연구배경: 최근 핵가족화 되고 출생률이 낮아지면서 가족간병의 형태에서 점차 간병인의 필요성이 증가하게 되었고, 현재의 간호 인력으로 환자의 일상생활수행을 지원하기에는 불가한 실정으로 간병인에 대한 수요가 증가하게 되었다. 본 연구는 간병서비스의 이용형태에 따른 간병 이용 만족도를 평가하기 위해 시도되는 것이며, 의료소비자와 병원관계자 모두에게 경제적, 심리적 부담을 줄이면서 양질의 간병서비스를 안전하게 제공할 수 있는 형태를 알아보기 위해 시도되었다. 연구방법: 일개 급성기 종합병원에서 간병서비스 형태에 따라 간병형태별 일반적 특성을 확인하고 간병만족도를 평가하고자 하였고, 조사병원의 간병서비스 이용형태는 개인간병, 공동간병, 병동간병서비스로 구분된다. 조사기간은 2016년 3월 30일부터 5월 23일까지 55일간 간병서비스를 이용하고 있는 입원 환자 또는 보호자를 대상으로 하였고, 수집된 101부의 자료로 ...
연구배경: 최근 핵가족화 되고 출생률이 낮아지면서 가족간병의 형태에서 점차 간병인의 필요성이 증가하게 되었고, 현재의 간호 인력으로 환자의 일상생활수행을 지원하기에는 불가한 실정으로 간병인에 대한 수요가 증가하게 되었다. 본 연구는 간병서비스의 이용형태에 따른 간병 이용 만족도를 평가하기 위해 시도되는 것이며, 의료소비자와 병원관계자 모두에게 경제적, 심리적 부담을 줄이면서 양질의 간병서비스를 안전하게 제공할 수 있는 형태를 알아보기 위해 시도되었다. 연구방법: 일개 급성기 종합병원에서 간병서비스 형태에 따라 간병형태별 일반적 특성을 확인하고 간병만족도를 평가하고자 하였고, 조사병원의 간병서비스 이용형태는 개인간병, 공동간병, 병동간병서비스로 구분된다. 조사기간은 2016년 3월 30일부터 5월 23일까지 55일간 간병서비스를 이용하고 있는 입원 환자 또는 보호자를 대상으로 하였고, 수집된 101부의 자료로 SPSS 20.0을 이용하여 분석하였다. 연구결과: 간병서비스의 이용 형태 중 서비스 만족도 각 영역별 간병인의 태도, 역할, 신뢰, 간병인 업무, 간병료 5개 항목 모두에서 병동간병서비스가 가장 높은 만족도를 나타내었고, 다음은 공동간병서비스, 개인간병서비스 순 이었다. 환자의 의사소통 능력이 가능할수록 병동간병서비스 이용률이 높아지고 의사소통 능력이 떨어지는 환자의 경우는 공동간병이나 개인간병의 형태를 선택하였으며, 간병업체에 대한 만족도는 공동간병과 병동간병이 업체관리를 잘 하고 있는 것으로 응답하였고, 업체관리에 따라서 감염예방에 대한 만족도가 높게 나타났다. 간병업체의 관리에 따라 간병서비스 만족도에 영향을 미칠 수 있고, 환자의 의사소통여부에 따라 간병인 이용형태도 다르게 나타났다. 결론: 병동간병서비스는 현재 병원 입원환자의 비급여를 없애기 위해 정책적으로 확대해 가고 있는 간호간병통합서비스와 유사한 업무형태를 가지고 있다. 추후 환자의 의사소통 능력과 일상생활수행능력 중증도에 따라 간병형태와 인력배치의 기준에 대한 다양한 분석이 필요할 것으로 사료된다.
연구배경: 최근 핵가족화 되고 출생률이 낮아지면서 가족간병의 형태에서 점차 간병인의 필요성이 증가하게 되었고, 현재의 간호 인력으로 환자의 일상생활수행을 지원하기에는 불가한 실정으로 간병인에 대한 수요가 증가하게 되었다. 본 연구는 간병서비스의 이용형태에 따른 간병 이용 만족도를 평가하기 위해 시도되는 것이며, 의료소비자와 병원관계자 모두에게 경제적, 심리적 부담을 줄이면서 양질의 간병서비스를 안전하게 제공할 수 있는 형태를 알아보기 위해 시도되었다. 연구방법: 일개 급성기 종합병원에서 간병서비스 형태에 따라 간병형태별 일반적 특성을 확인하고 간병만족도를 평가하고자 하였고, 조사병원의 간병서비스 이용형태는 개인간병, 공동간병, 병동간병서비스로 구분된다. 조사기간은 2016년 3월 30일부터 5월 23일까지 55일간 간병서비스를 이용하고 있는 입원 환자 또는 보호자를 대상으로 하였고, 수집된 101부의 자료로 SPSS 20.0을 이용하여 분석하였다. 연구결과: 간병서비스의 이용 형태 중 서비스 만족도 각 영역별 간병인의 태도, 역할, 신뢰, 간병인 업무, 간병료 5개 항목 모두에서 병동간병서비스가 가장 높은 만족도를 나타내었고, 다음은 공동간병서비스, 개인간병서비스 순 이었다. 환자의 의사소통 능력이 가능할수록 병동간병서비스 이용률이 높아지고 의사소통 능력이 떨어지는 환자의 경우는 공동간병이나 개인간병의 형태를 선택하였으며, 간병업체에 대한 만족도는 공동간병과 병동간병이 업체관리를 잘 하고 있는 것으로 응답하였고, 업체관리에 따라서 감염예방에 대한 만족도가 높게 나타났다. 간병업체의 관리에 따라 간병서비스 만족도에 영향을 미칠 수 있고, 환자의 의사소통여부에 따라 간병인 이용형태도 다르게 나타났다. 결론: 병동간병서비스는 현재 병원 입원환자의 비급여를 없애기 위해 정책적으로 확대해 가고 있는 간호간병통합서비스와 유사한 업무형태를 가지고 있다. 추후 환자의 의사소통 능력과 일상생활수행능력 중증도에 따라 간병형태와 인력배치의 기준에 대한 다양한 분석이 필요할 것으로 사료된다.
Introduction: Increase in the number of nuclear families and fall in the birth rate have brought about the growth of need for caregiver. And it is very difficult to support for patients’ daily activities with present nursing work force, therefore the demand for caregiver for the sick has increased. ...
Introduction: Increase in the number of nuclear families and fall in the birth rate have brought about the growth of need for caregiver. And it is very difficult to support for patients’ daily activities with present nursing work force, therefore the demand for caregiver for the sick has increased. The purpose of this study is to evaluate the degree of satisfaction of caregiver service according to type of paid caregiver service and to find out the type of caregiver service which give the good quality caregiver service both to medical consumer and hospital workers with low economic and psychological burden. Method: This study implemented research on the degree of satisfaction of caregiver service according to the type of caregiver service in one detection of hospital. The types of paid caregiver service are fall into three categories- private caregiver service, public caregiver service, and hello care service. The period of survey is 55days from March 30 to May 23 in 2016. The study objects are inpatients and guardians. This study use the SPSS 20.0 to analyze the collected 101 sheets data. Results: The hello care service is the most satisfied type among the three types of caregiver service on all five items-care giver’s attitude, role, confidence, performance, service charge. The secondly satisfied type is the public caregiver service and the thirdly satisfied type is the private caregiver service. The patients with communicative competence use more hello care service. The patients with lower communicative competence choose the public caregiver service or private caregiver service. As to the degree of satisfactions toward caregiver company, the public caregiver service and hello care service are more satisfied. According to the management of caregiver company, the degree of satisfaction for caregiver is influenced. And whether the patients have communicative competence or not is an important factor for the patients to select what type of caregiver service. Conclusion: Hello care service is similar with nursing-caregiver combination service in the working type. Later there will be needed for the more studies on caregiver types and the criterias of manpower arrangement according to the communicative competence and ability of daily life activities.
Introduction: Increase in the number of nuclear families and fall in the birth rate have brought about the growth of need for caregiver. And it is very difficult to support for patients’ daily activities with present nursing work force, therefore the demand for caregiver for the sick has increased. The purpose of this study is to evaluate the degree of satisfaction of caregiver service according to type of paid caregiver service and to find out the type of caregiver service which give the good quality caregiver service both to medical consumer and hospital workers with low economic and psychological burden. Method: This study implemented research on the degree of satisfaction of caregiver service according to the type of caregiver service in one detection of hospital. The types of paid caregiver service are fall into three categories- private caregiver service, public caregiver service, and hello care service. The period of survey is 55days from March 30 to May 23 in 2016. The study objects are inpatients and guardians. This study use the SPSS 20.0 to analyze the collected 101 sheets data. Results: The hello care service is the most satisfied type among the three types of caregiver service on all five items-care giver’s attitude, role, confidence, performance, service charge. The secondly satisfied type is the public caregiver service and the thirdly satisfied type is the private caregiver service. The patients with communicative competence use more hello care service. The patients with lower communicative competence choose the public caregiver service or private caregiver service. As to the degree of satisfactions toward caregiver company, the public caregiver service and hello care service are more satisfied. According to the management of caregiver company, the degree of satisfaction for caregiver is influenced. And whether the patients have communicative competence or not is an important factor for the patients to select what type of caregiver service. Conclusion: Hello care service is similar with nursing-caregiver combination service in the working type. Later there will be needed for the more studies on caregiver types and the criterias of manpower arrangement according to the communicative competence and ability of daily life activities.
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