본 연구는 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램을 구성하고 만 5세 유아들의 공감능력과 배려적 사고능력에 어떠한 효과가 있는지 프로그램의 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 목적과 목표는 어떠한가? 1-2. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 교육내용은 어떠한가? 1-3. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 교수학습방법은 어떠한가? 1-4. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
2. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램이 유아의 공감능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램이 유아의 배려적 사고능력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구에서는 주제극놀이를 통한 유아 인성교육 프로그램을 구성하기 위해서 먼저 유아인성교육과 주제극놀이에 대한 문헌연구를 실시하였다. 교육현장의 요구를 분석하여 프로그램의 목적과 목표를 설정하고, 인성교육 내용과 교수학습방법, 평가방법을 선정하고 이를 바탕으로 프로그램 시안을 구성하였으며, 전문가 협의와 예비연구를 통해 최종 프로그램을 확정하였다. 이를 통해 구성된 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 교육목적 및 목표, 교육내용, 교수학습방법, 평가방법은 다음과 같다. 첫째, 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 목적은 주제극놀이를 통해 공감하고 배려하는 바른 인성을 함양하는데 있다. 이에 따른 교육목표는 ‘주제극놀이 참여를 통해 문학적 상상력으로 바른 인성을 함양한다’와 ‘주제극놀이 참여를 통해 공감능력과 배려적 사고능력을 기른다’로 설정하였다. 둘째, 본 프로그램의 유아인성교육 내용은 교육과학기술부에서 제시한 배려, 존중, 협력, 질서, 나눔, 효의 개념에 바탕을 두고 구성하였다. 국가수준에서 제시한 내용을 토대로 유아인성교육 내용을 선정한 것은 공통적이고 일반화된 유아인성교육 내용을 토대로 인성교육 프로그램으로 구성하여 객관성과 타당성을 확보하기 위함이다. 셋째, 본 프로그램의 교수학습 단계는 총 6단계로 구성하였다. 1단계는 그림책 소개 및 이야기 듣기, 2단계는 매체를 활용한 각색동화로 다시 듣기, 3단계는 이야기 회상하기 및 공감적 대화, 배려적 사고 나누기, 4단계는 주제극놀이 계획하기, 5단계는 주제극놀이 하기, 그리고 6단계는 마무리 및 평가하기 단계이다. 또한 유아가 주제극놀이에 자발적으로 참여할 수 있도록 교사는 조력자와 조언자로서의 역할을 담당하도록 하였다. 넷째, 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 평가는 유아평가와 교사평가로 이루어졌다. 유아평가는 이야기 나누기를 통한 유아 자기평가와 또래 유아들 간의 경험 공유평가로 각 활동마다 이루어졌다. 교사평가는 유아를 대상으로 하는 공감능력 및 배려적 사고능력 검사를 통해 실시하였다. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 S시에 소재한 E공립유치원과 Y공립유치원의 만 5세반 두 학급의 유아 50명(실험집단 25명, 비교집단 25명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험집단 유아들에게는 배려, 존중, 나눔, 질서, 협력, 효(孝)의 인성개념이 포함된 동화를 선정하고 이를 주제극놀이로 구성하여 인성교육을 2015년 8월 20일부터 12월 24일까지 16주에 걸쳐 총 38회 실시하였다. 비교집단 유아들에게는 생활주제에 따른 인성교육 활동을 실시하였다. 본 연구에서 구성한 프로그램의 효과를 검증하기 위해 김나원(2014)의 유아 공감능력 검사와 이춘희(2007)의 배려적 사고능력 관찰척도를 사용하였다. 유아의 공감능력 검사도구는 14문항, 배려적 사고능력 검사도구는 38문항으로 구성되어 있다. ...
본 연구는 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램을 구성하고 만 5세 유아들의 공감능력과 배려적 사고능력에 어떠한 효과가 있는지 프로그램의 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 목적과 목표는 어떠한가? 1-2. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 교육내용은 어떠한가? 1-3. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 교수학습방법은 어떠한가? 1-4. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
2. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램이 유아의 공감능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램이 유아의 배려적 사고능력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구에서는 주제극놀이를 통한 유아 인성교육 프로그램을 구성하기 위해서 먼저 유아인성교육과 주제극놀이에 대한 문헌연구를 실시하였다. 교육현장의 요구를 분석하여 프로그램의 목적과 목표를 설정하고, 인성교육 내용과 교수학습방법, 평가방법을 선정하고 이를 바탕으로 프로그램 시안을 구성하였으며, 전문가 협의와 예비연구를 통해 최종 프로그램을 확정하였다. 이를 통해 구성된 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 교육목적 및 목표, 교육내용, 교수학습방법, 평가방법은 다음과 같다. 첫째, 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 목적은 주제극놀이를 통해 공감하고 배려하는 바른 인성을 함양하는데 있다. 이에 따른 교육목표는 ‘주제극놀이 참여를 통해 문학적 상상력으로 바른 인성을 함양한다’와 ‘주제극놀이 참여를 통해 공감능력과 배려적 사고능력을 기른다’로 설정하였다. 둘째, 본 프로그램의 유아인성교육 내용은 교육과학기술부에서 제시한 배려, 존중, 협력, 질서, 나눔, 효의 개념에 바탕을 두고 구성하였다. 국가수준에서 제시한 내용을 토대로 유아인성교육 내용을 선정한 것은 공통적이고 일반화된 유아인성교육 내용을 토대로 인성교육 프로그램으로 구성하여 객관성과 타당성을 확보하기 위함이다. 셋째, 본 프로그램의 교수학습 단계는 총 6단계로 구성하였다. 1단계는 그림책 소개 및 이야기 듣기, 2단계는 매체를 활용한 각색동화로 다시 듣기, 3단계는 이야기 회상하기 및 공감적 대화, 배려적 사고 나누기, 4단계는 주제극놀이 계획하기, 5단계는 주제극놀이 하기, 그리고 6단계는 마무리 및 평가하기 단계이다. 또한 유아가 주제극놀이에 자발적으로 참여할 수 있도록 교사는 조력자와 조언자로서의 역할을 담당하도록 하였다. 넷째, 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 평가는 유아평가와 교사평가로 이루어졌다. 유아평가는 이야기 나누기를 통한 유아 자기평가와 또래 유아들 간의 경험 공유평가로 각 활동마다 이루어졌다. 교사평가는 유아를 대상으로 하는 공감능력 및 배려적 사고능력 검사를 통해 실시하였다. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 S시에 소재한 E공립유치원과 Y공립유치원의 만 5세반 두 학급의 유아 50명(실험집단 25명, 비교집단 25명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험집단 유아들에게는 배려, 존중, 나눔, 질서, 협력, 효(孝)의 인성개념이 포함된 동화를 선정하고 이를 주제극놀이로 구성하여 인성교육을 2015년 8월 20일부터 12월 24일까지 16주에 걸쳐 총 38회 실시하였다. 비교집단 유아들에게는 생활주제에 따른 인성교육 활동을 실시하였다. 본 연구에서 구성한 프로그램의 효과를 검증하기 위해 김나원(2014)의 유아 공감능력 검사와 이춘희(2007)의 배려적 사고능력 관찰척도를 사용하였다. 유아의 공감능력 검사도구는 14문항, 배려적 사고능력 검사도구는 38문항으로 구성되어 있다. 자료 분석은 SPSS(20.0) 통계 프로그램을 이용하였고, 각 집단별 공감능력과 배려적 사고능력의 사전, 사후 평균에 대해 독립표본 t-검증을 실시하였다. 본 연구를 통해 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램이 유아의 공감능력에 미치는 효과를 알아본 결과, 실험집단 유아들의 공감능력이 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 특히 공감능력의 하위영역인 타인의 심적 부담에 공감하는 영역, 타인의 기쁨에 공감하는 영역, 타인의 불안에 공감하는 영역에서 실험집단 유아들이 비교집단유아들보다 높은 평균 점수를 나타냈으며, 이러한 차이는 통계적으로 유의미하였다. 둘째, 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램이 유아의 배려적 사고능력에 미치는 효과를 알아본 결과, 실험집단 유아들의 배려적 사고능력이 비교집단 유아들보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 특히 유아의 배려적 사고능력의 하위 요인인 ‘가치 부여적 사고’, 규범적 사고’, ‘정서적 사고’, ‘감정 이입적 사고’, ‘행동적 사고’ 영역에서 실험집단이 비교집단보다 높은 평균 점수를 나타냈으며, 이러한 차이는 통계적으로 유의미하였다. 본 연구의 결과는 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램은 유아가 바른 인성을 함양하고 타인과의 공동체 의식을 형성하며 공감능력과 배려적 사고능력을 기르는 데 긍정적인 효과가 있음을 시사하고 있다.
본 연구는 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램을 구성하고 만 5세 유아들의 공감능력과 배려적 사고능력에 어떠한 효과가 있는지 프로그램의 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 목적과 목표는 어떠한가? 1-2. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 교육내용은 어떠한가? 1-3. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 교수학습방법은 어떠한가? 1-4. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
2. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램이 유아의 공감능력에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램이 유아의 배려적 사고능력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구에서는 주제극놀이를 통한 유아 인성교육 프로그램을 구성하기 위해서 먼저 유아인성교육과 주제극놀이에 대한 문헌연구를 실시하였다. 교육현장의 요구를 분석하여 프로그램의 목적과 목표를 설정하고, 인성교육 내용과 교수학습방법, 평가방법을 선정하고 이를 바탕으로 프로그램 시안을 구성하였으며, 전문가 협의와 예비연구를 통해 최종 프로그램을 확정하였다. 이를 통해 구성된 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 교육목적 및 목표, 교육내용, 교수학습방법, 평가방법은 다음과 같다. 첫째, 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 목적은 주제극놀이를 통해 공감하고 배려하는 바른 인성을 함양하는데 있다. 이에 따른 교육목표는 ‘주제극놀이 참여를 통해 문학적 상상력으로 바른 인성을 함양한다’와 ‘주제극놀이 참여를 통해 공감능력과 배려적 사고능력을 기른다’로 설정하였다. 둘째, 본 프로그램의 유아인성교육 내용은 교육과학기술부에서 제시한 배려, 존중, 협력, 질서, 나눔, 효의 개념에 바탕을 두고 구성하였다. 국가수준에서 제시한 내용을 토대로 유아인성교육 내용을 선정한 것은 공통적이고 일반화된 유아인성교육 내용을 토대로 인성교육 프로그램으로 구성하여 객관성과 타당성을 확보하기 위함이다. 셋째, 본 프로그램의 교수학습 단계는 총 6단계로 구성하였다. 1단계는 그림책 소개 및 이야기 듣기, 2단계는 매체를 활용한 각색동화로 다시 듣기, 3단계는 이야기 회상하기 및 공감적 대화, 배려적 사고 나누기, 4단계는 주제극놀이 계획하기, 5단계는 주제극놀이 하기, 그리고 6단계는 마무리 및 평가하기 단계이다. 또한 유아가 주제극놀이에 자발적으로 참여할 수 있도록 교사는 조력자와 조언자로서의 역할을 담당하도록 하였다. 넷째, 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 평가는 유아평가와 교사평가로 이루어졌다. 유아평가는 이야기 나누기를 통한 유아 자기평가와 또래 유아들 간의 경험 공유평가로 각 활동마다 이루어졌다. 교사평가는 유아를 대상으로 하는 공감능력 및 배려적 사고능력 검사를 통해 실시하였다. 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 S시에 소재한 E공립유치원과 Y공립유치원의 만 5세반 두 학급의 유아 50명(실험집단 25명, 비교집단 25명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험집단 유아들에게는 배려, 존중, 나눔, 질서, 협력, 효(孝)의 인성개념이 포함된 동화를 선정하고 이를 주제극놀이로 구성하여 인성교육을 2015년 8월 20일부터 12월 24일까지 16주에 걸쳐 총 38회 실시하였다. 비교집단 유아들에게는 생활주제에 따른 인성교육 활동을 실시하였다. 본 연구에서 구성한 프로그램의 효과를 검증하기 위해 김나원(2014)의 유아 공감능력 검사와 이춘희(2007)의 배려적 사고능력 관찰척도를 사용하였다. 유아의 공감능력 검사도구는 14문항, 배려적 사고능력 검사도구는 38문항으로 구성되어 있다. 자료 분석은 SPSS(20.0) 통계 프로그램을 이용하였고, 각 집단별 공감능력과 배려적 사고능력의 사전, 사후 평균에 대해 독립표본 t-검증을 실시하였다. 본 연구를 통해 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램이 유아의 공감능력에 미치는 효과를 알아본 결과, 실험집단 유아들의 공감능력이 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 특히 공감능력의 하위영역인 타인의 심적 부담에 공감하는 영역, 타인의 기쁨에 공감하는 영역, 타인의 불안에 공감하는 영역에서 실험집단 유아들이 비교집단유아들보다 높은 평균 점수를 나타냈으며, 이러한 차이는 통계적으로 유의미하였다. 둘째, 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램이 유아의 배려적 사고능력에 미치는 효과를 알아본 결과, 실험집단 유아들의 배려적 사고능력이 비교집단 유아들보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 특히 유아의 배려적 사고능력의 하위 요인인 ‘가치 부여적 사고’, 규범적 사고’, ‘정서적 사고’, ‘감정 이입적 사고’, ‘행동적 사고’ 영역에서 실험집단이 비교집단보다 높은 평균 점수를 나타냈으며, 이러한 차이는 통계적으로 유의미하였다. 본 연구의 결과는 주제극놀이를 통한 유아인성교육 프로그램은 유아가 바른 인성을 함양하고 타인과의 공동체 의식을 형성하며 공감능력과 배려적 사고능력을 기르는 데 긍정적인 효과가 있음을 시사하고 있다.
Development and Effect of Children's Character Education Program based on Thematic Dramatic Play
The purpose of this study is to develop an activity program for thematic dramatic play for children's character education and investigate its effect on empathic ability and caring thinking ...
Development and Effect of Children's Character Education Program based on Thematic Dramatic Play
The purpose of this study is to develop an activity program for thematic dramatic play for children's character education and investigate its effect on empathic ability and caring thinking by applying it to children aged 5 years. For achieving this purpose, research questions were as follows:
Research question 1. What are the components of children's character education program through thematic dramatic play? 1-1. What are the objectives and goals of children's character education program through thematic dramatic play? 1-2. What are the contents of children's character education program through thematic dramatic play? 1-3. What are the teaching-learning methods of children's character education program through thematic dramatic play? 1-4. How is the children's character education program through thematic dramatic play evaluated? Research question 2. What are the effects of children's character education program through thematic dramatic play? 2-1. What are the effects of children's character education program through thematic dramatic play on the empathic ability of children? 2-2. What are the effects of children's character education program through thematic dramatic play on the caring thinking of children?
As a summary of the program structure, the education objectives, goals, education contents, teaching-learning methods, and evaluation methods of the program for children's character education through thematic dramatic play are as follows:
First, the purpose of the program for children's character education through thematic dramatic play is to help children develop good characters where they respect, empathize and care themselves as well as others through thematic dramatic play. The detailed goals for this purpose are to help children 1) decenter and develop good characters through literary imagination in the process of participating in thematic dramatic play and 2) develop thinking to empathize and care by participating in the activities for character education through thematic dramatic play. Second, picture books related to character were selected for the character education in this program by including caring, respect, cooperation, order, sharing and filial piety. The books were partly adapted to enhance the understanding and interests for children. Third, the teaching method of this program is divided into 6 stages: 1st stage - introduction of picture books and reminding of stories, 2nd stage - replaying with the adapted fairy tales using media, 3rd stage - reminding of the stories and sharing empathic conversation and caring thinking, 4th stage - planning thematic dramatic play, 5th stage - doing thematic dramatic play, 6th stage - wrapping up and evaluation. As for the role of teachers who perform this program, the role as assistants to help children voluntarily participate in thematic dramatic play was emphasized. Fourth, the evaluation stage was divided into children's self-evaluation by story sharing and teachers' self-evaluation by reflective journal writing.
In order to develop a program for children's character education through thematic dramatic play, a literature review was conducted on children's character education and thematic dramatic play, demands from the education field were analyzed, picture books were selected for the contents of character education, a draft program was developed, consultation was undertaken with experts, and preliminary study was carried out before the final program was developed. To examine the effect of children's character education through thematic dramatic play, an experimental study was conducted with a total of 50 children aged 5 years (the experimental group: 25 children, the comparison group: 25 children) from 2 classes of E Kindergarten and Y Kindergarten, both public, in a S City. For the experimental group, thematic dramatic play was performed with life themes using fairy tales including the character concepts of caring, respect, sharing, order, cooperation and filial piety, while for the comparison group, character education was provided with life themes. For the program of children's character education through thematic dramatic play, a total of 38 sessions were completed with the children in the experimental group for 16 weeks from August 20, 2015 to December 24, 2015. Research tools consist of 52 questions, including a research tool for the empathic ability of children (14 questions) and a research tool for caring thinking (38 questions). After applying this program, the test for children's character education by Kim (2014) was used to examine the effect of children's empathic ability, while the observation indicator by Lee (2007) was employed to measure the caring thinking of children. For data analysis, an independent samples t-test was conducted for empathic ability and caring thinking with pre- and post means of each group, using SPSS (20.0).
The results of applying the children's character education program through thematic dramatic play and its effects are as follows. First, as for the effect of children's character education through thematic dramatic play on the empathic ability of children, the empathic ability of children in the experimental group was statistically significant compared to that of the comparison group. In the test for reacting to sadness, psychological burden, joy and anxiety, which are the sub-categories of empathic ability, the experimental group showed higher mean scores than the comparison group, and the difference was statistically significant. Second, regarding the effect of children's character education through thematic dramatic play on caring thinking of children, it was found that caring thinking of the experimental group was significantly higher than that of the control group. In addition, the experimental group showed higher mean scores than the comparison group in the areas of 'appreciative thinking,' 'normative thinking,' 'affective thinking,' 'empathic thinking' and 'active thinking,' which are the sub-categories of caring thinking of children, and the difference was statistically significant.
In conclusion, it was suggested that the children's character education program through thematic dramatic play has a positive effect on children as a play to develop good characters, build a sense of community with others and develop empathic ability and caring thinking.
Development and Effect of Children's Character Education Program based on Thematic Dramatic Play
The purpose of this study is to develop an activity program for thematic dramatic play for children's character education and investigate its effect on empathic ability and caring thinking by applying it to children aged 5 years. For achieving this purpose, research questions were as follows:
Research question 1. What are the components of children's character education program through thematic dramatic play? 1-1. What are the objectives and goals of children's character education program through thematic dramatic play? 1-2. What are the contents of children's character education program through thematic dramatic play? 1-3. What are the teaching-learning methods of children's character education program through thematic dramatic play? 1-4. How is the children's character education program through thematic dramatic play evaluated? Research question 2. What are the effects of children's character education program through thematic dramatic play? 2-1. What are the effects of children's character education program through thematic dramatic play on the empathic ability of children? 2-2. What are the effects of children's character education program through thematic dramatic play on the caring thinking of children?
As a summary of the program structure, the education objectives, goals, education contents, teaching-learning methods, and evaluation methods of the program for children's character education through thematic dramatic play are as follows:
First, the purpose of the program for children's character education through thematic dramatic play is to help children develop good characters where they respect, empathize and care themselves as well as others through thematic dramatic play. The detailed goals for this purpose are to help children 1) decenter and develop good characters through literary imagination in the process of participating in thematic dramatic play and 2) develop thinking to empathize and care by participating in the activities for character education through thematic dramatic play. Second, picture books related to character were selected for the character education in this program by including caring, respect, cooperation, order, sharing and filial piety. The books were partly adapted to enhance the understanding and interests for children. Third, the teaching method of this program is divided into 6 stages: 1st stage - introduction of picture books and reminding of stories, 2nd stage - replaying with the adapted fairy tales using media, 3rd stage - reminding of the stories and sharing empathic conversation and caring thinking, 4th stage - planning thematic dramatic play, 5th stage - doing thematic dramatic play, 6th stage - wrapping up and evaluation. As for the role of teachers who perform this program, the role as assistants to help children voluntarily participate in thematic dramatic play was emphasized. Fourth, the evaluation stage was divided into children's self-evaluation by story sharing and teachers' self-evaluation by reflective journal writing.
In order to develop a program for children's character education through thematic dramatic play, a literature review was conducted on children's character education and thematic dramatic play, demands from the education field were analyzed, picture books were selected for the contents of character education, a draft program was developed, consultation was undertaken with experts, and preliminary study was carried out before the final program was developed. To examine the effect of children's character education through thematic dramatic play, an experimental study was conducted with a total of 50 children aged 5 years (the experimental group: 25 children, the comparison group: 25 children) from 2 classes of E Kindergarten and Y Kindergarten, both public, in a S City. For the experimental group, thematic dramatic play was performed with life themes using fairy tales including the character concepts of caring, respect, sharing, order, cooperation and filial piety, while for the comparison group, character education was provided with life themes. For the program of children's character education through thematic dramatic play, a total of 38 sessions were completed with the children in the experimental group for 16 weeks from August 20, 2015 to December 24, 2015. Research tools consist of 52 questions, including a research tool for the empathic ability of children (14 questions) and a research tool for caring thinking (38 questions). After applying this program, the test for children's character education by Kim (2014) was used to examine the effect of children's empathic ability, while the observation indicator by Lee (2007) was employed to measure the caring thinking of children. For data analysis, an independent samples t-test was conducted for empathic ability and caring thinking with pre- and post means of each group, using SPSS (20.0).
The results of applying the children's character education program through thematic dramatic play and its effects are as follows. First, as for the effect of children's character education through thematic dramatic play on the empathic ability of children, the empathic ability of children in the experimental group was statistically significant compared to that of the comparison group. In the test for reacting to sadness, psychological burden, joy and anxiety, which are the sub-categories of empathic ability, the experimental group showed higher mean scores than the comparison group, and the difference was statistically significant. Second, regarding the effect of children's character education through thematic dramatic play on caring thinking of children, it was found that caring thinking of the experimental group was significantly higher than that of the control group. In addition, the experimental group showed higher mean scores than the comparison group in the areas of 'appreciative thinking,' 'normative thinking,' 'affective thinking,' 'empathic thinking' and 'active thinking,' which are the sub-categories of caring thinking of children, and the difference was statistically significant.
In conclusion, it was suggested that the children's character education program through thematic dramatic play has a positive effect on children as a play to develop good characters, build a sense of community with others and develop empathic ability and caring thinking.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.