, reliability of the newly developed ASISK are appropriate. Findings show that (1) the acculturative factors of international students in Korea were categorized into personal factor, Korean living culture, social factor, contentment to the collegiate life, language use competence. The subcategories of personal factor were divided into the motives of studying abroad in Korea, physical psychological state, stress. Korean living culture factor didn’t have any subcategories. The subcategories of social factor consisted of friendship, social activities, relationship with professors, social discrimination. The subcategories of contentment to the collegiate life were classified as academic contentment, administrative services and student support. The subcategories of language use competence were classes in Korean, the degree of Korean use, the deterrent factors of Korean use. (2) The content validity of the scale was confirmed by 12 experts including Koreans, foreigners from East and West. As a result of the first content validity, 114 items were decreased into 110 items not to meet the standards. As a consequence of the second content validity, 89 items remained to satisfy the standards. 3) Data were analyzed by exploratory factor analysis. 6 factors composed of 23 items were drawn from; contentment to the collegiate life, Korean living culture, classes in Korean of language use competence, personal factor, social factor, the degree of Korean use in language use competence. 4) Data from 249 international students in Korea were analyzed with confirmatory factor analysis, correlation matrix analysis to find out that construct validity is appropriate. As results, convergent validity, discriminant validity were confirmed. 5) The reliability was also verified. The calculated total reliability of the scale was .703(contentment to the collegiate life .784, Korean living culture .604, classes in Korean .730, personal factor .716, social factor .703, the degree of Korean use .657) on Cronbach’s α. The second research problem was to investigate the variables that affect the acculturation of foreign students in Korea using the ASISK. To sum up the research results, firstly, male students tended to use Korean fewer than female students. Secondly, undergraduate students had more difficulties than graduate students in the social factor and classes in Korean of language use competence. Thirdly, students with religion showed better sociality than the opposite. Fourthly, students with less than one year of Korean learning period had better sociality than more than those with one year ~ less than two years. Fifthly, students with TOPIK level 3 adapted to Korean culture personally more than those with TOPIK level 4. Sixthly, in the correlation between demographic variables and acculturation 1) older students were more in the graduate course than in the undergraduate course. Older students stayed in Korea longer. 2) The older students were, the longer Korean learning period was and the better GPA was. 3) Graduate students had better TOPIK scores, GPA and stayed longer in Korea than undergraduate students. 4) The longer length of residence of Korea was, the higher students’ TOPIK scores were. 5) Students with high TOPIK scores had better GPA. 6) Students with high GPA adapted to Korean culture and college culture well. Seventhly, in the correlation between acculturative factors and acculturation 1) as students got used to Korean culture personally well, they adapted to Korean living culture and classes in Korean better. 2) Students who adjusted to Korean living culture well had better sociality and adapted to classes in Korean easily. 3) Students with good sociality showed higher adaptation to classes in Korean. 4) Students who were more satisfied with college life used Korean very often. Eightly, religion of demographic variables had a positive influence on personal factor. Religion and GPA of demographic variables affected Korean living culture factor. GPA of demographic variables had a positive impact on social factor. Ninthly, major of demographic variables had a negative influence on Korean living culture factor and social factor. Finally, personal factor, Korean living culture, social factor, contentment to the collegiate life, language use competence(classes in Korean), language use competence(the degree of Korean use) of acculturative factors had significant influences on acculturation. This study has significances in exploring various experiences of international students studying in Korean undergraduate and graduate course and developing a scale to measure how much they adjust to Korean culture. It is to be hoped that this paper will yield the following studies and effective supports for foreign students in Korea.
The purpose of this study is to explore the acculturative factors of international students studying in Korea from the perspective of Korean language education as a second language, to develop an acculturative scale of international students in Korea(ASISK), and to investigate the variables that influence their acculturation using the newly developed acculturative scale. The first research problem is to figure out what acculturative factors cause the acculturation of international students in Korea, that the content validity, construct validity, reliability of the newly developed ASISK are appropriate. Findings show that (1) the acculturative factors of international students in Korea were categorized into personal factor, Korean living culture, social factor, contentment to the collegiate life, language use competence. The subcategories of personal factor were divided into the motives of studying abroad in Korea, physical psychological state, stress. Korean living culture factor didn’t have any subcategories. The subcategories of social factor consisted of friendship, social activities, relationship with professors, social discrimination. The subcategories of contentment to the collegiate life were classified as academic contentment, administrative services and student support. The subcategories of language use competence were classes in Korean, the degree of Korean use, the deterrent factors of Korean use. (2) The content validity of the scale was confirmed by 12 experts including Koreans, foreigners from East and West. As a result of the first content validity, 114 items were decreased into 110 items not to meet the standards. As a consequence of the second content validity, 89 items remained to satisfy the standards. 3) Data were analyzed by exploratory factor analysis. 6 factors composed of 23 items were drawn from; contentment to the collegiate life, Korean living culture, classes in Korean of language use competence, personal factor, social factor, the degree of Korean use in language use competence. 4) Data from 249 international students in Korea were analyzed with confirmatory factor analysis, correlation matrix analysis to find out that construct validity is appropriate. As results, convergent validity, discriminant validity were confirmed. 5) The reliability was also verified. The calculated total reliability of the scale was .703(contentment to the collegiate life .784, Korean living culture .604, classes in Korean .730, personal factor .716, social factor .703, the degree of Korean use .657) on Cronbach’s α. The second research problem was to investigate the variables that affect the acculturation of foreign students in Korea using the ASISK. To sum up the research results, firstly, male students tended to use Korean fewer than female students. Secondly, undergraduate students had more difficulties than graduate students in the social factor and classes in Korean of language use competence. Thirdly, students with religion showed better sociality than the opposite. Fourthly, students with less than one year of Korean learning period had better sociality than more than those with one year ~ less than two years. Fifthly, students with TOPIK level 3 adapted to Korean culture personally more than those with TOPIK level 4. Sixthly, in the correlation between demographic variables and acculturation 1) older students were more in the graduate course than in the undergraduate course. Older students stayed in Korea longer. 2) The older students were, the longer Korean learning period was and the better GPA was. 3) Graduate students had better TOPIK scores, GPA and stayed longer in Korea than undergraduate students. 4) The longer length of residence of Korea was, the higher students’ TOPIK scores were. 5) Students with high TOPIK scores had better GPA. 6) Students with high GPA adapted to Korean culture and college culture well. Seventhly, in the correlation between acculturative factors and acculturation 1) as students got used to Korean culture personally well, they adapted to Korean living culture and classes in Korean better. 2) Students who adjusted to Korean living culture well had better sociality and adapted to classes in Korean easily. 3) Students with good sociality showed higher adaptation to classes in Korean. 4) Students who were more satisfied with college life used Korean very often. Eightly, religion of demographic variables had a positive influence on personal factor. Religion and GPA of demographic variables affected Korean living culture factor. GPA of demographic variables had a positive impact on social factor. Ninthly, major of demographic variables had a negative influence on Korean living culture factor and social factor. Finally, personal factor, Korean living culture, social factor, contentment to the collegiate life, language use competence(classes in Korean), language use competence(the degree of Korean use) of acculturative factors had significant influences on acculturation. This study has significances in exploring various experiences of international students studying in Korean undergraduate and graduate course and developing a scale to measure how much they adjust to Korean culture. It is to be hoped that this paper will yield the following studies and effective supports for foreign students in Korea.
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