본 연구는 2016년 자유학기제 성공적인 정착을 위해 효과적인 진로탐색 방안을 찾는 데 연구의 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 먼저, 2015년 한 해 동안 자유학기제 시범사업을 실시한 OO중학교 1학년을 대상으로 설문조사를 실시하여 자유학기제 진로탐색 활동으로 꿈 찾기, 커리어넷 진로심리검사, 전문직업인 진로특강, 직업체험 프로그램에 대한 인식과 만족도를 조사하였다. 그리고 진로탐색 활동 참여자들의 일반적 특성에 따른 진로탐색 활동에 대한 인식과 만족도의 차이를 살펴보았다. 다음으로 실증분석 결과에 기초하여 자유학기제 진로탐색 활동의 발전방안을 제시하였다. 본 연구에서는 안산시에 소재한 자유학기제 시범사업을 실시한 OO중학교 1학년을 대상으로 186명 설문조사를 실시하였다. 설문조사 자료는 사회과학 통계프로그램 spss 22.0을 이용하여 ...
본 연구는 2016년 자유학기제 성공적인 정착을 위해 효과적인 진로탐색 방안을 찾는 데 연구의 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 먼저, 2015년 한 해 동안 자유학기제 시범사업을 실시한 OO중학교 1학년을 대상으로 설문조사를 실시하여 자유학기제 진로탐색 활동으로 꿈 찾기, 커리어넷 진로심리검사, 전문직업인 진로특강, 직업체험 프로그램에 대한 인식과 만족도를 조사하였다. 그리고 진로탐색 활동 참여자들의 일반적 특성에 따른 진로탐색 활동에 대한 인식과 만족도의 차이를 살펴보았다. 다음으로 실증분석 결과에 기초하여 자유학기제 진로탐색 활동의 발전방안을 제시하였다. 본 연구에서는 안산시에 소재한 자유학기제 시범사업을 실시한 OO중학교 1학년을 대상으로 186명 설문조사를 실시하였다. 설문조사 자료는 사회과학 통계프로그램 spss 22.0을 이용하여 빈도분석, 상관관계분석, 분산분석을 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 자유학기제 진로탐색 활동에 대한 인식점수는 직업체험(M=4.28), 꿈 찾기(M=3.95), 전문직업인 진로특강(M=3.87), 커리어넷(M=3.27)프로그램 순으로 높았고 만족도 점수는 꿈 찾기(M=4.00), 직업체험(M=3.96), 전문직업인 진로특강(M=3.82), 커리어넷(M=3.41)프로그램 순으로 높았다. 둘째, 청소년의 아버지 직업에 따라 꿈 찾기 프로그램에 대한 인식이 유의한 차이가 있으나(p<.05), 전문직업인 진로특강, 직업체험 프로그램에 대한 인식은 유의한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 청소년의 어머니 직업에 따라 꿈 찾기, 전문직업인 진로특강, 직업체험 진로프로그램에 대한 인식이 유의한 차이를 보이지 않았다. 넷째, 청소년의 가정경제 수준에 따라 꿈 찾기 프로그램에 대한 인식이 유의한 차이가 없으나, 전문직업인 진로특강 프로그램(p<.05), 직업체험 프로그램(p<.05)에 대한 인식이 유의한 차이를 보였다. 다섯째, 청소년의 본인 성적에 따라 꿈 찾기(p<.01), 전문직업인 진로특강(p<.01), 직업체험(p<.05) 프로그램에 대한 인식이 유의한 차이를 보였다. 여섯째, 청소년 형제 순위에 따라 꿈 찾기(p<.001), 전문직업인 진로특강(p<.001), 직업체험(p<.05) 프로그램에 대한 인식이 유의한 차이를 보였다. 일곱째, 진로탐색 활동에 대한 인식과 만족도의 상관관계는 전문직업인 진로특강에 대한 인식이 높을수록 전문직업인 진로특강에 대한 만족도가 높았고, 전문직업인 진로특강에 대한 만족도가 높을수록 직업체험에 대한 만족도가 높았다. 본 연구에서는 자유학기제 진로탐색 활동에 대한 인식 점수에는 직업체험 프로그램이 높았고 만족도 점수에는 꿈 찾기 프로그램이 높았다. 참여하는 학생들의 일반적 특성에 따라 진로탐색 활동에 대한 태도와 만족도가 차이가 있다는 것을 알았다. 다시 정리해 보면, 아버지 직업에 따라 학생들은 진로탐색에 영향을 줄 수 있고, 가정경제가 상위권 일수록 다양한 정보제공을 자녀에게 줄 수 있다는 것을 알았다. 또한, 본인성적이 상위권 일수록 그리고 가족 형제들 중에서 둘째보다는 첫째가 진로탐색 활동에 적극적으로 참여 하고 진로탐색에 관심이 많다는 것을 알았다. 본 연구에서는 연구 결과에 기초하여 자유학기제 진로탐색 활동의 효과적 수행을 위한 몇 가지 개선 방안을 제시하였다. 첫째, 진로탐색 활동 중 만족도가 높았던 꿈 찾기 프로그램은 진로진학상담선생님이 직접 수업을 진행했기 때문에 결과가 좋았다. 그래서 단위학교별 학급수가 많은 학교에서는 진로진학상담선생님 2명을 배치해서 학생들에게 진로교육의 기회를 받을 수 있도록 해야 한다. 둘째, 커리어넷 진로심리검사에 설문지 답변 중 진로심리검사 참여를 못하는 학생이 있기 때문에 진로 시간에 직접 컴퓨터실을 이용하여 반 전체 학생들이 참여하여 진로탐색 활동을 할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 전문직업인 진로특강의 효과를 높이려면 현장에서 직접 활동하는 직업인으로 섭외하여 현장에 어려움과 보람을 간접적으로 느낄 수 있도록 전달해야 한다. 또한 그 직업과 연결된 산업을 소개해 주면 직업에 대한 폭을 넓힐 수 있다. 넷째, 직업체험 효과적인 활동으로 5~6명 모둠을 구성해서 진로코치 인솔로 직업체험을 했을 때 만족도가 높았다. 대집단 직업체험 보다는 자유학기제 맞춤형 소수 인원으로 앞으로 직업체험이 진행되어야 한다. 다섯째, 직업 체험 시, 학부모 진로코치 지원단을 지역단위로 구축하고 직업체험 장소를 발굴하여 통합적인 관리시스템을 운영하여야 한다. 자유학기제 전면 실시에 발맞춰 지역적 특성을 고려한 맞춤형 프로그램 개발이 시급하며, 시⦁도교육청별로 실천을 위한 새로운 방안을 모색해야 한다
본 연구는 2016년 자유학기제 성공적인 정착을 위해 효과적인 진로탐색 방안을 찾는 데 연구의 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 먼저, 2015년 한 해 동안 자유학기제 시범사업을 실시한 OO중학교 1학년을 대상으로 설문조사를 실시하여 자유학기제 진로탐색 활동으로 꿈 찾기, 커리어넷 진로심리검사, 전문직업인 진로특강, 직업체험 프로그램에 대한 인식과 만족도를 조사하였다. 그리고 진로탐색 활동 참여자들의 일반적 특성에 따른 진로탐색 활동에 대한 인식과 만족도의 차이를 살펴보았다. 다음으로 실증분석 결과에 기초하여 자유학기제 진로탐색 활동의 발전방안을 제시하였다. 본 연구에서는 안산시에 소재한 자유학기제 시범사업을 실시한 OO중학교 1학년을 대상으로 186명 설문조사를 실시하였다. 설문조사 자료는 사회과학 통계프로그램 spss 22.0을 이용하여 빈도분석, 상관관계분석, 분산분석을 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 자유학기제 진로탐색 활동에 대한 인식점수는 직업체험(M=4.28), 꿈 찾기(M=3.95), 전문직업인 진로특강(M=3.87), 커리어넷(M=3.27)프로그램 순으로 높았고 만족도 점수는 꿈 찾기(M=4.00), 직업체험(M=3.96), 전문직업인 진로특강(M=3.82), 커리어넷(M=3.41)프로그램 순으로 높았다. 둘째, 청소년의 아버지 직업에 따라 꿈 찾기 프로그램에 대한 인식이 유의한 차이가 있으나(p<.05), 전문직업인 진로특강, 직업체험 프로그램에 대한 인식은 유의한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 청소년의 어머니 직업에 따라 꿈 찾기, 전문직업인 진로특강, 직업체험 진로프로그램에 대한 인식이 유의한 차이를 보이지 않았다. 넷째, 청소년의 가정경제 수준에 따라 꿈 찾기 프로그램에 대한 인식이 유의한 차이가 없으나, 전문직업인 진로특강 프로그램(p<.05), 직업체험 프로그램(p<.05)에 대한 인식이 유의한 차이를 보였다. 다섯째, 청소년의 본인 성적에 따라 꿈 찾기(p<.01), 전문직업인 진로특강(p<.01), 직업체험(p<.05) 프로그램에 대한 인식이 유의한 차이를 보였다. 여섯째, 청소년 형제 순위에 따라 꿈 찾기(p<.001), 전문직업인 진로특강(p<.001), 직업체험(p<.05) 프로그램에 대한 인식이 유의한 차이를 보였다. 일곱째, 진로탐색 활동에 대한 인식과 만족도의 상관관계는 전문직업인 진로특강에 대한 인식이 높을수록 전문직업인 진로특강에 대한 만족도가 높았고, 전문직업인 진로특강에 대한 만족도가 높을수록 직업체험에 대한 만족도가 높았다. 본 연구에서는 자유학기제 진로탐색 활동에 대한 인식 점수에는 직업체험 프로그램이 높았고 만족도 점수에는 꿈 찾기 프로그램이 높았다. 참여하는 학생들의 일반적 특성에 따라 진로탐색 활동에 대한 태도와 만족도가 차이가 있다는 것을 알았다. 다시 정리해 보면, 아버지 직업에 따라 학생들은 진로탐색에 영향을 줄 수 있고, 가정경제가 상위권 일수록 다양한 정보제공을 자녀에게 줄 수 있다는 것을 알았다. 또한, 본인성적이 상위권 일수록 그리고 가족 형제들 중에서 둘째보다는 첫째가 진로탐색 활동에 적극적으로 참여 하고 진로탐색에 관심이 많다는 것을 알았다. 본 연구에서는 연구 결과에 기초하여 자유학기제 진로탐색 활동의 효과적 수행을 위한 몇 가지 개선 방안을 제시하였다. 첫째, 진로탐색 활동 중 만족도가 높았던 꿈 찾기 프로그램은 진로진학상담선생님이 직접 수업을 진행했기 때문에 결과가 좋았다. 그래서 단위학교별 학급수가 많은 학교에서는 진로진학상담선생님 2명을 배치해서 학생들에게 진로교육의 기회를 받을 수 있도록 해야 한다. 둘째, 커리어넷 진로심리검사에 설문지 답변 중 진로심리검사 참여를 못하는 학생이 있기 때문에 진로 시간에 직접 컴퓨터실을 이용하여 반 전체 학생들이 참여하여 진로탐색 활동을 할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 전문직업인 진로특강의 효과를 높이려면 현장에서 직접 활동하는 직업인으로 섭외하여 현장에 어려움과 보람을 간접적으로 느낄 수 있도록 전달해야 한다. 또한 그 직업과 연결된 산업을 소개해 주면 직업에 대한 폭을 넓힐 수 있다. 넷째, 직업체험 효과적인 활동으로 5~6명 모둠을 구성해서 진로코치 인솔로 직업체험을 했을 때 만족도가 높았다. 대집단 직업체험 보다는 자유학기제 맞춤형 소수 인원으로 앞으로 직업체험이 진행되어야 한다. 다섯째, 직업 체험 시, 학부모 진로코치 지원단을 지역단위로 구축하고 직업체험 장소를 발굴하여 통합적인 관리시스템을 운영하여야 한다. 자유학기제 전면 실시에 발맞춰 지역적 특성을 고려한 맞춤형 프로그램 개발이 시급하며, 시⦁도교육청별로 실천을 위한 새로운 방안을 모색해야 한다
This study has a purpose to search for an effective career exploration method in order to successful settlement of the free semester system in 2016. To achieve its objective, survey was conducted on the 1stgrade students in a middle school which implemented the free semester system in 2015. The surv...
This study has a purpose to search for an effective career exploration method in order to successful settlement of the free semester system in 2016. To achieve its objective, survey was conducted on the 1stgrade students in a middle school which implemented the free semester system in 2015. The survey examined perception and satisfaction of dream searching program of career exploration activities, career-psychology assessment by Careernet, professional career lecture, and job shadowing program. In addition, perception and satisfaction difference depending on general characteristics of participants in career exploration activity. Then, the study suggested the development plan of career exploration activities in free semester system based on an empirical analysis. The study conducted survey on 186 1stgrade students in middle school, which implemented the free semester system, located in Ansan-si. Using SPSS 22.0, which is a social science analysis program, frequency analysis, correlation analysis, and variance analysis was done on the collected data from the survey. Followings are the result of the study. First, the perception scores of the adolescent's career exploration activities in the free semester system, which are ranked from highest to lowest, are as follow; job shadowing (M=4.28), dream searching (M=3.95), professional career lecture (M=3.87), and Careernet (M=3.27) program. The satisfaction scores of the program, which are ranked from highest to lowest, are as follow; dream searching (M=4.00), job shadowing (M=3.96), professional career lecture (M=3.82), and Careernet (M=3.41) program. Second, significant difference(p<.05) was found in the perception of dream searching program depending on the career of an adolescent’s father, however, the perception of professional career lecture and job shadowing program did not show any significant difference. Third, the perception of dream searching, professional career lecture, and job shadowing program did not show significant difference depending on an adolescent’s mother career. Fourth, the perception of dream searching program did not have significant difference depending on the family economy status of adolescents, but the perception of professional career lecture program (p<.05) and job shadowing program (p<.05) showed significant difference. Fifth, the perception of dream searching (p<.01), professional career lecture (p<.01), and job shadowing program (p<.05) showed significant difference depending on the adolescent’s grade. Sixth, the perception of dream searching (p<.001), professional career lecture (p<.001), and job shadowing (p<.05) program had significant difference by the adolescent’s birth order. Seventh, the correlation between the perception and satisfaction of career exploration activities showed that higher awareness of career exploration had greater satisfaction on professional career lecture. Also, higher satisfaction on professional career exploration lecture had better satisfaction on job shadowing. The study found that the job shadowing program was ranked the highest in perception score, and the dream searching program was ranked the highest in satisfaction score of job exploration activities in the free semester system. The attitude and satisfaction of career exploration activities were depending on general characteristics of students who participate the career exploration activities in free semester system. In summary, career exploration is affected by father’s career, and upper class of family economy provides various information to children. Moreover, higher grade of a student and first-born children more actively participated and had more interest in job exploration activities than second-born children. Based on the results, the study suggests several improvement measures to effectively implement the career exploration activity of free semester system. Firstly, the dream searching program, which had the highest satisfaction score among career exploration activities, had positive result since it was conducted by a career counselor. Therefore, the opportunity for career related education should be given to students by assigning two career counselors in each school unit with a large number of classes. Secondly, the entire class should use a computer lab during the career exploration time since some students cannot participate in the career psychological assessment by Careernet. Thirdly, students can understand difficulties and fruitfulness of the career better by contacting a professional worker at the field; thus the effectiveness of professional career lecture can be increased. Furthermore, scope of the career will expand by introducing an industry that’s related to the career. Fourthly, for the effective career exploration activity, students had great satisfaction when 5 to 6 students were in a group for job shadowing. In future, the career exploration should be done with customized small groups of the free semester system rather than with large groups. Fifthly, the integrated management system needs to be operated by forming the career coaching support group, which is consisted with parents, in each region, and setting job shadowing site. Keeping up with the enforcement of the free semester system, development of the customized regional program is urgent, and new measures for each metropolitan and provincial offices education should be sought.
This study has a purpose to search for an effective career exploration method in order to successful settlement of the free semester system in 2016. To achieve its objective, survey was conducted on the 1stgrade students in a middle school which implemented the free semester system in 2015. The survey examined perception and satisfaction of dream searching program of career exploration activities, career-psychology assessment by Careernet, professional career lecture, and job shadowing program. In addition, perception and satisfaction difference depending on general characteristics of participants in career exploration activity. Then, the study suggested the development plan of career exploration activities in free semester system based on an empirical analysis. The study conducted survey on 186 1stgrade students in middle school, which implemented the free semester system, located in Ansan-si. Using SPSS 22.0, which is a social science analysis program, frequency analysis, correlation analysis, and variance analysis was done on the collected data from the survey. Followings are the result of the study. First, the perception scores of the adolescent's career exploration activities in the free semester system, which are ranked from highest to lowest, are as follow; job shadowing (M=4.28), dream searching (M=3.95), professional career lecture (M=3.87), and Careernet (M=3.27) program. The satisfaction scores of the program, which are ranked from highest to lowest, are as follow; dream searching (M=4.00), job shadowing (M=3.96), professional career lecture (M=3.82), and Careernet (M=3.41) program. Second, significant difference(p<.05) was found in the perception of dream searching program depending on the career of an adolescent’s father, however, the perception of professional career lecture and job shadowing program did not show any significant difference. Third, the perception of dream searching, professional career lecture, and job shadowing program did not show significant difference depending on an adolescent’s mother career. Fourth, the perception of dream searching program did not have significant difference depending on the family economy status of adolescents, but the perception of professional career lecture program (p<.05) and job shadowing program (p<.05) showed significant difference. Fifth, the perception of dream searching (p<.01), professional career lecture (p<.01), and job shadowing program (p<.05) showed significant difference depending on the adolescent’s grade. Sixth, the perception of dream searching (p<.001), professional career lecture (p<.001), and job shadowing (p<.05) program had significant difference by the adolescent’s birth order. Seventh, the correlation between the perception and satisfaction of career exploration activities showed that higher awareness of career exploration had greater satisfaction on professional career lecture. Also, higher satisfaction on professional career exploration lecture had better satisfaction on job shadowing. The study found that the job shadowing program was ranked the highest in perception score, and the dream searching program was ranked the highest in satisfaction score of job exploration activities in the free semester system. The attitude and satisfaction of career exploration activities were depending on general characteristics of students who participate the career exploration activities in free semester system. In summary, career exploration is affected by father’s career, and upper class of family economy provides various information to children. Moreover, higher grade of a student and first-born children more actively participated and had more interest in job exploration activities than second-born children. Based on the results, the study suggests several improvement measures to effectively implement the career exploration activity of free semester system. Firstly, the dream searching program, which had the highest satisfaction score among career exploration activities, had positive result since it was conducted by a career counselor. Therefore, the opportunity for career related education should be given to students by assigning two career counselors in each school unit with a large number of classes. Secondly, the entire class should use a computer lab during the career exploration time since some students cannot participate in the career psychological assessment by Careernet. Thirdly, students can understand difficulties and fruitfulness of the career better by contacting a professional worker at the field; thus the effectiveness of professional career lecture can be increased. Furthermore, scope of the career will expand by introducing an industry that’s related to the career. Fourthly, for the effective career exploration activity, students had great satisfaction when 5 to 6 students were in a group for job shadowing. In future, the career exploration should be done with customized small groups of the free semester system rather than with large groups. Fifthly, the integrated management system needs to be operated by forming the career coaching support group, which is consisted with parents, in each region, and setting job shadowing site. Keeping up with the enforcement of the free semester system, development of the customized regional program is urgent, and new measures for each metropolitan and provincial offices education should be sought.
주제어
#청소년 진로탐색 자유학기제 커리어넷 진로심리검사 전문직업인 진로특강 직업체험 adolescent career exploration free semester system dream searching careernet career-psychology assessment professional career lecture job shadowing
학위논문 정보
저자
이용숙
학위수여기관
경희대학교 공공대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학과
지도교수
신동면
발행연도
2016
총페이지
vi, 95 p.
키워드
청소년 진로탐색 자유학기제 커리어넷 진로심리검사 전문직업인 진로특강 직업체험 adolescent career exploration free semester system dream searching careernet career-psychology assessment professional career lecture job shadowing
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.