상황마인드맵 언어중재가 경도지적장애학생의 언어문제해결능력에 미치는 영향 The Effect of Situation Mind-map Language Intervention on Linguistic Problem Solving Skills of Students with Mild Intellectual Disability원문보기
상황마인드맵 언어중재가 경도지적장애학생의 언어문제해결능력에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 언어문제해결력이란 논리적인 사고 과정을 언어화하는 상위언어기술로서, 경도지적장애학생들이 일상생활에서 일어나는 사건이나 상황에 대해 문제 상황을 쉽게 이해하고 마인드맵을 통해 관련된 내용을 말하고, 기억하여 질문에 적절히 대답할 수 있는데 의의를 두고자 한다. 연구대상은 일반 중학교와 특수학교에 재학 중인 생활연령 14세 이상의 경도지적장애 대상자 3명을 ...
상황마인드맵 언어중재가 경도지적장애학생의 언어문제해결능력에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 언어문제해결력이란 논리적인 사고 과정을 언어화하는 상위언어기술로서, 경도지적장애학생들이 일상생활에서 일어나는 사건이나 상황에 대해 문제 상황을 쉽게 이해하고 마인드맵을 통해 관련된 내용을 말하고, 기억하여 질문에 적절히 대답할 수 있는데 의의를 두고자 한다. 연구대상은 일반 중학교와 특수학교에 재학 중인 생활연령 14세 이상의 경도지적장애 대상자 3명을 대상으로 하였다. 상황마인드맵 언어중재를 실시 후 대상자에 대한 원인이유 질문에 대답하기 및 해결추론 질문에 대답하기, 단서추측 질문에 대답하기 능력 향상에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 본 연구의 효과를 알아보기 위해 대상자 간 사전-사후 검사를 적용하였으며, 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 상황마인드맵 언어중재를 실시한 결과 모든 경도지적장애 학생의 원인이유 질문에 대한 대답하기 능력이 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 상황마인드맵 언어중재를 실시한 결과 모든 경도지적장애 학생의 해결추론 질문에 대한 대답하기 능력이 향상된 것으로 나타났다. 셋째, 상황마인드맵 언어중재를 실시한 결과 모든 경도지적장애 학생의 단서추측 질문에 대한 대답하기 능력이 향상된 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과로, 상황마인드맵 언어중재를 통하여 언어문제 해결 능력이 향상에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
상황마인드맵 언어중재가 경도지적장애학생의 언어문제해결능력에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 언어문제해결력이란 논리적인 사고 과정을 언어화하는 상위언어기술로서, 경도지적장애학생들이 일상생활에서 일어나는 사건이나 상황에 대해 문제 상황을 쉽게 이해하고 마인드맵을 통해 관련된 내용을 말하고, 기억하여 질문에 적절히 대답할 수 있는데 의의를 두고자 한다. 연구대상은 일반 중학교와 특수학교에 재학 중인 생활연령 14세 이상의 경도지적장애 대상자 3명을 대상으로 하였다. 상황마인드맵 언어중재를 실시 후 대상자에 대한 원인이유 질문에 대답하기 및 해결추론 질문에 대답하기, 단서추측 질문에 대답하기 능력 향상에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 본 연구의 효과를 알아보기 위해 대상자 간 사전-사후 검사를 적용하였으며, 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 상황마인드맵 언어중재를 실시한 결과 모든 경도지적장애 학생의 원인이유 질문에 대한 대답하기 능력이 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 상황마인드맵 언어중재를 실시한 결과 모든 경도지적장애 학생의 해결추론 질문에 대한 대답하기 능력이 향상된 것으로 나타났다. 셋째, 상황마인드맵 언어중재를 실시한 결과 모든 경도지적장애 학생의 단서추측 질문에 대한 대답하기 능력이 향상된 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과로, 상황마인드맵 언어중재를 통하여 언어문제 해결 능력이 향상에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
This study examines the effect of situation mind-map language intervention on linguistic problem solving skills of students with mild intellectual disability. The aim is to put significance in being able to answer a question properly by which students with mild intellectual disability easily underst...
This study examines the effect of situation mind-map language intervention on linguistic problem solving skills of students with mild intellectual disability. The aim is to put significance in being able to answer a question properly by which students with mild intellectual disability easily understand problematic situation and speak of and remember the relevant contents through mind-map. Research subjects were 3 students with mild intellectual disability at more than fully 14 years old as the chronological age who are attending general middle school and special school. The aim is to examine the effect on improvement in subjects' skills of answering the question of understanding ability, cause and reason, answering the question of solution and inference, and answering the question of clue and supposition. To examine the effect of this study, the pre-post tests were applied among subjects. The results of this study are as follows. First, as a result of carrying out the situation mind-map language intervention, the ability of answering the question of cause and reason in all the students with mild intellectual disability was indicated to have been improved. Second, as a result of carrying out the situation mind-map language intervention, the ability of answering the question of solution and inference in all the students with mild intellectual disability was indicated to have been improved. Third, as a result of carrying out the situation mind-map language intervention, the ability of answering the question of clue and supposition in all the students with mild intellectual disability was indicated to have been improved. As the above findings, the situation mind-map language intervention, can be known to have positively effected the improvement in the linguistic problem solving skills.
This study examines the effect of situation mind-map language intervention on linguistic problem solving skills of students with mild intellectual disability. The aim is to put significance in being able to answer a question properly by which students with mild intellectual disability easily understand problematic situation and speak of and remember the relevant contents through mind-map. Research subjects were 3 students with mild intellectual disability at more than fully 14 years old as the chronological age who are attending general middle school and special school. The aim is to examine the effect on improvement in subjects' skills of answering the question of understanding ability, cause and reason, answering the question of solution and inference, and answering the question of clue and supposition. To examine the effect of this study, the pre-post tests were applied among subjects. The results of this study are as follows. First, as a result of carrying out the situation mind-map language intervention, the ability of answering the question of cause and reason in all the students with mild intellectual disability was indicated to have been improved. Second, as a result of carrying out the situation mind-map language intervention, the ability of answering the question of solution and inference in all the students with mild intellectual disability was indicated to have been improved. Third, as a result of carrying out the situation mind-map language intervention, the ability of answering the question of clue and supposition in all the students with mild intellectual disability was indicated to have been improved. As the above findings, the situation mind-map language intervention, can be known to have positively effected the improvement in the linguistic problem solving skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.