본 연구에서는 메이크업 하는 남성들의 대상으로 메이크업 실태분석과 메이크업 제품의 구매행동 및 사용행태와 메이크업을 했을 때 만족도와 심리적 변화에 어떤 관계가 있는지 파악하고자 연구를 진행 하였다. 본 연구의 대상은 국내에 거주하고 있는 20대와 30대의 메이크업을 하는 남성 204명을 대상으로 구성되었으며 설문지는 크게 3가지 요인으로 구성되어 있으며, 인구통계학적 특성, 메이크업에 관한 문항, 메이크업에 대한 만족도와 심리적 변화에 관한 문항으로 구성 되어 있다. 그 결과, 메이크업을 대학시절 때 시작한 남성이 가장 많았고,...
본 연구에서는 메이크업 하는 남성들의 대상으로 메이크업 실태분석과 메이크업 제품의 구매행동 및 사용행태와 메이크업을 했을 때 만족도와 심리적 변화에 어떤 관계가 있는지 파악하고자 연구를 진행 하였다. 본 연구의 대상은 국내에 거주하고 있는 20대와 30대의 메이크업을 하는 남성 204명을 대상으로 구성되었으며 설문지는 크게 3가지 요인으로 구성되어 있으며, 인구통계학적 특성, 메이크업에 관한 문항, 메이크업에 대한 만족도와 심리적 변화에 관한 문항으로 구성 되어 있다. 그 결과, 메이크업을 대학시절 때 시작한 남성이 가장 많았고, 메이크업을 시작한 동기는 외모의 아름다움과 심리적 만족을 위해하는 경우가 많았다. 평소 메이크업을 하는 목적은 결점커버를 위해 가장 많이 하였고, 메이크업을 통해 젠틀하고 지적인 이미지를 기대하는 남성이 가장 많았다. 얼굴 중에서 가장 신경 쓰이거나 보완하고 싶은 부분은 피부색이나 피부상태가 가장 많았으며, 메이크업 제품을 주로 구입하는 곳은 화장품 멀티샵 또는 로드샵이 가장 많은 것으로 나타났다. 메이크업에 대한 만족도와 메이크업 지속의향은 ‘그렇다’ 수준을 나타내고 있으며, 타인에게 메이크업을 추천할 의향은 ‘보통이다’ 수준을 나타내고 있다. 메이크업에 의한 심리적 변화에 외적이미지 자신감 상승, 내적이미지 자신감 상승, 대인관계 자신감 상승은 모두 ‘그렇다’ 수준을 나타내고 있다. 결론적으로 남성들이 메이크업을 함으로 인해 만족도와 심리적 변화가 긍정적 영향을 미치는 것을 확인 할 수 있었으며, 메이크업은 사회적으로 대인관계나 심리적 만족감 등에서 매우 중요하게 작용하는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 메이크업 하는 남성들의 대상으로 메이크업 실태분석과 메이크업 제품의 구매행동 및 사용행태와 메이크업을 했을 때 만족도와 심리적 변화에 어떤 관계가 있는지 파악하고자 연구를 진행 하였다. 본 연구의 대상은 국내에 거주하고 있는 20대와 30대의 메이크업을 하는 남성 204명을 대상으로 구성되었으며 설문지는 크게 3가지 요인으로 구성되어 있으며, 인구통계학적 특성, 메이크업에 관한 문항, 메이크업에 대한 만족도와 심리적 변화에 관한 문항으로 구성 되어 있다. 그 결과, 메이크업을 대학시절 때 시작한 남성이 가장 많았고, 메이크업을 시작한 동기는 외모의 아름다움과 심리적 만족을 위해하는 경우가 많았다. 평소 메이크업을 하는 목적은 결점커버를 위해 가장 많이 하였고, 메이크업을 통해 젠틀하고 지적인 이미지를 기대하는 남성이 가장 많았다. 얼굴 중에서 가장 신경 쓰이거나 보완하고 싶은 부분은 피부색이나 피부상태가 가장 많았으며, 메이크업 제품을 주로 구입하는 곳은 화장품 멀티샵 또는 로드샵이 가장 많은 것으로 나타났다. 메이크업에 대한 만족도와 메이크업 지속의향은 ‘그렇다’ 수준을 나타내고 있으며, 타인에게 메이크업을 추천할 의향은 ‘보통이다’ 수준을 나타내고 있다. 메이크업에 의한 심리적 변화에 외적이미지 자신감 상승, 내적이미지 자신감 상승, 대인관계 자신감 상승은 모두 ‘그렇다’ 수준을 나타내고 있다. 결론적으로 남성들이 메이크업을 함으로 인해 만족도와 심리적 변화가 긍정적 영향을 미치는 것을 확인 할 수 있었으며, 메이크업은 사회적으로 대인관계나 심리적 만족감 등에서 매우 중요하게 작용하는 것으로 나타났다.
This study examined the actual conditions of men’s makeup as well as the purchasing and using behaviors of makeup cosmetic products, covering males who do makeup. It also endeavored to find out the relationship between the satisfaction and psychological changes when men wear makeup on their face. Th...
This study examined the actual conditions of men’s makeup as well as the purchasing and using behaviors of makeup cosmetic products, covering males who do makeup. It also endeavored to find out the relationship between the satisfaction and psychological changes when men wear makeup on their face. The survey design of this study consisted of three variables, which are respectively demographic characteristics, questionnaires of makeup, and satisfaction and psychological changes with makeup. Participants included 204 males doing their makeup, between the ages of twenties and thirties living in Korea. The results indicated that there was the greatest number of respondents who started their makeup while in college and their motive to start doing makeup was for the attractiveness and self-confident. The participants also answered that the major purpose for wearing makeup is to hide outward flaws and they expect to have a gentle and intelligent images by wearing makeup. The colors and conditions of skin are the best part that the participants care about or want to make up for in face, and they mostly bought their cosmetics from multi-shops or roadside shops. The answer “positive” showed the level of the satisfaction and willingness to maintain wearing makeup while “neutral” showed the willingness of the respondents to recommend others to do makeup. Results also indicated that the level of answer “positive” was given for psychological changes such as the increase of self-confident in outward appearance, inner image, and personal relationship by wearing makeup. Taking conducted research into account, wearing makeup affects self-satisfaction as well as psychological changes in a positive way to males; such findings concluded that men’s makeup has a great influence on social matters like relationship, satisfaction and so on.
This study examined the actual conditions of men’s makeup as well as the purchasing and using behaviors of makeup cosmetic products, covering males who do makeup. It also endeavored to find out the relationship between the satisfaction and psychological changes when men wear makeup on their face. The survey design of this study consisted of three variables, which are respectively demographic characteristics, questionnaires of makeup, and satisfaction and psychological changes with makeup. Participants included 204 males doing their makeup, between the ages of twenties and thirties living in Korea. The results indicated that there was the greatest number of respondents who started their makeup while in college and their motive to start doing makeup was for the attractiveness and self-confident. The participants also answered that the major purpose for wearing makeup is to hide outward flaws and they expect to have a gentle and intelligent images by wearing makeup. The colors and conditions of skin are the best part that the participants care about or want to make up for in face, and they mostly bought their cosmetics from multi-shops or roadside shops. The answer “positive” showed the level of the satisfaction and willingness to maintain wearing makeup while “neutral” showed the willingness of the respondents to recommend others to do makeup. Results also indicated that the level of answer “positive” was given for psychological changes such as the increase of self-confident in outward appearance, inner image, and personal relationship by wearing makeup. Taking conducted research into account, wearing makeup affects self-satisfaction as well as psychological changes in a positive way to males; such findings concluded that men’s makeup has a great influence on social matters like relationship, satisfaction and so on.
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