본 연구는 0-2세 표준보육과정 영아보육프로그램과 3-5세 누리과정 교사용 지도서에 수록된 동요의 노랫말을 분석하고자 한다. 이를 위해 영아보육프로그램과 누리과정 교사용 지도서에 악보가 수록된 동요 137곡을 분석 대상으로 선정하고, 동요의 노랫말을 분석한 선행연구와 문헌 자료를 검토하였다. 그 결과 아래의 연구문제와 같은 분석기준을 확정, 분석한 뒤 빈도와 백분율을 산출하여 결과를 중심으로 내용분석을 병행하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 생활주제별 분포는 어떠한가? 2. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 놀이유형별 소재는 어떠한가? 3. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 문학적 수사법은 어떠한가? 4. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 어휘 난이도는 어떠한가? 5. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 언어 행위의 특성은 어떠한가? 6. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 절 구성은 어떠한가? 7. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 작사자와 작곡가별 분류는 어떠한가? 8. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 편견적 요소는 어떠한가? 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말은 연령에 상관없이 모두 생활주제별로 ...
본 연구는 0-2세 표준보육과정 영아보육프로그램과 3-5세 누리과정 교사용 지도서에 수록된 동요의 노랫말을 분석하고자 한다. 이를 위해 영아보육프로그램과 누리과정 교사용 지도서에 악보가 수록된 동요 137곡을 분석 대상으로 선정하고, 동요의 노랫말을 분석한 선행연구와 문헌 자료를 검토하였다. 그 결과 아래의 연구문제와 같은 분석기준을 확정, 분석한 뒤 빈도와 백분율을 산출하여 결과를 중심으로 내용분석을 병행하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 생활주제별 분포는 어떠한가? 2. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 놀이유형별 소재는 어떠한가? 3. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 문학적 수사법은 어떠한가? 4. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 어휘 난이도는 어떠한가? 5. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 언어 행위의 특성은 어떠한가? 6. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 절 구성은 어떠한가? 7. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 작사자와 작곡가별 분류는 어떠한가? 8. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 편견적 요소는 어떠한가? 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말은 연령에 상관없이 모두 생활주제별로 편차를 보여 고르게 분포되지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 놀이유형별 소재 가운데 가장 많이 사용된 3가지는 ‘자연’과 ‘사물’, ‘인물’로 대상놀이 유형이었다. 동작놀이 유형에서는 ‘동작’이 가장 많이 사용된 것으로 분석되었으며, 전반적으로 언어놀이 유형은 매우 낮은 비중이 사용되었다. 셋째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 문학적 수사법은 반복법, 대구법, 의태어, 의성어 순으로 많이 나타났다. 넷째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 어휘 난이도는 Ⅱ난이도와 Ⅲ난이도가 가장 많았으며, Ⅴ난이도의 동요는 가장 적게 수록되어 있었다. 연령이 높아짐에 따라 어휘 난이도 역시 함께 높아지는 경향을 보였으며, 동요 노랫말의 어휘 난이도는 적절한 것으로 보인다. 다섯째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 언어행위 특성은 열거가 가장 많이 사용되었으며, 청유, 질문, 답변, 설명, 명령, 인사, 감탄 순이었다. 여섯째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 절 구성은 길이가 짧은 1절이 가장 많았으며, 2절, 3절, 4절, 기타 순이었다. 연령이 낮을수록 짧은 곡이 사용되고 높을수록 절 구성의 길이가 함께 길어지는 것을 알 수 있다. 일곱째, 작사자는 단 한 곡을 작사한 기타, 작자미상, 김진영, 방은영, 양이슬, 김지혜, 개사곡 순으로 나타났다. 작곡가는 가장 큰 비중은 단 한 곡을 작곡한 기타, 외국곡, 작자미상과 김진영, 방은영, 양이슬, 김지혜, 전래동요 순으로 나타났다. 또한 생활주제 안에 수록된 모든 동요를 혼자 작사, 작곡하는 경우가 많아 특정 작사, 작곡가에게 편중되는 경향을 알 수 있다. 여덟째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 편견적 요소는 전체 140곡 가운데 16곡의 노랫말에 편견적 내용이 담긴 것으로 분석되었다. 이러한 결과는 향후 개정될 국가수준 교육과정에 포함될 동요 선정에 기초자료가 될 수 있을 것이다. 또한 현장에서 교육 계획 수립 시 필요에 따라 직접 동요를 선정하거나, 아름다운 노랫말을 작사하고자 하는 교사 및 음악 전문가에게 영유아에 적합한 노랫말에 관한 정보를 제공할 수 있으리라 본다.
본 연구는 0-2세 표준보육과정 영아보육프로그램과 3-5세 누리과정 교사용 지도서에 수록된 동요의 노랫말을 분석하고자 한다. 이를 위해 영아보육프로그램과 누리과정 교사용 지도서에 악보가 수록된 동요 137곡을 분석 대상으로 선정하고, 동요의 노랫말을 분석한 선행연구와 문헌 자료를 검토하였다. 그 결과 아래의 연구문제와 같은 분석기준을 확정, 분석한 뒤 빈도와 백분율을 산출하여 결과를 중심으로 내용분석을 병행하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 생활주제별 분포는 어떠한가? 2. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 놀이유형별 소재는 어떠한가? 3. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 문학적 수사법은 어떠한가? 4. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 어휘 난이도는 어떠한가? 5. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 언어 행위의 특성은 어떠한가? 6. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 절 구성은 어떠한가? 7. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 작사자와 작곡가별 분류는 어떠한가? 8. 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 편견적 요소는 어떠한가? 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말은 연령에 상관없이 모두 생활주제별로 편차를 보여 고르게 분포되지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 놀이유형별 소재 가운데 가장 많이 사용된 3가지는 ‘자연’과 ‘사물’, ‘인물’로 대상놀이 유형이었다. 동작놀이 유형에서는 ‘동작’이 가장 많이 사용된 것으로 분석되었으며, 전반적으로 언어놀이 유형은 매우 낮은 비중이 사용되었다. 셋째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 문학적 수사법은 반복법, 대구법, 의태어, 의성어 순으로 많이 나타났다. 넷째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 어휘 난이도는 Ⅱ난이도와 Ⅲ난이도가 가장 많았으며, Ⅴ난이도의 동요는 가장 적게 수록되어 있었다. 연령이 높아짐에 따라 어휘 난이도 역시 함께 높아지는 경향을 보였으며, 동요 노랫말의 어휘 난이도는 적절한 것으로 보인다. 다섯째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 언어행위 특성은 열거가 가장 많이 사용되었으며, 청유, 질문, 답변, 설명, 명령, 인사, 감탄 순이었다. 여섯째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 절 구성은 길이가 짧은 1절이 가장 많았으며, 2절, 3절, 4절, 기타 순이었다. 연령이 낮을수록 짧은 곡이 사용되고 높을수록 절 구성의 길이가 함께 길어지는 것을 알 수 있다. 일곱째, 작사자는 단 한 곡을 작사한 기타, 작자미상, 김진영, 방은영, 양이슬, 김지혜, 개사곡 순으로 나타났다. 작곡가는 가장 큰 비중은 단 한 곡을 작곡한 기타, 외국곡, 작자미상과 김진영, 방은영, 양이슬, 김지혜, 전래동요 순으로 나타났다. 또한 생활주제 안에 수록된 모든 동요를 혼자 작사, 작곡하는 경우가 많아 특정 작사, 작곡가에게 편중되는 경향을 알 수 있다. 여덟째, 표준보육과정과 누리과정에 수록된 동요 노랫말의 편견적 요소는 전체 140곡 가운데 16곡의 노랫말에 편견적 내용이 담긴 것으로 분석되었다. 이러한 결과는 향후 개정될 국가수준 교육과정에 포함될 동요 선정에 기초자료가 될 수 있을 것이다. 또한 현장에서 교육 계획 수립 시 필요에 따라 직접 동요를 선정하거나, 아름다운 노랫말을 작사하고자 하는 교사 및 음악 전문가에게 영유아에 적합한 노랫말에 관한 정보를 제공할 수 있으리라 본다.
The purpose of this study is to analyze the children's song lyrics listed in the teacher's guides for the ages 0 to 2 infant care program of the standard childcare curriculum and the ages 3 to 5 Nuri curriculum. For this, 137 children's songs with sheet music included in the teacher's guides for the...
The purpose of this study is to analyze the children's song lyrics listed in the teacher's guides for the ages 0 to 2 infant care program of the standard childcare curriculum and the ages 3 to 5 Nuri curriculum. For this, 137 children's songs with sheet music included in the teacher's guides for the infant care program and the Nuri curriculum were selected and precedent studies that analyzed the lyrics and literatures were reviewed. Based on the review, the following research problems were defined, analyses were conducted and frequencies and percentages were calculated in parallel with a contents review. In this study, the research problems were defined as follows: 1. what is the distribution of life themes on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? 2. What are the subjects by types of play on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? 3. What are the common literary rhetorics on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? 4. What is the level of difficulty of the vocabulary on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? 5. What are the characteristics of the linguistic actions on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? 6. How are the verses composed Of the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? 7. What is the classification by lyric writer and composer on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum,? 8. What is the status of prejudiced elements on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? The findings of this study can be summarized as follows: First, the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum did not have a even distribution and showed a variance between the life themes regardless of the age the songs were for. Second, of the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum, the three most common subjects by types of play were nature, object and people, which are part of object play. In motion play, motion was most commonly used while the proportion of language play was relatively very low. Third, in terms of the literary rhetorics used in children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum, the most common were in the order of repetition, rhyming couplet, mimetic words and onomatopoeic words. Fourth, in terms of the level of difficulty of the vocabulary used in children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum, difficulty level Ⅱ and difficulty level Ⅲ were most common and level Ⅴ was most uncommon. With the increase in age, the words tended to become more difficult but overall the level of difficulty seemed appropriate. Fifth, in terms of the linguistic action used in children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum, enumeration was most frequently used, followed by requesting form, questioning, answering, explaining, commanding, greeting and admiring. Sixth, in terms of the verses in children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum, short one verse songs were most common, followed by two, three, four and other verses. With younger age, the songs were shorter and tended to become longer with higher age. Seventh, in terms of the lyric writer, the most common were in the order of other (meaning the lyric writer wrote only one song), writer unknown, Kim Jin-young, Bang Eun-young, Yang I-seul, Kim Ji-hae and changed lyrics. Composers were most frequent in the order of other (meaning a composer wrote only one song), foreign song, composer unknown, Kim Jin-young, Bang Eun-young, Yang I-seul, Kim Ji-Hae and traditional Korean children's song. Also, as it was common for one person to compose and write the lyrics of all the songs listed under one life theme, the songs tended to be concentrated to specific lyric writers and composers. Eighth, in terms of prejudiced elements in children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum, of the total 141 songs, excluding "Dokdo, Beautiful Island of Korea", which was listed twice in the teacher's guide for the age 5 Nuri curriculum, 16 out of the 140 songs contained a prejudiced element in the lyrics. These findings can be used as preliminary materials in selecting children's songs for the national curriculum when it is revised in the future. Also, it can be useful information for schools when selecting children's songs as part of their education plans or for teachers and music specialists interested in writing beautiful lyrics suitable for infants and young children
The purpose of this study is to analyze the children's song lyrics listed in the teacher's guides for the ages 0 to 2 infant care program of the standard childcare curriculum and the ages 3 to 5 Nuri curriculum. For this, 137 children's songs with sheet music included in the teacher's guides for the infant care program and the Nuri curriculum were selected and precedent studies that analyzed the lyrics and literatures were reviewed. Based on the review, the following research problems were defined, analyses were conducted and frequencies and percentages were calculated in parallel with a contents review. In this study, the research problems were defined as follows: 1. what is the distribution of life themes on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? 2. What are the subjects by types of play on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? 3. What are the common literary rhetorics on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? 4. What is the level of difficulty of the vocabulary on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? 5. What are the characteristics of the linguistic actions on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? 6. How are the verses composed Of the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? 7. What is the classification by lyric writer and composer on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum,? 8. What is the status of prejudiced elements on the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum? The findings of this study can be summarized as follows: First, the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum did not have a even distribution and showed a variance between the life themes regardless of the age the songs were for. Second, of the children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum, the three most common subjects by types of play were nature, object and people, which are part of object play. In motion play, motion was most commonly used while the proportion of language play was relatively very low. Third, in terms of the literary rhetorics used in children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum, the most common were in the order of repetition, rhyming couplet, mimetic words and onomatopoeic words. Fourth, in terms of the level of difficulty of the vocabulary used in children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum, difficulty level Ⅱ and difficulty level Ⅲ were most common and level Ⅴ was most uncommon. With the increase in age, the words tended to become more difficult but overall the level of difficulty seemed appropriate. Fifth, in terms of the linguistic action used in children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum, enumeration was most frequently used, followed by requesting form, questioning, answering, explaining, commanding, greeting and admiring. Sixth, in terms of the verses in children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum, short one verse songs were most common, followed by two, three, four and other verses. With younger age, the songs were shorter and tended to become longer with higher age. Seventh, in terms of the lyric writer, the most common were in the order of other (meaning the lyric writer wrote only one song), writer unknown, Kim Jin-young, Bang Eun-young, Yang I-seul, Kim Ji-hae and changed lyrics. Composers were most frequent in the order of other (meaning a composer wrote only one song), foreign song, composer unknown, Kim Jin-young, Bang Eun-young, Yang I-seul, Kim Ji-Hae and traditional Korean children's song. Also, as it was common for one person to compose and write the lyrics of all the songs listed under one life theme, the songs tended to be concentrated to specific lyric writers and composers. Eighth, in terms of prejudiced elements in children's song lyrics listed in the standard childcare curriculum and the Nuri curriculum, of the total 141 songs, excluding "Dokdo, Beautiful Island of Korea", which was listed twice in the teacher's guide for the age 5 Nuri curriculum, 16 out of the 140 songs contained a prejudiced element in the lyrics. These findings can be used as preliminary materials in selecting children's songs for the national curriculum when it is revised in the future. Also, it can be useful information for schools when selecting children's songs as part of their education plans or for teachers and music specialists interested in writing beautiful lyrics suitable for infants and young children
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.