본 연구의 목적은 유아교육기관내 안전에 관한 토의활동이 유아의 안전문제해결 사고 증진에 효과가 있는지 알아보는 것이다.
연구의 대상은 만 5세 유아 28명으로 14명씩 각각 실험집단과 통제집단에 무선 배정하였다. 실험집단에는 유아교육기관내 안전문제에 관한 토의활동을 적용하였다. 안전문제해결 사고의 증진을 알아보기 위해 곽은복(2000)의 검사도구를 토대로 본연구자가 유아교육기관내 안전주제에 적합하도록 수정·보완한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 평균, 표준편차, ...
본 연구의 목적은 유아교육기관내 안전에 관한 토의활동이 유아의 안전문제해결 사고 증진에 효과가 있는지 알아보는 것이다.
연구의 대상은 만 5세 유아 28명으로 14명씩 각각 실험집단과 통제집단에 무선 배정하였다. 실험집단에는 유아교육기관내 안전문제에 관한 토의활동을 적용하였다. 안전문제해결 사고의 증진을 알아보기 위해 곽은복(2000)의 검사도구를 토대로 본연구자가 유아교육기관내 안전주제에 적합하도록 수정·보완한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 평균, 표준편차, 공변량 분석, 내용분석 등을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아교육기관내 안전에 관한 토의활동은 ‘실외놀이 안전’, ‘등·하원시 보행자 안전’, ‘도구 안전’, ‘성적 학대’, ‘화재 안전’에 관한 안전문제해결 사고를 증진시켰으나 ‘운동 안전’, ‘통학버스 안전’, ‘미끄러짐과 추락 안전’, ‘환경오염 안전’에 관한 안전문제해결 사고는 증진시키지 않았다.
둘째, 토의활동이 진행될수록 안전문제 해결 방안에 대한 유아의 사고는 구체화되고 관점이 다양해졌으며, 안전하기 위해서는 노력이 필요하며 다른 사람과 함께 노력하되 서로 배려하고 존중해야 함도 알게 되었다.
결론적으로 유아교육기관내 안전에 관한 토의활동이 유아의 안전문제해결 사고 증진에 긍정적으로 영향을 미친다고 할 수 있다.
본 연구의 목적은 유아교육기관내 안전에 관한 토의활동이 유아의 안전문제해결 사고 증진에 효과가 있는지 알아보는 것이다.
연구의 대상은 만 5세 유아 28명으로 14명씩 각각 실험집단과 통제집단에 무선 배정하였다. 실험집단에는 유아교육기관내 안전문제에 관한 토의활동을 적용하였다. 안전문제해결 사고의 증진을 알아보기 위해 곽은복(2000)의 검사도구를 토대로 본연구자가 유아교육기관내 안전주제에 적합하도록 수정·보완한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 평균, 표준편차, 공변량 분석, 내용분석 등을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아교육기관내 안전에 관한 토의활동은 ‘실외놀이 안전’, ‘등·하원시 보행자 안전’, ‘도구 안전’, ‘성적 학대’, ‘화재 안전’에 관한 안전문제해결 사고를 증진시켰으나 ‘운동 안전’, ‘통학버스 안전’, ‘미끄러짐과 추락 안전’, ‘환경오염 안전’에 관한 안전문제해결 사고는 증진시키지 않았다.
둘째, 토의활동이 진행될수록 안전문제 해결 방안에 대한 유아의 사고는 구체화되고 관점이 다양해졌으며, 안전하기 위해서는 노력이 필요하며 다른 사람과 함께 노력하되 서로 배려하고 존중해야 함도 알게 되었다.
결론적으로 유아교육기관내 안전에 관한 토의활동이 유아의 안전문제해결 사고 증진에 긍정적으로 영향을 미친다고 할 수 있다.
The object of this study was to investigate the effects of safety discussion activities on preschooler’s safety problem-solving thinking.
Among 28 five-year-old children who are subject group selected from a preschool, the 14 children were assigned to the experimental group provided discussion...
The object of this study was to investigate the effects of safety discussion activities on preschooler’s safety problem-solving thinking.
Among 28 five-year-old children who are subject group selected from a preschool, the 14 children were assigned to the experimental group provided discussion in relation to safety problems in early childhood educational institutions, while the rest 14 children were assigned to the control group without the discussion activities. Both experimental and control groups conducted pre- and post-test through the tool of safety problem-solving thinking test developed by Kwak, Eun Bog(2000). The data was analyzed by ANCOVA and contents analysis.
The results of this study were summarized as follows: First, preschooler’s in the experimental group exhibited significant enhancement in ‘safety in outdoor playground’, ‘pedestrian safety’, ‘tools safety’, ‘sexual abuse’, and ‘fire safety’. However, there was no remarkable difference or advancement of the experimental group against the control group in terms of ‘movement safety’, ‘school bus safety’, ‘sliding and crash safety’, and ‘environmental pollution safety’.
Second, as discussion activities in the experimental group went further and deeper, safety problem-solving thinking was embodied in tangibly detailed way and provided various points of view for problem solving. These activities concretes the recognition that safety can be achieved by not only individual effort but also inter-personal endeavor in society based on well-intended consideration and respect.
The object of this study was to investigate the effects of safety discussion activities on preschooler’s safety problem-solving thinking.
Among 28 five-year-old children who are subject group selected from a preschool, the 14 children were assigned to the experimental group provided discussion in relation to safety problems in early childhood educational institutions, while the rest 14 children were assigned to the control group without the discussion activities. Both experimental and control groups conducted pre- and post-test through the tool of safety problem-solving thinking test developed by Kwak, Eun Bog(2000). The data was analyzed by ANCOVA and contents analysis.
The results of this study were summarized as follows: First, preschooler’s in the experimental group exhibited significant enhancement in ‘safety in outdoor playground’, ‘pedestrian safety’, ‘tools safety’, ‘sexual abuse’, and ‘fire safety’. However, there was no remarkable difference or advancement of the experimental group against the control group in terms of ‘movement safety’, ‘school bus safety’, ‘sliding and crash safety’, and ‘environmental pollution safety’.
Second, as discussion activities in the experimental group went further and deeper, safety problem-solving thinking was embodied in tangibly detailed way and provided various points of view for problem solving. These activities concretes the recognition that safety can be achieved by not only individual effort but also inter-personal endeavor in society based on well-intended consideration and respect.
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