본 연구의 목적은 긍정적 피드백과 부정적 피드백의 상이한 제공비율이 수행, 지각된 스트레스, 피드백 수용도에 미치는 영향을 검증하는 것이었다. 참가자들은 서울 소재 C대학에 재학중인 학부생 및 대학원생 90명이었다. 본 연구는 컴퓨터 프로그램으로 작업행동을 하는 가상의 용접과제를 사용하였다. 본 연구의 독립변인은 상이한 피드백 제공 비율(4:1, 1:1, 1:4)이었으며, 종속변인으로 수행의 양과 질, 지각된 스트레스, 피드백 수용도를 측정하였다. 2x2 혼합요인설계가 적용되었으며, 실험은 회기 당 7분씩 기저선 회기 3회기와 실...
본 연구의 목적은 긍정적 피드백과 부정적 피드백의 상이한 제공비율이 수행, 지각된 스트레스, 피드백 수용도에 미치는 영향을 검증하는 것이었다. 참가자들은 서울 소재 C대학에 재학중인 학부생 및 대학원생 90명이었다. 본 연구는 컴퓨터 프로그램으로 작업행동을 하는 가상의 용접과제를 사용하였다. 본 연구의 독립변인은 상이한 피드백 제공 비율(4:1, 1:1, 1:4)이었으며, 종속변인으로 수행의 양과 질, 지각된 스트레스, 피드백 수용도를 측정하였다. 2x2 혼합요인설계가 적용되었으며, 실험은 회기 당 7분씩 기저선 회기 3회기와 실험 회기 20회기 총 23회기가 실시되었다. 연구결과 수행양의 측면에서 1:4 집단을 제외한 4:1 집단과 1:1 집단에서 기저선 회기에 비해 실험 회기의 수행이 유의미하게 증가하였지만 집단 간 차이가 없었다. 수행질의 측면에서는 모든 집단이 기저선 회기에 비해 실험 회기에서 수행이 유의미하게 증가하였고 집단 간의 유의미한 차이가 있었다. 지각된 스트레스와 수용도 측면에서는 일관적으로 1:4 집단의 스트레스가 높았고 수용도가 낮았다. 본 연구 결과, 긍정적 피드백과 부정적 피드백의 상이한 제공비율에 따라 수행, 지각된 스트레스와 수용도가 상이할 수 있음이 검증되었고 이러한 결과는 효과적인 수행관리 관행에 시사점을 갖는다.
본 연구의 목적은 긍정적 피드백과 부정적 피드백의 상이한 제공비율이 수행, 지각된 스트레스, 피드백 수용도에 미치는 영향을 검증하는 것이었다. 참가자들은 서울 소재 C대학에 재학중인 학부생 및 대학원생 90명이었다. 본 연구는 컴퓨터 프로그램으로 작업행동을 하는 가상의 용접과제를 사용하였다. 본 연구의 독립변인은 상이한 피드백 제공 비율(4:1, 1:1, 1:4)이었으며, 종속변인으로 수행의 양과 질, 지각된 스트레스, 피드백 수용도를 측정하였다. 2x2 혼합요인설계가 적용되었으며, 실험은 회기 당 7분씩 기저선 회기 3회기와 실험 회기 20회기 총 23회기가 실시되었다. 연구결과 수행양의 측면에서 1:4 집단을 제외한 4:1 집단과 1:1 집단에서 기저선 회기에 비해 실험 회기의 수행이 유의미하게 증가하였지만 집단 간 차이가 없었다. 수행질의 측면에서는 모든 집단이 기저선 회기에 비해 실험 회기에서 수행이 유의미하게 증가하였고 집단 간의 유의미한 차이가 있었다. 지각된 스트레스와 수용도 측면에서는 일관적으로 1:4 집단의 스트레스가 높았고 수용도가 낮았다. 본 연구 결과, 긍정적 피드백과 부정적 피드백의 상이한 제공비율에 따라 수행, 지각된 스트레스와 수용도가 상이할 수 있음이 검증되었고 이러한 결과는 효과적인 수행관리 관행에 시사점을 갖는다.
The purpose of this study was to examine the effects of positive and negative feedback ratio on work performance, perceived stress and feedback acceptance. The participants of this study were ninety undergraduate and graduate students at C University in Seoul, Korea. Participants were asked to work ...
The purpose of this study was to examine the effects of positive and negative feedback ratio on work performance, perceived stress and feedback acceptance. The participants of this study were ninety undergraduate and graduate students at C University in Seoul, Korea. Participants were asked to work on a simulated welding task. The independent variable of this study was different feedback ratio (4:1, 1:1 and 1:4). The dependent variables were the amount and quality of performance, perceived stress, and feedback acceptance. The experimental design of this study was 2 by 2 mixed design. The result showed that the amount of performance increased in the experimental phase in the group of 4:1 and 1:1 feedback ratio and there were no statistical differences in those groups. In case of the quality of performance, all three feedback ratio groups’ performance increased in the experimental phase and there were statistical differences in those groups. Furthermore, the 1:4 feedback ratio group’s perceived stress was higher than other groups and feedback acceptance was lower than others.
The purpose of this study was to examine the effects of positive and negative feedback ratio on work performance, perceived stress and feedback acceptance. The participants of this study were ninety undergraduate and graduate students at C University in Seoul, Korea. Participants were asked to work on a simulated welding task. The independent variable of this study was different feedback ratio (4:1, 1:1 and 1:4). The dependent variables were the amount and quality of performance, perceived stress, and feedback acceptance. The experimental design of this study was 2 by 2 mixed design. The result showed that the amount of performance increased in the experimental phase in the group of 4:1 and 1:1 feedback ratio and there were no statistical differences in those groups. In case of the quality of performance, all three feedback ratio groups’ performance increased in the experimental phase and there were statistical differences in those groups. Furthermore, the 1:4 feedback ratio group’s perceived stress was higher than other groups and feedback acceptance was lower than others.
주제어
#피드백 제공 비율 수행 지각된 스트레스 피드백 수용도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.