본 연구는 중환자실 간호사들의 지속적 신대체요법 간호에 대한 지식, 태도 및 수행능력을 조사하여 그 관계를 파악하기 위한 서술적 조사연구이다.
연구 대상은 서울 소재 Y대학 부속 병원의 내·외과계, 심혈관계, 신경외과계, 암병원 중환자실에 재직 중인 간호사를 대상으로 연구에 자발적으로 동의한 총 94명을 선정하였다. 선정된 대상자에게서는 2016년 5월 15일에서 2016년 5월 29일까지 자기보고식 설문조사를 통해 지속적 신대체요법 간호에 대한 지식, 태도 및 수행능력을 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 21.0 프로그램을 이용하여 기술통계, ...
본 연구는 중환자실 간호사들의 지속적 신대체요법 간호에 대한 지식, 태도 및 수행능력을 조사하여 그 관계를 파악하기 위한 서술적 조사연구이다.
연구 대상은 서울 소재 Y대학 부속 병원의 내·외과계, 심혈관계, 신경외과계, 암병원 중환자실에 재직 중인 간호사를 대상으로 연구에 자발적으로 동의한 총 94명을 선정하였다. 선정된 대상자에게서는 2016년 5월 15일에서 2016년 5월 29일까지 자기보고식 설문조사를 통해 지속적 신대체요법 간호에 대한 지식, 태도 및 수행능력을 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 21.0 프로그램을 이용하여 기술통계, t-test, ANOVA, 상관관계 분석(Pearson’s correlation coefficients), 다중회귀분석을 시행하여 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
1. 대상자의 CRRT에 대한 지식 점수는 평균 65.6%의 정답률을 나타내었다. 지식은 대상자의 근무부서(p=.021)에 따라 유의한 차이를 나타내었고, CRRT 간호경험이 있는 경우 유의하게 점수가 높았다(p=.049)
2. 대상자의 CRRT 간호에 대한 태도의 전체 평균은 총 4점 중 3.2(±.4)점으로 나타났고, 대상자의 직위(p=.002)와 총 임상경력(p=.026)이 높고 재직 중 받은 CRRT 교육횟수(p=.002)가 많을수록 긍정적인 태도를 보이는 것으로 나타났다.
3. 대상자의 CRRT 간호 수행능력은 총 4점 만점 중 평균 3.5(±.5)점이었고, 대상자의 부서(p=.024)에 따라 유의한 차이가 있었다. 또 임상경력(p=.001)이 높고 CRRT 교육횟수(p<.001)가 많을수록 수행능력이 높은 것으로 나타났다.
4. 대상자의 CRRT 간호에 대한 지식, 태도 및 수행능력 간의 상관관계를 분석한 결과 CRRT 간호에 대한 태도와 수행능력 간에 양의 상관관계가 있었다(r=.518, p<.001).
5. CRRT 간호 수행능력에 영향을 미치는 요인으로는 대상자의 특성 중 총 임상경력과 총 CRRT 교육횟수, 간호사의 태도 점수가 유의한 관련이 있는 것으로 나타나, 총 임상경력이 높고(p=.048) 총 CRRT 교육횟수가 많을수록(p=.046), CRRT 간호에 대한 태도가 긍정적일수록(p=.004) 수행능력이 높은 것으로 나타났다.
본 연구를 통하여 중환자실 간호사의 지속적 신대체요법 간호 수행에는 긍정적인 태도가 유의한 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 향후 중환자실 간호사를 대상으로 한 지속적 신대체요법 간호 교육 프로그램을 설계할 때 태도를 중재 요인으로서 고려해야 하며, 부서 간의 수행능력 차이를 좁히기 위해 지속적인 교육을 실시하고 간호 지원체계를 마련해야 할 것이다.
본 연구는 중환자실 간호사들의 지속적 신대체요법 간호에 대한 지식, 태도 및 수행능력을 조사하여 그 관계를 파악하기 위한 서술적 조사연구이다.
연구 대상은 서울 소재 Y대학 부속 병원의 내·외과계, 심혈관계, 신경외과계, 암병원 중환자실에 재직 중인 간호사를 대상으로 연구에 자발적으로 동의한 총 94명을 선정하였다. 선정된 대상자에게서는 2016년 5월 15일에서 2016년 5월 29일까지 자기보고식 설문조사를 통해 지속적 신대체요법 간호에 대한 지식, 태도 및 수행능력을 조사하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 21.0 프로그램을 이용하여 기술통계, t-test, ANOVA, 상관관계 분석(Pearson’s correlation coefficients), 다중회귀분석을 시행하여 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
1. 대상자의 CRRT에 대한 지식 점수는 평균 65.6%의 정답률을 나타내었다. 지식은 대상자의 근무부서(p=.021)에 따라 유의한 차이를 나타내었고, CRRT 간호경험이 있는 경우 유의하게 점수가 높았다(p=.049)
2. 대상자의 CRRT 간호에 대한 태도의 전체 평균은 총 4점 중 3.2(±.4)점으로 나타났고, 대상자의 직위(p=.002)와 총 임상경력(p=.026)이 높고 재직 중 받은 CRRT 교육횟수(p=.002)가 많을수록 긍정적인 태도를 보이는 것으로 나타났다.
3. 대상자의 CRRT 간호 수행능력은 총 4점 만점 중 평균 3.5(±.5)점이었고, 대상자의 부서(p=.024)에 따라 유의한 차이가 있었다. 또 임상경력(p=.001)이 높고 CRRT 교육횟수(p<.001)가 많을수록 수행능력이 높은 것으로 나타났다.
4. 대상자의 CRRT 간호에 대한 지식, 태도 및 수행능력 간의 상관관계를 분석한 결과 CRRT 간호에 대한 태도와 수행능력 간에 양의 상관관계가 있었다(r=.518, p<.001).
5. CRRT 간호 수행능력에 영향을 미치는 요인으로는 대상자의 특성 중 총 임상경력과 총 CRRT 교육횟수, 간호사의 태도 점수가 유의한 관련이 있는 것으로 나타나, 총 임상경력이 높고(p=.048) 총 CRRT 교육횟수가 많을수록(p=.046), CRRT 간호에 대한 태도가 긍정적일수록(p=.004) 수행능력이 높은 것으로 나타났다.
본 연구를 통하여 중환자실 간호사의 지속적 신대체요법 간호 수행에는 긍정적인 태도가 유의한 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 향후 중환자실 간호사를 대상으로 한 지속적 신대체요법 간호 교육 프로그램을 설계할 때 태도를 중재 요인으로서 고려해야 하며, 부서 간의 수행능력 차이를 좁히기 위해 지속적인 교육을 실시하고 간호 지원체계를 마련해야 할 것이다.
This is a descriptive study to assess the knowledge, attitudes, and perforamce on continuous renal replacement therapy(CRRT) nursing among intensive care unit(ICU) nurses, and to identify the associations of these factors.
Data were collected from 94 nurses who is working at the ICU of Y Univer...
This is a descriptive study to assess the knowledge, attitudes, and perforamce on continuous renal replacement therapy(CRRT) nursing among intensive care unit(ICU) nurses, and to identify the associations of these factors.
Data were collected from 94 nurses who is working at the ICU of Y University Hospital in Seoul, Korea from May 15, 2016 to May 29, 2016. The self-reported survey was done to investigate participant’s knowledge, attitudes, and performance on CRRT nursing. Data were analyzed by t-test, ANOVA, Pearson’s correlation coefficient, multiple linear regression using SPSS/WIN 21.0 program.
The results of this study are as follows:
1. Participant’s knowledge on CRRT nursing was significantly different by the units(p=.021). The average percentage of correctly answered was 65.6%.
2. The mean score of attitudes on CRRT nursing was 3.2(±0.4). Participants who were at higher position(p=.002), more experienced(p=.026), and more educated(p=.002) had more positive attitudes on CRRT nursing.
3. The mean score of performance on CRRT nursing was 3.5(±0.4), and was significantly different by the units(p=.024). And participants who were more experienced(p=.001), more educated(p<.001) showed higher performance score for CRRT nursing.
4. There were significant positive correlation between attitudes and performance on CRRT nursing(r=.518, p<.001).
5. The factors affecting CRRT performance were identified as total clinical experience, total number of CRRT education experience, and attitdues on CRRT nursing. Participants who were more experienced(p=.048), more educated(p=.046), and had more positive attitudes on CRRT(p=.004) showed higer performance score for CRRT nursing.
The result of this study showed that there was a significant positive correlation between ICU nurses’attitudes and performance on CRRT nursing. Further study to develop an education program for CRRT nursing should consider nurses’attitudes on CRRT nursing as an interventional target. In addition, continuous education and supportive nursing system is required to minimize performance gap between different units.
This is a descriptive study to assess the knowledge, attitudes, and perforamce on continuous renal replacement therapy(CRRT) nursing among intensive care unit(ICU) nurses, and to identify the associations of these factors.
Data were collected from 94 nurses who is working at the ICU of Y University Hospital in Seoul, Korea from May 15, 2016 to May 29, 2016. The self-reported survey was done to investigate participant’s knowledge, attitudes, and performance on CRRT nursing. Data were analyzed by t-test, ANOVA, Pearson’s correlation coefficient, multiple linear regression using SPSS/WIN 21.0 program.
The results of this study are as follows:
1. Participant’s knowledge on CRRT nursing was significantly different by the units(p=.021). The average percentage of correctly answered was 65.6%.
2. The mean score of attitudes on CRRT nursing was 3.2(±0.4). Participants who were at higher position(p=.002), more experienced(p=.026), and more educated(p=.002) had more positive attitudes on CRRT nursing.
3. The mean score of performance on CRRT nursing was 3.5(±0.4), and was significantly different by the units(p=.024). And participants who were more experienced(p=.001), more educated(p<.001) showed higher performance score for CRRT nursing.
4. There were significant positive correlation between attitudes and performance on CRRT nursing(r=.518, p<.001).
5. The factors affecting CRRT performance were identified as total clinical experience, total number of CRRT education experience, and attitdues on CRRT nursing. Participants who were more experienced(p=.048), more educated(p=.046), and had more positive attitudes on CRRT(p=.004) showed higer performance score for CRRT nursing.
The result of this study showed that there was a significant positive correlation between ICU nurses’attitudes and performance on CRRT nursing. Further study to develop an education program for CRRT nursing should consider nurses’attitudes on CRRT nursing as an interventional target. In addition, continuous education and supportive nursing system is required to minimize performance gap between different units.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.