우리나라는 교육정책이 빈번하게 바뀌어 교육개혁 정책이 현장에 천착하기도 전에 새로운 교육개혁 정책이 덧씌워져왔다. 이러한 잦은 교육개혁에 학교 구성원들은 내용은 바꾸지 않은 채 겉으로만 따르는 척하는 형식주의로 대응하였고, 형식주의는 교육개혁 정책과 교육현장 간 괴리가 발생하여 정책의 좌초를 초래하는 디커플링 현상으로 이어졌다. 이 연구는 교육개혁 정책의 추진과정에서 나타나는 현상에 대한 미시적 연구를 바탕으로, 형식주의와 디커플링 현상의 본질적 원인을 이론적으로 분석해내고자 하였다. 연구자는 디커플링이 발생하는 본질적 원인을 찾기 위해 교육개혁 정책인 ‘자유학기제’를 소재로 정하고, A중학교를 연구대상으로 선정하여 자유학기 한 학기 동안 질적 ...
우리나라는 교육정책이 빈번하게 바뀌어 교육개혁 정책이 현장에 천착하기도 전에 새로운 교육개혁 정책이 덧씌워져왔다. 이러한 잦은 교육개혁에 학교 구성원들은 내용은 바꾸지 않은 채 겉으로만 따르는 척하는 형식주의로 대응하였고, 형식주의는 교육개혁 정책과 교육현장 간 괴리가 발생하여 정책의 좌초를 초래하는 디커플링 현상으로 이어졌다. 이 연구는 교육개혁 정책의 추진과정에서 나타나는 현상에 대한 미시적 연구를 바탕으로, 형식주의와 디커플링 현상의 본질적 원인을 이론적으로 분석해내고자 하였다. 연구자는 디커플링이 발생하는 본질적 원인을 찾기 위해 교육개혁 정책인 ‘자유학기제’를 소재로 정하고, A중학교를 연구대상으로 선정하여 자유학기 한 학기 동안 질적 사례 연구를 수행하였다. 특히 자유학기제 운영 과정에서 부각된 양가성 현상에 주목하였는데, 이 연구의 조작적 정의와 분석틀에 따르면, 양가성 현상이란 기존의 가치, 사고방식, 행동양식의 유지하려는 ‘관성’과 개혁정책의 가치, 사고방식, 행동양식을 추구하려는 ‘변화’가 구성원들에게 대립하면서 공존하는 현상을 의미한다. A중학교의 자유학기제 운영 과정의 모습은 특징이 부각되는 시점에 따라 ‘두 마음의 시작’, ‘갈지자 걸음’, ‘절반의 성공’의 세 시기로 구분되었으며, 각각의 시기마다 학생, 교사, 학부모가 겪는 양가성 현상을 구조화되어 나타났다. 학생 측면에서는 ‘여전히 지식 vs. 이제는 역량’, ‘학교 공부 vs. 인생 공부’, ‘쉼표 vs. 이음표’와 같은 현상이 나타났고, 교사 측면에서는 ‘강요된 변화 vs. 변화의 기회’, ‘위험 회피 vs. 위험 수용’, ‘모방 vs. 개성’의 현상들이 도출되었다. 학부모 측면에서는 ‘불안 vs. 기대’, ‘학원은 영양제 vs. 자유에 물들기’, ‘내 아이 vs. 우리 아이들’의 현상이 나타났다. 다음으로 자유학기제 운영 과정에서 나타난 양가성 현상이 의미를 논의하였다. 자유학기제 운영 과정에서 나타난 양가성 현상은 ‘Top-down 교육개혁의 현장이론’, ‘형식주의의 기저 이론’, ‘학교의 생존 전략 이론’이라는 이론적 의미를 나타냈다. 교육행정학에서 양가성 현상의 의미는 ‘교육개혁 정책의 실행 과정에 관한 설명이론’, ‘교육개혁 정책에 대한 학교 구성원들의 대응이론’으로 도출되었다. 양가성 현상의 실제적 의미는 ‘교육개혁 정책의 미시적 모니터링 도구’, ‘자율성 부여를 통한 교사의 양가성 완화’, ‘교육개혁 정책의 일관된 가치 수립’, ‘자유학기를 관통하는 프로젝트 기획’, ‘수업 변화 중심의 자유학기제 추구’로 논의하였다.
우리나라는 교육정책이 빈번하게 바뀌어 교육개혁 정책이 현장에 천착하기도 전에 새로운 교육개혁 정책이 덧씌워져왔다. 이러한 잦은 교육개혁에 학교 구성원들은 내용은 바꾸지 않은 채 겉으로만 따르는 척하는 형식주의로 대응하였고, 형식주의는 교육개혁 정책과 교육현장 간 괴리가 발생하여 정책의 좌초를 초래하는 디커플링 현상으로 이어졌다. 이 연구는 교육개혁 정책의 추진과정에서 나타나는 현상에 대한 미시적 연구를 바탕으로, 형식주의와 디커플링 현상의 본질적 원인을 이론적으로 분석해내고자 하였다. 연구자는 디커플링이 발생하는 본질적 원인을 찾기 위해 교육개혁 정책인 ‘자유학기제’를 소재로 정하고, A중학교를 연구대상으로 선정하여 자유학기 한 학기 동안 질적 사례 연구를 수행하였다. 특히 자유학기제 운영 과정에서 부각된 양가성 현상에 주목하였는데, 이 연구의 조작적 정의와 분석틀에 따르면, 양가성 현상이란 기존의 가치, 사고방식, 행동양식의 유지하려는 ‘관성’과 개혁정책의 가치, 사고방식, 행동양식을 추구하려는 ‘변화’가 구성원들에게 대립하면서 공존하는 현상을 의미한다. A중학교의 자유학기제 운영 과정의 모습은 특징이 부각되는 시점에 따라 ‘두 마음의 시작’, ‘갈지자 걸음’, ‘절반의 성공’의 세 시기로 구분되었으며, 각각의 시기마다 학생, 교사, 학부모가 겪는 양가성 현상을 구조화되어 나타났다. 학생 측면에서는 ‘여전히 지식 vs. 이제는 역량’, ‘학교 공부 vs. 인생 공부’, ‘쉼표 vs. 이음표’와 같은 현상이 나타났고, 교사 측면에서는 ‘강요된 변화 vs. 변화의 기회’, ‘위험 회피 vs. 위험 수용’, ‘모방 vs. 개성’의 현상들이 도출되었다. 학부모 측면에서는 ‘불안 vs. 기대’, ‘학원은 영양제 vs. 자유에 물들기’, ‘내 아이 vs. 우리 아이들’의 현상이 나타났다. 다음으로 자유학기제 운영 과정에서 나타난 양가성 현상이 의미를 논의하였다. 자유학기제 운영 과정에서 나타난 양가성 현상은 ‘Top-down 교육개혁의 현장이론’, ‘형식주의의 기저 이론’, ‘학교의 생존 전략 이론’이라는 이론적 의미를 나타냈다. 교육행정학에서 양가성 현상의 의미는 ‘교육개혁 정책의 실행 과정에 관한 설명이론’, ‘교육개혁 정책에 대한 학교 구성원들의 대응이론’으로 도출되었다. 양가성 현상의 실제적 의미는 ‘교육개혁 정책의 미시적 모니터링 도구’, ‘자율성 부여를 통한 교사의 양가성 완화’, ‘교육개혁 정책의 일관된 가치 수립’, ‘자유학기를 관통하는 프로젝트 기획’, ‘수업 변화 중심의 자유학기제 추구’로 논의하였다.
This study was conducted to identify the causes of the decoupling phenomenon derived from the gap between education policy reform and the policy practice in the field, which has a negative effect on education police process. The decoupling phenomenon points to the phenomenon that the stakeholders se...
This study was conducted to identify the causes of the decoupling phenomenon derived from the gap between education policy reform and the policy practice in the field, which has a negative effect on education police process. The decoupling phenomenon points to the phenomenon that the stakeholders seem to conform to the policy outwardly but still keep the existing practices inwardly. This phenomenon sometimes causes a optical illusion that the policy is well-implemented seemingly. For this reason, I chose to research on a reformative education policy, the Free semester program in order to find out the intrinsic causes that result in the decoupling phenomenon, and conducted a qualitative research on “A” middle school for a semester. In particular, I focused on the ambivalence phenomenon emerging in the implementation of the Free semester program. According to the operational definition and the analytical framework of this study, the ambivalence phenomenon means the conflict and coexistence between inertia which tries to maintain existing values, ways of thinking and behavior, and 'change' which follows the values and ways of thinking and behavior of reformative policies among the members. This study described the implementation process of the Free semester program in “A” middle school and drew the the feature. The processes were classified as‘the first meeting’, ‘adaptation’ and ‘incomplete success’ according to the flow of implementing the Free semester program, and the ambivalence phenomenon experienced by students, teachers, parents were structured in each steps. The phenomenon like ‘still knowledge first’ vs. ‘now competence first’, ‘ school knowledge’ vs. ‘life experience’, ‘resting vs. linking’ were noticed in student group, and the ones like ‘the forced change’ vs. ‘the opportunity of change’, ‘risk aversion’ vs. ‘risk acceptance’, ‘emulation’ vs. ‘distinction’ were showed in teacher group. The parents group experienced ‘uneasiness’ vs. ‘expectation’, ‘relying on private academy’ vs. ‘being free’, ‘my kid vs. our kids’. This study discussed theoretical significance of the ambivalence phenomenon to the Free semester program, and described the implications to the program. Furthermore, this study suggested the implications of the ambivalence lense as a theoretical tool of analyzing the process of education policy reform in the area of educational administration.
This study was conducted to identify the causes of the decoupling phenomenon derived from the gap between education policy reform and the policy practice in the field, which has a negative effect on education police process. The decoupling phenomenon points to the phenomenon that the stakeholders seem to conform to the policy outwardly but still keep the existing practices inwardly. This phenomenon sometimes causes a optical illusion that the policy is well-implemented seemingly. For this reason, I chose to research on a reformative education policy, the Free semester program in order to find out the intrinsic causes that result in the decoupling phenomenon, and conducted a qualitative research on “A” middle school for a semester. In particular, I focused on the ambivalence phenomenon emerging in the implementation of the Free semester program. According to the operational definition and the analytical framework of this study, the ambivalence phenomenon means the conflict and coexistence between inertia which tries to maintain existing values, ways of thinking and behavior, and 'change' which follows the values and ways of thinking and behavior of reformative policies among the members. This study described the implementation process of the Free semester program in “A” middle school and drew the the feature. The processes were classified as‘the first meeting’, ‘adaptation’ and ‘incomplete success’ according to the flow of implementing the Free semester program, and the ambivalence phenomenon experienced by students, teachers, parents were structured in each steps. The phenomenon like ‘still knowledge first’ vs. ‘now competence first’, ‘ school knowledge’ vs. ‘life experience’, ‘resting vs. linking’ were noticed in student group, and the ones like ‘the forced change’ vs. ‘the opportunity of change’, ‘risk aversion’ vs. ‘risk acceptance’, ‘emulation’ vs. ‘distinction’ were showed in teacher group. The parents group experienced ‘uneasiness’ vs. ‘expectation’, ‘relying on private academy’ vs. ‘being free’, ‘my kid vs. our kids’. This study discussed theoretical significance of the ambivalence phenomenon to the Free semester program, and described the implications to the program. Furthermore, this study suggested the implications of the ambivalence lense as a theoretical tool of analyzing the process of education policy reform in the area of educational administration.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.