본 연구는 문헌고찰 및 기존 검사도구 분석, 유아교사와의 면담을 통해 유아 공감능력을 구성하는 구성요인을 밝히고, 이를 기초로 유아 공감능력을 측정할 수 있는 타당화된 검사도구를 개발하는데 목적이 있다. 이를 위해 ‘구성요인 설정’에서는 유아의 공감능력에 관한 문헌을 고찰하고 기존 검사도구를 분석하였으며 유아교사와의 면담결과를 통하여 유아 공감능력의 구성요인을 추출하였다. ‘검사도구 개발’에서는 ‘구성요인 설정’에서 선정한 구성요인을 기초로 본 검사도구의 예비 문항을 구성한 후 전문가에 의해 내용타당도를 검증하여 최종 3개의 구성요인과 39문항을 개발하였다. ‘검사도구 타당화 검증’에서는 ‘검사도구 개발’에서 개발된 ‘교사용 유아 공감능력 검사도구’의 최종 시안에 대한 타당화를 위하여 만 3-5세 유아 275명을 대상으로 ...
본 연구는 문헌고찰 및 기존 검사도구 분석, 유아교사와의 면담을 통해 유아 공감능력을 구성하는 구성요인을 밝히고, 이를 기초로 유아 공감능력을 측정할 수 있는 타당화된 검사도구를 개발하는데 목적이 있다. 이를 위해 ‘구성요인 설정’에서는 유아의 공감능력에 관한 문헌을 고찰하고 기존 검사도구를 분석하였으며 유아교사와의 면담결과를 통하여 유아 공감능력의 구성요인을 추출하였다. ‘검사도구 개발’에서는 ‘구성요인 설정’에서 선정한 구성요인을 기초로 본 검사도구의 예비 문항을 구성한 후 전문가에 의해 내용타당도를 검증하여 최종 3개의 구성요인과 39문항을 개발하였다. ‘검사도구 타당화 검증’에서는 ‘검사도구 개발’에서 개발된 ‘교사용 유아 공감능력 검사도구’의 최종 시안에 대한 타당화를 위하여 만 3-5세 유아 275명을 대상으로 타당도, 문항양호도, 신뢰도를 검증하였다. 검증 결과, 탐색적 요인분석에서 3개의 구성요인과 39개의 문항으로 구성되었다. 다음으로, 확인적 요인분석을 실시한 결과, Q = 1.257, AVA = .952, C.R = .983, CFI = .999, TLI = .998, RMSEA = .031로 양호한 것으로 확인되었다. 따라서 구조방정식 모형에 의하여 산출된 측정변수들은 각 구인을 설명하는데 적합하다고 할 수 있다. 이 과정을 통해 요인 1(사회적 기술)은 14개 문항, 요인 2(인지적 공감)는 14개 문항, 요인 3(정서적 공감)은 11개 문항, 총 39개 문항으로 구성되었다. 둘째, 신뢰도를 검증하기 위하여 내적합치도와 검사-재검사 신뢰도를 산출하였다. 내적합치도 검증 결과, 전체 문항의 Cronbach' α값이 .987으로 나타났고 검사-재검사 신뢰도 검증 결과는 양 검사간의 상관을 나타내는 전체 신뢰도 계수는 .871로 나타나 본 검사도구의 신뢰도가 양호한 것으로 확인되었다. 셋째, 유아 공감능력 검사도구의 문항별 평균과 표준편차, 문항반응분포는 전체적으로 적절한 수준으로 나타났다. 또한 변별도를 알아본 결과, 모든 문항에서 유의미한 차이가 나타나 문항 변별력이 높다고 할 수 있다. 종합하여 말하면, 본 연구에서 개발한 교사용 유아 공감능력 검사도구는 타당도, 문항양호도, 신뢰도가 확보된 타당한 검사도구임이 증명되었다.
본 연구는 문헌고찰 및 기존 검사도구 분석, 유아교사와의 면담을 통해 유아 공감능력을 구성하는 구성요인을 밝히고, 이를 기초로 유아 공감능력을 측정할 수 있는 타당화된 검사도구를 개발하는데 목적이 있다. 이를 위해 ‘구성요인 설정’에서는 유아의 공감능력에 관한 문헌을 고찰하고 기존 검사도구를 분석하였으며 유아교사와의 면담결과를 통하여 유아 공감능력의 구성요인을 추출하였다. ‘검사도구 개발’에서는 ‘구성요인 설정’에서 선정한 구성요인을 기초로 본 검사도구의 예비 문항을 구성한 후 전문가에 의해 내용타당도를 검증하여 최종 3개의 구성요인과 39문항을 개발하였다. ‘검사도구 타당화 검증’에서는 ‘검사도구 개발’에서 개발된 ‘교사용 유아 공감능력 검사도구’의 최종 시안에 대한 타당화를 위하여 만 3-5세 유아 275명을 대상으로 타당도, 문항양호도, 신뢰도를 검증하였다. 검증 결과, 탐색적 요인분석에서 3개의 구성요인과 39개의 문항으로 구성되었다. 다음으로, 확인적 요인분석을 실시한 결과, Q = 1.257, AVA = .952, C.R = .983, CFI = .999, TLI = .998, RMSEA = .031로 양호한 것으로 확인되었다. 따라서 구조방정식 모형에 의하여 산출된 측정변수들은 각 구인을 설명하는데 적합하다고 할 수 있다. 이 과정을 통해 요인 1(사회적 기술)은 14개 문항, 요인 2(인지적 공감)는 14개 문항, 요인 3(정서적 공감)은 11개 문항, 총 39개 문항으로 구성되었다. 둘째, 신뢰도를 검증하기 위하여 내적합치도와 검사-재검사 신뢰도를 산출하였다. 내적합치도 검증 결과, 전체 문항의 Cronbach' α값이 .987으로 나타났고 검사-재검사 신뢰도 검증 결과는 양 검사간의 상관을 나타내는 전체 신뢰도 계수는 .871로 나타나 본 검사도구의 신뢰도가 양호한 것으로 확인되었다. 셋째, 유아 공감능력 검사도구의 문항별 평균과 표준편차, 문항반응분포는 전체적으로 적절한 수준으로 나타났다. 또한 변별도를 알아본 결과, 모든 문항에서 유의미한 차이가 나타나 문항 변별력이 높다고 할 수 있다. 종합하여 말하면, 본 연구에서 개발한 교사용 유아 공감능력 검사도구는 타당도, 문항양호도, 신뢰도가 확보된 타당한 검사도구임이 증명되었다.
The purpose of this study was to examine the constituent of young children's empathic ability through the analysis of literature and the existing test tools and the interviews with early childhood teachers, and then develop a valid test scale of young children's empathic ability for teachers. Fo...
The purpose of this study was to examine the constituent of young children's empathic ability through the analysis of literature and the existing test tools and the interviews with early childhood teachers, and then develop a valid test scale of young children's empathic ability for teachers. For this, in the part of 'the establishment of constituents', the author examined literature on young children's empathic ability, analyzed the existing test tools, and interviewed with early childhood teachers, thus drawing out the constituents of young children's empathic ability. In the part of 'the development of a test scale', the preliminary items of the test scale were worked out based on the constituents drawn out in the part of 'the establishment of constituent', and then 39 items in 3 constituents were developed after testing the validity of its contents by consulting with an expert. In the part of 'the verification of validity of test tool', the validity of final plan of 'the test scale of young children's empathic ability for teachers', developed in the part of 'the development of a test scale', was tested on 275 children of 3-5 years old in relation to its validity, item adequacy and reliability. The results of exploratory factor analysis presented the fact that the test scale consisted of 39 items in 3 constituents. And then the results of confirmatory factor analysis showed the fact that the test scale was adequate with Q = 1.257, AVA = .952, C.R = .983, CFI = .999, TLI = .998, and RMSEA = .031. Therefore, test variables worked out by the structural equation model were seemingly proper in explaining every variable. First, via this process, such 39 items as 14 items for factor 1 (social skill), 14 items for factor 2 (cognitive empathy) and 11 items for factor 3 (emotional empathy) were worked out. Second, internal consistency and the reliability of test and re-test were calculated in order to examine the reliability of the test scale. The results of examination of internal consistency presented that Cronbach' α for all the items was .987, and the results of examination of the reliability of test and re-test presented that the whole coefficient, which presented the correlation of two tests, was .871, thus confirming that the reliability of test scale in this study was good. Third, the mean, standard deviation of items and item response distribution of the test scale to examine young children's empathic ability were appropriate in general. In addition, the item discrimination power was looked into, and all the items presented significant difference, thus confirming that item discrimination power is high. In conclusion, the test scale of young children's empathic ability was proved to be a valid test tool of which validity, item adequacy, and reliability were secured.
The purpose of this study was to examine the constituent of young children's empathic ability through the analysis of literature and the existing test tools and the interviews with early childhood teachers, and then develop a valid test scale of young children's empathic ability for teachers. For this, in the part of 'the establishment of constituents', the author examined literature on young children's empathic ability, analyzed the existing test tools, and interviewed with early childhood teachers, thus drawing out the constituents of young children's empathic ability. In the part of 'the development of a test scale', the preliminary items of the test scale were worked out based on the constituents drawn out in the part of 'the establishment of constituent', and then 39 items in 3 constituents were developed after testing the validity of its contents by consulting with an expert. In the part of 'the verification of validity of test tool', the validity of final plan of 'the test scale of young children's empathic ability for teachers', developed in the part of 'the development of a test scale', was tested on 275 children of 3-5 years old in relation to its validity, item adequacy and reliability. The results of exploratory factor analysis presented the fact that the test scale consisted of 39 items in 3 constituents. And then the results of confirmatory factor analysis showed the fact that the test scale was adequate with Q = 1.257, AVA = .952, C.R = .983, CFI = .999, TLI = .998, and RMSEA = .031. Therefore, test variables worked out by the structural equation model were seemingly proper in explaining every variable. First, via this process, such 39 items as 14 items for factor 1 (social skill), 14 items for factor 2 (cognitive empathy) and 11 items for factor 3 (emotional empathy) were worked out. Second, internal consistency and the reliability of test and re-test were calculated in order to examine the reliability of the test scale. The results of examination of internal consistency presented that Cronbach' α for all the items was .987, and the results of examination of the reliability of test and re-test presented that the whole coefficient, which presented the correlation of two tests, was .871, thus confirming that the reliability of test scale in this study was good. Third, the mean, standard deviation of items and item response distribution of the test scale to examine young children's empathic ability were appropriate in general. In addition, the item discrimination power was looked into, and all the items presented significant difference, thus confirming that item discrimination power is high. In conclusion, the test scale of young children's empathic ability was proved to be a valid test tool of which validity, item adequacy, and reliability were secured.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.