본 연구는 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 수학교육내용 및 과학교육 내용을 분석하였다. 동요와 유아수학 및 유아과학교육을 통합하여 적용하고자 하는 교사 및 유아교육 전문가들에게 기초 정보를 제공하는 데에 의의가 있다. 연구 대상은 3세 10권, 4-5세 각 11권으로 구성된 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」(교육과학기술부, 보건복지부, 2013)에 언급된 모든 동요 중 노랫말을 알 수 있는 동요 중 수·과학교육 내용을 포함한 동요 183곡을 분석 대상으로 하였다 본 연구를 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1-1. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 수학교육 내용의 분포는 어떠한가? 1-2. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 수학교육 내용의 연령별 분포는 어떠한가? 1-3. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 수학교육 내용의 생활주제별 분포는 어떠한가? 1-4. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 수학교육 내용의 활동유형별 분포는 어떠한가? 2-1. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 과학교육 내용의 분포는 어떠한가? 2-2. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 과학교육 내용의 연령별 분포는 어떠한가? 2-3. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 과학교육 내용의 생활주제별 분포는 어떠한가? 2-4. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 과학교육 내용의 활동유형별 분포는 어떠한가? 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 수학교육 및 과학교육 내용의 분석을 위한 연구과정은 다음과 같이 이루어졌다. 2016년 9월에는 연구문제를 설정하고 연구계획을 구상하였으며, 2016년 10월부터 2016년 12월에는 선행연구 고찰을 통해 분석대상 동요를 선별하고, 분석기준을 확정지었다. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요를 분석한 기간(2016년 12월~2017년 1월)에는 조사한 동요를 수학 및 과학교육 내용, 일반적 특성(연령, 생활주제, 활동유형)으로 분석하였으며, 이후 2017년 8월까지는 분석결과를 도출하고 해석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」(교육과학기술부, 보건복지부, 2013)에 수록된 동요 220곡 중 수학교육 내용이 포함된 동요 95곡을 분석한 결과 수학교육 내용은 규칙성 이해하기, 공간과 도형의 기초개념 알아보기, 수와 연산의 기초개념 알아보기 순으로 높은 분포를 나타났으며, 기초적인 측정하기, 기초적인 자료 수집과 결과 나타내기는 매우 적은 비중의 분포를 보였다. 수학교육 내용의 연령별 분포는 3세는 규칙성 이해하기, 공간과 도형의 기초개념 알아보기, 수와 연산의 기초개념 알아보기 순, 4세는 공간과 도형의 기초개념 알아보기, 규칙성 이해하기, 수와 연산의 기초개념 알아보기 순, 5세는 수와 연산의 기초개념 알아보기와 공간과 도형의 기초개념 알아보기, 규칙성 이해하기 순으로 높은 분포가 나타났다. 3, 4, 5세에서 순서의 차이는 있지만 규칙성 이해하기, 공간과 도형의 기초개념 알아보기, 수와 연산의 기초개념 알아보기에서 높은 분포가 나타난 것을 알 수 있다. 수학교육 내용이 가장 많이 분포된 생활주제는 총 11개의 생활주제 중 3순위까지 교통기관, 우리나라, 건강과 안전으로 그 합이 전체 수학교육 내용 분포의 40.61%에 해당한다. 누리과정에 수록된 동요의 노랫말에 수학교육 내용이 고르게 분포되도록 조정이 필요함을 알 수 있다. 활동 유형별 수학교육내용은 대·소집단활동에서 과반 수 이상의 분포가 나타났고, 자유선택활동이 그 뒤를 이었으며, 바깥놀이 활동은 가장 적은 비중으로 나타났다. 둘째, 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」(교육과학기술부, 보건복지부, 2013)에 수록된 동요 220곡 중 과학교육 내용이 포함된 동요 121곡을 분석한 결과, 과학교육 내용은 생명체와 자연환경 알아보기, 자연현상 알아보기, 간단한 도구와 기계 활용하기, 물체와 물질 알아보기 순으로 높은 분포를 보였다. 과학교육 내용의 연령별 분포를 살펴보면 3-5세 모두 생명체와 자연환경 알아보기, 자연현상 알아보기, 간단한 도구와 기계 알아보기, 물체와 물질 알아보기 순으로 높은 분포를 보였다. 과학교육 내용의 생활주제별 분포를 살펴보면 생활도구, 환경과 생활, 동식물과 자연 및 봄·여름·가을·겨울 순으로 높은 분포를 나타냈다. 모든 생활주제에서 과학교육 내용범주가 1회 이상 나타났지만 과학교육 내용별로 생활주제별 분포가 편중되어 나타나 조정이 필요함을 알 수 있었다. 활동유형별 과학교육 내용을 살펴보면, 대·소집단활동이 가장 큰 비중을 차지하고 있었고, 자유선택활동, 바깥놀이 활동 순으로 높은 분포를 나타내었다. 이상의 결과를 바탕으로 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」(교육과학기술부, 보건복지부, 2013)에 수록된 동요의 수학 및 과학교육 내용은 전체적인 분포, 연령, 생활주제, 활동유형별 분포에서 다소 편중된 경향을 보임을 알 수 있었다. 따라서 추후 교사용 지도서를 집필함에 있어 동요의 노랫말에 나타나는 수학 및 과학교육내용의 연계성을 고려하여 균형 있게 동요를 제시하고, 연령에 따른 발달과업, 생활주제의 특성, 활동유형의 특성을 고려하여 적절하게 수정 및 보완 되어야 할 것으로 보인다.
본 연구는 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 수학교육내용 및 과학교육 내용을 분석하였다. 동요와 유아수학 및 유아과학교육을 통합하여 적용하고자 하는 교사 및 유아교육 전문가들에게 기초 정보를 제공하는 데에 의의가 있다. 연구 대상은 3세 10권, 4-5세 각 11권으로 구성된 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」(교육과학기술부, 보건복지부, 2013)에 언급된 모든 동요 중 노랫말을 알 수 있는 동요 중 수·과학교육 내용을 포함한 동요 183곡을 분석 대상으로 하였다 본 연구를 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1-1. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 수학교육 내용의 분포는 어떠한가? 1-2. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 수학교육 내용의 연령별 분포는 어떠한가? 1-3. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 수학교육 내용의 생활주제별 분포는 어떠한가? 1-4. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 수학교육 내용의 활동유형별 분포는 어떠한가? 2-1. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 과학교육 내용의 분포는 어떠한가? 2-2. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 과학교육 내용의 연령별 분포는 어떠한가? 2-3. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 과학교육 내용의 생활주제별 분포는 어떠한가? 2-4. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 과학교육 내용의 활동유형별 분포는 어떠한가? 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요의 수학교육 및 과학교육 내용의 분석을 위한 연구과정은 다음과 같이 이루어졌다. 2016년 9월에는 연구문제를 설정하고 연구계획을 구상하였으며, 2016년 10월부터 2016년 12월에는 선행연구 고찰을 통해 분석대상 동요를 선별하고, 분석기준을 확정지었다. 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」에 수록된 동요를 분석한 기간(2016년 12월~2017년 1월)에는 조사한 동요를 수학 및 과학교육 내용, 일반적 특성(연령, 생활주제, 활동유형)으로 분석하였으며, 이후 2017년 8월까지는 분석결과를 도출하고 해석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」(교육과학기술부, 보건복지부, 2013)에 수록된 동요 220곡 중 수학교육 내용이 포함된 동요 95곡을 분석한 결과 수학교육 내용은 규칙성 이해하기, 공간과 도형의 기초개념 알아보기, 수와 연산의 기초개념 알아보기 순으로 높은 분포를 나타났으며, 기초적인 측정하기, 기초적인 자료 수집과 결과 나타내기는 매우 적은 비중의 분포를 보였다. 수학교육 내용의 연령별 분포는 3세는 규칙성 이해하기, 공간과 도형의 기초개념 알아보기, 수와 연산의 기초개념 알아보기 순, 4세는 공간과 도형의 기초개념 알아보기, 규칙성 이해하기, 수와 연산의 기초개념 알아보기 순, 5세는 수와 연산의 기초개념 알아보기와 공간과 도형의 기초개념 알아보기, 규칙성 이해하기 순으로 높은 분포가 나타났다. 3, 4, 5세에서 순서의 차이는 있지만 규칙성 이해하기, 공간과 도형의 기초개념 알아보기, 수와 연산의 기초개념 알아보기에서 높은 분포가 나타난 것을 알 수 있다. 수학교육 내용이 가장 많이 분포된 생활주제는 총 11개의 생활주제 중 3순위까지 교통기관, 우리나라, 건강과 안전으로 그 합이 전체 수학교육 내용 분포의 40.61%에 해당한다. 누리과정에 수록된 동요의 노랫말에 수학교육 내용이 고르게 분포되도록 조정이 필요함을 알 수 있다. 활동 유형별 수학교육내용은 대·소집단활동에서 과반 수 이상의 분포가 나타났고, 자유선택활동이 그 뒤를 이었으며, 바깥놀이 활동은 가장 적은 비중으로 나타났다. 둘째, 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」(교육과학기술부, 보건복지부, 2013)에 수록된 동요 220곡 중 과학교육 내용이 포함된 동요 121곡을 분석한 결과, 과학교육 내용은 생명체와 자연환경 알아보기, 자연현상 알아보기, 간단한 도구와 기계 활용하기, 물체와 물질 알아보기 순으로 높은 분포를 보였다. 과학교육 내용의 연령별 분포를 살펴보면 3-5세 모두 생명체와 자연환경 알아보기, 자연현상 알아보기, 간단한 도구와 기계 알아보기, 물체와 물질 알아보기 순으로 높은 분포를 보였다. 과학교육 내용의 생활주제별 분포를 살펴보면 생활도구, 환경과 생활, 동식물과 자연 및 봄·여름·가을·겨울 순으로 높은 분포를 나타냈다. 모든 생활주제에서 과학교육 내용범주가 1회 이상 나타났지만 과학교육 내용별로 생활주제별 분포가 편중되어 나타나 조정이 필요함을 알 수 있었다. 활동유형별 과학교육 내용을 살펴보면, 대·소집단활동이 가장 큰 비중을 차지하고 있었고, 자유선택활동, 바깥놀이 활동 순으로 높은 분포를 나타내었다. 이상의 결과를 바탕으로 「3-5세 연령별 누리과정 교사용 지도서」(교육과학기술부, 보건복지부, 2013)에 수록된 동요의 수학 및 과학교육 내용은 전체적인 분포, 연령, 생활주제, 활동유형별 분포에서 다소 편중된 경향을 보임을 알 수 있었다. 따라서 추후 교사용 지도서를 집필함에 있어 동요의 노랫말에 나타나는 수학 및 과학교육내용의 연계성을 고려하여 균형 있게 동요를 제시하고, 연령에 따른 발달과업, 생활주제의 특성, 활동유형의 특성을 고려하여 적절하게 수정 및 보완 되어야 할 것으로 보인다.
An analysis of the contents of mathematics and science education in children’s songs from the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 The purpose of this study is to examine the contents of mathematics and science education in children’s songs from the Nuri curriculum teachers...
An analysis of the contents of mathematics and science education in children’s songs from the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 The purpose of this study is to examine the contents of mathematics and science education in children’s songs from the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5. The study also finds the meaning and value of children's songs and presents the basic data for the integrated curriculum of children's songs with mathematics and science. The subject of this study is children’s songs which include the contents of mathematics or science education, the total of 32 volumes consisted of 10 volumes of , 11 volumes of , and 11 volumes of published by the Ministry of Education, Science, and Technology and Ministry of Health and Welfare(2013). The number of children’s songs analyzed for this study was 183. The research questions set for this purpose are listed below: 1-1. How is the distribution of the contents of mathematics education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5? 1-2. How is the distribution of the contents of mathematics education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 by age? 1-3. How is the distribution of the contents of mathematics education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 by theme? 1-4. How is the distribution of the contents of mathematics education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 by activity type?
2-1. How is the distribution of the contents of science education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5? 2-2. How is the distribution of the contents of science education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 by age? 2-3. How is the distribution of the contents of science education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 by theme? 2-4. How is the distribution of the contents of science education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 by activity type? The research process of examining the contents of mathematics and science education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 was done as follows. In September 2016, research questions were formulated and research plan was designed. From October to December 2016, literature review, subject set-up, and analysis criteria set-up were done. During the analysis period (December 2016 – January 2017), the contents of mathematics and science and general characteristics(age, theme, type of activities) were analyzed. By August 2017, the result was drawn and interpretation was done. The summary of this study is as follows: First, the contents of mathematics education of children’s songs shows high distribution of ‘rule comprehension’, ‘understanding of the basic concept of space and figure’, ‘understanding of the number and operations’ and lower distribution of ‘basic measurement’, ‘basic data collection and result presentation’ in order. The tendency by age shows high distribution of ‘rule comprehension’, ‘understanding of the basic concept of space and figure’, and ‘understanding of the number and operations’ at the age of 3, ‘understanding of the basic concept of space and figure’, ‘rule comprehension’, and ‘understanding of the number and operations’ at the age of 4, and ‘understanding of the number and operations’, ‘understanding of the basic concept of space and figure’, and ‘rules comprehension’ at the age of 5 in order. In case of tendency by theme, the most common ones are ‘transportation’, ‘our country’, ‘health and safety’ in order and they take up 40.61%. The tendency by type of activities shows the highest distribution in the big-small group activity which takes up more than half. Free choice activity and outdoor activity shows lower distribution. Second, the contents of science education of children’s songs shows high distribution of ‘learning natural environment and living organisms’, ‘learning natural phenomena’, and ‘doing more with simple tools and machines’ in order. The tendency by age shows high distribution of ‘learning natural environment and living organisms’, ‘learning natural phenomena’, ‘doing more with simple tools and machines’ ‘learning objects and materials’ in all ages. In case of the tendency by theme the most common ones are ‘life tools’, ‘environment and life’, ‘animals·plants and nature’ and ‘spring, summer, autumn, winter’ in order. At least 1 contents of science education is shown in all themes. However, there was a gap between higher and lower distribution themes. The tendency by type of activities shows the highest distribution in the big-small group activity, free choice activity, and outdoor activity in order.
An analysis of the contents of mathematics and science education in children’s songs from the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 The purpose of this study is to examine the contents of mathematics and science education in children’s songs from the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5. The study also finds the meaning and value of children's songs and presents the basic data for the integrated curriculum of children's songs with mathematics and science. The subject of this study is children’s songs which include the contents of mathematics or science education, the total of 32 volumes consisted of 10 volumes of , 11 volumes of , and 11 volumes of published by the Ministry of Education, Science, and Technology and Ministry of Health and Welfare(2013). The number of children’s songs analyzed for this study was 183. The research questions set for this purpose are listed below: 1-1. How is the distribution of the contents of mathematics education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5? 1-2. How is the distribution of the contents of mathematics education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 by age? 1-3. How is the distribution of the contents of mathematics education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 by theme? 1-4. How is the distribution of the contents of mathematics education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 by activity type?
2-1. How is the distribution of the contents of science education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5? 2-2. How is the distribution of the contents of science education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 by age? 2-3. How is the distribution of the contents of science education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 by theme? 2-4. How is the distribution of the contents of science education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 by activity type? The research process of examining the contents of mathematics and science education of children’s songs in the Nuri curriculum teachers’ guidebooks for children ages 3-5 was done as follows. In September 2016, research questions were formulated and research plan was designed. From October to December 2016, literature review, subject set-up, and analysis criteria set-up were done. During the analysis period (December 2016 – January 2017), the contents of mathematics and science and general characteristics(age, theme, type of activities) were analyzed. By August 2017, the result was drawn and interpretation was done. The summary of this study is as follows: First, the contents of mathematics education of children’s songs shows high distribution of ‘rule comprehension’, ‘understanding of the basic concept of space and figure’, ‘understanding of the number and operations’ and lower distribution of ‘basic measurement’, ‘basic data collection and result presentation’ in order. The tendency by age shows high distribution of ‘rule comprehension’, ‘understanding of the basic concept of space and figure’, and ‘understanding of the number and operations’ at the age of 3, ‘understanding of the basic concept of space and figure’, ‘rule comprehension’, and ‘understanding of the number and operations’ at the age of 4, and ‘understanding of the number and operations’, ‘understanding of the basic concept of space and figure’, and ‘rules comprehension’ at the age of 5 in order. In case of tendency by theme, the most common ones are ‘transportation’, ‘our country’, ‘health and safety’ in order and they take up 40.61%. The tendency by type of activities shows the highest distribution in the big-small group activity which takes up more than half. Free choice activity and outdoor activity shows lower distribution. Second, the contents of science education of children’s songs shows high distribution of ‘learning natural environment and living organisms’, ‘learning natural phenomena’, and ‘doing more with simple tools and machines’ in order. The tendency by age shows high distribution of ‘learning natural environment and living organisms’, ‘learning natural phenomena’, ‘doing more with simple tools and machines’ ‘learning objects and materials’ in all ages. In case of the tendency by theme the most common ones are ‘life tools’, ‘environment and life’, ‘animals·plants and nature’ and ‘spring, summer, autumn, winter’ in order. At least 1 contents of science education is shown in all themes. However, there was a gap between higher and lower distribution themes. The tendency by type of activities shows the highest distribution in the big-small group activity, free choice activity, and outdoor activity in order.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.