본 연구는 디지털 미디어를 기반으로 한 미디어 환경은 미디어의 급속한 반절로 인해 변화하고 있는 환경에서 SNS가 온라인 팬덤(fandom) 활동에 미치는 영향을 연구하고자 하였다. 이를 위해 케이팝(K-pop) 열풍을 일으킨 아이돌 그룹 엑소(EXO)의 팬덤이 한국과 중국 SNS 상에서 어떠한 활동을 하였으며, SNS가 팬덤에게 어떠한 영향을 끼치는지 조사를 실시하였다. 구체적으로 한국의 트위터(twitter)와 중국의 웨이보(weibo)를 중심으로 SNS를 통한 팬덤의 정보 생산, 팬덤의 정보 공유, 그리고 아이돌과의 ...
본 연구는 디지털 미디어를 기반으로 한 미디어 환경은 미디어의 급속한 반절로 인해 변화하고 있는 환경에서 SNS가 온라인 팬덤(fandom) 활동에 미치는 영향을 연구하고자 하였다. 이를 위해 케이팝(K-pop) 열풍을 일으킨 아이돌 그룹 엑소(EXO)의 팬덤이 한국과 중국 SNS 상에서 어떠한 활동을 하였으며, SNS가 팬덤에게 어떠한 영향을 끼치는지 조사를 실시하였다. 구체적으로 한국의 트위터(twitter)와 중국의 웨이보(weibo)를 중심으로 SNS를 통한 팬덤의 정보 생산, 팬덤의 정보 공유, 그리고 아이돌과의 준사회적 상호작용 등의 세 가지 특징이 팬덤 활동 강화에 미치는 영향과 더 나아가 이러한 영향들이 양국 간에 차이가 있는지 살펴보았다. 본 연구를 위해 3개의 연구가설과 2개의 연구문제를 설정하였다. 이를 검증하기 위해 한국 트위터 팬 105명과 중국 웨이보 팬 132명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 양국 팬덤의 SNS 사용 현황은 중국 웨이보보다 한국 트위터가 더 활발하다. 둘째, SNS를 통한 팬덤의 정보생산, 정보공유, 그리고 아이돌과의 준사회적 상호작용이 한·중 팬덤 활동 강화에 모두 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 트위터 팬덤 활동 강화에 가장 많은 영향을 미치는 요인은 아이돌과의 준사회적 상호작용이었으며, 웨이보 팬덤 활동의 강화에 가장 많은 영향을 미치는 요인은 팬덤의 정보 공유로 나타났다. 셋째, 한국과 중국을 비교한 결과, SNS 팬덤 활동의 세 가지 특징이 팬덤 활동 강화에 미치는 영향은 한국과 중국 간에 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 팬덤 활동 강화에 미치는 영향에 있어 팬덤의 정보생산과 정보공유는 트위터 보다 웨이보가 많은 반면, 아이돌과의 준사회적 상호작용은 트위터보다 웨이보가 작은 것으로 분석되었다. 이런 연구결과를 근거로 본 연구의 시사점을 살펴보면 SNS 상에서의 팬덤 활동은 국내외 팬덤 활동의 강화에 모두 정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났으며, 국내외 팬덤의 특징에 따라 SNS의 영향력이 다르다는 것이다. 본 연구는 온라인 팬덤을 포괄적으로 구성하여 실시한 선행연구와 다르게 세부적으로 한국 트위터와 중국 웨이보의 팬덤을 비교·분석하였다는 점에서 학문적 의미를 가지고 있다.
본 연구는 디지털 미디어를 기반으로 한 미디어 환경은 미디어의 급속한 반절로 인해 변화하고 있는 환경에서 SNS가 온라인 팬덤(fandom) 활동에 미치는 영향을 연구하고자 하였다. 이를 위해 케이팝(K-pop) 열풍을 일으킨 아이돌 그룹 엑소(EXO)의 팬덤이 한국과 중국 SNS 상에서 어떠한 활동을 하였으며, SNS가 팬덤에게 어떠한 영향을 끼치는지 조사를 실시하였다. 구체적으로 한국의 트위터(twitter)와 중국의 웨이보(weibo)를 중심으로 SNS를 통한 팬덤의 정보 생산, 팬덤의 정보 공유, 그리고 아이돌과의 준사회적 상호작용 등의 세 가지 특징이 팬덤 활동 강화에 미치는 영향과 더 나아가 이러한 영향들이 양국 간에 차이가 있는지 살펴보았다. 본 연구를 위해 3개의 연구가설과 2개의 연구문제를 설정하였다. 이를 검증하기 위해 한국 트위터 팬 105명과 중국 웨이보 팬 132명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 양국 팬덤의 SNS 사용 현황은 중국 웨이보보다 한국 트위터가 더 활발하다. 둘째, SNS를 통한 팬덤의 정보생산, 정보공유, 그리고 아이돌과의 준사회적 상호작용이 한·중 팬덤 활동 강화에 모두 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 트위터 팬덤 활동 강화에 가장 많은 영향을 미치는 요인은 아이돌과의 준사회적 상호작용이었으며, 웨이보 팬덤 활동의 강화에 가장 많은 영향을 미치는 요인은 팬덤의 정보 공유로 나타났다. 셋째, 한국과 중국을 비교한 결과, SNS 팬덤 활동의 세 가지 특징이 팬덤 활동 강화에 미치는 영향은 한국과 중국 간에 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 팬덤 활동 강화에 미치는 영향에 있어 팬덤의 정보생산과 정보공유는 트위터 보다 웨이보가 많은 반면, 아이돌과의 준사회적 상호작용은 트위터보다 웨이보가 작은 것으로 분석되었다. 이런 연구결과를 근거로 본 연구의 시사점을 살펴보면 SNS 상에서의 팬덤 활동은 국내외 팬덤 활동의 강화에 모두 정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났으며, 국내외 팬덤의 특징에 따라 SNS의 영향력이 다르다는 것이다. 본 연구는 온라인 팬덤을 포괄적으로 구성하여 실시한 선행연구와 다르게 세부적으로 한국 트위터와 중국 웨이보의 팬덤을 비교·분석하였다는 점에서 학문적 의미를 가지고 있다.
As media develop rapidly, digital media-based media environment changes day after day. In this environment, this study examined the effect of SNS (Social Network Service) use on online fandom activity. The study specifically focuses on the comparison of the EXO’s Korean twitter fandom and Chinese we...
As media develop rapidly, digital media-based media environment changes day after day. In this environment, this study examined the effect of SNS (Social Network Service) use on online fandom activity. The study specifically focuses on the comparison of the EXO’s Korean twitter fandom and Chinese weibo account fandom. In the study, both the effects of fandom information productivity and sharing and para-social interaction between K-pop idols and fans through the SNS are carefully discussed. Furthermore, the study also analyzes the differences of fandom activity between Korean twitter and Chinese weibo. 3 hypotheses and 2 problems have been set for this study. For the hypothesis verification period, questionnaires have been distributed to 105 Korean fans and 132 Chinese fans. The main results are as follows: 1. EXO's Korean fans' use of twitter is more active than Chinese fans' use of weibo; 2. For both Korean twitter and Chinese weibo, fandoms' information productivity, fandoms' information sharing and para-social interaction with idols by using SNS have positive effect on fandom activity enhancement; While Korean twitter contributes the most for the para-social interaction, Chinese weibo mainly serves for sharing fandoms’ information. 3. Through the comparison we could find that the effects of fandom information productivity and fandom information sharing in Chinese weibo are greater than in country Korean twitter. Nevertheless, the para-social interaction has a greater effect in Korean twitter than in Chinese weibo. Based on the results mentioned above, we could draw up the conculsion that the significance of the study is that it reveals that SNS has positive effect on fandom activity enhancement both at home and abroad. Admitted, the differences between the two countries could leave an effect on the fandom activity. In addition, compared to previous studies that generally described fandom, this study specifically used EXO's Korean twitter and Chinese weibo fandom to test the effect of SNS, which has academic significance.
As media develop rapidly, digital media-based media environment changes day after day. In this environment, this study examined the effect of SNS (Social Network Service) use on online fandom activity. The study specifically focuses on the comparison of the EXO’s Korean twitter fandom and Chinese weibo account fandom. In the study, both the effects of fandom information productivity and sharing and para-social interaction between K-pop idols and fans through the SNS are carefully discussed. Furthermore, the study also analyzes the differences of fandom activity between Korean twitter and Chinese weibo. 3 hypotheses and 2 problems have been set for this study. For the hypothesis verification period, questionnaires have been distributed to 105 Korean fans and 132 Chinese fans. The main results are as follows: 1. EXO's Korean fans' use of twitter is more active than Chinese fans' use of weibo; 2. For both Korean twitter and Chinese weibo, fandoms' information productivity, fandoms' information sharing and para-social interaction with idols by using SNS have positive effect on fandom activity enhancement; While Korean twitter contributes the most for the para-social interaction, Chinese weibo mainly serves for sharing fandoms’ information. 3. Through the comparison we could find that the effects of fandom information productivity and fandom information sharing in Chinese weibo are greater than in country Korean twitter. Nevertheless, the para-social interaction has a greater effect in Korean twitter than in Chinese weibo. Based on the results mentioned above, we could draw up the conculsion that the significance of the study is that it reveals that SNS has positive effect on fandom activity enhancement both at home and abroad. Admitted, the differences between the two countries could leave an effect on the fandom activity. In addition, compared to previous studies that generally described fandom, this study specifically used EXO's Korean twitter and Chinese weibo fandom to test the effect of SNS, which has academic significance.
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