본 연구에서는 만 4, 5세 유아를 대상으로 유아의 놀이성 및 또래유능성이 어린이집에서의 생활만족과 어떠한 상관이 있는지 살펴보고자 하였다.
연구 대상은 서울특별시에 소재한 4개 어린이집의 만 4세와 5세 학급에 재원 중인 유아 133명이다. 연구도구는 유아의 놀이성 평정을 위해 김명순·김길숙·박찬화(2012)가 개발한 ‘유아용 놀이성 평정 척도’를 사용하여 유아들의 어머니가 평정하였다. 유아의 또래유능성은 박주희·이은해(2001)가 취학 전 아동을 대상으로 개발한 교사 평정 ‘또래유능성 척도’를, 어린이집에서의 생활만족은 이은주(2009)의 ‘유아행복척도’의 일부 문항을 발췌하여 구성한 질문지를 이용하여 유아의 담임교사가 평정하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 각 변인에 대한 기술적 통계치를 산출하였고, 연구문제에 따라 유아의 놀이성 및 또래유능성과 어린이집에서의 생활만족과의 상관을 밝히기 위해 Pearson 적률상관계수를 산출하였다.
본 연구의 결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다.
첫째, 본 연구 대상 유아들의 놀이성은 중간 이상의 수준이었으며, 또래유능성은 중간 정도의 수준을 나타냈다. 또한 어린이집에서의 생활만족은 높은 수준으로 나타났다.
둘째, 유아의 놀이성은 어린이집에서의 생활만족에 대하여 정적인 상관관계를 보여, 유아의 놀이성 수준이 높을수록 어린이집에서의 생활만족 역시 높은 것으로 나타났다. 하위요인별로 살펴보면 주도적 참여, 인지적 융통성, 즐거움의 표현, 자발적 몰입, 4가지 하위 요인 모두에서 통계적으로 유의한 수준의 정적 상관을 나타내고 있었다.
셋째, 유아의 또래유능성은 어린이집에서의 생활만족에 대하여 높은 수준의 ...
본 연구에서는 만 4, 5세 유아를 대상으로 유아의 놀이성 및 또래유능성이 어린이집에서의 생활만족과 어떠한 상관이 있는지 살펴보고자 하였다.
연구 대상은 서울특별시에 소재한 4개 어린이집의 만 4세와 5세 학급에 재원 중인 유아 133명이다. 연구도구는 유아의 놀이성 평정을 위해 김명순·김길숙·박찬화(2012)가 개발한 ‘유아용 놀이성 평정 척도’를 사용하여 유아들의 어머니가 평정하였다. 유아의 또래유능성은 박주희·이은해(2001)가 취학 전 아동을 대상으로 개발한 교사 평정 ‘또래유능성 척도’를, 어린이집에서의 생활만족은 이은주(2009)의 ‘유아행복척도’의 일부 문항을 발췌하여 구성한 질문지를 이용하여 유아의 담임교사가 평정하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 각 변인에 대한 기술적 통계치를 산출하였고, 연구문제에 따라 유아의 놀이성 및 또래유능성과 어린이집에서의 생활만족과의 상관을 밝히기 위해 Pearson 적률상관계수를 산출하였다.
본 연구의 결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다.
첫째, 본 연구 대상 유아들의 놀이성은 중간 이상의 수준이었으며, 또래유능성은 중간 정도의 수준을 나타냈다. 또한 어린이집에서의 생활만족은 높은 수준으로 나타났다.
둘째, 유아의 놀이성은 어린이집에서의 생활만족에 대하여 정적인 상관관계를 보여, 유아의 놀이성 수준이 높을수록 어린이집에서의 생활만족 역시 높은 것으로 나타났다. 하위요인별로 살펴보면 주도적 참여, 인지적 융통성, 즐거움의 표현, 자발적 몰입, 4가지 하위 요인 모두에서 통계적으로 유의한 수준의 정적 상관을 나타내고 있었다.
셋째, 유아의 또래유능성은 어린이집에서의 생활만족에 대하여 높은 수준의 정적 상관관계를 보여, 유아의 또래유능성 수준이 높으면 어린이집에서의 생활만족 역시 높은 것으로 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 사교성, 친사회성, 주도성, 3가지 하위 요인 모두에서 높은 수준의 정적 상관을 나타내고 있었다.
결론적으로, 만 4, 5세 유아의 놀이성 및 또래유능성은 어린이집에서의 생활만족과 정적 상관관계를 갖고 있다.
본 연구에서는 만 4, 5세 유아를 대상으로 유아의 놀이성 및 또래유능성이 어린이집에서의 생활만족과 어떠한 상관이 있는지 살펴보고자 하였다.
연구 대상은 서울특별시에 소재한 4개 어린이집의 만 4세와 5세 학급에 재원 중인 유아 133명이다. 연구도구는 유아의 놀이성 평정을 위해 김명순·김길숙·박찬화(2012)가 개발한 ‘유아용 놀이성 평정 척도’를 사용하여 유아들의 어머니가 평정하였다. 유아의 또래유능성은 박주희·이은해(2001)가 취학 전 아동을 대상으로 개발한 교사 평정 ‘또래유능성 척도’를, 어린이집에서의 생활만족은 이은주(2009)의 ‘유아행복척도’의 일부 문항을 발췌하여 구성한 질문지를 이용하여 유아의 담임교사가 평정하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 각 변인에 대한 기술적 통계치를 산출하였고, 연구문제에 따라 유아의 놀이성 및 또래유능성과 어린이집에서의 생활만족과의 상관을 밝히기 위해 Pearson 적률상관계수를 산출하였다.
본 연구의 결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다.
첫째, 본 연구 대상 유아들의 놀이성은 중간 이상의 수준이었으며, 또래유능성은 중간 정도의 수준을 나타냈다. 또한 어린이집에서의 생활만족은 높은 수준으로 나타났다.
둘째, 유아의 놀이성은 어린이집에서의 생활만족에 대하여 정적인 상관관계를 보여, 유아의 놀이성 수준이 높을수록 어린이집에서의 생활만족 역시 높은 것으로 나타났다. 하위요인별로 살펴보면 주도적 참여, 인지적 융통성, 즐거움의 표현, 자발적 몰입, 4가지 하위 요인 모두에서 통계적으로 유의한 수준의 정적 상관을 나타내고 있었다.
셋째, 유아의 또래유능성은 어린이집에서의 생활만족에 대하여 높은 수준의 정적 상관관계를 보여, 유아의 또래유능성 수준이 높으면 어린이집에서의 생활만족 역시 높은 것으로 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 사교성, 친사회성, 주도성, 3가지 하위 요인 모두에서 높은 수준의 정적 상관을 나타내고 있었다.
결론적으로, 만 4, 5세 유아의 놀이성 및 또래유능성은 어린이집에서의 생활만족과 정적 상관관계를 갖고 있다.
The purpose of this study was to investigate correlations between the playfulness and peer competence of four- and five-year-olds and their life satisfaction at a daycare center.
The subjects include 133 four- and five-year-olds from four daycare centers in Seoul. As for research instruments...
The purpose of this study was to investigate correlations between the playfulness and peer competence of four- and five-year-olds and their life satisfaction at a daycare center.
The subjects include 133 four- and five-year-olds from four daycare centers in Seoul. As for research instruments, the "Playfulness Scale for Young Children" developed by Kim Myoung-soon, Kim Gil-suk, and Park Chan-hwa(2012) was employed for mothers to measure the playfulness of their young children. Young children's peer competence was measured with the "Peer Competence Scale" developed by Park Ju-hee and Rhee En-hai(2001) for pre-school children. Young children's life satisfaction at a daycare center was measured by their homeroom teachers with a questionnaire comprised of certain items from the "Young Children's Happiness Scale" by Lee Eun-ju(2009). Descriptive statistics were obtained for each variable to analyze collected data. Pearson's product moment correlation coefficient was calculated to examine correlations between the playfulness and peer competence of young children and their life satisfaction at a daycare center according to the research questions.
Based on findings, the study reached the following conclusions:
First, the subject young children scored above the median level of playfulness, around the median level of peer competence, and a high level of life satisfaction at a daycare center.
Second, young children's playfulness had positive correlations with their life satisfaction at a daycare center, which suggests that the higher their playfulness level is, the greater life satisfaction they have at a daycare center. When the results were further examined according to the subfactors, there were statistically significant positive correlations between them across all of four subfactors including leading participation, cognitive flexibility, expression of joy, and voluntary full immersion.
Third, young children's peer competence showed a high level of positive correlations with their life satisfaction at a daycare center, which suggests that the higher their peer competence level is, the greater their life satisfaction they have at a daycare center. When the results were further examined according to the subfactors, there was a high level of positive correlations across all of three subfactors including sociability, pro-sociality, and initiative.
In short, the playfulness and peer competence of four- and five-year-olds had positive correlations on their life satisfaction at a daycare center with sociability.
The purpose of this study was to investigate correlations between the playfulness and peer competence of four- and five-year-olds and their life satisfaction at a daycare center.
The subjects include 133 four- and five-year-olds from four daycare centers in Seoul. As for research instruments, the "Playfulness Scale for Young Children" developed by Kim Myoung-soon, Kim Gil-suk, and Park Chan-hwa(2012) was employed for mothers to measure the playfulness of their young children. Young children's peer competence was measured with the "Peer Competence Scale" developed by Park Ju-hee and Rhee En-hai(2001) for pre-school children. Young children's life satisfaction at a daycare center was measured by their homeroom teachers with a questionnaire comprised of certain items from the "Young Children's Happiness Scale" by Lee Eun-ju(2009). Descriptive statistics were obtained for each variable to analyze collected data. Pearson's product moment correlation coefficient was calculated to examine correlations between the playfulness and peer competence of young children and their life satisfaction at a daycare center according to the research questions.
Based on findings, the study reached the following conclusions:
First, the subject young children scored above the median level of playfulness, around the median level of peer competence, and a high level of life satisfaction at a daycare center.
Second, young children's playfulness had positive correlations with their life satisfaction at a daycare center, which suggests that the higher their playfulness level is, the greater life satisfaction they have at a daycare center. When the results were further examined according to the subfactors, there were statistically significant positive correlations between them across all of four subfactors including leading participation, cognitive flexibility, expression of joy, and voluntary full immersion.
Third, young children's peer competence showed a high level of positive correlations with their life satisfaction at a daycare center, which suggests that the higher their peer competence level is, the greater their life satisfaction they have at a daycare center. When the results were further examined according to the subfactors, there was a high level of positive correlations across all of three subfactors including sociability, pro-sociality, and initiative.
In short, the playfulness and peer competence of four- and five-year-olds had positive correlations on their life satisfaction at a daycare center with sociability.
주제어
#유아의 놀이성
#유아의 또래유능성
#어린이집에서의 생활만족
#young children's playfulness
#young children's peer competence
#life satisfaction at a daycare center
학위논문 정보
저자
문미지
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육 전공
지도교수
김온기
발행연도
2016
총페이지
ⅴ, 69장
키워드
유아의 놀이성,
유아의 또래유능성,
어린이집에서의 생활만족,
young children's playfulness,
young children's peer competence,
life satisfaction at a daycare center
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.